BRATISLAVA. Nový Focus sa postupne udomácňuje na svetových trhoch a výrobca ho dopĺňa o nové verzie. Športový variant ST už poznáme - jeho predaj odštartuje na budúci rok. V rovnakom období príde na trh Ford Focus ECOnetic, určený tým, ktorí hľadia predovšetkým na nízku spotrebu paliva a produkciu emisií.
Posvietili si na aerodynamiku
Auto absolvuje výstavnú premiéru na autosalóne AutoRAI v Amsterdame a Ford ho uvádza s tým, že ide o vôbec najúspornejšieho zástupcu nižšej strednej triedy. K ambicióznemu tvrdeniu pridáva aj výsledky vlastných meraní. Podľa nich, Ford Focus ECOnetic v priemere spotrebuje menej ako 3,5 litra nafty na sto kilometrov a do ovzdušia vypustí pod 95 gramov CO2 na kilometer.
Tajomstvo malého apetítu sa ukrýva vo vznetovom štvorvalci 1,6 Duratorq TDCi (77 kW/105 k) a rozsiahlych úpravách. Tie neobišli prakticky žiadnu časť auta. Vylepšenú aerodynamiku má na svedomí čiastočne zakrytovaný podvozok. Deflektory pomáhajú usmerňovať prúdenie vzduchu pod autom.
Dizajnéri tiež navrhli špeciálne aerodynamicky optimalizované kryty plechových diskov kolies. Na pohľad možno nevyzerajú lákavo, ale prispievajú k zníženiu spotreby nafty. Lamely aktívnej mriežky v prednom nárazníku sa natáčajú tak, aby k chladiču púšťali iba toľko vzduchu, koľko je nevyhnutne potrebné. Po naštartovaní sú úplne zavreté a poháňacia jednotka sa rýchlejšie zahreje.
Redší olej, pneumatiky s nízkym valivým odporom
Modifikácie samotného agregátu sa sústredili na zdokonalenie procesu spaľovania a zníženie strát spôsobených trením. Nové vstrekovače, pracujúce s tlakom až 1600 bar, presnejšie dávkujú palivo do valcov. Nový je tiež systém variabilnej geometrie lopatiek turbodúchadla i piestne krúžky s povlakom znižujúcim trenie. Šesťstupňová manuálna prevodovka má dlhší stály prevod a redšiu olejovú náplň.
K folklóru podobných ekologicky ladených modelov patrí systém štart/stop, funkcia rekuperácie energie pri brzdení, pneumatiky s nízkym valivým odporom a indikátor radenia. Ford neprezradil dynamické parametre Focusu ECOnetic. Uviedol však, že zákazníci si ho budú môcť kúpiť ako hatchback alebo kombi. Predaj bude spustený začiatkom budúceho roka.
Autor: fg