Po vstupe do Shengenského priestoru sa lokalita viacerých hraničných prechodov zmenila. Kontroly sa vytratili, budovy sú opustené. Zmeny sa dotkli aj ciest.
Mnohé cesty cez hranice sa však zmenili k horšiemu. Vyzerá to tak, ako by sa o ne nemal kto starať. A tak sa po čase stali pre vozidlá nebezpečné.
Viacerí ste nás napríklad upozornili na hraničné priechody smerujúce z Bratislavy do Maďarska alebo Rakúska. Niekde je problém s betónovými zátarasmi, slalomom alebo obmedzeniami vyplývajúcimi z dopravných značiek. Nie je však výnimkou, ak je povrch vozovky v dezolátnom stave.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Za obmedzenia môžu kontroly a zlý stav ciest
Na viacerých hraničných prechodoch je prikázané znížiť rýchlosť jazdy. Dôvodom je stále prebiehajúca čiastočná kontrola na bývalých prechodoch a zlý stav vozoviek. Ministerstvo dopravy však veľkú opravu týchto úsekov ciest zatiaľ neplánuje.
Kompetentní tiež nezrušia dopravné obmedzenia, kým cesty nebudú spĺňať požiadavky.
"Po otvorení hraníc sa kontrola vozidiel už nevykonáva v takom rozsahu, ako tomu bolo v minulosti. Avšak stavebno-technické riešenie komunikácií zostalo v pôvodnom stave, alebo len s malými zmenami. Aby bolo možné zrušiť dopravné značenie obmedzujúce najvyššiu dovolenú rýchlosť, je potrebné prispôsobiť tomu aj pozemnú komunikáciu ako šírkové usporiadanie, smerové vedenie komunikácie a podobne," vysvetľuje Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru.
Betónové zvodidlá slúžia na ochranu
Viacerí vodiči považujú za problém aj betónové zvodidlá na hraniciach. Argumentujú tým, že na hraniciach sa ich umiestnením vytvárajú slalomové dráhy, prípadne zužujú cestu. Podľa Krajčoviča sa ale na cestách nachádzajú preto, aby slúžili na ochranu a teda zvýšenie bezpečnosti.
Dôvodom komplikovaného prechádzania cez bývalé hraničné prechody je aj fakt, že Ministerstvo dopravy počíta aj s tým, že by sa v budúcnosti mohli opätovne zaviesť hraničné kontroly. "Ako členská krajina EÚ a Schengenského priestoru môžeme za určitých podmienok obnoviť hraničné kontroly na vnútorných hraniciach EÚ. Na túto skutočnosť musíme byť pripravení," vysvetľuje Krajčovič.
Je však pravdepodobné, že podoba ciest s betónovými zvodidlami sa na hraniciach bude meniť.
Podľa colníkov je opatrnosť na hraniciach nevyhnutná
Pri prejazde cez bývalý hraničný priechod je podľa colníkov potrebné zvýšiť pozornosť a opatrnosť. Hovorkyňa generálneho riaditeľa Colného riaditeľstva SR, Miroslava Slemenská nás informovala, že tam okrem pohybu dochádza aj ku kontrolám tovaru, napríklad za pomoci špeciálnej röntgenovej techniky.
"V colnom pohraničnom pásme sa vykonáva colný dohľad vo zvýšenej miere, najmä sa zisťuje, či tovar vrátane dopravných prostriedkov prestúpil alebo prestúpi colnú hranicu v súlade s colnými predpismi," uviedla Slemenská.
Aj keď nás po vstupe do Shengenského priestoru na hranici colníci nekontrolujú, colná správa tam pracuje naďalej a kontroluje určitý druh tovaru za určitých podmienok. S tým súvisí aj prispôsobenie rýchlosti jazdy.
Obmedzenia z hraníc časom zmiznú
Kvôli nedostatku financií vykonávajú podľa slov hovorcu ministerstva dopravy Martina Krajčoviča na cestách len základnú údržbu a pri oprave sa zameriavajú na havarijné stavy vozoviek. Aj napriek tomu, plánujú dopravné obmedzenia odstrániť. Nato sú však na cestách nutné stavebnotechnické zmeny.
Odstránenia dopravných obmedzení sa tak môžeme dočkať za rok alebo až za päť rokov. "Dopravné obmedzenia vrátane rýchlostných uvažujeme odstrániť v strednodobom horizonte," informoval Krajčovič
Cesty sa budú opravovať postupne, tento rok sa dočká Svrčinovec
Mnohé cesty sú na hraničných prechodoch veľmi zničené, stav vozovky je zlý. Podľa Krajčoviča však Národná diaľničná spoločnosť už vložila veľké financie do ich úpravy: "NDS investovalo do dopravného značenia, do údržby spevnených a nespevnených plôch týchto hraničných priestorov."
Do výraznejších opráv sa podľa neho pustia až potom, ako dostanú výsledky objednaných štúdií. "Predpokladáme, že v tomto roku vykonáme úpravu parkoviska a prejazdných komunikácií na hraničnom priestore Svrčinovec," dodáva Krajčovič.
Pripravujú štúdiu na prebudovanie hraničných priechodov
NDS, ktorá spravuje niektoré bývalé hraničná prechody (Jarovce, Čunovo, Brodské, Svrčinovec), pripravuje technické štúdie viacerých hraničných priestorov. Tie riešia nielen využitie okolitých budov a priestorov.
"Technické štúdie riešia aj možné zmeny v organizácii dopravy, ktoré po schválení môžu mať za následok zmenu umiestnenia betónových zvodidiel," informuje Krajčovič. Betónové zvodidlá by teda mohli byť v budúcnosti odstránené či presunuté, ale taktiež nie. Závisí to od výsledku štúdií. Tie by mali byť vypracované do konca júna.
Ministerstvo tiež uvažuje o tom, že prázdne priestory na hraniciach by sa využili na odpočívadlá pre tranzitnú dopravu alebo na miesta pre údržbu komunikácií.
Nielen štúdie ale aj cezhraničná spolupráca by mohla pomôcť. V prípade hraničného priechodu Jarovce - Čunovo, už ministerstvo nadviazalo kontakty s Maďarskom.
"Pred dvomi týždňami sme posudzovali pre Ministerstvo projekt prestavby hraničného priechodu na strane Maďarskej republiky, čo bude mať výrazný dopad na organizáciu dopravy na našom diaľničnom hraničnom priestore Čuňovo. Obdobne sa uskutočnilo pred časom aj rokovanie s ASFINAG-om o úprave dopravných pomerov na slovenskej strane," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.