lfy 156 ešte zdvihla. Vlastne aké to kombi, keď priestor pre batožiny má Sportwagon menší o 20 litrov ako štvordverák sedan. Na rodinné sťahovanie je batožinový priestor malý a na veľkú rodinnú dovolenku tiež. Na čo je potom tomuto autu pod kapotou päťvalcový takmer dvaapollitrový turbodiesel so 150 konskými silami a krútiacim momentom 305 Nm. Najskôr na to, aby sme vytrénované svaly tohto šprintéra či ťahúňa spoločne vyskúšali v našom redakčnom teste. Okrem toho - športový imidž v spojení s naftou?!
Prečo nie, keď taliansky výrobca dal do vienka sportwagonu so silnejším vznetovým motorom vlastnosti trénovaného šprintéra schopného zdolať z pokoja stokilometrovú rýchlosť za 9,4 sekundy a dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 212 km/h. To dokáže krásavec s dvojpriestorovou karosériou s atraktívnym dizajnom, povestnou to pýchou talianskych automobilov. A práve ním sa mohla pýšiť aj sýtočervená Alfa Romeo 156 Sportwagom 2,4 JTD. Jej dynamický vzhľad zvýrazňuje klinovitá predná časť a dozadu stúpajúce bočné línie, podobný kupé budia šikovne ukryté kľučky zadných dverí. Okrem atraktívneho dizajnu ponúka táto športová limuzína aj vynikajúce dynamické a jazdné vlastnosti, komfort a bohatú výbavu.
Testovaná alfa mala až osem airbagov, digitálnu klimatizáciu, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické sťahovanie bočných okien vpredu i vzadu, elektrické nastavovanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel, výškovo i osovo nastaviteľný volant s kožou potiahnutým vencom, imobilizér, atermické sklá a ďalšie fajnovosti. Športový duch v atraktívnom interiéri Alfy Romeo zvýrazňujú analógové prístroje s bielymi ciferníkmi na tradičnom mieste pred vodičom a „budíky“ na stredovom paneli privrátené k vodičovi i veľmi dobre anatomicky tvarované sedadlá s výrazne vystupujúcimi bokmi.
Malým kontrastom je ich príjemné velúrové čalúnenie. Postačujúci batožinový priestor má dobrý prístup rozmernými piatymi dverami a variabilita po odklopení niektorého alebo oboch častí asymetricky delených operadiel zadných sedadiel. Vo výborne izolovanom a odhlučnenom interiéri takmer nepočuť zvuk výkonného motora. Vlastne len pri prudšej akcelerácii. Aj preto je jazda s turbodieselom pod kapotou veľmi príjemným zážitkom. Na pridanie plynu auto primerané zrýchli. Tvrdšie naladený podvozok a tuhá karoséria precízne reagujú na povely spoza volantu. Spotreba sa odvíja od dynamiky jazdy. Nás počas testu krotili len rýchlostné limity v obciach, mimo nich i na autostrádach. Aj preto podľa palubného počítača činila len neuveriteľných 5,9 l/100 km.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Alfa Romeo 156 Sportwagon 2,4 JTD Distinctive
Motor
Radový kvapalinou chladený vznetový päťvalec uložený vpredu naprieč, preplňovaný turbodúchadlom. Vstrekovanie nafty systémom Commom Rail. Ventilový rozvod SOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily v každom valci. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Zdvihový objem 2387 cm3, vŕtanie a zdvih 82,0/90,4 mm. Kompresný pomer 18,45:1. Najväčší výkon 110 kW/150 k pri otáčkach 4000 min-1. Najvyšší krútiaci moment 305 Nm pri otáčkach 1800 min-1. Šesťkrát uložený kľukový hriadeľ.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s priamym radením. Prevodové stupne 3,800 – 2,235 – 1,360 - 0,971 - 0,707, R 3,545, stály prevod hnanej nápravy 3,353.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Vpredu i vzadu nezávislé zavesenie kolies, predné na dvojitých priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson. Priečny skrutný stabilizátor. Vzadu viacprvkové zavesenie s pozdĺžnymi a priečnymi ramenami. Odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi, priečny skrutný stabilizátor. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu i vzadu kotúčové, predné s vnútorným chladením, protiblokovací systém ABS. Parkovacia brzda s účinkom na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 215/45 R 17.
Karoséria
Samonosná celokovová, štvordverové päťmiestne kombi.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4430/1745/1420 mm, rázvor náprav 2595 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1511/1506 mm. Pohotovostná hmotnosť 1435 kg. Objem batožinového priestoru 378 l. Objem palivovej nádrže 63 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 212 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,4 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 8,9/5,5/6,7 l/100 km.
Cena: 1 139 000 Sk
Namerané hodnoty
Akcelerácia 0 – 100 km/h 9,7 s
Zrýchľovanie
60 – 100 km/h (III/IV) – 6,4/8,3 s
80 – 120 km/h (IV/V) – 8,6/11,7 s
Max. rýchlosť 210 km/h
Spotreba počas testu 5,9 l/100 km
Porovnanie s automobilmi rovnakej triedy:
Audi A4 Avant 2,5 TDI
Zdvih. objem 2496 cm³
Výkon 114 kW/155 k
Krút. mom. 310/1400 Nm.min-1
0 – 100 km/h 9,6 s
Max. rých. 219 km/h
Spotreba mesto 9,8 l/100 km
mimo mesta 5,4 l/100 km
kombinovaná 7,0 l/100 km
Cena 1 481 500 Sk
BMW 320d Touring
Zdvih. objem 1995 cm³
Výkon 110 kW/150 k
Krút. mom. 330/2000 Nm.min-1
0 – 100 km/h 9,3 s
Max. rých. 211 km/h
Spotreba mesto 7,8 l/100 km
mimo mesta 4,5 l/100 km
kombinovaná 5,7 l/100 km
Cena 1 311 110 Sk
Renault Laguna Grandtour 2,2 dCi
Zdvih. objem 2188 cm³
Výkon 110 kW/150 k
Krút. mom. 320/1750 Nm.min-1
0 – 100 km/h 9,8 s
Max. rých. 215 km/h
Spotreba mesto 8,4 l/100 km
mimo mesta 5,1 l/100 km
kombinovaná 6,3 l/100 km
Cena 1 079 900 Sk
Autor: gold