SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Kupujete hliníkové disky? Musia mať KBA

Hoci čoraz viac motoristov používa hliníkové disky aj v zime, stále platí, že sezóna hliníkových diskov začína na jar. Poradíme ako ich kupovať a čo je naozaj najdôležitejšie.

Jedine disky predávané výrobcom automobilu ako originálne nemusia mať značku KBA. Ak kupujete disky ako príslušenstvo od iného výrobcu trvajte na značke KBA, ktorá je súčasťou disku. Nie je to ani nálepka ani vyrazené číslo, ale dobre viditeľný reliéf.Jedine disky predávané výrobcom automobilu ako originálne nemusia mať značku KBA. Ak kupujete disky ako príslušenstvo od iného výrobcu trvajte na značke KBA, ktorá je súčasťou disku. Nie je to ani nálepka ani vyrazené číslo, ale dobre viditeľný reliéf. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Zliatinové „hliníkové“ disky plnia na aute v podstate dvojakú funkciu. V prvom rade sú pevnejšie ako plechové, zlepšujú chladenie bŕzd a svojimi vlastnosťami môžu prispievať k lepším jazdným vlastnostiam. V druhom rade podstatne skrášľujú auto a nehrdzavejú ako plechové.

Pri výbere dizajnu sa neobmedzujte a vyberte, čo sa k vášmu autu hodí tak, aby ste boli so vzhľadom spokojní. Rátajte s tým, že čím je komplikovanejší dizajn, tým sa ťažšie disky udržujú čisté a na strieborných vidieť špinu najmenej.

Ľahkú údržbu a pomalšie usádzanie nečistôt zaručuje povrchová úprava „nanotech“. Nad dizajn však musí byť povýšená kvalita a prepísané rozmery k danému autu.

Pozor na značku KBA

Skôr než sa dáte zlákať nízkou cenou, uvedomte si, že kolesá sú jedinou spojnicou auta s cestou a nekvalitný materiál, najčastejšie čínskych výrobcov, môže ohroziť bezpečnosť.

Z desiatok firiem, ktoré vozia a predávajú disky na našom trhu má úplne všetky potrebné schválenia len najväčší importér. Ešte je niekoľko firiem, ktoré nemajú všetky schválenia, ale predávajú kvalitatívne schválené disky.

Nakoľko Ministerstvo dopravy problém dlhodobo nerieši a nepostihuje za nesplnené podmienky zákona, čo môže byť motoristom v podstate jedno, vyberte si disk podľa značky kvality.

Jediným kľúčom kvality, ktorým sa môže riadiť aj absolútny analfabet v oblasti motorizmu je značka KBA a pri nej čísla vytlačená na disku. KBA je zárukou, že daný typ prešiel skúšobňou TUV v Nemecku, je to kvalitný a schválený disk na európske cesty.

Jediné disky, ktoré KBA nemusia mať, sú tie, ktoré dodáva výrobca auta originálne k danému modelu. Disky bez KBA určite nekupujte.

Podľa technického preukazu

Rozmer disku musí sedieť s údajom v technickom preukaze auta. Ak máte zapísaný iba jediný rozmer, a chcete iné disky, vyberte si takého certifikovaného predajcu, ktorý môže vystaviť doklad o schválení daného typu pre konkrétne auto. S tým treba ísť na obvodný úrad dopravy, kde vám za šesť eur vydajú nové osvedčenie so zapísaným rozmerom.

Disk musí, samozrejme, pasovať k pneumatikám, ich šírke aj priemeru, treba sa poradiť s odborníkom. Najskôr sa musí zhodovať vonkajší priemer disku a vnútorný priemer pneumatiky, teda na disk 6 J x 16 ide pneumatika, ktorá má v označení symbol R16.

Šírka pneumatiky má isté tolerancie, na šírku disku 6 J môže byť vhodných niekoľko rôznych rozmerov. Školený človek v pneuservise presne vie, aké disky môžu byť pre daný typ auta použité, aby mali správnu rozteč dier a príslušné ET, teda hĺbku zálisu.

Na manipuláciu s hliníkovými diskami v pneuservise dozrite a trvajte na použití k nim dodaných skrutiek alebo matíc, prípadne vymedzovacích krúžkov a momentového kľúča. Kvalitný pneuservis má údaje o sile dotiahnutia matíc kolesa pre každý typ automobilu. Ak nie, nastáva riziko, že sa skrutka pretrhne alebo uvoľní.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 156
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 905
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 448
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 059
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 919
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 549
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 222
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 100
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová v Špindlerovom Mlyne.

Slovenka stratila na rivalku viac ako jeden a pol sekundy.


Sportnet 1 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Japonský premiér Fumio Kišida.

Japonsko patrí medzi krajiny s najstarším obyvateľstvom.


26. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Ak chce volič, aj "famózny výsledok" môže byť potupnou prehrou.
  2. Martin Sústrik: Kobrí efekt
  3. Ctirad Klimčík: O svojráznej poézii priamej voľby prezidenta
  4. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  5. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  6. Helena Michlíková: Dúha
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  8. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 492
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 058
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 149
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 021
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 786
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 516
  8. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 386
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu