Kupujete hliníkové disky? Musia mať KBA

Hoci čoraz viac motoristov používa hliníkové disky aj v zime, stále platí, že sezóna hliníkových diskov začína na jar. Poradíme ako ich kupovať a čo je naozaj najdôležitejšie.

Jedine disky predávané výrobcom automobilu ako originálne nemusia mať značku KBA. Ak kupujete disky ako príslušenstvo od iného výrobcu trvajte na značke KBA, ktorá je súčasťou disku. Nie je to ani nálepka ani vyrazené číslo, ale dobre viditeľný reliéf.(Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Zliatinové „hliníkové“ disky plnia na aute v podstate dvojakú funkciu. V prvom rade sú pevnejšie ako plechové, zlepšujú chladenie bŕzd a svojimi vlastnosťami môžu prispievať k lepším jazdným vlastnostiam. V druhom rade podstatne skrášľujú auto a nehrdzavejú ako plechové.

Pri výbere dizajnu sa neobmedzujte a vyberte, čo sa k vášmu autu hodí tak, aby ste boli so vzhľadom spokojní. Rátajte s tým, že čím je komplikovanejší dizajn, tým sa ťažšie disky udržujú čisté a na strieborných vidieť špinu najmenej.

Ľahkú údržbu a pomalšie usádzanie nečistôt zaručuje povrchová úprava „nanotech“. Nad dizajn však musí byť povýšená kvalita a prepísané rozmery k danému autu.

Pozor na značku KBA

Skôr než sa dáte zlákať nízkou cenou, uvedomte si, že kolesá sú jedinou spojnicou auta s cestou a nekvalitný materiál, najčastejšie čínskych výrobcov, môže ohroziť bezpečnosť.

Z desiatok firiem, ktoré vozia a predávajú disky na našom trhu má úplne všetky potrebné schválenia len najväčší importér. Ešte je niekoľko firiem, ktoré nemajú všetky schválenia, ale predávajú kvalitatívne schválené disky.

Nakoľko Ministerstvo dopravy problém dlhodobo nerieši a nepostihuje za nesplnené podmienky zákona, čo môže byť motoristom v podstate jedno, vyberte si disk podľa značky kvality.

Jediným kľúčom kvality, ktorým sa môže riadiť aj absolútny analfabet v oblasti motorizmu je značka KBA a pri nej čísla vytlačená na disku. KBA je zárukou, že daný typ prešiel skúšobňou TUV v Nemecku, je to kvalitný a schválený disk na európske cesty.

Jediné disky, ktoré KBA nemusia mať, sú tie, ktoré dodáva výrobca auta originálne k danému modelu. Disky bez KBA určite nekupujte.

Podľa technického preukazu

Rozmer disku musí sedieť s údajom v technickom preukaze auta. Ak máte zapísaný iba jediný rozmer, a chcete iné disky, vyberte si takého certifikovaného predajcu, ktorý môže vystaviť doklad o schválení daného typu pre konkrétne auto. S tým treba ísť na obvodný úrad dopravy, kde vám za šesť eur vydajú nové osvedčenie so zapísaným rozmerom.

Disk musí, samozrejme, pasovať k pneumatikám, ich šírke aj priemeru, treba sa poradiť s odborníkom. Najskôr sa musí zhodovať vonkajší priemer disku a vnútorný priemer pneumatiky, teda na disk 6 J x 16 ide pneumatika, ktorá má v označení symbol R16.

Šírka pneumatiky má isté tolerancie, na šírku disku 6 J môže byť vhodných niekoľko rôznych rozmerov. Školený človek v pneuservise presne vie, aké disky môžu byť pre daný typ auta použité, aby mali správnu rozteč dier a príslušné ET, teda hĺbku zálisu.

Na manipuláciu s hliníkovými diskami v pneuservise dozrite a trvajte na použití k nim dodaných skrutiek alebo matíc, prípadne vymedzovacích krúžkov a momentového kľúča. Kvalitný pneuservis má údaje o sile dotiahnutia matíc kolesa pre každý typ automobilu. Ak nie, nastáva riziko, že sa skrutka pretrhne alebo uvoľní.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 147
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 347
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 457
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 393
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 721
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 401
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 003
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 510
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 837
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 675

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.