Kupujete hliníkové disky? Musia mať KBA

Hoci čoraz viac motoristov používa hliníkové disky aj v zime, stále platí, že sezóna hliníkových diskov začína na jar. Poradíme ako ich kupovať a čo je naozaj najdôležitejšie.

Jedine disky predávané výrobcom automobilu ako originálne nemusia mať značku KBA. Ak kupujete disky ako príslušenstvo od iného výrobcu trvajte na značke KBA, ktorá je súčasťou disku. Nie je to ani nálepka ani vyrazené číslo, ale dobre viditeľný reliéf.(Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Zliatinové „hliníkové“ disky plnia na aute v podstate dvojakú funkciu. V prvom rade sú pevnejšie ako plechové, zlepšujú chladenie bŕzd a svojimi vlastnosťami môžu prispievať k lepším jazdným vlastnostiam. V druhom rade podstatne skrášľujú auto a nehrdzavejú ako plechové.

Pri výbere dizajnu sa neobmedzujte a vyberte, čo sa k vášmu autu hodí tak, aby ste boli so vzhľadom spokojní. Rátajte s tým, že čím je komplikovanejší dizajn, tým sa ťažšie disky udržujú čisté a na strieborných vidieť špinu najmenej.

Ľahkú údržbu a pomalšie usádzanie nečistôt zaručuje povrchová úprava „nanotech“. Nad dizajn však musí byť povýšená kvalita a prepísané rozmery k danému autu.

Pozor na značku KBA

Skôr než sa dáte zlákať nízkou cenou, uvedomte si, že kolesá sú jedinou spojnicou auta s cestou a nekvalitný materiál, najčastejšie čínskych výrobcov, môže ohroziť bezpečnosť.

Z desiatok firiem, ktoré vozia a predávajú disky na našom trhu má úplne všetky potrebné schválenia len najväčší importér. Ešte je niekoľko firiem, ktoré nemajú všetky schválenia, ale predávajú kvalitatívne schválené disky.

Nakoľko Ministerstvo dopravy problém dlhodobo nerieši a nepostihuje za nesplnené podmienky zákona, čo môže byť motoristom v podstate jedno, vyberte si disk podľa značky kvality.

Jediným kľúčom kvality, ktorým sa môže riadiť aj absolútny analfabet v oblasti motorizmu je značka KBA a pri nej čísla vytlačená na disku. KBA je zárukou, že daný typ prešiel skúšobňou TUV v Nemecku, je to kvalitný a schválený disk na európske cesty.

Jediné disky, ktoré KBA nemusia mať, sú tie, ktoré dodáva výrobca auta originálne k danému modelu. Disky bez KBA určite nekupujte.

Podľa technického preukazu

Rozmer disku musí sedieť s údajom v technickom preukaze auta. Ak máte zapísaný iba jediný rozmer, a chcete iné disky, vyberte si takého certifikovaného predajcu, ktorý môže vystaviť doklad o schválení daného typu pre konkrétne auto. S tým treba ísť na obvodný úrad dopravy, kde vám za šesť eur vydajú nové osvedčenie so zapísaným rozmerom.

Disk musí, samozrejme, pasovať k pneumatikám, ich šírke aj priemeru, treba sa poradiť s odborníkom. Najskôr sa musí zhodovať vonkajší priemer disku a vnútorný priemer pneumatiky, teda na disk 6 J x 16 ide pneumatika, ktorá má v označení symbol R16.

Šírka pneumatiky má isté tolerancie, na šírku disku 6 J môže byť vhodných niekoľko rôznych rozmerov. Školený človek v pneuservise presne vie, aké disky môžu byť pre daný typ auta použité, aby mali správnu rozteč dier a príslušné ET, teda hĺbku zálisu.

Na manipuláciu s hliníkovými diskami v pneuservise dozrite a trvajte na použití k nim dodaných skrutiek alebo matíc, prípadne vymedzovacích krúžkov a momentového kľúča. Kvalitný pneuservis má údaje o sile dotiahnutia matíc kolesa pre každý typ automobilu. Ak nie, nastáva riziko, že sa skrutka pretrhne alebo uvoľní.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  4. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Do we have "Sagans" in language education?
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  9. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  10. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 23 765
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 18 256
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 17 230
  4. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 7 646
  5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 6 688
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 331
  7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 245
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 2 530
  9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 2 260
  10. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €! 1 885

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Café Európa: Kvalita médií a dezinformácie na Slovensku

V akom stave sú slovenské médiá. Sledujte diskusiu naživo.

KOMENTÁRE

Katastrofa: Nikdy nebolo lepšie (píše Ivan Mikloš)

Samotné fakty na víťazstvo nad populistami a demagógmi nestačia.

ŠPORT

Hamšík zrejme pôjde do Číny: Chcel by som skúsiť niečo nové

Som sklamaný, že nám opäť titul ušiel, uviedol Marek Hamšík.

Neprehliadnite tiež

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.

Poľskí zlodeji ukradli prototyp Mercedesu v štádiu vývoja

Pre automobilku je hodnota dielov nevyčísliteľná.

Škoda Rapid skončí, Felicia sa zrejme vráti už budúci rok

Za zmenou zamerania majú byť slabé predaje súčasného Rapidu v Európe.

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť.