Kupujete hliníkové disky? Musia mať KBA

Hoci čoraz viac motoristov používa hliníkové disky aj v zime, stále platí, že sezóna hliníkových diskov začína na jar. Poradíme ako ich kupovať a čo je naozaj najdôležitejšie.

Jedine disky predávané výrobcom automobilu ako originálne nemusia mať značku KBA. Ak kupujete disky ako príslušenstvo od iného výrobcu trvajte na značke KBA, ktorá je súčasťou disku. Nie je to ani nálepka ani vyrazené číslo, ale dobre viditeľný reliéf.(Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Zliatinové „hliníkové“ disky plnia na aute v podstate dvojakú funkciu. V prvom rade sú pevnejšie ako plechové, zlepšujú chladenie bŕzd a svojimi vlastnosťami môžu prispievať k lepším jazdným vlastnostiam. V druhom rade podstatne skrášľujú auto a nehrdzavejú ako plechové.

Pri výbere dizajnu sa neobmedzujte a vyberte, čo sa k vášmu autu hodí tak, aby ste boli so vzhľadom spokojní. Rátajte s tým, že čím je komplikovanejší dizajn, tým sa ťažšie disky udržujú čisté a na strieborných vidieť špinu najmenej.

Ľahkú údržbu a pomalšie usádzanie nečistôt zaručuje povrchová úprava „nanotech“. Nad dizajn však musí byť povýšená kvalita a prepísané rozmery k danému autu.

Pozor na značku KBA

Skôr než sa dáte zlákať nízkou cenou, uvedomte si, že kolesá sú jedinou spojnicou auta s cestou a nekvalitný materiál, najčastejšie čínskych výrobcov, môže ohroziť bezpečnosť.

Z desiatok firiem, ktoré vozia a predávajú disky na našom trhu má úplne všetky potrebné schválenia len najväčší importér. Ešte je niekoľko firiem, ktoré nemajú všetky schválenia, ale predávajú kvalitatívne schválené disky.

Nakoľko Ministerstvo dopravy problém dlhodobo nerieši a nepostihuje za nesplnené podmienky zákona, čo môže byť motoristom v podstate jedno, vyberte si disk podľa značky kvality.

Jediným kľúčom kvality, ktorým sa môže riadiť aj absolútny analfabet v oblasti motorizmu je značka KBA a pri nej čísla vytlačená na disku. KBA je zárukou, že daný typ prešiel skúšobňou TUV v Nemecku, je to kvalitný a schválený disk na európske cesty.

Jediné disky, ktoré KBA nemusia mať, sú tie, ktoré dodáva výrobca auta originálne k danému modelu. Disky bez KBA určite nekupujte.

Podľa technického preukazu

Rozmer disku musí sedieť s údajom v technickom preukaze auta. Ak máte zapísaný iba jediný rozmer, a chcete iné disky, vyberte si takého certifikovaného predajcu, ktorý môže vystaviť doklad o schválení daného typu pre konkrétne auto. S tým treba ísť na obvodný úrad dopravy, kde vám za šesť eur vydajú nové osvedčenie so zapísaným rozmerom.

Disk musí, samozrejme, pasovať k pneumatikám, ich šírke aj priemeru, treba sa poradiť s odborníkom. Najskôr sa musí zhodovať vonkajší priemer disku a vnútorný priemer pneumatiky, teda na disk 6 J x 16 ide pneumatika, ktorá má v označení symbol R16.

Šírka pneumatiky má isté tolerancie, na šírku disku 6 J môže byť vhodných niekoľko rôznych rozmerov. Školený človek v pneuservise presne vie, aké disky môžu byť pre daný typ auta použité, aby mali správnu rozteč dier a príslušné ET, teda hĺbku zálisu.

Na manipuláciu s hliníkovými diskami v pneuservise dozrite a trvajte na použití k nim dodaných skrutiek alebo matíc, prípadne vymedzovacích krúžkov a momentového kľúča. Kvalitný pneuservis má údaje o sile dotiahnutia matíc kolesa pre každý typ automobilu. Ak nie, nastáva riziko, že sa skrutka pretrhne alebo uvoľní.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 590
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 936
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 097
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 304
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 395
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 887
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 847
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 827
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 737
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 433

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.