LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Málokedy sa dostaneme za riadítka ešte nezabehnutej motorky, ktorú nemôžete vyskúšať v celom spektre otáčok. Pri Japoncoch by sme do toho asi nešli, ale u MV Agusty je dôvod na oslavu už len to, že ju môžeme vidieť naživo.
Testovaný kúsok má zatiaľ nabehaných len 225 kilometrov a točiť sa smie len do šiestich tisícok otáčok, teda do polovice cesty k maximálnemu výkonu.
Dizajn je vec subjektívna, ja to vnímam asi nasledovne. Tragédia sú vôbec celé zvody, keď vynechám peknú dvojitú koncovku, vyzerajú surovo akoby boli vyrobené na záverečnej skúške zváracieho kurzu.
Trochu prestrelená mi príde aj čierna farba na všetkých častiach motocykla, čím zaniká krásny priehradkový rám, zaujímavo tvarovaná nádrž, motor, kolesá a vôbec všetky časti motocykla okrem výfuku.
Prístrojovka je zložená z analógového otáčkomera, digitálneho displeja a panela s kontrolkami nad displejom. Na výber sú dve palivové mapy, normal a šport.
Displej ďalej zobrazuje celkové najazdené kilometre, trip, aktuálnu rýchlosť a zaradený prevodový stupeň. Za to jedinou zmienkou o stave paliva v 23 litrovej nádrži je len kontrolka rezervy, ktorá sa síce rozsvieti, ale nik nevie, kedy to „zdochne“.
Jednotka zapadá ako do perinky a konečne vyrážam vpred. V ústrety ďalším nedostatkom. Medzi ne patrí trebárs slabší rajd. Za jazdy to samozrejme nevadí, ale pri obracaní na užšej ceste si musíte viac vyratúvať, či vám to vydá na jeden krát.
Spätné zrkadlá si zaslúžia maximálne dva z desiatich bodov, aj to len za to, že vďaka nim môže motorka legálne jazdiť po verejných komunikáciách. Okrem lakťov v nich nevidieť nič iné a to sa môžete lopotiť s ich nastavením koľko chcete.
Keďže nik nevie, koľko paliva je v nádrži, pre istotu dotankujem o pár sekúnd už míňam tabulu označujúcu koniec Bratislavy. Čo s jazdcom robí nápor vetra a ani maximálnu rýchlosť dnes nezistíme, napriek tomu vieme, že na šestke pri šesťtisíc otáčkach dosiahnete rýchlosť 145 kilometrov za hodinu.
Štvorvalcový agregát s maximálnym výkonom 129 koní pri 10 500 otáčkach a maximálnym krútiacim momentom 95 Nm 8100 ot./min. je až neskutočný ťahúň. Od dvoch tisícok sa krásne zbiera a pri štyri a pol tisíckach sa na tvárach anjelov strážnych objavia prvé kropaje potu.
Ak som dal zrkadlám dva z desiatich bodov, motor si zaslúži plných desať i keď odozva plynu je okamžitá a bez maznania, presuny mestom tak najlepšie zvládnete na päťke, šestka je veľa a na štvorke pri prejazde nerovností s motorkou trhá.
Svižným tempom sa blížim k Pezinskej babe. Je vidieť, že MV Agusta svojim modelom 920 trochu z brutálnosti poľavila a snažila sa vtrieť pod kožu aj povedzme bežnejším smrteľníkom.
Vďaka pružnosti motora si kopce vychutnajú aj turistickejší alebo menej skúsení jazdci, motorka sa ťahá von z vracákov s nevídanou chuťou prakticky na akejkoľvek zaradenej rýchlosti a práve tu, na výjazdoch, prispieva k bezpečnosti aj kontrola trakcie, tá sa dá nastavovať v ôsmich stupňoch.
Cestu v ústrety bežnému ľudu potvrdzuje aj príjemne nastavený podvozok. Vpredu žehlí nerovnosti plne nastaviteľná USD vidlica Marzocchi, cez ktorú sa do riadítok dostáva od predného kolesa dostatok informácií. Zadný tlmič pochádza od firmy Sachs s nastaviteľným predpätím a odskokom.
Možno sa vám teraz názov Brutale zdá prehnaný, ale nie. Ticho sivého lesa rozprestierajúceho svoje koruny nad lístím pamätajúcim minulý rok narúša len mohutný zvuk z dvojitej koncovky a pískanie zadnej pneumatiky, ktorá sa kĺže po studenom asfalte pri každom podradení o dva stupne nadol.
Hoci ako hovorí kamarát, brzdy sú nepriateľ rýchlosti, bola by chyba vynechať ich. Predná radiálna dvojkotúčová so štvorpiestikovými strmeňmi od Bremba plní svoju prácu na výbornú, zadná štvorpiestiková od Nissinu je trošku horšie čitateľná a neviem presne odhadnúť moment, kedy sa koleso úplne zablokuje, to hovorím o tom zadnom, predné sa po povolení točiť do maxima 11 600 otáčok bude dotýkať asfaltu zrejme len zriedka.
Na komplexné hodnotenie prípadne aj porovnanie s konkurenciou si počkáme na obdobie po ukončení zábehu, kedy sa k tejto motorke ešte vrátime. Zatiaľ vieme, že má úžasný spodok otáčok, fajn podvozok, veľkú nádrž, kontrolu trakcie, nastaviteľné palivové mapy, letmo uchytené zadné koleso a podľa mňa aj veľmi zaujímavú cenu.
Na druhej strane, nie najšťastnejšiu farebnú kombináciu, slabší rajd, chýbajúci palivomer a nie práve vábne vyzerajúce zvody.
Tabuľka ;
Motor | radový štvorvalec , 16 ventilov |
Objem motora | 921 cm3 |
Výkon | 96 kW pri 10500 ot./min. |
Maximálny krútiaci moment | 95 Nm 8100 ot./min. |
Prevodovka | 6-rýchl. |
Chladenie | vodou |
Predné odpruženie | hydraulická vidlica up side down Marzocchi, Ø 50 mm, plne nastaviteľná |
Zadné odpruženie | tlmič Sachs, nastaviteľný odskok a predpätie |
Predná brzda | radiálna dvojkotúčová, Ø 310 mm, 4-piestikové strmene Brembo |
Zadná brzda | kotúčová, štvorpiestikové strmene Nissin, Ø 210 mm, |
Predná pneu | 120/70 ZR17" |
Zadná pneu | 180/55 ZR17" |
Rázvor | 1 430mm |
Suchá hmotnosť | 190 kg |
Objem palivovej nádrže | 23 litrov |
Cena | 11 900 eur |
Autor: Majo Illéš