BRATISLAVA. Keď si plánujete kúpiť ojazdené auto, preverte si, či vám predávajúci hovorí pravdu o najazdených kilometroch. Každé tretie auto, ktoré je u nás registrované či preregistrované, má v skutočnosti najazdených oveľa viac kilometrov, ako sa uvádza na tachometri.
Ročne sa u nás registruje spolu 350-tisíc nových a ojazdených aut. „Zhruba 130-tisíc z nich má pretočený tachometer,“ hovorí Martin Pajer zo spoločnosti Cebia, ktorá sa zoberá overovaním pravosti údajov o vozidlách.
Stáčanie kilometrov predstavuje podľa Pajera škodu zhruba 500 eur na jedno auto. Ročne tak vznikne týmito úpravami škoda za 65 miliónov eur. „Na porovnanie, krádežami áut vznikne ročne škoda menej ako 18 miliónov eur,“ povedal.
Zmena je na poslancoch Na rozdiel od Veľkej Británie či Nemecka u nás nie je falšovanie údajov o najazdených kilometroch trestným činnom. Trestný zákon počíta len s nekalými obchodnými praktikami. „Do nich je možné zahrnúť aj falšovanie a pozmeňovanie týchto údajov,“ tvrdí hovorca ministerstva spravodlivosti Peter Bubla.
Pri kúpe auta pri obhliadke ojazdeného auta, o ktoré máte záujem, si prezrite celkový stav – či jeho opotrebenie zodpovedá najazdeným kilometrom, pozrite si, či na prístrojovej doske nie sú známky fyzického zásahu, poraďte sa, existujú špecializované firmy, ktoré dlhodobo sledujú informácie o autách a vedia overiť ich prípadnú zmenu.
Predajcovia áut sa zhodujú, že dokázať pretočenie tachometra je dnes zložité. Vzniknutá škoda tak ostáva na ich pleciach.
„Malo by sa to stať rozhodne trestným činnom a ľudia, ktorí to robia, by mali ísť do väzenia,“ povedal šéf AAA Auta Anthony Denny. Autobazáre podľa neho aktuálne lobujú za zmenu zákona.
Tá zrejme nakoniec ostane na poslancoch. Minulý týždeň sa skončilo pripomienkovanie novely Trestného zákona, ktorá úpravu stáčania tachometrov neriešila.
O zmene stále uvažuje SNS. Už vlani prišli národniari s vlastnou novelou, ktorú v prvom čítaní podporila aj koalícia. Ďalej sa však nedostala.
„Zrejme preto, že koalícia chce blokovať návrhy opozície,“ tvrdí poslanec SNS Rafael Rafaj, ktorý novelu predkladal. Nemá vraj problém podporiť aj koaličný návrh, ktorý by riešil trestanie stáčania kilometrov.
Problém aj v Nemecku Predajcovia aj sprostredkovatelia predaja vozidiel hovoria, že so stáčaním kilometrov sa stretávajú veľmi často. Trestanie takýchto praktík by však nebol všeliek.
„Počet by sa určite znížil, ale iba o pár percent,“ hovorí Jaroslav Kucek z AutoEden.sk.
„Stáčanie tachometrov je dnes problémom aj v Nemecku či Anglicku, kde tieto praktiky zákon ošetruje,“ povedal Pajer.
Rovnako dôležitá ako zmena zákona je podľa neho aj osveta. „Aby sa ľudia naučili starostlivo kontrolovať kupované auto.“
Problémom sú aj exekúcie
Firma AAA Auto má asi pätinu autobazárového trhu. Jej šéf ANTHONY DENNY hovorí, že škody spôsobuje aj neskoré oznámenie exekúcie.
Ako riešite stáčanie kilometrov?
„Predovšetkým sa snažíme kontrolovať všetko, čo sa dá, napriek tomu sa však tieto podvody robia „dokonale“. V prípade pretáčania tachometrov využívame predovšetkým spätnú kontrolu záznamov. Problémom sú aj exekúcie. My auto vykúpime a exekúcia nabehne až po vykúpení, kedy to auto de facto strácame.“
Keď vám príde exekúcia už po tom, ako vykúpite auto, pre vás je to čistá strata. Ako často sa to deje?
„Je to zhruba päť áut mesačne. Bohužiaľ, pri našom podnikaní je to jedno z rizík, ktoré je takpovediac mimo našej kontroly. Len čo je po vykúpení na auto uvalená exekúcia, stratíme ho. Sú však ďalšie prípady, kde sa dokážeme dohodnúť, jednoducho doplatíme nejakú sumu a sme schopní to auto ďalej predať.“
Keď sa s exekútorom dohodnete, vymáhate si následne nároky od predávajúceho?
„Určite áno, ale úspešní sme len v zhruba piatich percentách prípadov.“
Ako si predstavujete legislatívne zlepšenie, čo sa týka exekúcií?
„Zlepšenie by malo nastať pri zápise exekúcie do registrov. Problém je, že máte pauzu medzi uvalením exekúcie a jej zapísaním. To sa musí zapísať okamžite.“
Vlani chceli poslanci presadiť tresty za stáčanie tachometrov. Je to dobrý smer pri riešení tohto problému?
„Desať rokov sme za to lobovali v Čechách, budeme za to lobovať aj na Slovensku a vo všetkých ostatných krajinách, v ktorých budeme pôsobiť. Pretáčanie tachometrov by sa rozhodne malo stať trestným činom a ľudia, ktorí to robia, by za to mali ísť do väzenia, pretože tým, že takéto autá jazdia na cestách, riskujú nielen svoje životy, ale aj naše.“
Ako vyzerá lobovanie za túto zmenu v Čechách?
„Spolupracujeme s lobistickou skupinou a takisto so spoločnosťou na ochranu vlastníkov automobilov, s tým, že tlačíme na parlament, aby sa tento návrh presadil. Budeme veľmi sklamaní, priam šokovaní, ak to v parlamente neprejde.“
Aký máte dnes trhový podiel na Slovensku?
„Odhadujeme 20 percent trhu, čo sa týka ojazdených áut a asi 30 percent čo sa týka finančných služieb v spojitosti s ojazdenými autami.“
Keby ste mali poronovať kúpyschopnosť na Slovensku a Čechách, kde tiež pôsobite, ako by to vyzeralo?
„V oboch krajinách je to takmer rovnaké. Čo je pre nás podstatné, že počas krízy sa na Slovensku neznížila kúpyschopnosť až natoľko ako v ostatných krajinách.“