SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Stáčanie kilometrov chcú trestať

Žitňanskej novela trestného zákona stáčanie kilometrov nerieši. Predajcovia si preto chcú tresty pre podvodníkov vylobovať.

Každé tretie u nás registrované auto  má pozmenené údaje o najazdených kilometroch.Každé tretie u nás registrované auto má pozmenené údaje o najazdených kilometroch. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Keď si plánujete kúpiť ojazdené auto, preverte si, či vám predávajúci hovorí pravdu o najazdených kilometroch. Každé tretie auto, ktoré je u nás registrované či preregistrované, má v skutočnosti najazdených oveľa viac kilometrov, ako sa uvádza na tachometri.

Ročne sa u nás registruje spolu 350-tisíc nových a ojazdených aut. „Zhruba 130-tisíc z nich má pretočený tachometer,“ hovorí Martin Pajer zo spoločnosti Cebia, ktorá sa zoberá overovaním pravosti údajov o vozidlách.

Stáčanie kilometrov predstavuje podľa Pajera škodu zhruba 500 eur na jedno auto. Ročne tak vznikne týmito úpravami škoda za 65 miliónov eur. „Na porovnanie, krádežami áut vznikne ročne škoda menej ako 18 miliónov eur,“ povedal.

Zmena je na poslancoch

Na rozdiel od Veľkej Británie či Nemecka u nás nie je falšovanie údajov o najazdených kilometroch trestným činnom. Trestný zákon počíta len s nekalými obchodnými praktikami. „Do nich je možné zahrnúť aj falšovanie a pozmeňovanie týchto údajov,“ tvrdí hovorca ministerstva spravodlivosti Peter Bubla.

Pri kúpe auta
  • pri obhliadke ojazdeného auta, o ktoré máte záujem, si prezrite celkový stav – či jeho opotrebenie zodpovedá najazdeným kilometrom,
  • pozrite si, či na prístrojovej doske nie sú známky fyzického zásahu,
  • poraďte sa, existujú špecializované firmy, ktoré dlhodobo sledujú informácie o autách a vedia overiť ich prípadnú zmenu.

Predajcovia áut sa zhodujú, že dokázať pretočenie tachometra je dnes zložité. Vzniknutá škoda tak ostáva na ich pleciach.

„Malo by sa to stať rozhodne trestným činnom a ľudia, ktorí to robia, by mali ísť do väzenia,“ povedal šéf AAA Auta Anthony Denny. Autobazáre podľa neho aktuálne lobujú za zmenu zákona.

Tá zrejme nakoniec ostane na poslancoch. Minulý týždeň sa skončilo pripomienkovanie novely Trestného zákona, ktorá úpravu stáčania tachometrov neriešila.

O zmene stále uvažuje SNS. Už vlani prišli národniari s vlastnou novelou, ktorú v prvom čítaní podporila aj koalícia. Ďalej sa však nedostala.

„Zrejme preto, že koalícia chce blokovať návrhy opozície,“ tvrdí poslanec SNS Rafael Rafaj, ktorý novelu predkladal. Nemá vraj problém podporiť aj koaličný návrh, ktorý by riešil trestanie stáčania kilometrov.

Problém aj v Nemecku

Predajcovia aj sprostredkovatelia predaja vozidiel hovoria, že so stáčaním kilometrov sa stretávajú veľmi často. Trestanie takýchto praktík by však nebol všeliek.

„Počet by sa určite znížil, ale iba o pár percent,“ hovorí Jaroslav Kucek z AutoEden.sk.

„Stáčanie tachometrov je dnes problémom aj v Nemecku či Anglicku, kde tieto praktiky zákon ošetruje,“ povedal Pajer.

Rovnako dôležitá ako zmena zákona je podľa neho aj osveta. „Aby sa ľudia naučili starostlivo kontrolovať kupované auto.“

Problémom sú aj exekúcie

Firma AAA Auto má asi pätinu autobazárového trhu. Jej šéf ANTHONY DENNY hovorí, že škody spôsobuje aj neskoré oznámenie exekúcie.

Ako riešite stáčanie kilometrov?

„Predovšetkým sa snažíme kontrolovať všetko, čo sa dá, napriek tomu sa však tieto podvody robia „dokonale“. V prípade pretáčania tachometrov využívame predovšetkým spätnú kontrolu záznamov. Problémom sú aj exekúcie. My auto vykúpime a exekúcia nabehne až po vykúpení, kedy to auto de facto strácame.“

Keď vám príde exekúcia už po tom, ako vykúpite auto, pre vás je to čistá strata. Ako často sa to deje?

„Je to zhruba päť áut mesačne. Bohužiaľ, pri našom podnikaní je to jedno z rizík, ktoré je takpovediac mimo našej kontroly. Len čo je po vykúpení na auto uvalená exekúcia, stratíme ho. Sú však ďalšie prípady, kde sa dokážeme dohodnúť, jednoducho doplatíme nejakú sumu a sme schopní to auto ďalej predať.“

Keď sa s exekútorom dohodnete, vymáhate si následne nároky od predávajúceho?

„Určite áno, ale úspešní sme len v zhruba piatich percentách prípadov.“

Ako si predstavujete legislatívne zlepšenie, čo sa týka exekúcií?

„Zlepšenie by malo nastať pri zápise exekúcie do registrov. Problém je, že máte pauzu medzi uvalením exekúcie a jej zapísaním. To sa musí zapísať okamžite.“

Vlani chceli poslanci presadiť tresty za stáčanie tachometrov. Je to dobrý smer pri riešení tohto problému?

„Desať rokov sme za to lobovali v Čechách, budeme za to lobovať aj na Slovensku a vo všetkých ostatných krajinách, v ktorých budeme pôsobiť. Pretáčanie tachometrov by sa rozhodne malo stať trestným činom a ľudia, ktorí to robia, by za to mali ísť do väzenia, pretože tým, že takéto autá jazdia na cestách, riskujú nielen svoje životy, ale aj naše.“

Ako vyzerá lobovanie za túto zmenu v Čechách?

„Spolupracujeme s lobistickou skupinou a takisto so spoločnosťou na ochranu vlastníkov automobilov, s tým, že tlačíme na parlament, aby sa tento návrh presadil. Budeme veľmi sklamaní, priam šokovaní, ak to v parlamente neprejde.“

Aký máte dnes trhový podiel na Slovensku?

„Odhadujeme 20 percent trhu, čo sa týka ojazdených áut a asi 30 percent čo sa týka finančných služieb v spojitosti s ojazdenými autami.“

Keby ste mali poronovať kúpyschopnosť na Slovensku a Čechách, kde tiež pôsobite, ako by to vyzeralo?

„V oboch krajinách je to takmer rovnaké. Čo je pre nás podstatné, že počas krízy sa na Slovensku neznížila kúpyschopnosť až natoľko ako v ostatných krajinách.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  2. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  6. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  10. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  1. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  2. Compliance – who should be responsible?
  3. Employee's age as a new ground for notice of termination
  4. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  5. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  6. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  10. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 029
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 13 575
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 652
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 854
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 856
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 236
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 238
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 050
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 2 101
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor 2 082
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ján Herák pri vysvetľovaní obvinení.

Herák vraj pracuje na sociálnych témach.


12 h
Testovanie na prítomnosť koronavírusu.

Pandémia Covid-19 si vyžiadala 14 900 obetí.


a 5 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


3. dec

Blogy SME

  1. Tomáš Sedliačik: Šírenie nepravdivej informácie
  2. Anton Sládek: Bratislava - Zaujímavé fasády na Leškovej ulici
  3. Jiří Ščobák: Co říkají odborníci na připravované reformy II. a III. piliera? A co si myslí lidé, kteří tyto reformy tvoří?
  4. Michael Achberger: Strata menštruácie kvôli diéte? Aj to vám hrozí
  5. Tupou Ceruzou: Kolaterálne obete lockdownu
  6. Pavel Dvořák: Wuhan by ste mali chcieť navštíviť
  7. Martin Greguš: 6,4 mld. EUR na rok...pravda o slovenských nemocniciach a zdravotníctve...analýza rozpočtu ZDRAVOTNÍCTVA...
  8. David Kapusta: Bystrica má na viac alebo krátka úvaha nad rozpočtom a investíciami mesta
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 934
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 320
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 881
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 741
  5. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 551
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 377
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 704
  8. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 364
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu