Volkswagen so Škodou už dvadsať rokov

Rok a pol po páde komunizmu v Československu investoval nemecký Volkswagen do vtedy štátnej českej Škody viac ako 600 miliónov mariek. Automobilka tak prekonala krízu a nastúpila svoju novú etapu.

PRAHA. Automobilka Škoda v marci predala rekordný počet vozidiel za mesiac vo svojej histórii, a to 85.000. Symbolicky sa tak zavŕšilo doterajšie 20 rokov trvajúce spojenie mladoboleslavskej automobilky Škoda a nemeckého koncernu Volkswagen.

Kým ďalším českým výrobcom áut sa po zmene režimu veľmi nedarilo - Tatra bojuje o prežitie, Avia predáva len stovky vozidiel v porovnaní s bývalým tisíckami a liberecký Liaz nové pomery neprežil - príbeh Škody je opačný. A to aj napriek tomu, že ešte na začiatku 90. rokov bola napríklad v Británii za "kvalitu" terčom nelichotivých vtipov.

Predaj Škodovky, vtedy firmy s viac ako 90-ročnou tradíciou výroby vozidiel, nemeckému Volkswagenu oznámila vláda v decembri 1990. Nasledujúci rok 16. apríla vložil Volklswagen do vtedajšieho štátneho podniku vklad 620 miliónov mariek. Tento deň sa preto považuje za oficiálny začiatok spoločnej existencie Škody pod krídlami automobilky z Wolfsburgu.

O nevyhnutnosti predať automobilku Škoda v dôsledku jej zlého stavu a ohrozenia 100.000 pracovných miest vtedy nikto nepochyboval. Rovnaké to bolo aj v súvislosti s víťazstvom Volkswagenu, ktorému dala vláda vo finále prednosť pred Renaultom/Volvom.

Hlasovanie vo vláde bolo podľa dostupných informácií jednomyseľné. Volkswagen ako jediný splnil šesť základných podmienok. Medzi ne patrilo zachovanie značky, vývoja, výroby, vrátane motorov a prevodoviek či zamestnanosti.

Vláda stanovila spolu 30 parametrov. "Vo všetkých bol na prvom mieste Volkswagen. Rovnako pri tých základných, ako aj tých ďalších," Pre denník E15 uviedol Miroslav Grégr, ktorý bol na konci roka 1990 ministrom strojárstva a elektrotechniky.

Predaj Škodovky Nemcom sa ale časti verejnosti nepáčil. Hovorilo sa o protinemeckých náladách aj o tom, že všeobecne západný kapitál vstupuje do českých podnikov len preto, aby ich zlikvidoval.

Nie všetko sa však darilo podľa plánu. Pôvodný sľub o investíciách do Škodovky 9 miliárd mariek do roku 2000 bol v dôsledku krízy v automobilovom priemysle znížený na polovicu. O niekoľko rokov, do roku 1999, sa odložila aj výstavba motorárne.

Vratislav Kulhánek, dlhoročný predseda predstavenstva a neskôr predseda dozornej rady Škody Auto, je presvedčený o tom, že Volkswagen všetky sľuby o rozvoji a investíciách nielen splnil, ale ich aj prekročil.

Informoval o tom český denník E15.cz.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 322
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 029
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 862
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 244
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 520
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 577
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 257
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 483
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 752
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 601

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

VW Arteon: nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.

Dacia predstavila Logan MCV Stepway aj špeciálnu edíciu Outdoor

Oplastovaná verzia kombi Logan MCV sa na Slovensku začne predávať na jeseň.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop