Volkswagen so Škodou už dvadsať rokov

Rok a pol po páde komunizmu v Československu investoval nemecký Volkswagen do vtedy štátnej českej Škody viac ako 600 miliónov mariek. Automobilka tak prekonala krízu a nastúpila svoju novú etapu.

PRAHA. Automobilka Škoda v marci predala rekordný počet vozidiel za mesiac vo svojej histórii, a to 85.000. Symbolicky sa tak zavŕšilo doterajšie 20 rokov trvajúce spojenie mladoboleslavskej automobilky Škoda a nemeckého koncernu Volkswagen.

Kým ďalším českým výrobcom áut sa po zmene režimu veľmi nedarilo - Tatra bojuje o prežitie, Avia predáva len stovky vozidiel v porovnaní s bývalým tisíckami a liberecký Liaz nové pomery neprežil - príbeh Škody je opačný. A to aj napriek tomu, že ešte na začiatku 90. rokov bola napríklad v Británii za "kvalitu" terčom nelichotivých vtipov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Predaj Škodovky, vtedy firmy s viac ako 90-ročnou tradíciou výroby vozidiel, nemeckému Volkswagenu oznámila vláda v decembri 1990. Nasledujúci rok 16. apríla vložil Volklswagen do vtedajšieho štátneho podniku vklad 620 miliónov mariek. Tento deň sa preto považuje za oficiálny začiatok spoločnej existencie Škody pod krídlami automobilky z Wolfsburgu.

O nevyhnutnosti predať automobilku Škoda v dôsledku jej zlého stavu a ohrozenia 100.000 pracovných miest vtedy nikto nepochyboval. Rovnaké to bolo aj v súvislosti s víťazstvom Volkswagenu, ktorému dala vláda vo finále prednosť pred Renaultom/Volvom.

Hlasovanie vo vláde bolo podľa dostupných informácií jednomyseľné. Volkswagen ako jediný splnil šesť základných podmienok. Medzi ne patrilo zachovanie značky, vývoja, výroby, vrátane motorov a prevodoviek či zamestnanosti.

Vláda stanovila spolu 30 parametrov. "Vo všetkých bol na prvom mieste Volkswagen. Rovnako pri tých základných, ako aj tých ďalších," Pre denník E15 uviedol Miroslav Grégr, ktorý bol na konci roka 1990 ministrom strojárstva a elektrotechniky.

Predaj Škodovky Nemcom sa ale časti verejnosti nepáčil. Hovorilo sa o protinemeckých náladách aj o tom, že všeobecne západný kapitál vstupuje do českých podnikov len preto, aby ich zlikvidoval.

Nie všetko sa však darilo podľa plánu. Pôvodný sľub o investíciách do Škodovky 9 miliárd mariek do roku 2000 bol v dôsledku krízy v automobilovom priemysle znížený na polovicu. O niekoľko rokov, do roku 1999, sa odložila aj výstavba motorárne.

Vratislav Kulhánek, dlhoročný predseda predstavenstva a neskôr predseda dozornej rady Škody Auto, je presvedčený o tom, že Volkswagen všetky sľuby o rozvoji a investíciách nielen splnil, ale ich aj prekročil.

Informoval o tom český denník E15.cz.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 399
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 130
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 13 886
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 8 989
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 8 236
  6. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 6 470
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 668
  8. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 5 388
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 659
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 519

Téma: Česká republika


Článok je zaradený aj do ďalších tém Škoda

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Juliette Binoche pre SME: Láska? Všetci v nej robíme tú istú chybu

V novom filme hrá so Gérardom Depardieum, aj keď majú konflikt.

KOMENTÁRE

V Česku vzniká súdružsko-miliardárska vláda

Komunisti sa minimálne pokúsia pootočiť jasne prozápadnú orientáciu Českej republiky.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.