PRAHA. Automobilka Škoda v marci predala rekordný počet vozidiel za mesiac vo svojej histórii, a to 85.000. Symbolicky sa tak zavŕšilo doterajšie 20 rokov trvajúce spojenie mladoboleslavskej automobilky Škoda a nemeckého koncernu Volkswagen.
Kým ďalším českým výrobcom áut sa po zmene režimu veľmi nedarilo - Tatra bojuje o prežitie, Avia predáva len stovky vozidiel v porovnaní s bývalým tisíckami a liberecký Liaz nové pomery neprežil - príbeh Škody je opačný. A to aj napriek tomu, že ešte na začiatku 90. rokov bola napríklad v Británii za "kvalitu" terčom nelichotivých vtipov.
Predaj Škodovky, vtedy firmy s viac ako 90-ročnou tradíciou výroby vozidiel, nemeckému Volkswagenu oznámila vláda v decembri 1990. Nasledujúci rok 16. apríla vložil Volklswagen do vtedajšieho štátneho podniku vklad 620 miliónov mariek. Tento deň sa preto považuje za oficiálny začiatok spoločnej existencie Škody pod krídlami automobilky z Wolfsburgu.
O nevyhnutnosti predať automobilku Škoda v dôsledku jej zlého stavu a ohrozenia 100.000 pracovných miest vtedy nikto nepochyboval. Rovnaké to bolo aj v súvislosti s víťazstvom Volkswagenu, ktorému dala vláda vo finále prednosť pred Renaultom/Volvom.
Hlasovanie vo vláde bolo podľa dostupných informácií jednomyseľné. Volkswagen ako jediný splnil šesť základných podmienok. Medzi ne patrilo zachovanie značky, vývoja, výroby, vrátane motorov a prevodoviek či zamestnanosti.
Vláda stanovila spolu 30 parametrov. "Vo všetkých bol na prvom mieste Volkswagen. Rovnako pri tých základných, ako aj tých ďalších," Pre denník E15 uviedol Miroslav Grégr, ktorý bol na konci roka 1990 ministrom strojárstva a elektrotechniky.
Predaj Škodovky Nemcom sa ale časti verejnosti nepáčil. Hovorilo sa o protinemeckých náladách aj o tom, že všeobecne západný kapitál vstupuje do českých podnikov len preto, aby ich zlikvidoval.
Nie všetko sa však darilo podľa plánu. Pôvodný sľub o investíciách do Škodovky 9 miliárd mariek do roku 2000 bol v dôsledku krízy v automobilovom priemysle znížený na polovicu. O niekoľko rokov, do roku 1999, sa odložila aj výstavba motorárne.
Vratislav Kulhánek, dlhoročný predseda predstavenstva a neskôr predseda dozornej rady Škody Auto, je presvedčený o tom, že Volkswagen všetky sľuby o rozvoji a investíciách nielen splnil, ale ich aj prekročil.
Informoval o tom český denník E15.cz.