SME

Aj keď dážď zneviditeľnil značku, môžete dostať pokutu

Zaparkovať za dažďa môže byť pre peňaženku nebezpečné. Lejak dokáže zneviditeľniť vodorovné dopravné značenie. Netreba však zabúdať na to, že okrem vodorovných značiek existujú aj všeobecné pravidlá.

Marek nám napísal o tom, ako musel zaplatiť pokutu za to, že zaparkoval za dažďa na mieste, kde bolo žltou čiarou zakázané státie.

Marek: "Chcel by som vedieť, prečo na sídlisku, kde je veľký problém s parkovaním a na ceste pozdĺž ktorej sa dá legálne parkovať, má pár vyvolených obyvateľov a majiteľov domov to privilégium, že pred ich domami je na ceste nakreslená žltá prerušovaná čiara, ktorá značí zákaz státia na kraji tejto cesty.

Dôvod mojej sťažnosti je ten, že som na tejto čiare zaparkoval počas silnej nočnej búrky, keď nebola možnosť všimnúť si týchto čiar a na druhý deň som si na svojom aute našiel "papuču". Má polícia v tomto prípade právo ma pokutovať, keďže kvôli zlému počasiu nebolo možné čiary spozorovať?

02.jpg

Zároveň by ma zaujímala situácia, kde na prerušovanej žltej čiare je zároveň zakreslené parkovacie miesto bielym obdĺžnikom - znamená to, že sa tam môže parkovať alebo nemôže parkovať?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Žltá prerušovaná čiara na kraji cesty, tak ako to vidno na fotke je zbytočná. Aj podľa predpisov sa dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami spravidla nevyznačuje zákaz alebo príkaz vyplývajúci zo všeobecných ustanovení pravidiel cestnej premávky.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy.

SkryťVypnúť reklamu

Žlté vodorovné značenie, ktoré vidno na fotke, zakazuje a umožňuje vodičom to, čo aj všeobecné dopravné pravidlá. Umožňuje vodičom zastaviť, no zakazuje im tam stáť.

Vodič nesmie parkovať na kraji cesty, ak nenechá pre každý smer premávky aspoň 3 metre široký jazdný pruh.

Aj keby na odfotenej ulici zaparkovalo auto čiastočne na chodníku, pravidlo o šírke vozovky by porušilo. Dokonca je veľmi pravdepodobné, že by pre použití chodníka na parkovanie nenechalo chodcom voľnú minimálnu šírku chodníka (1,5 metra).

Mohol sa brániť pokute, no asi by sa jej nevyhol

Marek má pravdu v tom, že nesmie byť potrestaný za porušenie predpisov vyplývajúcich z dopravného značenia, ak značenie nevidno. Na Slovensku nie je výnimkou, aby sa pri silnejšom daždi stali čiary na ceste neviditeľné.

SkryťVypnúť reklamu

Ak ale Marek nechcel byť za porušenie dopravného značenia potrestaný, mal sa brániť a neplatiť pokutu. Musel by však dokázať, že v čase, keď tam zaparkoval, skutočne nemohol vidieť žltú prerušovanú čiaru.

Ak by Marek nebol potrestaný za parkovanie pri žltej prerušovanej čiare, mohol dostať papuču za to, že nedodržal minimálnu šírku vozovky. Dokázanie toho, že vodorovné značenie tam v čase parkovania v podstate nebolo, by znamenalo, že porušil všeobecné predpisy o parkovaní. Jednoducho, pokute by sa tak či tak asi nevyhol.

Zakázané aj povolené parkovanie zároveň

Marek sa spýtal aj na vyznačený parkovací box na ceste, vedľa ktorého vedie žltá prerušovaná čiara. Ten, kto takéto značenie dovolil, si asi z motoristov vystrelil. Jedno dopravné značenie tam totiž státie zakazuje, druhé povoľuje. Ani jedno pritom nie je nadradené tomu druhému.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 061
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 550
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 347
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 986
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 763
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 746
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 834
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 002
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 25 501
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 441
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 852
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 503
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 155
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 905
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 700
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu