SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Aj keď dážď zneviditeľnil značku, môžete dostať pokutu

Zaparkovať za dažďa môže byť pre peňaženku nebezpečné. Lejak dokáže zneviditeľniť vodorovné dopravné značenie. Netreba však zabúdať na to, že okrem vodorovných značiek existujú aj všeobecné pravidlá.

Marek nám napísal o tom, ako musel zaplatiť pokutu za to, že zaparkoval za dažďa na mieste, kde bolo žltou čiarou zakázané státie.

Marek: "Chcel by som vedieť, prečo na sídlisku, kde je veľký problém s parkovaním a na ceste pozdĺž ktorej sa dá legálne parkovať, má pár vyvolených obyvateľov a majiteľov domov to privilégium, že pred ich domami je na ceste nakreslená žltá prerušovaná čiara, ktorá značí zákaz státia na kraji tejto cesty.

Dôvod mojej sťažnosti je ten, že som na tejto čiare zaparkoval počas silnej nočnej búrky, keď nebola možnosť všimnúť si týchto čiar a na druhý deň som si na svojom aute našiel "papuču". Má polícia v tomto prípade právo ma pokutovať, keďže kvôli zlému počasiu nebolo možné čiary spozorovať?

02.jpg

Zároveň by ma zaujímala situácia, kde na prerušovanej žltej čiare je zároveň zakreslené parkovacie miesto bielym obdĺžnikom - znamená to, že sa tam môže parkovať alebo nemôže parkovať?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Žltá prerušovaná čiara na kraji cesty, tak ako to vidno na fotke je zbytočná. Aj podľa predpisov sa dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami spravidla nevyznačuje zákaz alebo príkaz vyplývajúci zo všeobecných ustanovení pravidiel cestnej premávky.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy.

Žlté vodorovné značenie, ktoré vidno na fotke, zakazuje a umožňuje vodičom to, čo aj všeobecné dopravné pravidlá. Umožňuje vodičom zastaviť, no zakazuje im tam stáť.

Vodič nesmie parkovať na kraji cesty, ak nenechá pre každý smer premávky aspoň 3 metre široký jazdný pruh.

Aj keby na odfotenej ulici zaparkovalo auto čiastočne na chodníku, pravidlo o šírke vozovky by porušilo. Dokonca je veľmi pravdepodobné, že by pre použití chodníka na parkovanie nenechalo chodcom voľnú minimálnu šírku chodníka (1,5 metra).

Mohol sa brániť pokute, no asi by sa jej nevyhol

Marek má pravdu v tom, že nesmie byť potrestaný za porušenie predpisov vyplývajúcich z dopravného značenia, ak značenie nevidno. Na Slovensku nie je výnimkou, aby sa pri silnejšom daždi stali čiary na ceste neviditeľné.

Ak ale Marek nechcel byť za porušenie dopravného značenia potrestaný, mal sa brániť a neplatiť pokutu. Musel by však dokázať, že v čase, keď tam zaparkoval, skutočne nemohol vidieť žltú prerušovanú čiaru.

Ak by Marek nebol potrestaný za parkovanie pri žltej prerušovanej čiare, mohol dostať papuču za to, že nedodržal minimálnu šírku vozovky. Dokázanie toho, že vodorovné značenie tam v čase parkovania v podstate nebolo, by znamenalo, že porušil všeobecné predpisy o parkovaní. Jednoducho, pokute by sa tak či tak asi nevyhol.

Zakázané aj povolené parkovanie zároveň

Marek sa spýtal aj na vyznačený parkovací box na ceste, vedľa ktorého vedie žltá prerušovaná čiara. Ten, kto takéto značenie dovolil, si asi z motoristov vystrelil. Jedno dopravné značenie tam totiž státie zakazuje, druhé povoľuje. Ani jedno pritom nie je nadradené tomu druhému.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 298
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 989
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 260
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 844
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 704
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 668
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  5. Jozef Stasík: EU a roboty
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 019
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 448
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 410
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 947
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 337
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 514
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 490
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu