Aj keď dážď zneviditeľnil značku, môžete dostať pokutu

Zaparkovať za dažďa môže byť pre peňaženku nebezpečné. Lejak dokáže zneviditeľniť vodorovné dopravné značenie. Netreba však zabúdať na to, že okrem vodorovných značiek existujú aj všeobecné pravidlá.

Marek nám napísal o tom, ako musel zaplatiť pokutu za to, že zaparkoval za dažďa na mieste, kde bolo žltou čiarou zakázané státie.

Marek: "Chcel by som vedieť, prečo na sídlisku, kde je veľký problém s parkovaním a na ceste pozdĺž ktorej sa dá legálne parkovať, má pár vyvolených obyvateľov a majiteľov domov to privilégium, že pred ich domami je na ceste nakreslená žltá prerušovaná čiara, ktorá značí zákaz státia na kraji tejto cesty.

Dôvod mojej sťažnosti je ten, že som na tejto čiare zaparkoval počas silnej nočnej búrky, keď nebola možnosť všimnúť si týchto čiar a na druhý deň som si na svojom aute našiel "papuču". Má polícia v tomto prípade právo ma pokutovať, keďže kvôli zlému počasiu nebolo možné čiary spozorovať?

02.jpg

Zároveň by ma zaujímala situácia, kde na prerušovanej žltej čiare je zároveň zakreslené parkovacie miesto bielym obdĺžnikom - znamená to, že sa tam môže parkovať alebo nemôže parkovať?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Žltá prerušovaná čiara na kraji cesty, tak ako to vidno na fotke je zbytočná. Aj podľa predpisov sa dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami spravidla nevyznačuje zákaz alebo príkaz vyplývajúci zo všeobecných ustanovení pravidiel cestnej premávky.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy.

Žlté vodorovné značenie, ktoré vidno na fotke, zakazuje a umožňuje vodičom to, čo aj všeobecné dopravné pravidlá. Umožňuje vodičom zastaviť, no zakazuje im tam stáť.

Vodič nesmie parkovať na kraji cesty, ak nenechá pre každý smer premávky aspoň 3 metre široký jazdný pruh.

Aj keby na odfotenej ulici zaparkovalo auto čiastočne na chodníku, pravidlo o šírke vozovky by porušilo. Dokonca je veľmi pravdepodobné, že by pre použití chodníka na parkovanie nenechalo chodcom voľnú minimálnu šírku chodníka (1,5 metra).

Mohol sa brániť pokute, no asi by sa jej nevyhol

Marek má pravdu v tom, že nesmie byť potrestaný za porušenie predpisov vyplývajúcich z dopravného značenia, ak značenie nevidno. Na Slovensku nie je výnimkou, aby sa pri silnejšom daždi stali čiary na ceste neviditeľné.

Ak ale Marek nechcel byť za porušenie dopravného značenia potrestaný, mal sa brániť a neplatiť pokutu. Musel by však dokázať, že v čase, keď tam zaparkoval, skutočne nemohol vidieť žltú prerušovanú čiaru.

Ak by Marek nebol potrestaný za parkovanie pri žltej prerušovanej čiare, mohol dostať papuču za to, že nedodržal minimálnu šírku vozovky. Dokázanie toho, že vodorovné značenie tam v čase parkovania v podstate nebolo, by znamenalo, že porušil všeobecné predpisy o parkovaní. Jednoducho, pokute by sa tak či tak asi nevyhol.

Zakázané aj povolené parkovanie zároveň

Marek sa spýtal aj na vyznačený parkovací box na ceste, vedľa ktorého vedie žltá prerušovaná čiara. Ten, kto takéto značenie dovolil, si asi z motoristov vystrelil. Jedno dopravné značenie tam totiž státie zakazuje, druhé povoľuje. Ani jedno pritom nie je nadradené tomu druhému.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  5. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 939
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 796
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 11 912
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 276
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 10 178
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 7 846
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 108
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 318
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 246

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska prijal Sakovú v paláci, Bugár k nej výhrady nemá

V Moste-Híd dúfali, že Smer vyberie za ministra vnútra človeka, ktorý nebude polarizovať spoločnosť. Kaliňákova spolupracovníčka im neprekáža.

KOMENTÁRE

Tento Danko nás vyjde draho

Kde sa ešte v Dankovi berie sebavedomie na otáčanie témy opozičnej nespôsobilosti?

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.