Aj keď dážď zneviditeľnil značku, môžete dostať pokutu

Zaparkovať za dažďa môže byť pre peňaženku nebezpečné. Lejak dokáže zneviditeľniť vodorovné dopravné značenie. Netreba však zabúdať na to, že okrem vodorovných značiek existujú aj všeobecné pravidlá.

Marek nám napísal o tom, ako musel zaplatiť pokutu za to, že zaparkoval za dažďa na mieste, kde bolo žltou čiarou zakázané státie.

Marek: "Chcel by som vedieť, prečo na sídlisku, kde je veľký problém s parkovaním a na ceste pozdĺž ktorej sa dá legálne parkovať, má pár vyvolených obyvateľov a majiteľov domov to privilégium, že pred ich domami je na ceste nakreslená žltá prerušovaná čiara, ktorá značí zákaz státia na kraji tejto cesty.

Dôvod mojej sťažnosti je ten, že som na tejto čiare zaparkoval počas silnej nočnej búrky, keď nebola možnosť všimnúť si týchto čiar a na druhý deň som si na svojom aute našiel "papuču". Má polícia v tomto prípade právo ma pokutovať, keďže kvôli zlému počasiu nebolo možné čiary spozorovať?

02.jpg

Zároveň by ma zaujímala situácia, kde na prerušovanej žltej čiare je zároveň zakreslené parkovacie miesto bielym obdĺžnikom - znamená to, že sa tam môže parkovať alebo nemôže parkovať?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Žltá prerušovaná čiara na kraji cesty, tak ako to vidno na fotke je zbytočná. Aj podľa predpisov sa dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami spravidla nevyznačuje zákaz alebo príkaz vyplývajúci zo všeobecných ustanovení pravidiel cestnej premávky.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy.

Žlté vodorovné značenie, ktoré vidno na fotke, zakazuje a umožňuje vodičom to, čo aj všeobecné dopravné pravidlá. Umožňuje vodičom zastaviť, no zakazuje im tam stáť.

Vodič nesmie parkovať na kraji cesty, ak nenechá pre každý smer premávky aspoň 3 metre široký jazdný pruh.

Aj keby na odfotenej ulici zaparkovalo auto čiastočne na chodníku, pravidlo o šírke vozovky by porušilo. Dokonca je veľmi pravdepodobné, že by pre použití chodníka na parkovanie nenechalo chodcom voľnú minimálnu šírku chodníka (1,5 metra).

Mohol sa brániť pokute, no asi by sa jej nevyhol

Marek má pravdu v tom, že nesmie byť potrestaný za porušenie predpisov vyplývajúcich z dopravného značenia, ak značenie nevidno. Na Slovensku nie je výnimkou, aby sa pri silnejšom daždi stali čiary na ceste neviditeľné.

Ak ale Marek nechcel byť za porušenie dopravného značenia potrestaný, mal sa brániť a neplatiť pokutu. Musel by však dokázať, že v čase, keď tam zaparkoval, skutočne nemohol vidieť žltú prerušovanú čiaru.

Ak by Marek nebol potrestaný za parkovanie pri žltej prerušovanej čiare, mohol dostať papuču za to, že nedodržal minimálnu šírku vozovky. Dokázanie toho, že vodorovné značenie tam v čase parkovania v podstate nebolo, by znamenalo, že porušil všeobecné predpisy o parkovaní. Jednoducho, pokute by sa tak či tak asi nevyhol.

Zakázané aj povolené parkovanie zároveň

Marek sa spýtal aj na vyznačený parkovací box na ceste, vedľa ktorého vedie žltá prerušovaná čiara. Ten, kto takéto značenie dovolil, si asi z motoristov vystrelil. Jedno dopravné značenie tam totiž státie zakazuje, druhé povoľuje. Ani jedno pritom nie je nadradené tomu druhému.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 940
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 158
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 749
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 110
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 419
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 405
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 301
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 184
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 143
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.