Pokutu môžte dostať, aj keď v zákaze zastavenia parkujete na chodníku

Viacerí tvrdia, že parkovať za značkou Zákaz zastavenia na chodníku nie je porušenie dopravných pravidiel. Opak je ale pravdou.

(Zdroj: Tomáš Novotný)

Každý vodič vie, že za značkou zákaz zastavenia sa parkovať nesmie. Napriek tomu tak mnohí robia. Nezastavia na vozovke ale auto odstavia na chodníku s pocitom istoty, že tam im nikto za zlé parkovanie nedá pokutu.

Ak by ste zastavili v zákaze zastavenia na vozovke, odťah auta vás neminie. Stačí, aby ste zaparkovali na chodníku za značkou Zákaz zastavenia a máte po probléme. Vaše auto si všimnú možno iba chodci.

Viacerí tvrdia, že parkovať za značkou Zákaz zastavenia na chodníku nie je porušenie dopravných pravidiel. Opak je ale pravdou.

Napriek tomu, že je v mnohých mestách problém s parkovaním, napriek tomu, že sa to toleruje zo strany policajtov, parkovať za zákazom zastavenia na ceste, či na vozovke alebo chodníku, sa nesmie.

Slovenské predpisy zakazujú parkovať za značkou aj na chodníku

01.jpgPodľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke sa značka Zákaz zastavenia (č. B 34) používa v prípade, "keď by zastavenie vozidla mohlo s prihliadnutím na dané dopravné podmienky výrazne ohroziť bezpečnosť cestnej premávky alebo narušiť jej plynulosť."

Aj keď formulácia definície dopravnej značky umožňuje jej význam vykladať si rôzne, jej zmyslom je zakázať čo i len zastaviť na miestach za značkou. V definícii pritom nie je uvedené, či sa zákaz vzťahuje len na vozovku alebo na celú cestu vrátane chodníka.

Zákon o cestnej premávke dodáva, že dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú. Keďže aj chodník pri vozovke je súčasťou cesty, zákaz zastavenia sa vzťahuje aj na chodník.

Medzinárodné predpisy hovoria len o vozovke

Zástancovia parkovania na chodníkoch za značkou Zákaz zastavenia sa však bránia tým, že medzinárodné predpisy určujú, že táto značka sa vzťahuje len na vozovku. A keďže medzinárodné predpisy sú nadradené národným, majú prednosť v prípade rozporu.

Vo Viedenskom dohovore o dopravných značkách a signáloch sa píše, že miesta, kde je zakázané zastaviť alebo stáť, majú byť označené dopravnou značkou Zákaz zastavenia. Zákaz sa pritom vzťahuje na stranu vozovky, na ktorej je značka umiestnená.

Zatiaľ, čo slovenské predpisy neumožňujú zastaviť či stáť na ceste, podľa medzinárodných sa zákaz vzťahuje len na vozovku.

Čo je to cesta a čo vozovka

Cestou je miesto, po ktorom sa presúvajú vozidlá, električky a aj ľudia. Či vozovka, chodník alebo električková trať je po splnení podmienok súčasťou cesty. Vozovka je v prípade slovenských predpisov definovaná ako časť cesty, ktorá je určená predovšetkým na premávku motorových vozidiel.

Ak ale chceme vysvetľovať medzinárodné predpisy, je potrebné použiť medzinárodné definície. Podľa nich je vozovka časť cesty bežne používaná automobilovou dopravou.

Len pre úplnosť treba dodať, že Viedenský dohovor o dopravných značkách a signáloch neurčuje, čo je to chodník.

Podľa medzinárodných predpisov je aj časť chodníka určená na parkovanie vozovkou

Slovenské predpisy dovoľujú vozidlám parkovať aj na chodníku, ak splnia požadované podmienky - napríklad, ak nechajú chodcom k dispozícii minimálne 1,5 metra voľnej šírky chodníka. Z tohto ale vyplýva, že časť chodníka, na ktorej smú parkovať autá, sa v našej krajine zvyčajne používa automobilovou dopravou.

V odborných kruhoch sa však nepoužíva výraz doprava len vo vzťahu k pohybujúcim sa vozidlám (dynamická doprava). Existuje aj statická doprava, ktorá pomenúva všetko, čo súvisí so stojacimi vozidlami (s parkovaním).

Keďže aj časť chodníka sa na Slovensku bežne používa automobilovou dopravou (statickou), potom je aj časť chodníka považovaná z pohľadu medzinárodnej definície za vozovku, na ktorú sa vzťahuje zákaz vyplývajúci zo značky Zákaz zastavenia.

Rizikom je pokuta, papuča či odťah

Vráťme sa na záver na chvíľu k slovenskej definícii dopravnej značky Zákaz zastavenia. Podľa nej sa umiestňuje tam, kde by sa mohla výrazne zhoršiť plynulosť cestnej premávky. Tá sa ale na mnohých miestach môže zhoršiť nielen tým, že auto zastaví na vozovke ale aj tým, keď sa auto snaží zaparkovať pomedzi ďalšie stojace na chodníku alebo sa zaradiť pri výjazde z chodníka zaradiť do premávky.

Ak najbližšie budete uvažovať o zastavení na chodníku za značkou Zákaz zastavenia, mali by ste vedieť, že podstupujete riziko. Policajti vám budú môcť dať pokutu do 60 eur na mieste, nasadiť na auto papuču, či dokonca odtiahnuť auto preč. V každom prípade, takéto parkovanie sa na Slovensku často toleruje aj samotnými policajtmi, ak parkujúce autá nebránia premávke vozidiel či chodcov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 530
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 852
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 489
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 129
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 013
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 967
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 775
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 524
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 291
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 890

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.