SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Pokutu môžte dostať, aj keď v zákaze zastavenia parkujete na chodníku

Viacerí tvrdia, že parkovať za značkou Zákaz zastavenia na chodníku nie je porušenie dopravných pravidiel. Opak je ale pravdou.

(Zdroj: Tomáš Novotný)

Každý vodič vie, že za značkou zákaz zastavenia sa parkovať nesmie. Napriek tomu tak mnohí robia. Nezastavia na vozovke ale auto odstavia na chodníku s pocitom istoty, že tam im nikto za zlé parkovanie nedá pokutu.

Ak by ste zastavili v zákaze zastavenia na vozovke, odťah auta vás neminie. Stačí, aby ste zaparkovali na chodníku za značkou Zákaz zastavenia a máte po probléme. Vaše auto si všimnú možno iba chodci.

Viacerí tvrdia, že parkovať za značkou Zákaz zastavenia na chodníku nie je porušenie dopravných pravidiel. Opak je ale pravdou.

Napriek tomu, že je v mnohých mestách problém s parkovaním, napriek tomu, že sa to toleruje zo strany policajtov, parkovať za zákazom zastavenia na ceste, či na vozovke alebo chodníku, sa nesmie.

Slovenské predpisy zakazujú parkovať za značkou aj na chodníku

01.jpgPodľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke sa značka Zákaz zastavenia (č. B 34) používa v prípade, "keď by zastavenie vozidla mohlo s prihliadnutím na dané dopravné podmienky výrazne ohroziť bezpečnosť cestnej premávky alebo narušiť jej plynulosť."

Aj keď formulácia definície dopravnej značky umožňuje jej význam vykladať si rôzne, jej zmyslom je zakázať čo i len zastaviť na miestach za značkou. V definícii pritom nie je uvedené, či sa zákaz vzťahuje len na vozovku alebo na celú cestu vrátane chodníka.

Zákon o cestnej premávke dodáva, že dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú. Keďže aj chodník pri vozovke je súčasťou cesty, zákaz zastavenia sa vzťahuje aj na chodník.

Medzinárodné predpisy hovoria len o vozovke

Zástancovia parkovania na chodníkoch za značkou Zákaz zastavenia sa však bránia tým, že medzinárodné predpisy určujú, že táto značka sa vzťahuje len na vozovku. A keďže medzinárodné predpisy sú nadradené národným, majú prednosť v prípade rozporu.

Vo Viedenskom dohovore o dopravných značkách a signáloch sa píše, že miesta, kde je zakázané zastaviť alebo stáť, majú byť označené dopravnou značkou Zákaz zastavenia. Zákaz sa pritom vzťahuje na stranu vozovky, na ktorej je značka umiestnená.

Zatiaľ, čo slovenské predpisy neumožňujú zastaviť či stáť na ceste, podľa medzinárodných sa zákaz vzťahuje len na vozovku.

Čo je to cesta a čo vozovka

Cestou je miesto, po ktorom sa presúvajú vozidlá, električky a aj ľudia. Či vozovka, chodník alebo električková trať je po splnení podmienok súčasťou cesty. Vozovka je v prípade slovenských predpisov definovaná ako časť cesty, ktorá je určená predovšetkým na premávku motorových vozidiel.

Ak ale chceme vysvetľovať medzinárodné predpisy, je potrebné použiť medzinárodné definície. Podľa nich je vozovka časť cesty bežne používaná automobilovou dopravou.

Len pre úplnosť treba dodať, že Viedenský dohovor o dopravných značkách a signáloch neurčuje, čo je to chodník.

Podľa medzinárodných predpisov je aj časť chodníka určená na parkovanie vozovkou

Slovenské predpisy dovoľujú vozidlám parkovať aj na chodníku, ak splnia požadované podmienky - napríklad, ak nechajú chodcom k dispozícii minimálne 1,5 metra voľnej šírky chodníka. Z tohto ale vyplýva, že časť chodníka, na ktorej smú parkovať autá, sa v našej krajine zvyčajne používa automobilovou dopravou.

V odborných kruhoch sa však nepoužíva výraz doprava len vo vzťahu k pohybujúcim sa vozidlám (dynamická doprava). Existuje aj statická doprava, ktorá pomenúva všetko, čo súvisí so stojacimi vozidlami (s parkovaním).

Keďže aj časť chodníka sa na Slovensku bežne používa automobilovou dopravou (statickou), potom je aj časť chodníka považovaná z pohľadu medzinárodnej definície za vozovku, na ktorú sa vzťahuje zákaz vyplývajúci zo značky Zákaz zastavenia.

Rizikom je pokuta, papuča či odťah

Vráťme sa na záver na chvíľu k slovenskej definícii dopravnej značky Zákaz zastavenia. Podľa nej sa umiestňuje tam, kde by sa mohla výrazne zhoršiť plynulosť cestnej premávky. Tá sa ale na mnohých miestach môže zhoršiť nielen tým, že auto zastaví na vozovke ale aj tým, keď sa auto snaží zaparkovať pomedzi ďalšie stojace na chodníku alebo sa zaradiť pri výjazde z chodníka zaradiť do premávky.

Ak najbližšie budete uvažovať o zastavení na chodníku za značkou Zákaz zastavenia, mali by ste vedieť, že podstupujete riziko. Policajti vám budú môcť dať pokutu do 60 eur na mieste, nasadiť na auto papuču, či dokonca odtiahnuť auto preč. V každom prípade, takéto parkovanie sa na Slovensku často toleruje aj samotnými policajtmi, ak parkujúce autá nebránia premávke vozidiel či chodcov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 595
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 070
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 591
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 647
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 240
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 929
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 004
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 003
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 998
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 8 750
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Jan Tratnik vyhral 16. etapu na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric