SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Pokutu môžte dostať, aj keď v zákaze zastavenia parkujete na chodníku

Viacerí tvrdia, že parkovať za značkou Zákaz zastavenia na chodníku nie je porušenie dopravných pravidiel. Opak je ale pravdou.

(Zdroj: Tomáš Novotný)

Každý vodič vie, že za značkou zákaz zastavenia sa parkovať nesmie. Napriek tomu tak mnohí robia. Nezastavia na vozovke ale auto odstavia na chodníku s pocitom istoty, že tam im nikto za zlé parkovanie nedá pokutu.

Ak by ste zastavili v zákaze zastavenia na vozovke, odťah auta vás neminie. Stačí, aby ste zaparkovali na chodníku za značkou Zákaz zastavenia a máte po probléme. Vaše auto si všimnú možno iba chodci.

Viacerí tvrdia, že parkovať za značkou Zákaz zastavenia na chodníku nie je porušenie dopravných pravidiel. Opak je ale pravdou.

Napriek tomu, že je v mnohých mestách problém s parkovaním, napriek tomu, že sa to toleruje zo strany policajtov, parkovať za zákazom zastavenia na ceste, či na vozovke alebo chodníku, sa nesmie.

Slovenské predpisy zakazujú parkovať za značkou aj na chodníku

01.jpgPodľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke sa značka Zákaz zastavenia (č. B 34) používa v prípade, "keď by zastavenie vozidla mohlo s prihliadnutím na dané dopravné podmienky výrazne ohroziť bezpečnosť cestnej premávky alebo narušiť jej plynulosť."

Aj keď formulácia definície dopravnej značky umožňuje jej význam vykladať si rôzne, jej zmyslom je zakázať čo i len zastaviť na miestach za značkou. V definícii pritom nie je uvedené, či sa zákaz vzťahuje len na vozovku alebo na celú cestu vrátane chodníka.

Zákon o cestnej premávke dodáva, že dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú. Keďže aj chodník pri vozovke je súčasťou cesty, zákaz zastavenia sa vzťahuje aj na chodník.

Medzinárodné predpisy hovoria len o vozovke

Zástancovia parkovania na chodníkoch za značkou Zákaz zastavenia sa však bránia tým, že medzinárodné predpisy určujú, že táto značka sa vzťahuje len na vozovku. A keďže medzinárodné predpisy sú nadradené národným, majú prednosť v prípade rozporu.

Vo Viedenskom dohovore o dopravných značkách a signáloch sa píše, že miesta, kde je zakázané zastaviť alebo stáť, majú byť označené dopravnou značkou Zákaz zastavenia. Zákaz sa pritom vzťahuje na stranu vozovky, na ktorej je značka umiestnená.

Zatiaľ, čo slovenské predpisy neumožňujú zastaviť či stáť na ceste, podľa medzinárodných sa zákaz vzťahuje len na vozovku.

Čo je to cesta a čo vozovka

Cestou je miesto, po ktorom sa presúvajú vozidlá, električky a aj ľudia. Či vozovka, chodník alebo električková trať je po splnení podmienok súčasťou cesty. Vozovka je v prípade slovenských predpisov definovaná ako časť cesty, ktorá je určená predovšetkým na premávku motorových vozidiel.

Ak ale chceme vysvetľovať medzinárodné predpisy, je potrebné použiť medzinárodné definície. Podľa nich je vozovka časť cesty bežne používaná automobilovou dopravou.

Len pre úplnosť treba dodať, že Viedenský dohovor o dopravných značkách a signáloch neurčuje, čo je to chodník.

Podľa medzinárodných predpisov je aj časť chodníka určená na parkovanie vozovkou

Slovenské predpisy dovoľujú vozidlám parkovať aj na chodníku, ak splnia požadované podmienky - napríklad, ak nechajú chodcom k dispozícii minimálne 1,5 metra voľnej šírky chodníka. Z tohto ale vyplýva, že časť chodníka, na ktorej smú parkovať autá, sa v našej krajine zvyčajne používa automobilovou dopravou.

V odborných kruhoch sa však nepoužíva výraz doprava len vo vzťahu k pohybujúcim sa vozidlám (dynamická doprava). Existuje aj statická doprava, ktorá pomenúva všetko, čo súvisí so stojacimi vozidlami (s parkovaním).

Keďže aj časť chodníka sa na Slovensku bežne používa automobilovou dopravou (statickou), potom je aj časť chodníka považovaná z pohľadu medzinárodnej definície za vozovku, na ktorú sa vzťahuje zákaz vyplývajúci zo značky Zákaz zastavenia.

Rizikom je pokuta, papuča či odťah

Vráťme sa na záver na chvíľu k slovenskej definícii dopravnej značky Zákaz zastavenia. Podľa nej sa umiestňuje tam, kde by sa mohla výrazne zhoršiť plynulosť cestnej premávky. Tá sa ale na mnohých miestach môže zhoršiť nielen tým, že auto zastaví na vozovke ale aj tým, keď sa auto snaží zaparkovať pomedzi ďalšie stojace na chodníku alebo sa zaradiť pri výjazde z chodníka zaradiť do premávky.

Ak najbližšie budete uvažovať o zastavení na chodníku za značkou Zákaz zastavenia, mali by ste vedieť, že podstupujete riziko. Policajti vám budú môcť dať pokutu do 60 eur na mieste, nasadiť na auto papuču, či dokonca odtiahnuť auto preč. V každom prípade, takéto parkovanie sa na Slovensku často toleruje aj samotnými policajtmi, ak parkujúce autá nebránia premávke vozidiel či chodcov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 231
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 452
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 328
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 208
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 978
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 921
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 194
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 906
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 705
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 594
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

5 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

9 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

15 h
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan