Rusom navrhli zrušiť všetky rafinérie ropy

Expertná skupina ekonómov odporúča zrušiť stratové rafinérie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Expertná skupina ekonómov navrhla vláde Ruska zlikvidovať spracovateľský ropný priemysel.

To nie je výplod fantázie extrémnych "zelených" ekonómov, ale ľudí, ktorí pracujú v expertnej skupine pri vláde Ruska. Podľa nich je spracovanie ropy v Rusku ekonomický nezmysel, ktorý prináša krajine kolosálne straty.

Tona surovej ropy dnes stojí oveľa viac ako všetky produkty z jej spracovania, ktoré vyrábajú ruské chemické a petrolejárske spoločnosti. Podľa expertnej skupiny musí Rusko okamžite zastaviť ukončiť spracovanie ropy a zavrieť rafinérie a chemické kombináty a dopyt po ropných výrobkoch uspokojovať výlučne importom.

Z ropných produktov majú menej ako z ropy

Vedúci expertnej skupiny Jevsej Gurvič sumarizuje výsledky výskumu svojej skupiny. Celková exportná cena ropných produktov, ktoré sa vyrábajú z tony ropy v Rusku je trvale nižšia ako exportná cena tej istej tony ropy.

Ak k tomu prirátame dodatočné náklady na spracovanie, potom nám vychádza zníženie renty v priemere asi o tretinu v porovnaní s cenou pôvodnej suroviny. To znamená, že ekonomicky je dnes spracovanie ropy v Rusku stratové.

Gurvič si tiež myslí, že poskytovanie štátnych dotácií spracovateľom ropy vytvára dojem rentability a záporne vplýva na snahy modernizovať spracovateľský priemysel. Fakticky konzervuje hlbokú technologickú zaostalosť ruského spracovateľského priemyslu oproti ostatným krajinám.

Snaha ruskej vlády podporiť export ropných produktov znížením ich exportných ciel skutočne export stimuluje, no samotný cieľ je stanovený zle, pretože v konečnom dôsledku ruská ekonomika stráca ročne približne 3% hrubého domáceho produktu (HDP).

Pokiaľ by však ruská vláda ustúpila od týchto stimulov, spracovateľský priemysel by stál pred voľbou zlikvidovať spracovanie ropy (a ušetriť tým 3% HDP), alebo zvýšiť výkonnosť, čo by ekonomike prinieslo väčší prínos.

Hlasy proti zrušeniu spracovávania ropy v Rusku

V samotnom Rusku vývody expertnej skupiny oficiálne kruhy nekomentujú. Napriek tomu sa ozývajú hlasy, ktoré s týmito vývodmi nesúhlasia.

Generálny riaditeľ FinExpertízy, Agvan Mikaelian tvrdí, že aj keď sú závery Gurviča správne, nemôže ich prijať.

"Existujú také pojmy ako palivová bezpečnosť krajiny, vojenská bezpečnosť. Zrušiť daňové výhody ropným spoločnostiam by neviedlo k želanému efektu. A takýto spôsob určite neposlúži stimulom k modernizácii. Tu je potrebné direktívne rozhodnutie štátnej moci, ktorá by poskytla dotácie spracovateľom s podmienkou, že do určitého termínu dosiahnu predpokladanú úroveň nákladov a produktivity práce," uviedol Mikaelian.

Iný ekonóm, starší analytik spoločnosti Arbat Kapital, Vitalij Gromadin, prezentuje iný názor: "Gurvič podčiarkol to, čo je v súčasnosti ruská vláda pripravená zmeniť. Dnes dosahuje exportné clo na tmavé ropné produkty 39% exportného cla na surovú ropu, pričom pre svetlé produkty je to až 72%. Je len samozrejmé, že ropným spoločnostiam je výhodnejšie predávať na export mazut ako benzíny."

Odborník Alexander Sakovič zas pripomína historické argumenty: "Technologická zaostalosť bola spôsobená ešte v socialistickom Sovietskom zväze, keď investície do ťažby prevyšovali investície do spracovania dvadsaťnásobne. Aj počas ekonomických reforiem v deväťdesiatych rokoch vláda stimulovala predovšetkým ťažbu a export surovej ropy. Okrem toho dopyt zo strany spotrebiteľov na modernizáciu odvetvia nebol, keďže v krajine existuje zastaralý strojový park, ktorý nevyžaduje vysokokvalitné palivá."

Zmenia clo, zmenia sa priority?

Návrh, ktorý sa môže ukázať v najbližšom čase, zahŕňa postupnú unifikáciu exportných ciel vo výške 65% exportného cla surovej ropy. Ropné spoločnosti by však nemali utrpieť stratu, nakoľko sa v tom istom čase plánuje znížiť exportné clo na surovú ropu.

Gromadin si myslí, že v takom prípade by nemuseli byť zrušené investičné programy ropných spoločností.

Hlavné tézy nového daňového režimu boli v januári schválené na porade u vicepremiéra Igora Sečina. Je zrejmé, že Rusko sa silou mocou snaží zliezť z ropnej závislosti. Otázne je, či to bude také jednoduché ako si to predstavujú v ruskej vláde.

Zdroj informácií: Nezavisimaya gazeta

Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 21 482
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 687
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 177
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 732
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 292
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 560
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 507
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 406
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 364
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 031

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Denne im prejde cez ruky šesťsto kíl múky. Ako sa robí maces na Slovensku

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

SVET

Kurz sa dohodol s krajnou pravicou, sľubuje proeurópsku vládu

Ľudovci a Slobodní sa dohodli na koalícii.

KOMENTÁRE

Fico je oportunista, pochváľme ho

Premiér so sankciami proti Rusku nesúhlasí, ale aj tak ich vždy podporí.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.