Rusom navrhli zrušiť všetky rafinérie ropy

Expertná skupina ekonómov odporúča zrušiť stratové rafinérie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Expertná skupina ekonómov navrhla vláde Ruska zlikvidovať spracovateľský ropný priemysel.

To nie je výplod fantázie extrémnych "zelených" ekonómov, ale ľudí, ktorí pracujú v expertnej skupine pri vláde Ruska. Podľa nich je spracovanie ropy v Rusku ekonomický nezmysel, ktorý prináša krajine kolosálne straty.

Tona surovej ropy dnes stojí oveľa viac ako všetky produkty z jej spracovania, ktoré vyrábajú ruské chemické a petrolejárske spoločnosti. Podľa expertnej skupiny musí Rusko okamžite zastaviť ukončiť spracovanie ropy a zavrieť rafinérie a chemické kombináty a dopyt po ropných výrobkoch uspokojovať výlučne importom.

Z ropných produktov majú menej ako z ropy

Vedúci expertnej skupiny Jevsej Gurvič sumarizuje výsledky výskumu svojej skupiny. Celková exportná cena ropných produktov, ktoré sa vyrábajú z tony ropy v Rusku je trvale nižšia ako exportná cena tej istej tony ropy.

Ak k tomu prirátame dodatočné náklady na spracovanie, potom nám vychádza zníženie renty v priemere asi o tretinu v porovnaní s cenou pôvodnej suroviny. To znamená, že ekonomicky je dnes spracovanie ropy v Rusku stratové.

Gurvič si tiež myslí, že poskytovanie štátnych dotácií spracovateľom ropy vytvára dojem rentability a záporne vplýva na snahy modernizovať spracovateľský priemysel. Fakticky konzervuje hlbokú technologickú zaostalosť ruského spracovateľského priemyslu oproti ostatným krajinám.

Snaha ruskej vlády podporiť export ropných produktov znížením ich exportných ciel skutočne export stimuluje, no samotný cieľ je stanovený zle, pretože v konečnom dôsledku ruská ekonomika stráca ročne približne 3% hrubého domáceho produktu (HDP).

Pokiaľ by však ruská vláda ustúpila od týchto stimulov, spracovateľský priemysel by stál pred voľbou zlikvidovať spracovanie ropy (a ušetriť tým 3% HDP), alebo zvýšiť výkonnosť, čo by ekonomike prinieslo väčší prínos.

Hlasy proti zrušeniu spracovávania ropy v Rusku

V samotnom Rusku vývody expertnej skupiny oficiálne kruhy nekomentujú. Napriek tomu sa ozývajú hlasy, ktoré s týmito vývodmi nesúhlasia.

Generálny riaditeľ FinExpertízy, Agvan Mikaelian tvrdí, že aj keď sú závery Gurviča správne, nemôže ich prijať.

"Existujú také pojmy ako palivová bezpečnosť krajiny, vojenská bezpečnosť. Zrušiť daňové výhody ropným spoločnostiam by neviedlo k želanému efektu. A takýto spôsob určite neposlúži stimulom k modernizácii. Tu je potrebné direktívne rozhodnutie štátnej moci, ktorá by poskytla dotácie spracovateľom s podmienkou, že do určitého termínu dosiahnu predpokladanú úroveň nákladov a produktivity práce," uviedol Mikaelian.

Iný ekonóm, starší analytik spoločnosti Arbat Kapital, Vitalij Gromadin, prezentuje iný názor: "Gurvič podčiarkol to, čo je v súčasnosti ruská vláda pripravená zmeniť. Dnes dosahuje exportné clo na tmavé ropné produkty 39% exportného cla na surovú ropu, pričom pre svetlé produkty je to až 72%. Je len samozrejmé, že ropným spoločnostiam je výhodnejšie predávať na export mazut ako benzíny."

Odborník Alexander Sakovič zas pripomína historické argumenty: "Technologická zaostalosť bola spôsobená ešte v socialistickom Sovietskom zväze, keď investície do ťažby prevyšovali investície do spracovania dvadsaťnásobne. Aj počas ekonomických reforiem v deväťdesiatych rokoch vláda stimulovala predovšetkým ťažbu a export surovej ropy. Okrem toho dopyt zo strany spotrebiteľov na modernizáciu odvetvia nebol, keďže v krajine existuje zastaralý strojový park, ktorý nevyžaduje vysokokvalitné palivá."

Zmenia clo, zmenia sa priority?

Návrh, ktorý sa môže ukázať v najbližšom čase, zahŕňa postupnú unifikáciu exportných ciel vo výške 65% exportného cla surovej ropy. Ropné spoločnosti by však nemali utrpieť stratu, nakoľko sa v tom istom čase plánuje znížiť exportné clo na surovú ropu.

Gromadin si myslí, že v takom prípade by nemuseli byť zrušené investičné programy ropných spoločností.

Hlavné tézy nového daňového režimu boli v januári schválené na porade u vicepremiéra Igora Sečina. Je zrejmé, že Rusko sa silou mocou snaží zliezť z ropnej závislosti. Otázne je, či to bude také jednoduché ako si to predstavujú v ruskej vláde.

Zdroj informácií: Nezavisimaya gazeta

Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 8 862
  2. Moskva alebo Petrohrad? 8 033
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 2 718
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 229
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 173
  6. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 158
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 028
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 756
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 597
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 082

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

V radoch stúpencov opozície sa znížili nároky.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.