Autobus sa tlačil na auto pred ním, odplatou bolo prudké zabrzdenie

Niektoré javy by sa na cestách nemali objavovať nielen pre to, že sú dopravnými pravidlami zakázané, ale aj pre ich nebezpečnosť. Ak ale nechceme, aby nám úmyselne na cestách robili zle, ani my nesmieme robiť zle iným.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Richi80: "Som vodič autobusu. Pár krát sa my stala kolízia na obchvate, že mi vodič auta naschvál dupol na brzdy len preto, že som mu blikol, aby nešiel v ľavom pruhu 80 km/h na bratislavskom obchvate. Keď som ho chcel predbehnúť, už som ho nedokázal predbehnúť, lebo max. rýchlosť autobusu je 100 km/h. Keď som sa zaradil naspäť do ľavého pruhu, vtedy mi vodič dupol na brzdy tak, že som doňho skoro narazil.

Viem, že som naňho blikol diaľkovými svetlami a nedodržal bezpečnú vzdialenosť. Chcem sa vás opýtať: obstál by som pred políciou, keby to skončilo dopravnou nehodou?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Z toho, čo napísal Richi80 do poradne Natankuj.sk, vyplýva, že autobus šiel v ľavom jazdnom pruhu diaľničného obchvatu v Bratislave rýchlejšie ako osobné auto pred ním. Keď ho dostihol, zablikal naňho diaľkovými svetlami, aby ho pustil. To sa ale nestalo. Po nie celkom jasných momentoch sa situácia skončila tým, že auto pred autobusom v ľavom pruhu prudko pribrzdilo.

Blikanie a bezpečná vzdialenosť

Tým, že Richi80 blikol diaľkovými svetlami, predpisy neporušil. Z pohľadu dopravných pravidiel dodržal aj bezpečnú vzdialenosť.

Vodič smie upozorniť predchádzané vozidlo prerušovaným zapínaním stretávacích alebo diaľkových svetiel. Zároveň však nesmie diaľkovými svetlami vodiča pred sebou oslniť.

Keďže sa autobus nezrazil s autom pred ním, bezpečná vzdialenosť medzi vozidlami bola dodržaná. Vodič je totiž povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Od septembra by sa však bezpečná vzdialenosť na diaľniciach mala chápať inak. Mala by to byť vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy, v prípade nákladiakov a autobusov tri sekundy.

Pomalší vodič nemusel nikoho blokovať

Až na jednu prípadne dve udalosti predpisy neporušil ani vodič auta, ktorého chcel autobusár predbehnúť.

Keď išiel autobus v jednom jazdnom pruhu a auto v inom, nešlo o predchádzanie. Vodič osobného auta tak nebol povinný nezrýchľovať. Nebol tiež povinný jazdiť v pravom jazdnom pruhu, keďže sa všetko udialo v obci. V obci smiete na jazdu použiť ktorýkoľvek jazdný pruh.

Problém mohol nastať vtedy, ak boli v oboch jazdných pruhoch autá a vodič rýchlejšieho vozidla (v tomto prípade autobusu) nemohol ísť rýchlejšie. Vtedy by boli vozidlá jazdiace v ľavom pruhu povinné uvoľniť ho a presunúť sa do pravého.

Ak bol ale pravý pruh voľný, vodič autobusu sa mohol pokojne presunúť doň a pokračovať v ňom. Nešlo by o zakázané predchádzanie sprava, ak by sa nezaradil pred pomalšie vozidlo v ľavom jazdnom pruhu.

Prudké brzdenie

Najnebezpečnejším momentom opísanej udalosti bolo prudké zabrzdenie auta pred autobusom. Ak bolo bezdôvodné, bolo by to porušenie dopravných predpisov. Aj keď je to priestupok patriaci medzi mimoriadne nebezpečné, policajti ho ohodnotia najviac na 60 eur na mieste.

Ak by sa po prudkom zabrzdení stala dopravná nehoda, vinna by sa posudzovala podľa toho, či mal šofér autobusu možnosť dodržať bezpečnú vzdialenosť a či bolo brzdenie dôvodné.

Najbezpečnejšie je bez stresu

Stres za volant vozidla nepatrí. Každý vodič by mal byť dostatočne schopný zvládať kritické situácie. Sú však hranice, ktoré vás ani pri najväčšej sebakontrole nezadržia od skratových reakcií.

Netreba sa čudovať, že ak sa svojim vozidlom tlačíte na iné pred vami, tak to môže vodiča pred vami vystresovať natoľko, že spraví niečo nepredvídateľné a nebezpečné. Tak, ako my vyžadujeme toleranciu a rešpekt od iných vodičov, mali by sme byť aj my tolerantní a rešpektovať iných. V opísanom prípade to platí nielen pre vodiča, ktorý dupol na brzdy pred autobusom, ale aj pre vodiča autobusu, ktorý nám napísal.

Vodič smie ísť rýchlejšie, ak mu to dopravné predpisy a okolnosti umožňujú. Neznamená to ale, že smie kohokoľvek nútiť nátlakom jazdiť rýchlejšie alebo sa mu uhýbať nezávisle od toho, či ten druhý porušuje predpisy alebo nie. To isté platí aj pre vodičov, ktorí školia iných tým, že úmyselne a bezdôvodne brzdia premávku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 18 604
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 520
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 521
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 8 785
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 343
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 539
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 016
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 809
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 680
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 290