SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Autobus sa tlačil na auto pred ním, odplatou bolo prudké zabrzdenie

Niektoré javy by sa na cestách nemali objavovať nielen pre to, že sú dopravnými pravidlami zakázané, ale aj pre ich nebezpečnosť. Ak ale nechceme, aby nám úmyselne na cestách robili zle, ani my nesmieme robiť zle iným.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Richi80: "Som vodič autobusu. Pár krát sa my stala kolízia na obchvate, že mi vodič auta naschvál dupol na brzdy len preto, že som mu blikol, aby nešiel v ľavom pruhu 80 km/h na bratislavskom obchvate. Keď som ho chcel predbehnúť, už som ho nedokázal predbehnúť, lebo max. rýchlosť autobusu je 100 km/h. Keď som sa zaradil naspäť do ľavého pruhu, vtedy mi vodič dupol na brzdy tak, že som doňho skoro narazil.

Viem, že som naňho blikol diaľkovými svetlami a nedodržal bezpečnú vzdialenosť. Chcem sa vás opýtať: obstál by som pred políciou, keby to skončilo dopravnou nehodou?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Z toho, čo napísal Richi80 do poradne Natankuj.sk, vyplýva, že autobus šiel v ľavom jazdnom pruhu diaľničného obchvatu v Bratislave rýchlejšie ako osobné auto pred ním. Keď ho dostihol, zablikal naňho diaľkovými svetlami, aby ho pustil. To sa ale nestalo. Po nie celkom jasných momentoch sa situácia skončila tým, že auto pred autobusom v ľavom pruhu prudko pribrzdilo.

Blikanie a bezpečná vzdialenosť

Tým, že Richi80 blikol diaľkovými svetlami, predpisy neporušil. Z pohľadu dopravných pravidiel dodržal aj bezpečnú vzdialenosť.

Vodič smie upozorniť predchádzané vozidlo prerušovaným zapínaním stretávacích alebo diaľkových svetiel. Zároveň však nesmie diaľkovými svetlami vodiča pred sebou oslniť.

Keďže sa autobus nezrazil s autom pred ním, bezpečná vzdialenosť medzi vozidlami bola dodržaná. Vodič je totiž povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Od septembra by sa však bezpečná vzdialenosť na diaľniciach mala chápať inak. Mala by to byť vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy, v prípade nákladiakov a autobusov tri sekundy.

Pomalší vodič nemusel nikoho blokovať

Až na jednu prípadne dve udalosti predpisy neporušil ani vodič auta, ktorého chcel autobusár predbehnúť.

Keď išiel autobus v jednom jazdnom pruhu a auto v inom, nešlo o predchádzanie. Vodič osobného auta tak nebol povinný nezrýchľovať. Nebol tiež povinný jazdiť v pravom jazdnom pruhu, keďže sa všetko udialo v obci. V obci smiete na jazdu použiť ktorýkoľvek jazdný pruh.

Problém mohol nastať vtedy, ak boli v oboch jazdných pruhoch autá a vodič rýchlejšieho vozidla (v tomto prípade autobusu) nemohol ísť rýchlejšie. Vtedy by boli vozidlá jazdiace v ľavom pruhu povinné uvoľniť ho a presunúť sa do pravého.

Ak bol ale pravý pruh voľný, vodič autobusu sa mohol pokojne presunúť doň a pokračovať v ňom. Nešlo by o zakázané predchádzanie sprava, ak by sa nezaradil pred pomalšie vozidlo v ľavom jazdnom pruhu.

Prudké brzdenie

Najnebezpečnejším momentom opísanej udalosti bolo prudké zabrzdenie auta pred autobusom. Ak bolo bezdôvodné, bolo by to porušenie dopravných predpisov. Aj keď je to priestupok patriaci medzi mimoriadne nebezpečné, policajti ho ohodnotia najviac na 60 eur na mieste.

Ak by sa po prudkom zabrzdení stala dopravná nehoda, vinna by sa posudzovala podľa toho, či mal šofér autobusu možnosť dodržať bezpečnú vzdialenosť a či bolo brzdenie dôvodné.

Najbezpečnejšie je bez stresu

Stres za volant vozidla nepatrí. Každý vodič by mal byť dostatočne schopný zvládať kritické situácie. Sú však hranice, ktoré vás ani pri najväčšej sebakontrole nezadržia od skratových reakcií.

Netreba sa čudovať, že ak sa svojim vozidlom tlačíte na iné pred vami, tak to môže vodiča pred vami vystresovať natoľko, že spraví niečo nepredvídateľné a nebezpečné. Tak, ako my vyžadujeme toleranciu a rešpekt od iných vodičov, mali by sme byť aj my tolerantní a rešpektovať iných. V opísanom prípade to platí nielen pre vodiča, ktorý dupol na brzdy pred autobusom, ale aj pre vodiča autobusu, ktorý nám napísal.

Vodič smie ísť rýchlejšie, ak mu to dopravné predpisy a okolnosti umožňujú. Neznamená to ale, že smie kohokoľvek nútiť nátlakom jazdiť rýchlejšie alebo sa mu uhýbať nezávisle od toho, či ten druhý porušuje predpisy alebo nie. To isté platí aj pre vodičov, ktorí školia iných tým, že úmyselne a bezdôvodne brzdia premávku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 968
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 820
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 609
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 597
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 207
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 947
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 397
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 258
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 217
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 108
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ak sa chcú seniori nad 65 rokov prihlásiť ako náhradníci na očkovanie musia pátrať po tom, aký systém prihlasovania používa ich najbližšie očkovacie centrum. Ilustračná fotografia.

Nemocnice navrhujú, aby sa náhradníci prihlasovali cez portál korona.gov.

7 h
Certifikát z celoplošného skríningového testovania na ochorenie COVID-19 prebiehajúceho od 18. - 26. januára 2021.

Zoznam zmien platných od 27. januára.

6 h

V sobotu sa chystajú ďalšie protesty.

4 h

Neprehliadnite tiež

Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

9 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan