Autobus sa tlačil na auto pred ním, odplatou bolo prudké zabrzdenie

Niektoré javy by sa na cestách nemali objavovať nielen pre to, že sú dopravnými pravidlami zakázané, ale aj pre ich nebezpečnosť. Ak ale nechceme, aby nám úmyselne na cestách robili zle, ani my nesmieme robiť zle iným.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Richi80: "Som vodič autobusu. Pár krát sa my stala kolízia na obchvate, že mi vodič auta naschvál dupol na brzdy len preto, že som mu blikol, aby nešiel v ľavom pruhu 80 km/h na bratislavskom obchvate. Keď som ho chcel predbehnúť, už som ho nedokázal predbehnúť, lebo max. rýchlosť autobusu je 100 km/h. Keď som sa zaradil naspäť do ľavého pruhu, vtedy mi vodič dupol na brzdy tak, že som doňho skoro narazil.

Viem, že som naňho blikol diaľkovými svetlami a nedodržal bezpečnú vzdialenosť. Chcem sa vás opýtať: obstál by som pred políciou, keby to skončilo dopravnou nehodou?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Z toho, čo napísal Richi80 do poradne Natankuj.sk, vyplýva, že autobus šiel v ľavom jazdnom pruhu diaľničného obchvatu v Bratislave rýchlejšie ako osobné auto pred ním. Keď ho dostihol, zablikal naňho diaľkovými svetlami, aby ho pustil. To sa ale nestalo. Po nie celkom jasných momentoch sa situácia skončila tým, že auto pred autobusom v ľavom pruhu prudko pribrzdilo.

Blikanie a bezpečná vzdialenosť

Tým, že Richi80 blikol diaľkovými svetlami, predpisy neporušil. Z pohľadu dopravných pravidiel dodržal aj bezpečnú vzdialenosť.

Vodič smie upozorniť predchádzané vozidlo prerušovaným zapínaním stretávacích alebo diaľkových svetiel. Zároveň však nesmie diaľkovými svetlami vodiča pred sebou oslniť.

Keďže sa autobus nezrazil s autom pred ním, bezpečná vzdialenosť medzi vozidlami bola dodržaná. Vodič je totiž povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Od septembra by sa však bezpečná vzdialenosť na diaľniciach mala chápať inak. Mala by to byť vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy, v prípade nákladiakov a autobusov tri sekundy.

Pomalší vodič nemusel nikoho blokovať

Až na jednu prípadne dve udalosti predpisy neporušil ani vodič auta, ktorého chcel autobusár predbehnúť.

Keď išiel autobus v jednom jazdnom pruhu a auto v inom, nešlo o predchádzanie. Vodič osobného auta tak nebol povinný nezrýchľovať. Nebol tiež povinný jazdiť v pravom jazdnom pruhu, keďže sa všetko udialo v obci. V obci smiete na jazdu použiť ktorýkoľvek jazdný pruh.

Problém mohol nastať vtedy, ak boli v oboch jazdných pruhoch autá a vodič rýchlejšieho vozidla (v tomto prípade autobusu) nemohol ísť rýchlejšie. Vtedy by boli vozidlá jazdiace v ľavom pruhu povinné uvoľniť ho a presunúť sa do pravého.

Ak bol ale pravý pruh voľný, vodič autobusu sa mohol pokojne presunúť doň a pokračovať v ňom. Nešlo by o zakázané predchádzanie sprava, ak by sa nezaradil pred pomalšie vozidlo v ľavom jazdnom pruhu.

Prudké brzdenie

Najnebezpečnejším momentom opísanej udalosti bolo prudké zabrzdenie auta pred autobusom. Ak bolo bezdôvodné, bolo by to porušenie dopravných predpisov. Aj keď je to priestupok patriaci medzi mimoriadne nebezpečné, policajti ho ohodnotia najviac na 60 eur na mieste.

Ak by sa po prudkom zabrzdení stala dopravná nehoda, vinna by sa posudzovala podľa toho, či mal šofér autobusu možnosť dodržať bezpečnú vzdialenosť a či bolo brzdenie dôvodné.

Najbezpečnejšie je bez stresu

Stres za volant vozidla nepatrí. Každý vodič by mal byť dostatočne schopný zvládať kritické situácie. Sú však hranice, ktoré vás ani pri najväčšej sebakontrole nezadržia od skratových reakcií.

Netreba sa čudovať, že ak sa svojim vozidlom tlačíte na iné pred vami, tak to môže vodiča pred vami vystresovať natoľko, že spraví niečo nepredvídateľné a nebezpečné. Tak, ako my vyžadujeme toleranciu a rešpekt od iných vodičov, mali by sme byť aj my tolerantní a rešpektovať iných. V opísanom prípade to platí nielen pre vodiča, ktorý dupol na brzdy pred autobusom, ale aj pre vodiča autobusu, ktorý nám napísal.

Vodič smie ísť rýchlejšie, ak mu to dopravné predpisy a okolnosti umožňujú. Neznamená to ale, že smie kohokoľvek nútiť nátlakom jazdiť rýchlejšie alebo sa mu uhýbať nezávisle od toho, či ten druhý porušuje predpisy alebo nie. To isté platí aj pre vodičov, ktorí školia iných tým, že úmyselne a bezdôvodne brzdia premávku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 959
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 887
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 770
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 395
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 273
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 151
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 735
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 651
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 494
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 236

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Blogy SME


  1. Karolína Olšavská: V nemocnici
  2. Jozef Drahovský: Mesto Košice začalo používať taktiku šmejdov
  3. Miroslav Makyta: Skorumpovaný Smer
  4. Silvia Zeumerová: Ako sme písali ikony (1/2)
  5. Andrej Šverha: Čergov na sklonku leta
  6. Tatiana Repková: Prečo sme single?
  7. Andrea Legényová: rozchodové dilema
  8. Iniciatíva slovenských učiteľov: Spoločne proti korupcii
  1. Stanislav Martinčko: Aj ty Brutus, Kiska aj ty? 12 222
  2. Miroslav Žiak: Neuveríte, koľko peňazí získalo Slovensko z poľnohospodárskych dotácií 11 263
  3. INEKO: Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech 11 073
  4. Čo je nové na sme.sk: SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana 10 403
  5. Orsolya Véghová: Maďarka 8 845
  6. Stanislav Martinčko: Hlavné mesto Slovenska Palermo?? 7 005
  7. Saša Grodecká: Bipolárna 6 795
  8. Jaroslav Hoško: Prečo sa (ne)zabaviť v klube? 6 742