Autobus sa tlačil na auto pred ním, odplatou bolo prudké zabrzdenie

Niektoré javy by sa na cestách nemali objavovať nielen pre to, že sú dopravnými pravidlami zakázané, ale aj pre ich nebezpečnosť. Ak ale nechceme, aby nám úmyselne na cestách robili zle, ani my nesmieme robiť zle iným.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Richi80: "Som vodič autobusu. Pár krát sa my stala kolízia na obchvate, že mi vodič auta naschvál dupol na brzdy len preto, že som mu blikol, aby nešiel v ľavom pruhu 80 km/h na bratislavskom obchvate. Keď som ho chcel predbehnúť, už som ho nedokázal predbehnúť, lebo max. rýchlosť autobusu je 100 km/h. Keď som sa zaradil naspäť do ľavého pruhu, vtedy mi vodič dupol na brzdy tak, že som doňho skoro narazil.

Viem, že som naňho blikol diaľkovými svetlami a nedodržal bezpečnú vzdialenosť. Chcem sa vás opýtať: obstál by som pred políciou, keby to skončilo dopravnou nehodou?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Z toho, čo napísal Richi80 do poradne Natankuj.sk, vyplýva, že autobus šiel v ľavom jazdnom pruhu diaľničného obchvatu v Bratislave rýchlejšie ako osobné auto pred ním. Keď ho dostihol, zablikal naňho diaľkovými svetlami, aby ho pustil. To sa ale nestalo. Po nie celkom jasných momentoch sa situácia skončila tým, že auto pred autobusom v ľavom pruhu prudko pribrzdilo.

Blikanie a bezpečná vzdialenosť

Tým, že Richi80 blikol diaľkovými svetlami, predpisy neporušil. Z pohľadu dopravných pravidiel dodržal aj bezpečnú vzdialenosť.

Vodič smie upozorniť predchádzané vozidlo prerušovaným zapínaním stretávacích alebo diaľkových svetiel. Zároveň však nesmie diaľkovými svetlami vodiča pred sebou oslniť.

Keďže sa autobus nezrazil s autom pred ním, bezpečná vzdialenosť medzi vozidlami bola dodržaná. Vodič je totiž povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Od septembra by sa však bezpečná vzdialenosť na diaľniciach mala chápať inak. Mala by to byť vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy, v prípade nákladiakov a autobusov tri sekundy.

Pomalší vodič nemusel nikoho blokovať

Až na jednu prípadne dve udalosti predpisy neporušil ani vodič auta, ktorého chcel autobusár predbehnúť.

Keď išiel autobus v jednom jazdnom pruhu a auto v inom, nešlo o predchádzanie. Vodič osobného auta tak nebol povinný nezrýchľovať. Nebol tiež povinný jazdiť v pravom jazdnom pruhu, keďže sa všetko udialo v obci. V obci smiete na jazdu použiť ktorýkoľvek jazdný pruh.

Problém mohol nastať vtedy, ak boli v oboch jazdných pruhoch autá a vodič rýchlejšieho vozidla (v tomto prípade autobusu) nemohol ísť rýchlejšie. Vtedy by boli vozidlá jazdiace v ľavom pruhu povinné uvoľniť ho a presunúť sa do pravého.

Ak bol ale pravý pruh voľný, vodič autobusu sa mohol pokojne presunúť doň a pokračovať v ňom. Nešlo by o zakázané predchádzanie sprava, ak by sa nezaradil pred pomalšie vozidlo v ľavom jazdnom pruhu.

Prudké brzdenie

Najnebezpečnejším momentom opísanej udalosti bolo prudké zabrzdenie auta pred autobusom. Ak bolo bezdôvodné, bolo by to porušenie dopravných predpisov. Aj keď je to priestupok patriaci medzi mimoriadne nebezpečné, policajti ho ohodnotia najviac na 60 eur na mieste.

Ak by sa po prudkom zabrzdení stala dopravná nehoda, vinna by sa posudzovala podľa toho, či mal šofér autobusu možnosť dodržať bezpečnú vzdialenosť a či bolo brzdenie dôvodné.

Najbezpečnejšie je bez stresu

Stres za volant vozidla nepatrí. Každý vodič by mal byť dostatočne schopný zvládať kritické situácie. Sú však hranice, ktoré vás ani pri najväčšej sebakontrole nezadržia od skratových reakcií.

Netreba sa čudovať, že ak sa svojim vozidlom tlačíte na iné pred vami, tak to môže vodiča pred vami vystresovať natoľko, že spraví niečo nepredvídateľné a nebezpečné. Tak, ako my vyžadujeme toleranciu a rešpekt od iných vodičov, mali by sme byť aj my tolerantní a rešpektovať iných. V opísanom prípade to platí nielen pre vodiča, ktorý dupol na brzdy pred autobusom, ale aj pre vodiča autobusu, ktorý nám napísal.

Vodič smie ísť rýchlejšie, ak mu to dopravné predpisy a okolnosti umožňujú. Neznamená to ale, že smie kohokoľvek nútiť nátlakom jazdiť rýchlejšie alebo sa mu uhýbať nezávisle od toho, či ten druhý porušuje predpisy alebo nie. To isté platí aj pre vodičov, ktorí školia iných tým, že úmyselne a bezdôvodne brzdia premávku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 841
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 236
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 674
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 970
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 770
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 069
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 503
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 116
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 368
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 186

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

KULTÚRA

Minúta po minúte: Moonlight má prvého Oscara

Odovzdávanie budeme sledovať naživo.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop