SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

Autobus sa tlačil na auto pred ním, odplatou bolo prudké zabrzdenie

Niektoré javy by sa na cestách nemali objavovať nielen pre to, že sú dopravnými pravidlami zakázané, ale aj pre ich nebezpečnosť. Ak ale nechceme, aby nám úmyselne na cestách robili zle, ani my nesmieme robiť zle iným.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Richi80: "Som vodič autobusu. Pár krát sa my stala kolízia na obchvate, že mi vodič auta naschvál dupol na brzdy len preto, že som mu blikol, aby nešiel v ľavom pruhu 80 km/h na bratislavskom obchvate. Keď som ho chcel predbehnúť, už som ho nedokázal predbehnúť, lebo max. rýchlosť autobusu je 100 km/h. Keď som sa zaradil naspäť do ľavého pruhu, vtedy mi vodič dupol na brzdy tak, že som doňho skoro narazil.

Viem, že som naňho blikol diaľkovými svetlami a nedodržal bezpečnú vzdialenosť. Chcem sa vás opýtať: obstál by som pred políciou, keby to skončilo dopravnou nehodou?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Z toho, čo napísal Richi80 do poradne Natankuj.sk, vyplýva, že autobus šiel v ľavom jazdnom pruhu diaľničného obchvatu v Bratislave rýchlejšie ako osobné auto pred ním. Keď ho dostihol, zablikal naňho diaľkovými svetlami, aby ho pustil. To sa ale nestalo. Po nie celkom jasných momentoch sa situácia skončila tým, že auto pred autobusom v ľavom pruhu prudko pribrzdilo.

Blikanie a bezpečná vzdialenosť

Tým, že Richi80 blikol diaľkovými svetlami, predpisy neporušil. Z pohľadu dopravných pravidiel dodržal aj bezpečnú vzdialenosť.

Vodič smie upozorniť predchádzané vozidlo prerušovaným zapínaním stretávacích alebo diaľkových svetiel. Zároveň však nesmie diaľkovými svetlami vodiča pred sebou oslniť.

Keďže sa autobus nezrazil s autom pred ním, bezpečná vzdialenosť medzi vozidlami bola dodržaná. Vodič je totiž povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Od septembra by sa však bezpečná vzdialenosť na diaľniciach mala chápať inak. Mala by to byť vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy, v prípade nákladiakov a autobusov tri sekundy.

Pomalší vodič nemusel nikoho blokovať

Až na jednu prípadne dve udalosti predpisy neporušil ani vodič auta, ktorého chcel autobusár predbehnúť.

Keď išiel autobus v jednom jazdnom pruhu a auto v inom, nešlo o predchádzanie. Vodič osobného auta tak nebol povinný nezrýchľovať. Nebol tiež povinný jazdiť v pravom jazdnom pruhu, keďže sa všetko udialo v obci. V obci smiete na jazdu použiť ktorýkoľvek jazdný pruh.

Problém mohol nastať vtedy, ak boli v oboch jazdných pruhoch autá a vodič rýchlejšieho vozidla (v tomto prípade autobusu) nemohol ísť rýchlejšie. Vtedy by boli vozidlá jazdiace v ľavom pruhu povinné uvoľniť ho a presunúť sa do pravého.

Ak bol ale pravý pruh voľný, vodič autobusu sa mohol pokojne presunúť doň a pokračovať v ňom. Nešlo by o zakázané predchádzanie sprava, ak by sa nezaradil pred pomalšie vozidlo v ľavom jazdnom pruhu.

Prudké brzdenie

Najnebezpečnejším momentom opísanej udalosti bolo prudké zabrzdenie auta pred autobusom. Ak bolo bezdôvodné, bolo by to porušenie dopravných predpisov. Aj keď je to priestupok patriaci medzi mimoriadne nebezpečné, policajti ho ohodnotia najviac na 60 eur na mieste.

Ak by sa po prudkom zabrzdení stala dopravná nehoda, vinna by sa posudzovala podľa toho, či mal šofér autobusu možnosť dodržať bezpečnú vzdialenosť a či bolo brzdenie dôvodné.

Najbezpečnejšie je bez stresu

Stres za volant vozidla nepatrí. Každý vodič by mal byť dostatočne schopný zvládať kritické situácie. Sú však hranice, ktoré vás ani pri najväčšej sebakontrole nezadržia od skratových reakcií.

Netreba sa čudovať, že ak sa svojim vozidlom tlačíte na iné pred vami, tak to môže vodiča pred vami vystresovať natoľko, že spraví niečo nepredvídateľné a nebezpečné. Tak, ako my vyžadujeme toleranciu a rešpekt od iných vodičov, mali by sme byť aj my tolerantní a rešpektovať iných. V opísanom prípade to platí nielen pre vodiča, ktorý dupol na brzdy pred autobusom, ale aj pre vodiča autobusu, ktorý nám napísal.

Vodič smie ísť rýchlejšie, ak mu to dopravné predpisy a okolnosti umožňujú. Neznamená to ale, že smie kohokoľvek nútiť nátlakom jazdiť rýchlejšie alebo sa mu uhýbať nezávisle od toho, či ten druhý porušuje predpisy alebo nie. To isté platí aj pre vodičov, ktorí školia iných tým, že úmyselne a bezdôvodne brzdia premávku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  2. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  3. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  4. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  5. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  6. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  7. Uhlíková stopa výrobku? Vyžiada si ju zákazník aj regulátor
  8. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  9. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  10. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  1. Shell predstavuje vlastné riešenie pre nabíjanie elektromobilov
  2. Nezaočkovaní odmietajú umelú pľúcnu ventiláciu
  3. Vianoce v O2 nekončia, práve naopak, začína Dobroadvent
  4. Slováci si radi vychutnávajú jedlo v spoločnosti blízkych
  5. AAA AUTO zajtra otvorí pobočky s ponukou vyše 5 000 áut
  6. Reinoo chce na Vlčincoch postaviť 750 nových parkovacích miest
  7. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  10. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 398
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 9 595
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 469
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 510
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 6 203
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 364
  7. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 658
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 400
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 3 011
  10. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia 2 609
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Keby som dal demisiu, na podpore školstva sa nič nezmení.


a 1 ďalší 2 h
Miroslav Výboh (vpravo).

Fotka je na fanúšikovskom účte jazdca F1 Charlesa Leclerca.


a 1 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

S problémami treba počítať najmä na západe Slovenska.


a 1 ďalší 9 h
Pri snežení na cestách spomaľte a viac predvídajte.

Myslite včas na výbavu, ale aj zvýšené riziko šmyku.


18 h

Výmena pneumatík zďaleka nestačí.


9. nov
Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


7. dec

Blogy SME

  1. Barbora Kujundžić: Emmi Piklerová ako ju (ne)poznáme
  2. Inštitút strategických politík: Čo chce Putin dosiahnuť na Ukrajine?
  3. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Ako inak nahliadať na emigráciu, občianske protesty alebo euroskepticizmus
  4. Rudolf Pado: ZMOS opäť vyplakáva, kým aktivisti konajú
  5. Tomáš Mihalík: Je Zuzana Smatanová čarodejnica, cestuje v čase alebo je len členkou Bilderbergu?
  6. Věra Tepličková: Čau mami, stretneme sa na manikúre
  7. Miroslav Galovič: Rozdelená spoločnosť a obchodníci s covidom (zápisky dezoláta). Prvá časť pandemickej trilógie.
  8. Mišo Šesták: Slováci krášlia samotnú smrť
  1. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 386
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 269
  3. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 4 143
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 091
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 750
  6. Ján Šeďo: Dnes, po 184 dňoch, som si bol po tretiu včeličku a stretol sa s antivaxerom. 3 629
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 514
  8. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 117
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu