V Pekingu zaviedli limit na počet nových áut

Vedenie čínskej metropoly sa rozhodlo obmedziť nákup nových áut o tretinu oproti minulému roku. Dôvodom je prehustenie automobilmi a veľmi znečistené ovzdušie v meste.

STUTTGART. Krátko pred Vianocami 2010 rozhodlo vedenie čínskeho hlavného mesta, že zavedie limit na počet nových áut, ktoré sa dostanú ročne na jeho cesty. Správa vtedy vyvolala v medzinárodnom automobilovom sektore a medzi akcionármi šok. Kurzy akcií automobiliek Daimler, Volkswagen a BMW a iných svetových koncernov klesli až o 10 %.

Investori sa začali obávať, že prírastok predaja nových vozidiel v krajine sa zastaví. Poradenská firma Ernst & Young (E&Y) teraz vydala štúdiu o vývoji situácie v Číne po schválení limitu v Pekingu. Dopracovala sa k prekvapujúcemu záveru, že zahraniční výrobcovia by mohli mať z obmedzenia dokonca úžitok. Názor vyslovil vedúci poradenskej firmy E&Y pre sektor automobily Peter Fuss.

Poznatok odporuje rozšírenému názoru, že štátom brzdený rast predaja automobilov v Číne znemožní západným výrobcom vzostup. Motorom prírastkov predaja vo svete je rastúci dopyt po vozidlách v Ázii. V Európe zostáva situácia rovnako biedna ako počas krízy.

Autori analýzy tvrdia, že západné automobilky budú ťažiť z toho, že Číňania uprednostňujú ich vozidlá. Kto bude môcť teraz kúpiť ročne len jedno vozidlo, bude voliť renomovanú značku. Tento rok môže prísť na pekinské cesty približne o 240.000 vozidiel menej než vlani. Vedenie mesta chce tým obmedziť dopravné zápchy a zhoršovanie ovzdušia. V minulosti si kupovali obyvatelia čínskych veľkomiest viacero vozidiel. Aj kvalitné zahraničné, aj lacnejšie domáce.

V analýze E&Y sa uvádza, že domáci výrobcovia majú slabú povesť. Pred časom sa začali vyhýbať veľkomestám a ťažisko predaja presunuli na vidiek.

Vo veľkomestách sa však záujem o dobré značky nezmenší. Ľudia z vidieka utekajú do veľkých aglomerácií. Podľa štúdie do roku 2015 bude žiť polovica obyvateľov krajiny práve v nich. Prírastok veľkomiest bude dosahovať ročne 10 miliónov. Je dosť pravdepodobné, že podobné opatrenia ako v Pekingu prijmú aj ďalšie veľkomestá.

Vlani sa v Pekingu predalo asi 750.000 automobilov. Tento rok bude môcť nahradiť staré vozidlá len 265.000 majiteľov áut s platnými štátnymi poznávacími značkami. Ďalších 240.000 ľudí si bude môcť kúpiť prvé auto. Limit nových áut v meste dosiahne teda 505.000. Zúžený trh vytvára podmienky pre tvrdý konkurenčný boj.

Výhľad do budúcnosti však vôbec nie je celkovo pochmúrny. Podľa päťročného plánu, ktorý bol schválený začiatkom marca, v roku 2015 by sa malo v Číne predať asi 25 miliónov automobilov.

Problém je však v tom, že ak sa zráta výrobný potenciál automobilového priemyslu v Číne v cieľovom roku súčasnej päťročnice, krajina bude schopná vyrobiť 40 miliónov vozidiel. Ich potenciálny výkon bude 38 % nad vládnym cieľom. Štát ale môže prijať ďalšie obmedzujúce opatrenia. Vláda predpokladá, že predaj vozidiel bude medziročne stúpať o 10 až 15 %. Domáci výrobcovia však chcú zvyšovať svoju výrobu podstatne rýchlejšie.

Vlani sa v Číne podľa domáceho združenia výrobcov motorových vozidiel CAAM vyrobilo 13,8 milióna osobných automobilov. Medziročný prírastok sektora dosiahol 32 %. Tento rok by mal byť jeho vzostup 10 až 15 %. Odhad potvrdzujú aj údaje za prvé tri mesiace tohto roka. V januári sa predalo 1,53 milióna áut, vo februári, v ktorom týždeň trvali oslavy nového roka, to bolo 967.000 a v marci 1,35 milióna automobilov. Predaj áut bol v krajine o 9,1 % vyšší než v rovnakom období vlani.

Informovali o tom agentúry Reuters a AP.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 067
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 546
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 612
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 849
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 093
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 960
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 837
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 795
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 704
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 297

Téma: Čína


Článok je zaradený aj do ďalších tém Práca

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vianočný dôchodok získa viac ľudí, Slováci v Rakúsku však nie

Najchudobnejší dôchodcovia znovu dostanú sto eur navyše, nemení sa to už štvrtý rok.

EKONOMIKA

Firma, ktorej zadržali kamióny: Hľadáte problém tam, kde nie je

North Sea Express je podozrivá z vykorisťovania.

PRIMÁR

Viac nočných môr a najmä zvuky. Ako snívajú nevidiaci

Čo sa sníva ľuďom, ktorí nikdy nevideli okolitý svet.

Neprehliadnite tiež

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.