V Pekingu zaviedli limit na počet nových áut

Vedenie čínskej metropoly sa rozhodlo obmedziť nákup nových áut o tretinu oproti minulému roku. Dôvodom je prehustenie automobilmi a veľmi znečistené ovzdušie v meste.

STUTTGART. Krátko pred Vianocami 2010 rozhodlo vedenie čínskeho hlavného mesta, že zavedie limit na počet nových áut, ktoré sa dostanú ročne na jeho cesty. Správa vtedy vyvolala v medzinárodnom automobilovom sektore a medzi akcionármi šok. Kurzy akcií automobiliek Daimler, Volkswagen a BMW a iných svetových koncernov klesli až o 10 %.

Investori sa začali obávať, že prírastok predaja nových vozidiel v krajine sa zastaví. Poradenská firma Ernst & Young (E&Y) teraz vydala štúdiu o vývoji situácie v Číne po schválení limitu v Pekingu. Dopracovala sa k prekvapujúcemu záveru, že zahraniční výrobcovia by mohli mať z obmedzenia dokonca úžitok. Názor vyslovil vedúci poradenskej firmy E&Y pre sektor automobily Peter Fuss.

Článok pokračuje pod video reklamou

Poznatok odporuje rozšírenému názoru, že štátom brzdený rast predaja automobilov v Číne znemožní západným výrobcom vzostup. Motorom prírastkov predaja vo svete je rastúci dopyt po vozidlách v Ázii. V Európe zostáva situácia rovnako biedna ako počas krízy.

Autori analýzy tvrdia, že západné automobilky budú ťažiť z toho, že Číňania uprednostňujú ich vozidlá. Kto bude môcť teraz kúpiť ročne len jedno vozidlo, bude voliť renomovanú značku. Tento rok môže prísť na pekinské cesty približne o 240.000 vozidiel menej než vlani. Vedenie mesta chce tým obmedziť dopravné zápchy a zhoršovanie ovzdušia. V minulosti si kupovali obyvatelia čínskych veľkomiest viacero vozidiel. Aj kvalitné zahraničné, aj lacnejšie domáce.

V analýze E&Y sa uvádza, že domáci výrobcovia majú slabú povesť. Pred časom sa začali vyhýbať veľkomestám a ťažisko predaja presunuli na vidiek.

Vo veľkomestách sa však záujem o dobré značky nezmenší. Ľudia z vidieka utekajú do veľkých aglomerácií. Podľa štúdie do roku 2015 bude žiť polovica obyvateľov krajiny práve v nich. Prírastok veľkomiest bude dosahovať ročne 10 miliónov. Je dosť pravdepodobné, že podobné opatrenia ako v Pekingu prijmú aj ďalšie veľkomestá.

Vlani sa v Pekingu predalo asi 750.000 automobilov. Tento rok bude môcť nahradiť staré vozidlá len 265.000 majiteľov áut s platnými štátnymi poznávacími značkami. Ďalších 240.000 ľudí si bude môcť kúpiť prvé auto. Limit nových áut v meste dosiahne teda 505.000. Zúžený trh vytvára podmienky pre tvrdý konkurenčný boj.

Výhľad do budúcnosti však vôbec nie je celkovo pochmúrny. Podľa päťročného plánu, ktorý bol schválený začiatkom marca, v roku 2015 by sa malo v Číne predať asi 25 miliónov automobilov.

Problém je však v tom, že ak sa zráta výrobný potenciál automobilového priemyslu v Číne v cieľovom roku súčasnej päťročnice, krajina bude schopná vyrobiť 40 miliónov vozidiel. Ich potenciálny výkon bude 38 % nad vládnym cieľom. Štát ale môže prijať ďalšie obmedzujúce opatrenia. Vláda predpokladá, že predaj vozidiel bude medziročne stúpať o 10 až 15 %. Domáci výrobcovia však chcú zvyšovať svoju výrobu podstatne rýchlejšie.

Vlani sa v Číne podľa domáceho združenia výrobcov motorových vozidiel CAAM vyrobilo 13,8 milióna osobných automobilov. Medziročný prírastok sektora dosiahol 32 %. Tento rok by mal byť jeho vzostup 10 až 15 %. Odhad potvrdzujú aj údaje za prvé tri mesiace tohto roka. V januári sa predalo 1,53 milióna áut, vo februári, v ktorom týždeň trvali oslavy nového roka, to bolo 967.000 a v marci 1,35 milióna automobilov. Predaj áut bol v krajine o 9,1 % vyšší než v rovnakom období vlani.

Informovali o tom agentúry Reuters a AP.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  4. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  9. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  1. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  2. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  3. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  7. Všetko, čo rodiny milujú
  8. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 205
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 13 880
  3. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 11 856
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 6 904
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 6 810
  6. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 6 344
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 329
  8. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 268
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 003
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 445

Téma: Čína


Článok je zaradený aj do ďalších tém Práca

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Novinár Hanus: Keď som zistil, že som sa v kauze Cervanová mýlil, nemohol som spať

Niektoré katolícke médiá neinformovali o kauze Bezák, lebo sa rozhodli, že budú láskavé, aby neznepokojovali čitateľov, vraví MARTIN HANUS.

EKONOMIKA

Okolo Kiskovej kampane sa objavujú nové nejasnosti

Prezident obe časti svojej kampane platil cez firmu KTAG.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hanus nepísal, aby sa Glváč lepšie cítil

Martin Hanus tvrdí, že Nitranov si v .týždni spoločne vymysleli.

KOMENTÁRE

Danko s Ficom si dávno zvykli na Bugára, ktorý nereptá

Bugár pripravil pre Fica s Dankom naozaj nepríjemnú situáciu.

Neprehliadnite tiež

Citroen C5 Aircross prichádza. Má byť najpohodlnejším SUV

Novinka chce zaujať aj farebnými kombináciami a kvalitným interiérom.

Ferrari SP38 je ďalším unikátom z Maranella

Pod jedinečným zovňajškom sa skrýva technika z modelu 488 GTB.

Volvo už do nových modelov nebude montovať naftové motory

Švédska automobilka sa sústredí na elektrifikáciu svojich modelov.

Pod Prístavným mostom havaroval linkový autobus

Kĺbová Karosa sa po zrážke s osobným autom skoro prevrátila do priekopy.

Peugeot Traveller Business VIP: Podarený útok na Multivan

Šesťmiestna verzia je dobrým spoločníkom na veľké výlety aj pojazdnou kanceláriou.