STUTTGART. Krátko pred Vianocami 2010 rozhodlo vedenie čínskeho hlavného mesta, že zavedie limit na počet nových áut, ktoré sa dostanú ročne na jeho cesty. Správa vtedy vyvolala v medzinárodnom automobilovom sektore a medzi akcionármi šok. Kurzy akcií automobiliek Daimler, Volkswagen a BMW a iných svetových koncernov klesli až o 10 %.
Investori sa začali obávať, že prírastok predaja nových vozidiel v krajine sa zastaví. Poradenská firma Ernst & Young (E&Y) teraz vydala štúdiu o vývoji situácie v Číne po schválení limitu v Pekingu. Dopracovala sa k prekvapujúcemu záveru, že zahraniční výrobcovia by mohli mať z obmedzenia dokonca úžitok. Názor vyslovil vedúci poradenskej firmy E&Y pre sektor automobily Peter Fuss.
Poznatok odporuje rozšírenému názoru, že štátom brzdený rast predaja automobilov v Číne znemožní západným výrobcom vzostup. Motorom prírastkov predaja vo svete je rastúci dopyt po vozidlách v Ázii. V Európe zostáva situácia rovnako biedna ako počas krízy.
Autori analýzy tvrdia, že západné automobilky budú ťažiť z toho, že Číňania uprednostňujú ich vozidlá. Kto bude môcť teraz kúpiť ročne len jedno vozidlo, bude voliť renomovanú značku. Tento rok môže prísť na pekinské cesty približne o 240.000 vozidiel menej než vlani. Vedenie mesta chce tým obmedziť dopravné zápchy a zhoršovanie ovzdušia. V minulosti si kupovali obyvatelia čínskych veľkomiest viacero vozidiel. Aj kvalitné zahraničné, aj lacnejšie domáce.
V analýze E&Y sa uvádza, že domáci výrobcovia majú slabú povesť. Pred časom sa začali vyhýbať veľkomestám a ťažisko predaja presunuli na vidiek.
Vo veľkomestách sa však záujem o dobré značky nezmenší. Ľudia z vidieka utekajú do veľkých aglomerácií. Podľa štúdie do roku 2015 bude žiť polovica obyvateľov krajiny práve v nich. Prírastok veľkomiest bude dosahovať ročne 10 miliónov. Je dosť pravdepodobné, že podobné opatrenia ako v Pekingu prijmú aj ďalšie veľkomestá.
Vlani sa v Pekingu predalo asi 750.000 automobilov. Tento rok bude môcť nahradiť staré vozidlá len 265.000 majiteľov áut s platnými štátnymi poznávacími značkami. Ďalších 240.000 ľudí si bude môcť kúpiť prvé auto. Limit nových áut v meste dosiahne teda 505.000. Zúžený trh vytvára podmienky pre tvrdý konkurenčný boj.
Výhľad do budúcnosti však vôbec nie je celkovo pochmúrny. Podľa päťročného plánu, ktorý bol schválený začiatkom marca, v roku 2015 by sa malo v Číne predať asi 25 miliónov automobilov.
Problém je však v tom, že ak sa zráta výrobný potenciál automobilového priemyslu v Číne v cieľovom roku súčasnej päťročnice, krajina bude schopná vyrobiť 40 miliónov vozidiel. Ich potenciálny výkon bude 38 % nad vládnym cieľom. Štát ale môže prijať ďalšie obmedzujúce opatrenia. Vláda predpokladá, že predaj vozidiel bude medziročne stúpať o 10 až 15 %. Domáci výrobcovia však chcú zvyšovať svoju výrobu podstatne rýchlejšie.
Vlani sa v Číne podľa domáceho združenia výrobcov motorových vozidiel CAAM vyrobilo 13,8 milióna osobných automobilov. Medziročný prírastok sektora dosiahol 32 %. Tento rok by mal byť jeho vzostup 10 až 15 %. Odhad potvrdzujú aj údaje za prvé tri mesiace tohto roka. V januári sa predalo 1,53 milióna áut, vo februári, v ktorom týždeň trvali oslavy nového roka, to bolo 967.000 a v marci 1,35 milióna automobilov. Predaj áut bol v krajine o 9,1 % vyšší než v rovnakom období vlani.
Informovali o tom agentúry Reuters a AP.