S výmenou na poste šéfdizajnéra sa mení aj štylistický jazyk značky Mazda. Pokračujúc v hľadaní zobrazenia pohybu prostredníctvom rôznych foriem končí kapitola Nagare dizajnu, ktorý máme možnosť vidieť na všetkých aktuálnych modeloch a začína nová epocha nazvaná KODO.
O tom, čo KODO znamená a aké zmeny čakajú Mazdu v oblasti dizajnu v najbližšom období nám porozprával nový šéfdizajnér – Ikuo Maeda.
Vysvetlite prosím našim čitateľom čo je to KODO?
Je to japonské slovo, ktoré v preklade znamená zosobnenie pohybu. Zvyčajne sa ním pokúšame vyjadriť druh emócie, ale teraz to znamená niečo ako srdce a duša v určitej forme, ako živé stvorenie. Keď sa zahľadíte na náš koncept Shinagi, vyzerá ako zviera, ktoré sa chystá skočiť. Je to druh emócie.
V minulosti sa Mazda inšpirovala pokojným pohybom vetra a plynúcej vody. O aký pohyb ide v prípade jazyka KODO?
Predošlá tvarová reč Nagare sa pokúšala preniesť unikátne pohyby prírody do určitého tvaru a KODO je to isté, ale s jedným podstatným rozdielom. Nagare vyjadruje plynulú rýchlosť toku. Je trochu pomalá a veľmi jemná. Ja chcem vyjadriť rýchlejší pohyb. Dynamiku, ktorá vychádza z prírody. To ale nie je zmena, je to vývoj.
Ktoré dizajnové prvky alebo detaily použité na konceptoch Minagi a Shinagi budú novými identifikačnými znakmi budúcich modelov?
Určite päťuholníková predná maska znázorňujúca letiaceho vtáka, ale sú to aj mnohé ďalšie prvky. Koncept Minagi je prvý produkt odrážajúci dizajnérsky jazyk KODO, z ktorého budú čerpať všetky pripravované modely.
Budete používať populárne LED diódy a bude nimi podsvietený celý letiaci vták v maske ako prezentuje koncept?
Denné LED svetlá budú menšie ako sme použili na koncepte Minagi. Určite nebude podsvietená celá okrídlená maska.
Uvidíme niektorý z týchto konceptov v budúcnosti ako sériové vozidlo?
Minagi je predskokanom sériového vozidla, ktoré uvidíte na frankfurtskom autosalóne.
Na koľko percent zodpovedá tento koncept produkčnému autu?
Ťažko to vyjadriť, ale asi na 80%.
A čo Shinagi?
Rád by som povedal že na 100%, ale do sériovej výroby sa dostanú len niektoré elementy. Uvidíte ich na novej generácii sedanu a kombíka. (teda na novej Mazde6 – pozn. redakcie.)
Akým smerom sa bude vyvíjať dizajn interiéru modelov Mazda?
Filozofia pri navrhovaní dizajnu exteriéru aj interiéru je identická. Našim cieľom je dosiahnuť rovnako vzrušujúci a emotívny výraz aj v kabíne. Ešte skôr sa ale chceme zamerať na dojem kvality. Samotná forma je až druhý krok. S príchodom nových modelov postrehnete väčší dôraz na kvalitu vypracovania, materiálov a väčšiu nápaditosť v kombinovaní farieb.
Zmení sa tiež farebnosť osvetlenia interiéru, presnejšie pestrosť podsvietenia meracích prístrojov? Súčasná Mazda6 aj Mazda3 kombinuje na môj vkus priveľa farieb - modrú s červenou a bielou...
Súčasné nočné podsvietenie kokpitu zredukujeme na jednu alebo dve farby. Dominovať bude biela, na prístrojovom paneli v podobe LED svetiel, doplnená o červené ciferníky alebo ručičky ciferníkov na spôsob značiek Audi alebo Mercedes – Benz.
V súčasnosti sa automobilky stále viac uberajú smerom individualizácie interiérov svojich modelov. Ako príklad spomeniem Citroen DS3 a Fiat 500, ktoré môžu mať veľmi farebné a štýlové kabíny. Plánuje aj Mazda niečo na tento spôsob?
Doposiaľ sme používali prevažne čierne prevedenie interiéru, ktoré je skôr športové a civilné zároveň. V budúcnosti ale určite pridáme viac farieb.
Kde čerpáte inšpiráciu pre vašu tvorbu?
V architektúre. Niekedy ma inšpirujú obrovské budovy, ale aj klasické domy a inokedy zase nábytok. Keď napríklad navštívite Šanghaj, v architektúre tam objavíte množstvo unikátnych, netradičných tvarov, ktoré na mňa vplývajú.
Váš otec je dizajnér, vy ste dizajnér (pozn. otec pána Maedu pôsobil kedysi tiež na pozícii šéfdizajnéra značky Mazda). Aké to je vyrastať v rodine dizajnéra?
Ako chlapec som to vnímal úplne normálne. Boli sme klasická rodina, len s tým rozdielom, že pre mňa nebolo nič výnimočné napríklad večerať doma s Giugiarom. Vždy keď bol v Japonsku, otec ho pozval k nám. Pre niekoho je to niečo jedinečné, ale pre mňa to bolo úplne prirodzené.
Autor: Zhováral sa Michal Karpat