SME
Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

Emócie pohybu prenesené do dizajnu

Kapitola Nagare dizajnu v Mazde končí a začína nová epocha nazvaná Kodo. O pohybe v dizajne sme sa rozprávali s Ikuo Maeda, novým šéfdizajnérom značky.

Nový šéfdizajnér Mazdy, Ikuo Maeda, zaviedol do dizajnu značky nový štylistický smer - Kodo.Nový šéfdizajnér Mazdy, Ikuo Maeda, zaviedol do dizajnu značky nový štylistický smer - Kodo. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

S výmenou na poste šéfdizajnéra sa mení aj štylistický jazyk značky Mazda. Pokračujúc v hľadaní zobrazenia pohybu prostredníctvom rôznych foriem končí kapitola Nagare dizajnu, ktorý máme možnosť vidieť na všetkých aktuálnych modeloch a začína nová epocha nazvaná KODO.

O tom, čo KODO znamená a aké zmeny čakajú Mazdu v oblasti dizajnu v najbližšom období nám porozprával nový šéfdizajnér – Ikuo Maeda.

Vysvetlite prosím našim čitateľom čo je to KODO?

Je to japonské slovo, ktoré v preklade znamená zosobnenie pohybu. Zvyčajne sa ním pokúšame vyjadriť druh emócie, ale teraz to znamená niečo ako srdce a duša v určitej forme, ako živé stvorenie. Keď sa zahľadíte na náš koncept Shinagi, vyzerá ako zviera, ktoré sa chystá skočiť. Je to druh emócie.

V minulosti sa Mazda inšpirovala pokojným pohybom vetra a plynúcej vody. O aký pohyb ide v prípade jazyka KODO?

Predošlá tvarová reč Nagare sa pokúšala preniesť unikátne pohyby prírody do určitého tvaru a KODO je to isté, ale s jedným podstatným rozdielom. Nagare vyjadruje plynulú rýchlosť toku. Je trochu pomalá a veľmi jemná. Ja chcem vyjadriť rýchlejší pohyb. Dynamiku, ktorá vychádza z prírody. To ale nie je zmena, je to vývoj.

Ktoré dizajnové prvky alebo detaily použité na konceptoch Minagi a Shinagi budú novými identifikačnými znakmi budúcich modelov?

Určite päťuholníková predná maska znázorňujúca letiaceho vtáka, ale sú to aj mnohé ďalšie prvky. Koncept Minagi je prvý produkt odrážajúci dizajnérsky jazyk KODO, z ktorého budú čerpať všetky pripravované modely.

Budete používať populárne LED diódy a bude nimi podsvietený celý letiaci vták v maske ako prezentuje koncept?

Denné LED svetlá budú menšie ako sme použili na koncepte Minagi. Určite nebude podsvietená celá okrídlená maska.

Uvidíme niektorý z týchto konceptov v budúcnosti ako sériové vozidlo?

Minagi je predskokanom sériového vozidla, ktoré uvidíte na frankfurtskom autosalóne.

Na koľko percent zodpovedá tento koncept produkčnému autu?

Ťažko to vyjadriť, ale asi na 80%.

A čo Shinagi?

Rád by som povedal že na 100%, ale do sériovej výroby sa dostanú len niektoré elementy. Uvidíte ich na novej generácii sedanu a kombíka. (teda na novej Mazde6 – pozn. redakcie.)

Akým smerom sa bude vyvíjať dizajn interiéru modelov Mazda?

Filozofia pri navrhovaní dizajnu exteriéru aj interiéru je identická. Našim cieľom je dosiahnuť rovnako vzrušujúci a emotívny výraz aj v kabíne. Ešte skôr sa ale chceme zamerať na dojem kvality. Samotná forma je až druhý krok. S príchodom nových modelov postrehnete väčší dôraz na kvalitu vypracovania, materiálov a väčšiu nápaditosť v kombinovaní farieb.

Zmení sa tiež farebnosť osvetlenia interiéru, presnejšie pestrosť podsvietenia meracích prístrojov? Súčasná Mazda6 aj Mazda3 kombinuje na môj vkus priveľa farieb - modrú s červenou a bielou...

Súčasné nočné podsvietenie kokpitu zredukujeme na jednu alebo dve farby. Dominovať bude biela, na prístrojovom paneli v podobe LED svetiel, doplnená o červené ciferníky alebo ručičky ciferníkov na spôsob značiek Audi alebo Mercedes – Benz.

V súčasnosti sa automobilky stále viac uberajú smerom individualizácie interiérov svojich modelov. Ako príklad spomeniem Citroen DS3 a Fiat 500, ktoré môžu mať veľmi farebné a štýlové kabíny. Plánuje aj Mazda niečo na tento spôsob?

Doposiaľ sme používali prevažne čierne prevedenie interiéru, ktoré je skôr športové a civilné zároveň. V budúcnosti ale určite pridáme viac farieb.

maeda_mala.jpgKde čerpáte inšpiráciu pre vašu tvorbu?

V architektúre. Niekedy ma inšpirujú obrovské budovy, ale aj klasické domy a inokedy zase nábytok. Keď napríklad navštívite Šanghaj, v architektúre tam objavíte množstvo unikátnych, netradičných tvarov, ktoré na mňa vplývajú.

Váš otec je dizajnér, vy ste dizajnér (pozn. otec pána Maedu pôsobil kedysi tiež na pozícii šéfdizajnéra značky Mazda). Aké to je vyrastať v rodine dizajnéra?

Ako chlapec som to vnímal úplne normálne. Boli sme klasická rodina, len s tým rozdielom, že pre mňa nebolo nič výnimočné napríklad večerať doma s Giugiarom. Vždy keď bol v Japonsku, otec ho pozval k nám. Pre niekoho je to niečo jedinečné, ale pre mňa to bolo úplne prirodzené.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 785
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 543
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 753
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 657
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 4 651
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 475
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 146
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 578
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Urologička Patrícia Häuserová.

Ochorením trpia častejšie ženy než muži.


8. aug
Otvorenie novej prevádzky rýchleho občerstvenia namiesto McDonald´s v Moskve.

Namiesto Instagramu Rosgram, namiesto Coca-Coly Ivan - čaj… Sankcie nás nezlomia.


9. aug
Bývalý americký prezident Barack Obama.

Obamove pamäte hovoria o lídroch s víziami a uvoľňujú miesto ďalším.


11. aug
Húfnica Zuzana 2.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 11 h

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Oba góly Slovanu Bratislava proti Olympiakosu takmer zbúrali štadión!
  2. Za živé rieky: Ipeľ. Rozdelená krajina, rozdelená rieka
  3. Daniel Bíro: Mestské legendy - čo sú zač? A s ktorými príbehmi sa môžeme stretnúť?
  4. Věra Tepličková: Koniec strachu alebo Už len svetlé zajtrajšky (optimistická úvaha na víkend)
  5. Katarína Chudá: Amrita Sher-gil: škandalózny život indickej maliarky
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3
  7. Štefan Vidlár: My dúchotci
  8. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 3 - Budatínsky hrad. Exteriér a park.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 130 004
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 12 835
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 9 931
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 381
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 830
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 5 906
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 699
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 3 578
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu