Emócie pohybu prenesené do dizajnu

Kapitola Nagare dizajnu v Mazde končí a začína nová epocha nazvaná Kodo. O pohybe v dizajne sme sa rozprávali s Ikuo Maeda, novým šéfdizajnérom značky.

Nový šéfdizajnér Mazdy, Ikuo Maeda, zaviedol do dizajnu značky nový štylistický smer - Kodo.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

S výmenou na poste šéfdizajnéra sa mení aj štylistický jazyk značky Mazda. Pokračujúc v hľadaní zobrazenia pohybu prostredníctvom rôznych foriem končí kapitola Nagare dizajnu, ktorý máme možnosť vidieť na všetkých aktuálnych modeloch a začína nová epocha nazvaná KODO.

O tom, čo KODO znamená a aké zmeny čakajú Mazdu v oblasti dizajnu v najbližšom období nám porozprával nový šéfdizajnér – Ikuo Maeda.

Vysvetlite prosím našim čitateľom čo je to KODO?

Je to japonské slovo, ktoré v preklade znamená zosobnenie pohybu. Zvyčajne sa ním pokúšame vyjadriť druh emócie, ale teraz to znamená niečo ako srdce a duša v určitej forme, ako živé stvorenie. Keď sa zahľadíte na náš koncept Shinagi, vyzerá ako zviera, ktoré sa chystá skočiť. Je to druh emócie.

V minulosti sa Mazda inšpirovala pokojným pohybom vetra a plynúcej vody. O aký pohyb ide v prípade jazyka KODO?

Predošlá tvarová reč Nagare sa pokúšala preniesť unikátne pohyby prírody do určitého tvaru a KODO je to isté, ale s jedným podstatným rozdielom. Nagare vyjadruje plynulú rýchlosť toku. Je trochu pomalá a veľmi jemná. Ja chcem vyjadriť rýchlejší pohyb. Dynamiku, ktorá vychádza z prírody. To ale nie je zmena, je to vývoj.

Ktoré dizajnové prvky alebo detaily použité na konceptoch Minagi a Shinagi budú novými identifikačnými znakmi budúcich modelov?

Určite päťuholníková predná maska znázorňujúca letiaceho vtáka, ale sú to aj mnohé ďalšie prvky. Koncept Minagi je prvý produkt odrážajúci dizajnérsky jazyk KODO, z ktorého budú čerpať všetky pripravované modely.

Budete používať populárne LED diódy a bude nimi podsvietený celý letiaci vták v maske ako prezentuje koncept?

Denné LED svetlá budú menšie ako sme použili na koncepte Minagi. Určite nebude podsvietená celá okrídlená maska.

Uvidíme niektorý z týchto konceptov v budúcnosti ako sériové vozidlo?

Minagi je predskokanom sériového vozidla, ktoré uvidíte na frankfurtskom autosalóne.

Na koľko percent zodpovedá tento koncept produkčnému autu?

Ťažko to vyjadriť, ale asi na 80%.

A čo Shinagi?

Rád by som povedal že na 100%, ale do sériovej výroby sa dostanú len niektoré elementy. Uvidíte ich na novej generácii sedanu a kombíka. (teda na novej Mazde6 – pozn. redakcie.)

Akým smerom sa bude vyvíjať dizajn interiéru modelov Mazda?

Filozofia pri navrhovaní dizajnu exteriéru aj interiéru je identická. Našim cieľom je dosiahnuť rovnako vzrušujúci a emotívny výraz aj v kabíne. Ešte skôr sa ale chceme zamerať na dojem kvality. Samotná forma je až druhý krok. S príchodom nových modelov postrehnete väčší dôraz na kvalitu vypracovania, materiálov a väčšiu nápaditosť v kombinovaní farieb.

Zmení sa tiež farebnosť osvetlenia interiéru, presnejšie pestrosť podsvietenia meracích prístrojov? Súčasná Mazda6 aj Mazda3 kombinuje na môj vkus priveľa farieb - modrú s červenou a bielou...

Súčasné nočné podsvietenie kokpitu zredukujeme na jednu alebo dve farby. Dominovať bude biela, na prístrojovom paneli v podobe LED svetiel, doplnená o červené ciferníky alebo ručičky ciferníkov na spôsob značiek Audi alebo Mercedes – Benz.

V súčasnosti sa automobilky stále viac uberajú smerom individualizácie interiérov svojich modelov. Ako príklad spomeniem Citroen DS3 a Fiat 500, ktoré môžu mať veľmi farebné a štýlové kabíny. Plánuje aj Mazda niečo na tento spôsob?

Doposiaľ sme používali prevažne čierne prevedenie interiéru, ktoré je skôr športové a civilné zároveň. V budúcnosti ale určite pridáme viac farieb.

maeda_mala.jpgKde čerpáte inšpiráciu pre vašu tvorbu?

V architektúre. Niekedy ma inšpirujú obrovské budovy, ale aj klasické domy a inokedy zase nábytok. Keď napríklad navštívite Šanghaj, v architektúre tam objavíte množstvo unikátnych, netradičných tvarov, ktoré na mňa vplývajú.

Váš otec je dizajnér, vy ste dizajnér (pozn. otec pána Maedu pôsobil kedysi tiež na pozícii šéfdizajnéra značky Mazda). Aké to je vyrastať v rodine dizajnéra?

Ako chlapec som to vnímal úplne normálne. Boli sme klasická rodina, len s tým rozdielom, že pre mňa nebolo nič výnimočné napríklad večerať doma s Giugiarom. Vždy keď bol v Japonsku, otec ho pozval k nám. Pre niekoho je to niečo jedinečné, ale pre mňa to bolo úplne prirodzené.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 150
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 220
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 152
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 808
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 638
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 442
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 420
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 134
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 082
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 804

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.

TRENČÍN

Strelcovi zo Smeru potvrdil súd 20 rokov za pokus o vraždu

Krajský súd zamietol odvolanie Jaroslava Baču.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

Neprehliadnite tiež

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.