Emócie pohybu prenesené do dizajnu

Kapitola Nagare dizajnu v Mazde končí a začína nová epocha nazvaná Kodo. O pohybe v dizajne sme sa rozprávali s Ikuo Maeda, novým šéfdizajnérom značky.

Nový šéfdizajnér Mazdy, Ikuo Maeda, zaviedol do dizajnu značky nový štylistický smer - Kodo.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

S výmenou na poste šéfdizajnéra sa mení aj štylistický jazyk značky Mazda. Pokračujúc v hľadaní zobrazenia pohybu prostredníctvom rôznych foriem končí kapitola Nagare dizajnu, ktorý máme možnosť vidieť na všetkých aktuálnych modeloch a začína nová epocha nazvaná KODO.

O tom, čo KODO znamená a aké zmeny čakajú Mazdu v oblasti dizajnu v najbližšom období nám porozprával nový šéfdizajnér – Ikuo Maeda.

Vysvetlite prosím našim čitateľom čo je to KODO?

Je to japonské slovo, ktoré v preklade znamená zosobnenie pohybu. Zvyčajne sa ním pokúšame vyjadriť druh emócie, ale teraz to znamená niečo ako srdce a duša v určitej forme, ako živé stvorenie. Keď sa zahľadíte na náš koncept Shinagi, vyzerá ako zviera, ktoré sa chystá skočiť. Je to druh emócie.

V minulosti sa Mazda inšpirovala pokojným pohybom vetra a plynúcej vody. O aký pohyb ide v prípade jazyka KODO?

Predošlá tvarová reč Nagare sa pokúšala preniesť unikátne pohyby prírody do určitého tvaru a KODO je to isté, ale s jedným podstatným rozdielom. Nagare vyjadruje plynulú rýchlosť toku. Je trochu pomalá a veľmi jemná. Ja chcem vyjadriť rýchlejší pohyb. Dynamiku, ktorá vychádza z prírody. To ale nie je zmena, je to vývoj.

Ktoré dizajnové prvky alebo detaily použité na konceptoch Minagi a Shinagi budú novými identifikačnými znakmi budúcich modelov?

Určite päťuholníková predná maska znázorňujúca letiaceho vtáka, ale sú to aj mnohé ďalšie prvky. Koncept Minagi je prvý produkt odrážajúci dizajnérsky jazyk KODO, z ktorého budú čerpať všetky pripravované modely.

Budete používať populárne LED diódy a bude nimi podsvietený celý letiaci vták v maske ako prezentuje koncept?

Denné LED svetlá budú menšie ako sme použili na koncepte Minagi. Určite nebude podsvietená celá okrídlená maska.

Uvidíme niektorý z týchto konceptov v budúcnosti ako sériové vozidlo?

Minagi je predskokanom sériového vozidla, ktoré uvidíte na frankfurtskom autosalóne.

Na koľko percent zodpovedá tento koncept produkčnému autu?

Ťažko to vyjadriť, ale asi na 80%.

A čo Shinagi?

Rád by som povedal že na 100%, ale do sériovej výroby sa dostanú len niektoré elementy. Uvidíte ich na novej generácii sedanu a kombíka. (teda na novej Mazde6 – pozn. redakcie.)

Akým smerom sa bude vyvíjať dizajn interiéru modelov Mazda?

Filozofia pri navrhovaní dizajnu exteriéru aj interiéru je identická. Našim cieľom je dosiahnuť rovnako vzrušujúci a emotívny výraz aj v kabíne. Ešte skôr sa ale chceme zamerať na dojem kvality. Samotná forma je až druhý krok. S príchodom nových modelov postrehnete väčší dôraz na kvalitu vypracovania, materiálov a väčšiu nápaditosť v kombinovaní farieb.

Zmení sa tiež farebnosť osvetlenia interiéru, presnejšie pestrosť podsvietenia meracích prístrojov? Súčasná Mazda6 aj Mazda3 kombinuje na môj vkus priveľa farieb - modrú s červenou a bielou...

Súčasné nočné podsvietenie kokpitu zredukujeme na jednu alebo dve farby. Dominovať bude biela, na prístrojovom paneli v podobe LED svetiel, doplnená o červené ciferníky alebo ručičky ciferníkov na spôsob značiek Audi alebo Mercedes – Benz.

V súčasnosti sa automobilky stále viac uberajú smerom individualizácie interiérov svojich modelov. Ako príklad spomeniem Citroen DS3 a Fiat 500, ktoré môžu mať veľmi farebné a štýlové kabíny. Plánuje aj Mazda niečo na tento spôsob?

Doposiaľ sme používali prevažne čierne prevedenie interiéru, ktoré je skôr športové a civilné zároveň. V budúcnosti ale určite pridáme viac farieb.

maeda_mala.jpgKde čerpáte inšpiráciu pre vašu tvorbu?

V architektúre. Niekedy ma inšpirujú obrovské budovy, ale aj klasické domy a inokedy zase nábytok. Keď napríklad navštívite Šanghaj, v architektúre tam objavíte množstvo unikátnych, netradičných tvarov, ktoré na mňa vplývajú.

Váš otec je dizajnér, vy ste dizajnér (pozn. otec pána Maedu pôsobil kedysi tiež na pozícii šéfdizajnéra značky Mazda). Aké to je vyrastať v rodine dizajnéra?

Ako chlapec som to vnímal úplne normálne. Boli sme klasická rodina, len s tým rozdielom, že pre mňa nebolo nič výnimočné napríklad večerať doma s Giugiarom. Vždy keď bol v Japonsku, otec ho pozval k nám. Pre niekoho je to niečo jedinečné, ale pre mňa to bolo úplne prirodzené.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  5. Všetko, čo rodiny milujú
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Všetko, čo rodiny milujú
  4. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  10. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 444
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 22 488
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 11 875
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 4 452
  5. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 3 757
  6. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 3 374
  7. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 3 372
  8. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 3 094
  9. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 007
  10. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 2 177

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sulík: Ak by Kiska založil stranu, stane sa len ďalším rozbíjačom pravice

Ficova hviezda padá a teraz by sa ešte vedel zachrániť na jedno volebné obdobie, hovorí pre SME predseda SaS RICHARD SULÍK o tom, komu by vyhovovali predčasné voľby.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Fašisti oklamali konzervatívcov, o potraty im nejde

Rozpútala sa ďalšia časť kulturkampfu.

EKONOMIKA

Rakúska pošta potrebuje ľudí, hľadá ich aj na Slovensku

Priemerný plat zamestnanca Slovenskej pošty je 727 eur.

EKONOMIKA

Pondelok bola veľká katastrofa. Problémy s STK pokračujú

Ministerstvo dopravy zmenilo pravidlá pre stanice technickej kontroly.

Neprehliadnite tiež

Nissan vymyslel spôsob, ako uľahčiť dofukovanie pneumatík

Systém, ktorý šetrí čas, sa zatiaľ používa iba v Spojených štátoch.

Žilinská Kia Sportage dostala s faceliftom hybridný diesel

Lepšiu výbavu doplnia nové bezpečnostné prvky.

Medveď sa v USA vlámal do auta a zanechal po sebe spúšť

Podobných prípadov v americkom Connecticute pribúda.

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.