Téma: Spôsob sedenia za volantom rozhoduje o bezpečnosti

Napriek množstvu rôznych typov postáv a osobných áut, existuje jediný správny spôsob sedenia za volantom. Rovnako bezpečnostný pás má jasné pravidlá použitia.

Na cestách neubúda vodičov, ktorí za volantom skôr ležia než sedia. Riskujú najmä svoju bezpečnosť, lebo ak našťastie nehavarujú, o niekoľko rokov sa dostavia ďalšie následky na chrbtici.(Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Majster sveta v rely a automobilový pretekár storočia Walter Rohrl ani po šesťdesiatke nesadne do auta bez toho, aby si neoveril správnu polohu za volantom.

Pri prezentačnej akcii automobilky Porsche na okruhu Hungaroring, sme ho pristihli, ako si šiel počas obedňajšej prestávky vyskúšať Porsche GT2 RS a pri sadaní si rukami odmeral správnu pozíciu za volantom. Ak je totiž chrbát opretý v sedadle a ruky vystreté, zápästia majú dočahovať na vrch venca volantu.

Rohrl urobil kontrolu mimo zraku klientov školy športovej jazdy, iba sám pre seba. „Áno, vždy kontrolujem pozíciu, ak sadám do auta prvý krát po niekom,“ povedal Rohlr neskôr o sedení v aute, ktoré sám pomáhal vyvíjať a dokonale ho pozná.

Posed v aute a držanie volantu je alfou a omegou bezpečnej jazdy. Učia to všetky školy bezpečnej jazdy a rešpektujú všetci správni šoféri.

Ležať doma a nie v aute

Na cestách neubúda vodičov, ktorí za volantom skôr ležia než sedia. Riskujú najmä svoju bezpečnosť, lebo ak našťastie nehavarujú, o niekoľko rokov sa dostavia ďalšie následky na chrbtici.

Napokon samotné šoférovanie v ideálnej vzpriamenej polohe s nevykrútenou chrbticou zaťažuje zdravie najmenej. Lekári sa zhodujú: treba dbať na to, ako sedíme za volantom a hodiny strávené v aute kompenzovať športom. Najlepšie cvičením, plávaním, rýchlou chôdzou alebo bicyklovaním.

pas_zle.jpg pas_dobre.jpg
Aby bezpečnostný pás plnil svoju funkciu, nesmie byť nízko ani vysoko. Výška pásu má byť nastavená tak, aby prechádzal cez stred ramena, ale neškrtil.

Využite bedrovú opierku

Niektoré sedadlá automobilu majú nastaviteľnú bedrovú opierku, ktorá umožňuje lepšie prispôsobenie operadla postave vodiča. Chrbát by nemal byť prehnutý dnu do sedadla, ale poriadne podopretý aj v oblasti krížov. Chrbtica je najmenej zaťažená vtedy, keď si zachová svoje prirodzené krivky.

V obličkovej časti má byť prehĺbená, nie vybočená. Ideálny posed za volantom je taký, pri ktorom máme opreté aj ramená, nevykláňame sa do strany, hlavu držíme vo zvislej polohe a noha je pri stlačení spojkového pedálu mierne pokrčená.

pedale_dobre.jpg

Meradlom správnej vzdialenosti od sedadla je stlačený spojkový pedál. Ideálnu vzdialenosť sedadla od pedálov charakterizuje mierne pokrčená ľavá noha pri stlačenom spojkovom pedáli. Stehná majú byť podopreté na celej dĺžke sedáka.

pedale_zle.jpg
Vystretá noha pri jeho stlačení zvyšuje riziko poranenia kĺbu pri nehode. Tesne pred nárazom sa vodič maximálne zaprie nohami do pedálov a náraz sa cez vystretú nohu prenesie priamo do kĺbu. Tiež nie je správne sedieť až tak blízko volantu, že nohy sa pri prestupovaní po pedáloch kolenami dotýkajú jeho venca alebo prístrojovej dosky.


Opierky potrebujú správnu polohu

Čoraz väčší počet reťazových a naoko neškodných havárií v mestách a na diaľniciach prinútil konštruktérov, aby postupne všetky miesta na sedenie v aute vybavili hlavovými opierkami. Tie treba správne použiť a zdvihnúť k temenu hlavy.

Tie pri náraze zozadu chránia hlavu a krčnú chrbticu. Pri náraze zozadu sa totiž telo spolu so sedadlom pohybuje prudko vpred. Neopretá hlava má snahu zotrvať v pokoji alebo v rovnomernom priamočiarom pohybe. Rozdiel v zrýchlení znášajú krčné stavce a svaly, ktoré sa môžu vážne poškodiť. V extrémnych prípadoch sa môže poškodiť aj miecha.

hlava_opierka_zle.jpg hlava_opierka_dobre.jpg
Na nevhodné nastavenie hlavovej opierky by si mali dávať pozor osoby vyššieho vzrastu. Akonáhle je opierka iba vo výške krku, môže pri náraze zozadu zlomiť väzy alebo poškodiť chrbticu. Správne nastavená opierka hlavy sa stredom svojej plochy dotýka temena hlavy. Ak sa dá nastaviť sklon, tak má byť bližšie k hlave.

Niektoré vozidlá sú vybavené aktívnymi opierkami hlavy. Tie majú špeciálny pákový mechanizmus v sedadle. Pri náraze zozadu sa chrbát zotrvačnou silou vnára do operadla, čím hlavovú opierku zatlačí k hlave.

Pozor, aj dokonalé opierky hlavy sú zbytočné, ak sa stredom dotýkajú krku a nie temena hlavy.

Správny a nesprávny posed šoféra

sedenie_zle.jpg
Chrbtica sa pri šoférovaní extrémne namáha, zvlášť, ak sa vodič neoprie celou plochou o operadlo a krúti sa ako "paragraf". Lakťová opierka slúži na opretie ruky a nie celého tela.
sedenie_dobre.jpg
Zadok má byť čo najviac vzadu a chrbát celou plochou opretý aj pri otáčaní volantom. Vystreté ruky majú zápästím dočiahnuť na vrch venca volantu. Potom sú pri šoférovaní primerane pokrčené.
volant_dobre.jpg

Nedávno sa zmenila aj stará teória ako držať volant. Poloha rúk nezodpovedá času na hodinách "o desať dve" ale "trištvrte na tri".

volant_zle.jpg
Každá ruka si musí občas oddýchnuť a nikto nebude stále držať volant kŕčovito v jedinej polohe. Avšak iba pridržiavanie volantu dole zo „zahačkanou“ rukou je už hazard.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 25 494
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 5 416
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 040
  4. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 4 043
  5. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 3 759
  6. Zábavný aj sebavedomý 3 691
  7. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 3 602
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 210
  9. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 206
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 446

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Golfista, ktorý sa vzoprel Mečiarovi (profil Františka Gauliedera)

Minulý rok uplynulo 20 rokov odvtedy, ako parlament protiprávne zbavil Františka Gauliedera mandátu. Exposlanec v sobotu nadránom zomrel.

PLUS

Bezdomovec, ktorý pil drahé víno a 42-krát daroval krv

Štefan Karner žil osem rokov na ulici. Netradične.

NITRA

Bývalého poslanca parlamentu Gauliedera našli mŕtveho

Príčiny smrti vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Classic Show Brno 2017 je komorný veľtrh, plný hviezd

Classic Show nebýva veľká výstava, no organizátorom sa tam zvyčajne podarí pritiahnuť zaujímavé exponáty.

Každé štvrté auto predané v Európe je SUV

Najpopulárnejšie sú stále malé mestské autá.

Piatkovú dopravu skomplikoval havarovaný kamión

Pri križovatke Blatné sa ráno prevrátil kamión.

Maťo Homola stavil na nový tím a nové auto

Po úspešnej sezóne v TCR bude slovenský pretekár, Maťo Homola, obhajovať výborné 5. miesto.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop