SME
Štvrtok, 29. júl, 2021 | Meniny má MartaKrížovkyKrížovky

Téma: Spôsob sedenia za volantom rozhoduje o bezpečnosti

Napriek množstvu rôznych typov postáv a osobných áut, existuje jediný správny spôsob sedenia za volantom. Rovnako bezpečnostný pás má jasné pravidlá použitia.

Na cestách neubúda vodičov, ktorí za volantom skôr ležia než sedia. Riskujú najmä svoju bezpečnosť, lebo ak našťastie nehavarujú, o niekoľko rokov sa dostavia ďalšie následky na chrbtici.Na cestách neubúda vodičov, ktorí za volantom skôr ležia než sedia. Riskujú najmä svoju bezpečnosť, lebo ak našťastie nehavarujú, o niekoľko rokov sa dostavia ďalšie následky na chrbtici. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Majster sveta v rely a automobilový pretekár storočia Walter Rohrl ani po šesťdesiatke nesadne do auta bez toho, aby si neoveril správnu polohu za volantom.

Pri prezentačnej akcii automobilky Porsche na okruhu Hungaroring, sme ho pristihli, ako si šiel počas obedňajšej prestávky vyskúšať Porsche GT2 RS a pri sadaní si rukami odmeral správnu pozíciu za volantom. Ak je totiž chrbát opretý v sedadle a ruky vystreté, zápästia majú dočahovať na vrch venca volantu.

Rohrl urobil kontrolu mimo zraku klientov školy športovej jazdy, iba sám pre seba. „Áno, vždy kontrolujem pozíciu, ak sadám do auta prvý krát po niekom,“ povedal Rohlr neskôr o sedení v aute, ktoré sám pomáhal vyvíjať a dokonale ho pozná.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Posed v aute a držanie volantu je alfou a omegou bezpečnej jazdy. Učia to všetky školy bezpečnej jazdy a rešpektujú všetci správni šoféri.

Ležať doma a nie v aute

Na cestách neubúda vodičov, ktorí za volantom skôr ležia než sedia. Riskujú najmä svoju bezpečnosť, lebo ak našťastie nehavarujú, o niekoľko rokov sa dostavia ďalšie následky na chrbtici.

Napokon samotné šoférovanie v ideálnej vzpriamenej polohe s nevykrútenou chrbticou zaťažuje zdravie najmenej. Lekári sa zhodujú: treba dbať na to, ako sedíme za volantom a hodiny strávené v aute kompenzovať športom. Najlepšie cvičením, plávaním, rýchlou chôdzou alebo bicyklovaním.

pas_zle.jpg pas_dobre.jpg
Aby bezpečnostný pás plnil svoju funkciu, nesmie byť nízko ani vysoko. Výška pásu má byť nastavená tak, aby prechádzal cez stred ramena, ale neškrtil.

Využite bedrovú opierku

Niektoré sedadlá automobilu majú nastaviteľnú bedrovú opierku, ktorá umožňuje lepšie prispôsobenie operadla postave vodiča. Chrbát by nemal byť prehnutý dnu do sedadla, ale poriadne podopretý aj v oblasti krížov. Chrbtica je najmenej zaťažená vtedy, keď si zachová svoje prirodzené krivky.

Skryť Vypnúť reklamu

V obličkovej časti má byť prehĺbená, nie vybočená. Ideálny posed za volantom je taký, pri ktorom máme opreté aj ramená, nevykláňame sa do strany, hlavu držíme vo zvislej polohe a noha je pri stlačení spojkového pedálu mierne pokrčená.

pedale_dobre.jpg

Meradlom správnej vzdialenosti od sedadla je stlačený spojkový pedál. Ideálnu vzdialenosť sedadla od pedálov charakterizuje mierne pokrčená ľavá noha pri stlačenom spojkovom pedáli. Stehná majú byť podopreté na celej dĺžke sedáka.

pedale_zle.jpg
Vystretá noha pri jeho stlačení zvyšuje riziko poranenia kĺbu pri nehode. Tesne pred nárazom sa vodič maximálne zaprie nohami do pedálov a náraz sa cez vystretú nohu prenesie priamo do kĺbu. Tiež nie je správne sedieť až tak blízko volantu, že nohy sa pri prestupovaní po pedáloch kolenami dotýkajú jeho venca alebo prístrojovej dosky.


Opierky potrebujú správnu polohu

Čoraz väčší počet reťazových a naoko neškodných havárií v mestách a na diaľniciach prinútil konštruktérov, aby postupne všetky miesta na sedenie v aute vybavili hlavovými opierkami. Tie treba správne použiť a zdvihnúť k temenu hlavy.

Tie pri náraze zozadu chránia hlavu a krčnú chrbticu. Pri náraze zozadu sa totiž telo spolu so sedadlom pohybuje prudko vpred. Neopretá hlava má snahu zotrvať v pokoji alebo v rovnomernom priamočiarom pohybe. Rozdiel v zrýchlení znášajú krčné stavce a svaly, ktoré sa môžu vážne poškodiť. V extrémnych prípadoch sa môže poškodiť aj miecha.

Skryť Vypnúť reklamu
hlava_opierka_zle.jpg hlava_opierka_dobre.jpg
Na nevhodné nastavenie hlavovej opierky by si mali dávať pozor osoby vyššieho vzrastu. Akonáhle je opierka iba vo výške krku, môže pri náraze zozadu zlomiť väzy alebo poškodiť chrbticu. Správne nastavená opierka hlavy sa stredom svojej plochy dotýka temena hlavy. Ak sa dá nastaviť sklon, tak má byť bližšie k hlave.

Niektoré vozidlá sú vybavené aktívnymi opierkami hlavy. Tie majú špeciálny pákový mechanizmus v sedadle. Pri náraze zozadu sa chrbát zotrvačnou silou vnára do operadla, čím hlavovú opierku zatlačí k hlave.

Pozor, aj dokonalé opierky hlavy sú zbytočné, ak sa stredom dotýkajú krku a nie temena hlavy.

Správny a nesprávny posed šoféra

sedenie_zle.jpg
Chrbtica sa pri šoférovaní extrémne namáha, zvlášť, ak sa vodič neoprie celou plochou o operadlo a krúti sa ako "paragraf". Lakťová opierka slúži na opretie ruky a nie celého tela.
sedenie_dobre.jpg
Zadok má byť čo najviac vzadu a chrbát celou plochou opretý aj pri otáčaní volantom. Vystreté ruky majú zápästím dočiahnuť na vrch venca volantu. Potom sú pri šoférovaní primerane pokrčené.
volant_dobre.jpg

Nedávno sa zmenila aj stará teória ako držať volant. Poloha rúk nezodpovedá času na hodinách "o desať dve" ale "trištvrte na tri".

volant_zle.jpg
Každá ruka si musí občas oddýchnuť a nikto nebude stále držať volant kŕčovito v jedinej polohe. Avšak iba pridržiavanie volantu dole zo „zahačkanou“ rukou je už hazard.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  2. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Lenivý brunch s Muchom
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  3. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  6. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Keď ekológia spája
  9. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  10. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 311
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 138
  3. Od Česka až po Jadran 3 540
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 417
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 284
  6. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 117
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 097
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 878
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 769
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 158
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Strelkyňa Zuzana Rehák Štefečeková sa teší po tom, čo vyhrala kvalifikáciu trapu.

Olympijské hry minúta po minúte (live). Sledujte online letnú olympiádu z dňa 6 (29.7.2021) v Tokiu 2020 / 2021.


Sportnet 7 h
Minister vnútra SR Roman Mikulec a predseda vlády SR Eduard Heger.

Rátalo sa s tým, že by sa mohli stretnúť vo štvrtok.


11 h

Neprehliadnite tiež

Hyundai Kona

Na prvých miestach sú kórejské značky.


14 h
Renault Arkana E-Tech

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


27. júl
Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


26. júl

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.


26. dec