BRATISLAVA. Majster sveta v rely a automobilový pretekár storočia Walter Rohrl ani po šesťdesiatke nesadne do auta bez toho, aby si neoveril správnu polohu za volantom.
Pri prezentačnej akcii automobilky Porsche na okruhu Hungaroring, sme ho pristihli, ako si šiel počas obedňajšej prestávky vyskúšať Porsche GT2 RS a pri sadaní si rukami odmeral správnu pozíciu za volantom. Ak je totiž chrbát opretý v sedadle a ruky vystreté, zápästia majú dočahovať na vrch venca volantu.
Rohrl urobil kontrolu mimo zraku klientov školy športovej jazdy, iba sám pre seba. „Áno, vždy kontrolujem pozíciu, ak sadám do auta prvý krát po niekom,“ povedal Rohlr neskôr o sedení v aute, ktoré sám pomáhal vyvíjať a dokonale ho pozná.
Posed v aute a držanie volantu je alfou a omegou bezpečnej jazdy. Učia to všetky školy bezpečnej jazdy a rešpektujú všetci správni šoféri.
Ležať doma a nie v aute
Na cestách neubúda vodičov, ktorí za volantom skôr ležia než sedia. Riskujú najmä svoju bezpečnosť, lebo ak našťastie nehavarujú, o niekoľko rokov sa dostavia ďalšie následky na chrbtici.
Napokon samotné šoférovanie v ideálnej vzpriamenej polohe s nevykrútenou chrbticou zaťažuje zdravie najmenej. Lekári sa zhodujú: treba dbať na to, ako sedíme za volantom a hodiny strávené v aute kompenzovať športom. Najlepšie cvičením, plávaním, rýchlou chôdzou alebo bicyklovaním.
| |
Aby bezpečnostný pás plnil svoju funkciu, nesmie byť nízko ani vysoko. | Výška pásu má byť nastavená tak, aby prechádzal cez stred ramena, ale neškrtil. |
Využite bedrovú opierku
Niektoré sedadlá automobilu majú nastaviteľnú bedrovú opierku, ktorá umožňuje lepšie prispôsobenie operadla postave vodiča. Chrbát by nemal byť prehnutý dnu do sedadla, ale poriadne podopretý aj v oblasti krížov. Chrbtica je najmenej zaťažená vtedy, keď si zachová svoje prirodzené krivky.
V obličkovej časti má byť prehĺbená, nie vybočená. Ideálny posed za volantom je taký, pri ktorom máme opreté aj ramená, nevykláňame sa do strany, hlavu držíme vo zvislej polohe a noha je pri stlačení spojkového pedálu mierne pokrčená.
|
Meradlom správnej vzdialenosti od sedadla je stlačený spojkový pedál. Ideálnu vzdialenosť sedadla od pedálov charakterizuje mierne pokrčená ľavá noha pri stlačenom spojkovom pedáli. Stehná majú byť podopreté na celej dĺžke sedáka. |
|
Vystretá noha pri jeho stlačení zvyšuje riziko poranenia kĺbu pri nehode. Tesne pred nárazom sa vodič maximálne zaprie nohami do pedálov a náraz sa cez vystretú nohu prenesie priamo do kĺbu. Tiež nie je správne sedieť až tak blízko volantu, že nohy sa pri prestupovaní po pedáloch kolenami dotýkajú jeho venca alebo prístrojovej dosky. |
Opierky potrebujú správnu polohu
Čoraz väčší počet reťazových a naoko neškodných havárií v mestách a na diaľniciach prinútil konštruktérov, aby postupne všetky miesta na sedenie v aute vybavili hlavovými opierkami. Tie treba správne použiť a zdvihnúť k temenu hlavy.
Tie pri náraze zozadu chránia hlavu a krčnú chrbticu. Pri náraze zozadu sa totiž telo spolu so sedadlom pohybuje prudko vpred. Neopretá hlava má snahu zotrvať v pokoji alebo v rovnomernom priamočiarom pohybe. Rozdiel v zrýchlení znášajú krčné stavce a svaly, ktoré sa môžu vážne poškodiť. V extrémnych prípadoch sa môže poškodiť aj miecha.
Na nevhodné nastavenie hlavovej opierky by si mali dávať pozor osoby vyššieho vzrastu. Akonáhle je opierka iba vo výške krku, môže pri náraze zozadu zlomiť väzy alebo poškodiť chrbticu. | Správne nastavená opierka hlavy sa stredom svojej plochy dotýka temena hlavy. Ak sa dá nastaviť sklon, tak má byť bližšie k hlave. |
Niektoré vozidlá sú vybavené aktívnymi opierkami hlavy. Tie majú špeciálny pákový mechanizmus v sedadle. Pri náraze zozadu sa chrbát zotrvačnou silou vnára do operadla, čím hlavovú opierku zatlačí k hlave.
Pozor, aj dokonalé opierky hlavy sú zbytočné, ak sa stredom dotýkajú krku a nie temena hlavy.
Správny a nesprávny posed šoféra
|
Chrbtica sa pri šoférovaní extrémne namáha, zvlášť, ak sa vodič neoprie celou plochou o operadlo a krúti sa ako "paragraf". Lakťová opierka slúži na opretie ruky a nie celého tela. |
|
Zadok má byť čo najviac vzadu a chrbát celou plochou opretý aj pri otáčaní volantom. Vystreté ruky majú zápästím dočiahnuť na vrch venca volantu. Potom sú pri šoférovaní primerane pokrčené. |
|
Nedávno sa zmenila aj stará teória ako držať volant. Poloha rúk nezodpovedá času na hodinách "o desať dve" ale "trištvrte na tri". |
|
Každá ruka si musí občas oddýchnuť a nikto nebude stále držať volant kŕčovito v jedinej polohe. Avšak iba pridržiavanie volantu dole zo „zahačkanou“ rukou je už hazard. |