Brusel navrhuje nové zdanenie palív, nafta a uhlie majú zdražieť

Podľa Európskej komisie by už nafta nemala stáť menej ako benzín, zdanenie by sa malo sústrediť aj na uhlie, ktorého premena na energiu znamená zvýšenú záťaž na životné prostredie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ- TASR)

BRUSEL. Európska komisia (EK) dnes predstavila návrh zdanenia energetických palív, ktorý by mal vniesť do ekonomiky únie viac férovosti a nakloniť ju smerom k šetrnejšiemu vplyvu na životné prostredie.

Návrhom sa do popredia dostáva environmentálny dopad používania palív, čo patrí aj medzi priority riešenia v stratégii Európa 2020.

Zdaňovanie energií sa však vzťahuje na dlhšie obdobie, než dokedy trvá Európa 2020. Prvá fáza zmien by mala prebehnúť v roku 2013, odkedy sa energetické zdroje budú zdaňovať podľa sektorov a na základe nového vzorca. Ten bude pozostávať z dvoch elementov - jedným z nich bude 20 eur za tonu vypusteného CO2, druhým bude báza ich energetickej výkonnosti.

Diskusiu medzi členskými štátmi vyvoláva najmä nová filozofia zdanenia pohonných látok. Zvýšenie konečných cien čaká na naftu, čo komisia odôvodňuje tým, že palivá by sa mali zdaňovať podľa toho, aké množstvo oxidu uhličitého do atmosféry je výsledkom ich spaľovania.

Viac za naftu a uhlie

Podľa komisie by už nafta nemala stáť menej ako benzín tak, ako je tomu v drvivej väčšine členských krajín. Takisto by sa zdanenie malo sústrediť aj na uhlie, ktorého premena na energiu tiež znamená zvýšenú záťaž na životné prostredie.

Postupne by sa mala minimálna daň na naftu vyšplhať z 0,33 eura na 0,412 eura za liter do roku 2013 a členské štáty môžu zaviesť svoje vlastné hodnoty od roku 2023. To ovplyvní systém v 13 členských krajinách - medzi nimi aj na Slovensku, kde daň túto výšku zatiaľ nedosahuje.

V prípade benzínu zostane minimálna daň na úrovni 0,359 eura za liter, kým u zemného plynu (LPG) sa postupne prepracuje z 0,125 eura za kilogram na 0,501 eura za kilogram.

Predchádzajúca smernica z roku 2003 už nezodpovedá plne kontextu terajšieho smerovania politiky únie - napríklad neponúka podnety využívať alternatívne zdroje energie, nerešpektuje energetickú výkonnosť surovín - preto sa komisia rozhodla zmeniť náhľad na celú koncepciu zdaňovania palív. Návrh komisie musia schváliť Európsky parlament i členské štáty v Rade EÚ.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 11 017
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 490
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 788
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 479
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 241
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 994
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 677
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 525
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 285

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.