BRUSEL. Európska komisia (EK) dnes predstavila návrh zdanenia energetických palív, ktorý by mal vniesť do ekonomiky únie viac férovosti a nakloniť ju smerom k šetrnejšiemu vplyvu na životné prostredie.
Návrhom sa do popredia dostáva environmentálny dopad používania palív, čo patrí aj medzi priority riešenia v stratégii Európa 2020.
Zdaňovanie energií sa však vzťahuje na dlhšie obdobie, než dokedy trvá Európa 2020. Prvá fáza zmien by mala prebehnúť v roku 2013, odkedy sa energetické zdroje budú zdaňovať podľa sektorov a na základe nového vzorca. Ten bude pozostávať z dvoch elementov - jedným z nich bude 20 eur za tonu vypusteného CO2, druhým bude báza ich energetickej výkonnosti.
Diskusiu medzi členskými štátmi vyvoláva najmä nová filozofia zdanenia pohonných látok. Zvýšenie konečných cien čaká na naftu, čo komisia odôvodňuje tým, že palivá by sa mali zdaňovať podľa toho, aké množstvo oxidu uhličitého do atmosféry je výsledkom ich spaľovania.
Viac za naftu a uhlie
Podľa komisie by už nafta nemala stáť menej ako benzín tak, ako je tomu v drvivej väčšine členských krajín. Takisto by sa zdanenie malo sústrediť aj na uhlie, ktorého premena na energiu tiež znamená zvýšenú záťaž na životné prostredie.
Postupne by sa mala minimálna daň na naftu vyšplhať z 0,33 eura na 0,412 eura za liter do roku 2013 a členské štáty môžu zaviesť svoje vlastné hodnoty od roku 2023. To ovplyvní systém v 13 členských krajinách - medzi nimi aj na Slovensku, kde daň túto výšku zatiaľ nedosahuje.
V prípade benzínu zostane minimálna daň na úrovni 0,359 eura za liter, kým u zemného plynu (LPG) sa postupne prepracuje z 0,125 eura za kilogram na 0,501 eura za kilogram.
Predchádzajúca smernica z roku 2003 už nezodpovedá plne kontextu terajšieho smerovania politiky únie - napríklad neponúka podnety využívať alternatívne zdroje energie, nerešpektuje energetickú výkonnosť surovín - preto sa komisia rozhodla zmeniť náhľad na celú koncepciu zdaňovania palív. Návrh komisie musia schváliť Európsky parlament i členské štáty v Rade EÚ.