Pokojnou jazdou môžete odstrániť dopravnú zápchu

Ak sa budete ponáhľať, preraďovať, neustále brzdiť a pridávať, doprave nijako nepomôžete. Ak však pôjdete pomalšie ale plynule, tak áno.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Američan Bill Beaty si počas svojich presunov autom Seattlom všímal, ako sa v rôznych situáciách správa doprava. Často sa tam dostal do dopravných zápch a mal čas o nich premýšľať.

Prečítajte si:
Aj neviditeľná nehoda môže vytvoriť dopravnú zápchu a vlnu

Bill sa rozhodol vyskúšať svoje poznatky v praxi. Keď sa dostal do kolóny áut, namiesto toho, aby prídaval a brzdil podľa áut pred ním, rozhodol sa ísť priemernou rýchlosťou premávky. Vznikali tak dve situácie:

  • buď pred ním vznikala obrovská medzera, alebo naopak
  • išiel rýchlejšie, než vozidlo pred ním.

Zaujímavé však je, že napriek tomu nemusel ani raz brzdiť a nešiel ani pomalšie než ostatní.

Stačí byť v doprave iný a pomôžete jej

Ako sme písali minule, vlna môže vzniknúť z neviditeľnej nehody. Beaty zistil, že ak pôjde priemernou rýchlosťou, tak ju odstráni. Vo vedľajšom pruhu síce vznikala kolóna práve pre spomínanú vlnu, ale keď sa pozrel do spätného zrkadla, zistil, že za ním idú autá rovnomerne rozložené.

Jeho auto akoby "pojedalo" dopravné vlny. Autá pred ním boli síce vo vlne, čiže brzdili a prídavali, ale autá za ním išli stálou rýchlosťou.

Beaty konštatuje, že stačí jediný vodič, ktorý sa bude chovať inak ako ostatní a môže tak ovplyvniť celú dopravu.

Plynulá doprava nevznikne okamžite

Ak sa budeme tlačiť dopredu, preraďovať sa z jedného pruhu do druhého a pridávať, kedy sa len bude dať, dopravu skôr spomalíme. Ak ale pôjdeme priemerne, tak sa odstráni dopravná vlna a premávka sa zrýchli.

Treba byť však trpezlivý. Ak prídete do zápchy ako posledný, tak ju nemôžete hneď odstrániť. Ak však využijete Beatyho systém, postupne sa budete posúvať cez vlnu s tým, že za vami už nebude vznikať a vy tak odstránite zápchu. Vytvoríte pred sebou priestor, v ktorom sa môžete pohybovať a doprava za vami sa rozloží.

Pokojní vodiči odstavia agresívnych

Možno rozmýšľate o tom, že ak vytvoríte veľký priestor pred sebou, tak to bude iniciovať iných, aby sa vám tam napchali a to vás spomalí a zničí vašu snahu o rozloženie dopravy.

Beaty však zistil, že toto urobí len niekoľko agresívnych vodičov, ktorí sa budú chcieť dostať silou mocou dopredu. Väčšina však, pokiaľ vidí, že doprava ide plynule nebude mať potrebu predbiehať a preraďovať sa.

A keď sa okolo vás nazhromaždia len pokojní a spokojní vodiči, zamedzia tomu, aby sa dopredu preraďovali agresívni. Vytvoria akúsi kolónu spokojných šoférov, ktorá ide plynule, nebudú v nej priveľké priestory lákajúce na preraďovanie a premávka zostane plynulá.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  5. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  6. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  10. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  1. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  2. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  3. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  6. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  7. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  10. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 709
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 436
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 593
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 550
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 7 816
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 235
  7. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 5 051
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 3 903
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 510
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 310

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vy ste tu pre nás, nie my pre vás, odkazujú farmári Matečnej

Viac ako sto farmárov z rôznych oblastí Slovenska sa stretlo so zástupcami ministerstva pôdohospodárstva, polície a prokuratúry.

DOMOV

Dobré ráno: Jedna vec, v ktorej je Slovensko lepšie ako Česko

Ako vyzerá turbulentná politická situácia v Česku.

DOMOV

Fico nepripustil chyby, viní Kisku a médiá

???????My nikam neodchádzame, povedal Robert Fico na sneme Smeru v Častej- Papierničke.

PRIMÁR

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno.

Neprehliadnite tiež

Máte psa v aute? Nepripútaný môže spôsobiť škody ako hroch

Väčšie psy by mali cestovať v prepravných klietkach.

Luxusné SUV ponúkne aj Maybach. Mercedes ho skrížil s limuzínou

Koncept poháňa štvorica elektromotorov s výkonom 750 koní.

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Polícia našla vodiča, ktorý jazdil po R1 v protismere

83-ročný vodič Golfu zapríčinil nehodu a z rýchlostnej cesty zišiel.

Ako strácajú kapacitu batérie Tesly? Mali by zvládnuť aj 800-tisíc kilometrov

Najväčšie opotrebenie sa udeje v prvých 50-tisíc kilometroch.