SME

Únia schováva ekonomické záujmy za ekológiu pohonných látok

V Európskej únii chcú zdaňovať pohonné látky novým spôsobom. Odvolávajú sa na podporu ekológie. Nový systém minimálnych spotrebných daní však podporuje ekonomické záujmy výrazne viac ako ekologické.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Európska únia navrhuje zmenu v určovaní minimálnych spotrebných daní na pohonné látky. Cieľom je zjednotiť daňové sadzby v závislosti od vplyvu pohonných látok na ekológiu a na energetickú výdatnosť. Čím viac energie alebo emisií oxidu uhličitého (CO2) pohonná látka vyprodukuje, tým vyššia daň.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aké budú nové minimálne spotrebné dane

Ak plán únie schvália, od roku 2013 sa bude postupne upravovať minimálna sadzba spotrebných daní tak, aby začiatkom roku 2015 platila minimálna spotrebná daň 20 € za tonu CO2 vyprodukovanej pohonnou látkou a k tomu 9,6 € za gigajoule energie, ktorú pohonná látka vygeneruje.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa prepočtov únie by sa mala upravovať minimálna spotrebná daň prepočítaná na predajné jednotky pohonných látok podľa nasledovného kľúča:

Súčasná minimálna
sadzba v EU

Súčasná sadzba na Slovensku

Sadzba od

1.1.2013

1.1.2015

1.1.2018

Benzín (eur za 1000 litrov)

359

514,5

359

359

359

Nafta (eur za 1000 litrov)

330

368

359

382

412

LPG (eur za 1000 kg)

125

182

125

311

501

CNG (eur per GJ)

2.6

cca 3,686

2.6

6.6

10.8

EU: Nové spotrebné dane pre podporu ekológie

Únia prichádza s novým systémom určovania najnižších spotrebných daní podľa slov jej predstaviteľov preto, aby sa uprednostnili obnoviteľné zdroje energií a podporila spotreba z energetických zdrojov s nižšími emisiami CO2.

Každá pohonná látka vyprodukuje určité množstvo energie. Táto energia sa však nepoužije celá na pohon. Veľká časť sa zmení na teplo a unikne. Ak by sa energia uzavretá v pohonnej látke využila na pohon efektívnejšie, znamenalo by to nižšiu spotrebu, menej spotrebovaného paliva a teda menej peňazí vynaložených motoristami na pohonné látky.

SkryťVypnúť reklamu

Podpora pohonných látok s nižšími emisiami CO2 je zrejmá. Čím viac CO2 palivo vyprodukuje, tým viac zaplatíme do štátnej kasy. Snaha o ekológiu zo strany únie však nevyznieva príliš úprimne.

Ekonomické faktory nového zdaňovania sú výraznejšie ako ekologické

Časť navrhovanej novej minimálnej spotrebnej dane sa určí pomocou energetickej výdatnosti paliva. Čím viac energie dokáže jednotka paliva vyprodukovať, tým viac motorista zaplatí na daniach. Táto časť dane je však nepomerne väčšia ako časť, ktorá sleduje ekologickosť paliva.

Časť minimálnej spotrebnej dane z emisií CO2 by sa mala pohybovať na úrovni 10 až 13 percent celkových minimálnych spotrebných daní. Väčšinu by tak mala tvoriť "daň z energetického výkonu paliva".

Predstavte si, že by pri akomkoľvek palive bolo percento využitia energie na pohon rovnaké. V porovnaní benzínov a nafty to nie je ďaleko od pravdy. Potom by palivo s väčším množstvom energie využiteľnej pre pohyb bolo zdanené viac.

SkryťVypnúť reklamu

Z tohto ale vyplýva, že únia sa snaží viac ako ekológiu podporovať menej výdatné zdroje energie. Alebo inak, nový systém zdaňovania navrhovaný Európskou úniou je viac ekonomickou záležitosťou ako ekologickou.

Ekológia hrá pri nových daniach druhé husle

Pre úplnosť treba dodať, že únia navrhuje len minimálne spotrebné dane, ktoré členské štáty Európskej únii môžu zvýšiť a pomer medzi jej jednotlivými zložkami zmeniť. Je tiež pochopiteľná snaha zjednotiť systém zdaňovania akýchkoľvek energetických nosičov, ktoré sa budú podieľať na pohone motorových vozidiel.

Nie je však korektné, ak sa ekonomické záujmy zakrývajú ekológiou.

Najväčší rast minimálnych spotrebných daní z pohonných látok zaznamenajú alternatívne palivá (4-násobný), o ktorých sa doteraz hovorilo ako o podporovaných - LPG (skvapalnený propán-bután) a CNG (stlačený zemný plyn). To sa nezdá ako podpora ekologizácie pohonných látok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skôr to zabrzdí rozvoj trhu týchto motorových palív v celej Európe. A to aj vtedy, ak budú konečné hodnoty spotrebných daní LPG a CNG nižšie ako pri nafte a benzínoch.

Na Slovensku by mala podľa únie nafta zdražieť o 5 centov za liter

Predajnosť nafty stúpa rýchlejšie ako predajnosť benzínov. Navrhovaná minimálna spotrebná daň viac stúpne pri nafte ako pri benzínoch. Výsledkom budú vyššie príjmy do štátnych rozpočtov krajín, ktoré nedosahujú navrhovanú minimálnu spotrebnú daň.

Ak by do roku 2018 zostali ceny nafty na súčasných úrovniach, po 1. januári 2018 by sme naftu na Slovensku tankovali v porovnaní s dneškom o viac ako 5 centov za liter drahšie.

Skúste si dane vypočítať

Mimochodom, aký výsledok vám vyjde, ak si navrhované minimálne spotrebné dane (20€/t CO2; 9,6 €/GJ) prevediete do predajných jednotiek? Keď sme to prepočítavali pomocou dostupných údajov, pri benzínoch sa objavila minimálna spotrebná daň vo výške 0,380 €/liter, pri nafte 0,424 €/liter a pri LPG 0,277 €/liter (= cca 0,510 €/kg).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Možno by stálo za to pri určovaní nielen minimálnych spotrebných daní zachovávať jednotky, v ktorých sa pohonná látka predáva konečnému spotrebiteľovi. Aby si mohol urobiť obraz o tom, koľko peňazí z pohonných látok kam tečie.

Používanie iných jednotiek môže viesť k tomu, že tvorba cien sa zneprehľadní. Už teraz panuje nedôvera voči tomu, ako sa tvoria ceny pohonných látok. Ak ju podporí ďalší argument ...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 461
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 404
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 050
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 781
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 625
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 575
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 027
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  6. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 469
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 694
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 369
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 809
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 318
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 081
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 467
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 503
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu