Únia schováva ekonomické záujmy za ekológiu pohonných látok

V Európskej únii chcú zdaňovať pohonné látky novým spôsobom. Odvolávajú sa na podporu ekológie. Nový systém minimálnych spotrebných daní však podporuje ekonomické záujmy výrazne viac ako ekologické.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Európska únia navrhuje zmenu v určovaní minimálnych spotrebných daní na pohonné látky. Cieľom je zjednotiť daňové sadzby v závislosti od vplyvu pohonných látok na ekológiu a na energetickú výdatnosť. Čím viac energie alebo emisií oxidu uhličitého (CO2) pohonná látka vyprodukuje, tým vyššia daň.

Aké budú nové minimálne spotrebné dane

Ak plán únie schvália, od roku 2013 sa bude postupne upravovať minimálna sadzba spotrebných daní tak, aby začiatkom roku 2015 platila minimálna spotrebná daň 20 € za tonu CO2 vyprodukovanej pohonnou látkou a k tomu 9,6 € za gigajoule energie, ktorú pohonná látka vygeneruje.

Podľa prepočtov únie by sa mala upravovať minimálna spotrebná daň prepočítaná na predajné jednotky pohonných látok podľa nasledovného kľúča:

Súčasná minimálna
sadzba v EU

Súčasná sadzba na Slovensku

Sadzba od

1.1.2013

1.1.2015

1.1.2018

Benzín (eur za 1000 litrov)

359

514,5

359

359

359

Nafta (eur za 1000 litrov)

330

368

359

382

412

LPG (eur za 1000 kg)

125

182

125

311

501

CNG (eur per GJ)

2.6

cca 3,686

2.6

6.6

10.8

EU: Nové spotrebné dane pre podporu ekológie

Únia prichádza s novým systémom určovania najnižších spotrebných daní podľa slov jej predstaviteľov preto, aby sa uprednostnili obnoviteľné zdroje energií a podporila spotreba z energetických zdrojov s nižšími emisiami CO2.

Každá pohonná látka vyprodukuje určité množstvo energie. Táto energia sa však nepoužije celá na pohon. Veľká časť sa zmení na teplo a unikne. Ak by sa energia uzavretá v pohonnej látke využila na pohon efektívnejšie, znamenalo by to nižšiu spotrebu, menej spotrebovaného paliva a teda menej peňazí vynaložených motoristami na pohonné látky.

Podpora pohonných látok s nižšími emisiami CO2 je zrejmá. Čím viac CO2 palivo vyprodukuje, tým viac zaplatíme do štátnej kasy. Snaha o ekológiu zo strany únie však nevyznieva príliš úprimne.

Ekonomické faktory nového zdaňovania sú výraznejšie ako ekologické

Časť navrhovanej novej minimálnej spotrebnej dane sa určí pomocou energetickej výdatnosti paliva. Čím viac energie dokáže jednotka paliva vyprodukovať, tým viac motorista zaplatí na daniach. Táto časť dane je však nepomerne väčšia ako časť, ktorá sleduje ekologickosť paliva.

Časť minimálnej spotrebnej dane z emisií CO2 by sa mala pohybovať na úrovni 10 až 13 percent celkových minimálnych spotrebných daní. Väčšinu by tak mala tvoriť "daň z energetického výkonu paliva".

Predstavte si, že by pri akomkoľvek palive bolo percento využitia energie na pohon rovnaké. V porovnaní benzínov a nafty to nie je ďaleko od pravdy. Potom by palivo s väčším množstvom energie využiteľnej pre pohyb bolo zdanené viac.

Z tohto ale vyplýva, že únia sa snaží viac ako ekológiu podporovať menej výdatné zdroje energie. Alebo inak, nový systém zdaňovania navrhovaný Európskou úniou je viac ekonomickou záležitosťou ako ekologickou.

Ekológia hrá pri nových daniach druhé husle

Pre úplnosť treba dodať, že únia navrhuje len minimálne spotrebné dane, ktoré členské štáty Európskej únii môžu zvýšiť a pomer medzi jej jednotlivými zložkami zmeniť. Je tiež pochopiteľná snaha zjednotiť systém zdaňovania akýchkoľvek energetických nosičov, ktoré sa budú podieľať na pohone motorových vozidiel.

Nie je však korektné, ak sa ekonomické záujmy zakrývajú ekológiou.

Najväčší rast minimálnych spotrebných daní z pohonných látok zaznamenajú alternatívne palivá (4-násobný), o ktorých sa doteraz hovorilo ako o podporovaných - LPG (skvapalnený propán-bután) a CNG (stlačený zemný plyn). To sa nezdá ako podpora ekologizácie pohonných látok.

Skôr to zabrzdí rozvoj trhu týchto motorových palív v celej Európe. A to aj vtedy, ak budú konečné hodnoty spotrebných daní LPG a CNG nižšie ako pri nafte a benzínoch.

Na Slovensku by mala podľa únie nafta zdražieť o 5 centov za liter

Predajnosť nafty stúpa rýchlejšie ako predajnosť benzínov. Navrhovaná minimálna spotrebná daň viac stúpne pri nafte ako pri benzínoch. Výsledkom budú vyššie príjmy do štátnych rozpočtov krajín, ktoré nedosahujú navrhovanú minimálnu spotrebnú daň.

Ak by do roku 2018 zostali ceny nafty na súčasných úrovniach, po 1. januári 2018 by sme naftu na Slovensku tankovali v porovnaní s dneškom o viac ako 5 centov za liter drahšie.

Skúste si dane vypočítať

Mimochodom, aký výsledok vám vyjde, ak si navrhované minimálne spotrebné dane (20€/t CO2; 9,6 €/GJ) prevediete do predajných jednotiek? Keď sme to prepočítavali pomocou dostupných údajov, pri benzínoch sa objavila minimálna spotrebná daň vo výške 0,380 €/liter, pri nafte 0,424 €/liter a pri LPG 0,277 €/liter (= cca 0,510 €/kg).

Možno by stálo za to pri určovaní nielen minimálnych spotrebných daní zachovávať jednotky, v ktorých sa pohonná látka predáva konečnému spotrebiteľovi. Aby si mohol urobiť obraz o tom, koľko peňazí z pohonných látok kam tečie.

Používanie iných jednotiek môže viesť k tomu, že tvorba cien sa zneprehľadní. Už teraz panuje nedôvera voči tomu, ako sa tvoria ceny pohonných látok. Ak ju podporí ďalší argument ...

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 223
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 2 631
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 018
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 790
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 647
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 387
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 250
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 239
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 161
  10. Leto nekončí! 812

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan urobil nezvyčajnú vec. Oznámil Kiskovi, kedy končí

Minister školstva za SNS chce skončiť vo funkcii až k 31. augustu. Premiér Fico naťahovanie času nekomentoval.

KOMENTÁRE

Macron chystá veľký trik

Koniec východoeurópskych zamestnancov je Macronov cukrík voličom.

SVET

Macron si vypočuje Fica, Orbána a Poľsko vynechá

Francúzsky prezident na ceste do strednej Európy obíde Maďarsko aj Poľsko.

Neprehliadnite tiež

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najváčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.