PÁSY NEZAPÍNAJTE PRE POLICAJTOV, ALE NAJMÄ KVÔLI SEBE A BLÍZKYM

Téma: Airbagy chránia iba spolu s pásmi

To, ako sedíme za volantom a či používame pásy môže v jednom momente rozhodnúť o zdraví a dokonca prežití. Správna poloha za volantom má oveľa väčší vplyv na bezpečnosť a zdravie než si myslíme. Prinášame prehľad toho ako správne a bezpečne sedieť v aute.

Airbagy poskytujú ochranu iba pripútaným osobám. Dokazujú to nárazové testy aj následky skutočných nehôd. Neraz sa stalo, že airbag zabíjal nepripútaných v malej rýchlosti.(Zdroj: EURONCAP)

BRATISLAVA. Určite poznáte situáciu, keď známi, ktorých zoberiete autom, filozofujú na tým, či budú na trase policajti a teda či sa vôbec pripútať. V spoločnosti ešte stále drieme stará predstava, že bezpečnostné pásy sú v aute pre policajtov a naplnenie litery zákona.

Automobilky, konkrétne Volvo vynašlo bezpečnostné pásy najmä z dôvodu ochrany cestujúcich pri náraze. Najskôr vznikli bezpečnostné pásy a až oveľa neskôr sa zaviedlo ich povinné používanie.

Napokon podobný osud mali airbagy. Najskôr boli doplnkom luxusných Mercedesov a dnes musí mať každé nové auto predávané na trhoch Európskej únie v základnej výbave minimálne airbag pre šoféra.

Vo svojej podstate obe zákonné povinnosti sú tu pre bezpečnosť cestujúcich. S príchodom airbagov sa ešte používanie bezpečnostných pásov sprísnilo a výnimky, ktoré oslobodzovali od povinnosti pripútania prestávajú platiť, ak je miesto vybavené funkčným airbagom. Totiž airbag, ktorý musí byť v novom aute, poskytne ochranu iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom.

Airbag sám nestačí

Veľa motoristov ospravedlňuje nepripútanú jazdu airbagmi, ktoré vraj ochránia. Pravda je taká, že môžu pri už malom náraze narobiť väčšie zranenia na nepripútanej osobe ako keby tam neboli.

Dôvod je jednoduchý. Kým bezpečnostný pás by telo zadržal v ideálnej polohe, pasažier bez pásu letí v ústrety vystreľujúcemu airbagu, ktorý, ho „vráti“ späť do sedadla. Preťaženie spôsobené nárazom sa tak ešte znásobí.

Keď je pasažier pripútaný, pás a predpínače bezpečnostných pásov posun tela vpred spomalia na čas potrebný na nafúknutie vaku. Keď sa telo dotýka vankúša, ten je už nafúknutý a nastáva jeho vyfukovanie ako keď vytláčate vzduch z nafukovačky. Práve to tlmí náraz a chráni človeka pred zranením.

Majú svoje miesto

V podstate všetky nové autá už niekoľko rokov používajú predpínače. Je to systém, ktorý má za úlohu napnúť pás v prvej fáze nárazu a minimalizovať vôľu medzi pásom a cestujúcim. Keby sa tak nestalo, telo začne letieť prudko dopredu a keď s stratia všetky vôle pás ho prudko zbrzdí a zaťaženie krčnej chrbtice a vnútorných orgánov bude neúmerné.

Napínač exploduje a v priebehu milisekúnd napne pásy, ktoré zadržia telo skôr a postupne zmiernia obrovské preťaženie. Pasažier sa dostane v podstate do rovnakej polohy vpred ako keby tam prepínače neboli, ale dráhu prejde podstatne pomalšie.

Kvôli spomenutému systému, lepšej ochrane pri náraze a v neposlednom rade pre istejšie ovládanie auta treba rešpektovať jediný správny typ posedu za volantom.

Zásady jazdy v aute s airbagmi

  • vypnúť airbag na mieste s detskou sedačkou
  • používať bezpečnostné pásy
  • nevykladať nohy na prístrojovú dosku
  • nelepiť predmety na miesto s airbagom, ani ho nezakrývať
  • nepoužívať šperky s ostrými hranami na hrudníku a hlave
  • držať volant za veniec a nie za oblasť airbagu
  • viesť bezpečnostný pás cez bedrá a rameno, nie cez krk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 345
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 503
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 925
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 633
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 476
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 373
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 302
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 259
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 130

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

SVET

Ľudia utekali v panike. Ako vyzerala situácia v Barcelone (fotogaléria)

Polícia potvrdila, že išlo o teroristický útok.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.