BRATISLAVA. Určite poznáte situáciu, keď známi, ktorých zoberiete autom, filozofujú na tým, či budú na trase policajti a teda či sa vôbec pripútať. V spoločnosti ešte stále drieme stará predstava, že bezpečnostné pásy sú v aute pre policajtov a naplnenie litery zákona.
Automobilky, konkrétne Volvo vynašlo bezpečnostné pásy najmä z dôvodu ochrany cestujúcich pri náraze. Najskôr vznikli bezpečnostné pásy a až oveľa neskôr sa zaviedlo ich povinné používanie.
Napokon podobný osud mali airbagy. Najskôr boli doplnkom luxusných Mercedesov a dnes musí mať každé nové auto predávané na trhoch Európskej únie v základnej výbave minimálne airbag pre šoféra.
Vo svojej podstate obe zákonné povinnosti sú tu pre bezpečnosť cestujúcich. S príchodom airbagov sa ešte používanie bezpečnostných pásov sprísnilo a výnimky, ktoré oslobodzovali od povinnosti pripútania prestávajú platiť, ak je miesto vybavené funkčným airbagom. Totiž airbag, ktorý musí byť v novom aute, poskytne ochranu iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom.
Airbag sám nestačí
Veľa motoristov ospravedlňuje nepripútanú jazdu airbagmi, ktoré vraj ochránia. Pravda je taká, že môžu pri už malom náraze narobiť väčšie zranenia na nepripútanej osobe ako keby tam neboli.
Dôvod je jednoduchý. Kým bezpečnostný pás by telo zadržal v ideálnej polohe, pasažier bez pásu letí v ústrety vystreľujúcemu airbagu, ktorý, ho „vráti“ späť do sedadla. Preťaženie spôsobené nárazom sa tak ešte znásobí.
Keď je pasažier pripútaný, pás a predpínače bezpečnostných pásov posun tela vpred spomalia na čas potrebný na nafúknutie vaku. Keď sa telo dotýka vankúša, ten je už nafúknutý a nastáva jeho vyfukovanie ako keď vytláčate vzduch z nafukovačky. Práve to tlmí náraz a chráni človeka pred zranením.
Majú svoje miesto
V podstate všetky nové autá už niekoľko rokov používajú predpínače. Je to systém, ktorý má za úlohu napnúť pás v prvej fáze nárazu a minimalizovať vôľu medzi pásom a cestujúcim. Keby sa tak nestalo, telo začne letieť prudko dopredu a keď s stratia všetky vôle pás ho prudko zbrzdí a zaťaženie krčnej chrbtice a vnútorných orgánov bude neúmerné.
Napínač exploduje a v priebehu milisekúnd napne pásy, ktoré zadržia telo skôr a postupne zmiernia obrovské preťaženie. Pasažier sa dostane v podstate do rovnakej polohy vpred ako keby tam prepínače neboli, ale dráhu prejde podstatne pomalšie.
Kvôli spomenutému systému, lepšej ochrane pri náraze a v neposlednom rade pre istejšie ovládanie auta treba rešpektovať jediný s;právny typ posedu za volantom.
Zásady jazdy v aute s airbagmi
vypnúť airbag na mieste s detskou sedačkou |
používať bezpečnostné pásy |
nevykladať nohy na prístrojovú dosku |
nelepiť predmety na miesto s airbagom, ani ho nezakrývať |
nepoužívať šperky s ostrými hranami na hrudníku a hlave |
držať volant za veniec a nie za oblasť airbagu |
viesť bezpečnostný pás cez bedrá a rameno, nie cez krk |