PÁSY NEZAPÍNAJTE PRE POLICAJTOV, ALE NAJMÄ KVÔLI SEBE A BLÍZKYM

Téma: Airbagy chránia iba spolu s pásmi

To, ako sedíme za volantom a či používame pásy môže v jednom momente rozhodnúť o zdraví a dokonca prežití. Správna poloha za volantom má oveľa väčší vplyv na bezpečnosť a zdravie než si myslíme. Prinášame prehľad toho ako správne a bezpečne sedieť v aute.

Airbagy poskytujú ochranu iba pripútaným osobám. Dokazujú to nárazové testy aj následky skutočných nehôd. Neraz sa stalo, že airbag zabíjal nepripútaných v malej rýchlosti.(Zdroj: EURONCAP)

BRATISLAVA. Určite poznáte situáciu, keď známi, ktorých zoberiete autom, filozofujú na tým, či budú na trase policajti a teda či sa vôbec pripútať. V spoločnosti ešte stále drieme stará predstava, že bezpečnostné pásy sú v aute pre policajtov a naplnenie litery zákona.

Automobilky, konkrétne Volvo vynašlo bezpečnostné pásy najmä z dôvodu ochrany cestujúcich pri náraze. Najskôr vznikli bezpečnostné pásy a až oveľa neskôr sa zaviedlo ich povinné používanie.

Napokon podobný osud mali airbagy. Najskôr boli doplnkom luxusných Mercedesov a dnes musí mať každé nové auto predávané na trhoch Európskej únie v základnej výbave minimálne airbag pre šoféra.

Vo svojej podstate obe zákonné povinnosti sú tu pre bezpečnosť cestujúcich. S príchodom airbagov sa ešte používanie bezpečnostných pásov sprísnilo a výnimky, ktoré oslobodzovali od povinnosti pripútania prestávajú platiť, ak je miesto vybavené funkčným airbagom. Totiž airbag, ktorý musí byť v novom aute, poskytne ochranu iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom.

Airbag sám nestačí

Veľa motoristov ospravedlňuje nepripútanú jazdu airbagmi, ktoré vraj ochránia. Pravda je taká, že môžu pri už malom náraze narobiť väčšie zranenia na nepripútanej osobe ako keby tam neboli.

Dôvod je jednoduchý. Kým bezpečnostný pás by telo zadržal v ideálnej polohe, pasažier bez pásu letí v ústrety vystreľujúcemu airbagu, ktorý, ho „vráti“ späť do sedadla. Preťaženie spôsobené nárazom sa tak ešte znásobí.

Keď je pasažier pripútaný, pás a predpínače bezpečnostných pásov posun tela vpred spomalia na čas potrebný na nafúknutie vaku. Keď sa telo dotýka vankúša, ten je už nafúknutý a nastáva jeho vyfukovanie ako keď vytláčate vzduch z nafukovačky. Práve to tlmí náraz a chráni človeka pred zranením.

Majú svoje miesto

V podstate všetky nové autá už niekoľko rokov používajú predpínače. Je to systém, ktorý má za úlohu napnúť pás v prvej fáze nárazu a minimalizovať vôľu medzi pásom a cestujúcim. Keby sa tak nestalo, telo začne letieť prudko dopredu a keď s stratia všetky vôle pás ho prudko zbrzdí a zaťaženie krčnej chrbtice a vnútorných orgánov bude neúmerné.

Napínač exploduje a v priebehu milisekúnd napne pásy, ktoré zadržia telo skôr a postupne zmiernia obrovské preťaženie. Pasažier sa dostane v podstate do rovnakej polohy vpred ako keby tam prepínače neboli, ale dráhu prejde podstatne pomalšie.

Kvôli spomenutému systému, lepšej ochrane pri náraze a v neposlednom rade pre istejšie ovládanie auta treba rešpektovať jediný správny typ posedu za volantom.

Zásady jazdy v aute s airbagmi

  • vypnúť airbag na mieste s detskou sedačkou
  • používať bezpečnostné pásy
  • nevykladať nohy na prístrojovú dosku
  • nelepiť predmety na miesto s airbagom, ani ho nezakrývať
  • nepoužívať šperky s ostrými hranami na hrudníku a hlave
  • držať volant za veniec a nie za oblasť airbagu
  • viesť bezpečnostný pás cez bedrá a rameno, nie cez krk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  3. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  4. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 658
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 287
  3. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 561
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 408
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana 2 063
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 778
  7. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 646
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 041
  9. Ako na refinancovanie hypotéky 1 004
  10. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!? 824

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Choma stíha tri funkcie naraz, zakázať to nikto nechce

Opozícia chce viac ako tri roky zakázať súbeh rôznych volených funkcií. Podporu zatiaľ nenašla, pokus plánuje zopakovať v decembri.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje?

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Dopravná hádanka: Viete, ako sa správne odbočuje? (riešenie)

Poradie úkonov nie je niektorým vodičom jednoznačné.

Európania kupovali menej áut, trh s ich predajom sa mierne spomalil

V septembri sa predalo v Európe o dve percentá vozidiel menej ako vlani. Pokles zaznamenali britský aj nemecký trh, ktoré sú pre slovenský automobilový priemysel kľúčové.