PÁSY NEZAPÍNAJTE PRE POLICAJTOV, ALE NAJMÄ KVÔLI SEBE A BLÍZKYM

Téma: Airbagy chránia iba spolu s pásmi

To, ako sedíme za volantom a či používame pásy môže v jednom momente rozhodnúť o zdraví a dokonca prežití. Správna poloha za volantom má oveľa väčší vplyv na bezpečnosť a zdravie než si myslíme. Prinášame prehľad toho ako správne a bezpečne sedieť v aute.

Airbagy poskytujú ochranu iba pripútaným osobám. Dokazujú to nárazové testy aj následky skutočných nehôd. Neraz sa stalo, že airbag zabíjal nepripútaných v malej rýchlosti.(Zdroj: EURONCAP)

BRATISLAVA. Určite poznáte situáciu, keď známi, ktorých zoberiete autom, filozofujú na tým, či budú na trase policajti a teda či sa vôbec pripútať. V spoločnosti ešte stále drieme stará predstava, že bezpečnostné pásy sú v aute pre policajtov a naplnenie litery zákona.

Automobilky, konkrétne Volvo vynašlo bezpečnostné pásy najmä z dôvodu ochrany cestujúcich pri náraze. Najskôr vznikli bezpečnostné pásy a až oveľa neskôr sa zaviedlo ich povinné používanie.

Napokon podobný osud mali airbagy. Najskôr boli doplnkom luxusných Mercedesov a dnes musí mať každé nové auto predávané na trhoch Európskej únie v základnej výbave minimálne airbag pre šoféra.

Vo svojej podstate obe zákonné povinnosti sú tu pre bezpečnosť cestujúcich. S príchodom airbagov sa ešte používanie bezpečnostných pásov sprísnilo a výnimky, ktoré oslobodzovali od povinnosti pripútania prestávajú platiť, ak je miesto vybavené funkčným airbagom. Totiž airbag, ktorý musí byť v novom aute, poskytne ochranu iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom.

Airbag sám nestačí

Veľa motoristov ospravedlňuje nepripútanú jazdu airbagmi, ktoré vraj ochránia. Pravda je taká, že môžu pri už malom náraze narobiť väčšie zranenia na nepripútanej osobe ako keby tam neboli.

Dôvod je jednoduchý. Kým bezpečnostný pás by telo zadržal v ideálnej polohe, pasažier bez pásu letí v ústrety vystreľujúcemu airbagu, ktorý, ho „vráti“ späť do sedadla. Preťaženie spôsobené nárazom sa tak ešte znásobí.

Keď je pasažier pripútaný, pás a predpínače bezpečnostných pásov posun tela vpred spomalia na čas potrebný na nafúknutie vaku. Keď sa telo dotýka vankúša, ten je už nafúknutý a nastáva jeho vyfukovanie ako keď vytláčate vzduch z nafukovačky. Práve to tlmí náraz a chráni človeka pred zranením.

Majú svoje miesto

V podstate všetky nové autá už niekoľko rokov používajú predpínače. Je to systém, ktorý má za úlohu napnúť pás v prvej fáze nárazu a minimalizovať vôľu medzi pásom a cestujúcim. Keby sa tak nestalo, telo začne letieť prudko dopredu a keď s stratia všetky vôle pás ho prudko zbrzdí a zaťaženie krčnej chrbtice a vnútorných orgánov bude neúmerné.

Napínač exploduje a v priebehu milisekúnd napne pásy, ktoré zadržia telo skôr a postupne zmiernia obrovské preťaženie. Pasažier sa dostane v podstate do rovnakej polohy vpred ako keby tam prepínače neboli, ale dráhu prejde podstatne pomalšie.

Kvôli spomenutému systému, lepšej ochrane pri náraze a v neposlednom rade pre istejšie ovládanie auta treba rešpektovať jediný správny typ posedu za volantom.

Zásady jazdy v aute s airbagmi

  • vypnúť airbag na mieste s detskou sedačkou
  • používať bezpečnostné pásy
  • nevykladať nohy na prístrojovú dosku
  • nelepiť predmety na miesto s airbagom, ani ho nezakrývať
  • nepoužívať šperky s ostrými hranami na hrudníku a hlave
  • držať volant za veniec a nie za oblasť airbagu
  • viesť bezpečnostný pás cez bedrá a rameno, nie cez krk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 218
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 250
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 900
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 789
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 444
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 416
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 271
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 251
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 171
  10. Leto nekončí! 840

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Ocitli sme sa na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najváčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.