SME
Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Téma: Airbagy chránia iba spolu s pásmi

To, ako sedíme za volantom a či používame pásy môže v jednom momente rozhodnúť o zdraví a dokonca prežití. Správna poloha za volantom má oveľa väčší vplyv na bezpečnosť a zdravie než si myslíme. Prinášame prehľad toho ako správne a bezpečne sedieť v aute.

Airbagy poskytujú ochranu iba pripútaným osobám. Dokazujú to nárazové testy aj následky skutočných nehôd. Neraz sa stalo, že airbag zabíjal nepripútaných v malej rýchlosti.Airbagy poskytujú ochranu iba pripútaným osobám. Dokazujú to nárazové testy aj následky skutočných nehôd. Neraz sa stalo, že airbag zabíjal nepripútaných v malej rýchlosti. (Zdroj: EURONCAP)

BRATISLAVA. Určite poznáte situáciu, keď známi, ktorých zoberiete autom, filozofujú na tým, či budú na trase policajti a teda či sa vôbec pripútať. V spoločnosti ešte stále drieme stará predstava, že bezpečnostné pásy sú v aute pre policajtov a naplnenie litery zákona.

Automobilky, konkrétne Volvo vynašlo bezpečnostné pásy najmä z dôvodu ochrany cestujúcich pri náraze. Najskôr vznikli bezpečnostné pásy a až oveľa neskôr sa zaviedlo ich povinné používanie.

Napokon podobný osud mali airbagy. Najskôr boli doplnkom luxusných Mercedesov a dnes musí mať každé nové auto predávané na trhoch Európskej únie v základnej výbave minimálne airbag pre šoféra.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vo svojej podstate obe zákonné povinnosti sú tu pre bezpečnosť cestujúcich. S príchodom airbagov sa ešte používanie bezpečnostných pásov sprísnilo a výnimky, ktoré oslobodzovali od povinnosti pripútania prestávajú platiť, ak je miesto vybavené funkčným airbagom. Totiž airbag, ktorý musí byť v novom aute, poskytne ochranu iba v súčinnosti s bezpečnostným pásom.

Airbag sám nestačí

Veľa motoristov ospravedlňuje nepripútanú jazdu airbagmi, ktoré vraj ochránia. Pravda je taká, že môžu pri už malom náraze narobiť väčšie zranenia na nepripútanej osobe ako keby tam neboli.

Dôvod je jednoduchý. Kým bezpečnostný pás by telo zadržal v ideálnej polohe, pasažier bez pásu letí v ústrety vystreľujúcemu airbagu, ktorý, ho „vráti“ späť do sedadla. Preťaženie spôsobené nárazom sa tak ešte znásobí.

SkryťVypnúť reklamu

Keď je pasažier pripútaný, pás a predpínače bezpečnostných pásov posun tela vpred spomalia na čas potrebný na nafúknutie vaku. Keď sa telo dotýka vankúša, ten je už nafúknutý a nastáva jeho vyfukovanie ako keď vytláčate vzduch z nafukovačky. Práve to tlmí náraz a chráni človeka pred zranením.

Majú svoje miesto

V podstate všetky nové autá už niekoľko rokov používajú predpínače. Je to systém, ktorý má za úlohu napnúť pás v prvej fáze nárazu a minimalizovať vôľu medzi pásom a cestujúcim. Keby sa tak nestalo, telo začne letieť prudko dopredu a keď s stratia všetky vôle pás ho prudko zbrzdí a zaťaženie krčnej chrbtice a vnútorných orgánov bude neúmerné.

Napínač exploduje a v priebehu milisekúnd napne pásy, ktoré zadržia telo skôr a postupne zmiernia obrovské preťaženie. Pasažier sa dostane v podstate do rovnakej polohy vpred ako keby tam prepínače neboli, ale dráhu prejde podstatne pomalšie.

SkryťVypnúť reklamu

Kvôli spomenutému systému, lepšej ochrane pri náraze a v neposlednom rade pre istejšie ovládanie auta treba rešpektovať jediný správny typ posedu za volantom.

Zásady jazdy v aute s airbagmi

  • vypnúť airbag na mieste s detskou sedačkou
  • používať bezpečnostné pásy
  • nevykladať nohy na prístrojovú dosku
  • nelepiť predmety na miesto s airbagom, ani ho nezakrývať
  • nepoužívať šperky s ostrými hranami na hrudníku a hlave
  • držať volant za veniec a nie za oblasť airbagu
  • viesť bezpečnostný pás cez bedrá a rameno, nie cez krk
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  8. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 12 037
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 921
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 670
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 157
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 6 520
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 683
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 729
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 954
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW M440i Gran Coupe pred centrálou značky v Mníchove.

Na konci 50. rokov značke hrozil zánik.


10 h
Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


8. aug
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug

Blogy SME

  1. Petronela Čellárová: Stále neverím
  2. Anton Kaiser: Ráno pod Hrušovom
  3. Maťo Chudík: Ticho
  4. Ján Škerko: Ranený ruský medveď najprv mrmlal, potom fučal a teraz už reve
  5. Ingrid Tkáčiková: Keď sa premiér Heger možno raz konečne odcyklí, bude už pre všetkých neskoro
  6. Jano Kováčik: Ako vyhlásenie Pralesov skomplikovalo situáciu turistom
  7. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Keď hlava funguje, ale telo odchádza
  8. Miroslav Sopko: List učiteľovi od "toho dieťaťa"
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 548
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 21 619
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 513
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 585
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 235
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 4 491
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 751
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 317
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu