SME
Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Traktory Zetor majú 65 rokov

Značka Zetor oslavuje v tomto roku 65. výročie svojej existencie. Pri tejto príležitosti spoločnosť predstavuje svoju činnosť prostredníctvom roadshow v štyroch krajinách: Česko, Slovensko, Poľsko a Maďarsko.

NEMECKÁ, BRATISLAVA. Prezentáciu traktorov Zetor a príslušenstva si môžu pozrieť obyvatelia 39 miest spomínaných krajín. Turné po Slovensku prebieha práve v týchto dňoch. My sme sa zúčastnili akcie v Nemeckej, kde organizátorovi poriadne skomplikovalo celú show počasie. Slnko, vietor, dážd aj sneženie sme zažili v priebehu pár minút.

Hoci sprievodné akcie pripravené aj pre deti v tento deň nevyšli, podarilo sa nám absolvovať jazdu zručnosti na Zetore. Hoci, neviem, či jazda zručnosti je v prípade premiéry za volantom traktora správny výraz. Každému, kto ešte nešoféroval traktor túto skúsenosť vrele odporúčam, lebo pre mňa to bol úžasný zážitok.

Najväčším prekvapením je pre neznalého to, že sa veľmi dobre a ľahko ovláda. Samozrejme, týka sa to len samotného riadenia vozidla, hydrauliku nám skúšať nedovolili.

Za 65 rokov svojej existencie prešla značka rôznymi zmenami a samotné traktory mnohými vývojovými fázami.
Na začiatku výroby traktorov v Čechách stála plzeňská Škoda, to bolo v roku 1926. Neskôr sa pridali aj ďalšie továrne. V tom čase sa k nám dovážali aj zahraničné značky ako Lanz Bulldog, Deutz, Hanomag, americký John Deere, Fordson (divízia automobilovej značky Ford), Case, McCormick a tiež značky z Veľkej Británie.

Po druhej svetovej vojne boli všetky dovtedy vyrábajúce značky nahradené jedinou a výrobcom mala byť Zbrojovka Brno. Názov značky vznikol zo začiatočného písmena Zbrojovky, ako fonetické vyslovenie "zet" a z posledných dvoch písmen slova traktor "or".

Prvý prototyp traktora Z 25 bol dokončený už 14. novembra 1945. Dňa 15. marca 1946 sa konal slávnostný krst, pri ktorom boli zákazníkom odovzdané prvé tri traktory Z 25 a bol predstavený slabší model Z 15 (vyrábal sa len v rokoch 1948 – 1949). Poháňal ho dvojvalcový vznetový motor s objemom 2078 cm³, ktorý dával výkon 25 koní pri 1800 ot/min.

Nasledovali mnohé modifikácie, celý čas vyrábané vo verzii bez kabíny (kabriolet). Cez mnohé vylepšenia, najmä výkonové, bol zaujímavým model Zetor 50, ktorý mal motor s objemom 4160 cm³, výkon 50 k a maximálnu rýchlosť 27 km/h. Vyrobili z neho viac ako 150 500 kusov. Traktory sa vyvážali do krajín východného bloku, ale aj Blízkeho Východu, Ázie, Afriky a Južnej Ameriky.

Od roku 1960 nastupuje éra unifikovaných radov, ktoré sa všeobecne označovali UR. Výkonnejšie traktory Z 8011 až Z 12045 (prvý šesťvalec v histórii značky Zetor) boli spoločne označené názvom Crystal.
Nasledovali mnohé ďalšie modernizácie.

V roku 2003 predstavila značka nový modelový rad s označením Proxima, neskôr Proxima Plus s výkonom 60-74 kW a smodernizovanou prevodovkou. A pred dvoma rokmi sa objavil na trhu aj Zetor Proxima Power s novým označením Z 85 až Z 115.

Od roku 1993 do 1999 spolupracovala firma s americkou spoločnosťou Deere and Company a z neúspešnej spolupráce hrozil značke krach a zastavila sa výroba na deväť mesiacov. V roku 2002 odkúpila 98 percent akcií slovenská strojárska firma a procesom ozdravovania dostala značku na nohy.

Za 65 rokov existencie značky Zetor sa v Brne a Martine vyrobilo vyše jedného milióna traktorov a množstvo náhradných dielov. Zetory sa vyrábali aj mimo Československa v licencii, napríklad v Indii (pod názvom Zebra), v Ghane, v Iraku (tzv. deviatkový rad UŘ I. z dovezených dielov), v Mexiku a na Filipínach (v spolupráci so značkou John Deere). Sú súčasťou expozícií viacerých múzeí poľnohospodárskych strojov v mnohých krajinách sveta.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 16 718
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 085
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 348
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 689
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 259
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 3 782
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 969
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 413
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na rozdiel od iných zahraničných platforiem YouTube v Rusku stále funguje.


12. aug
Natália Germani vo filme Svetlonoc Terezy Nvotovej.

Jej film Svetlonoc triumfoval v Locarne.


10 h

Dve knihy o budúcnosti - dve odlišné vízie vývoja ľudstva.


5. aug
Štiavnica v Liptovskom Jáne je v 700-metrovom úseku prázdna.

Vodu nemá Štiavnica ani Demänovka. Prepadla sa pod zem.


12. aug

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Legenda o vzniku Európskej Únie
  2. Erik Kriššák: Jethro Tull v Trnave
  3. Teodor Hasala: Lož má krátke nohy
  4. Tomáš Vodvářka: Moje druhé a poslední taneční - Manželské toccaty a fugy
  5. Štefan Vidlár: Nedeľné minizamyslenie sa
  6. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - rozhľadňa Dubeň
  7. Peter Biščo: Čo, keď je v politike SAS niečo, čo zatiaľ nevieme ?
  8. Za živé rieky: Ipeľ. Rozdelená krajina, rozdelená rieka
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 094
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 998
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 008
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 843
  5. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 7 535
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 726
  7. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 4 391
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 3 981
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu