NEMECKÁ, BRATISLAVA. Prezentáciu traktorov Zetor a príslušenstva si môžu pozrieť obyvatelia 39 miest spomínaných krajín. Turné po Slovensku prebieha práve v týchto dňoch. My sme sa zúčastnili akcie v Nemeckej, kde organizátorovi poriadne skomplikovalo celú show počasie. Slnko, vietor, dážd aj sneženie sme zažili v priebehu pár minút.
Hoci sprievodné akcie pripravené aj pre deti v tento deň nevyšli, podarilo sa nám absolvovať jazdu zručnosti na Zetore. Hoci, neviem, či jazda zručnosti je v prípade premiéry za volantom traktora správny výraz. Každému, kto ešte nešoféroval traktor túto skúsenosť vrele odporúčam, lebo pre mňa to bol úžasný zážitok.
Najväčším prekvapením je pre neznalého to, že sa veľmi dobre a ľahko ovláda. Samozrejme, týka sa to len samotného riadenia vozidla, hydrauliku nám skúšať nedovolili.
Za 65 rokov svojej existencie prešla značka rôznymi zmenami a samotné traktory mnohými vývojovými fázami.
Na začiatku výroby traktorov v Čechách stála plzeňská Škoda, to bolo v roku 1926. Neskôr sa pridali aj ďalšie továrne. V tom čase sa k nám dovážali aj zahraničné značky ako Lanz Bulldog, Deutz, Hanomag, americký John Deere, Fordson (divízia automobilovej značky Ford), Case, McCormick a tiež značky z Veľkej Británie.
Po druhej svetovej vojne boli všetky dovtedy vyrábajúce značky nahradené jedinou a výrobcom mala byť Zbrojovka Brno. Názov značky vznikol zo začiatočného písmena Zbrojovky, ako fonetické vyslovenie "zet" a z posledných dvoch písmen slova traktor "or".
Prvý prototyp traktora Z 25 bol dokončený už 14. novembra 1945. Dňa 15. marca 1946 sa konal slávnostný krst, pri ktorom boli zákazníkom odovzdané prvé tri traktory Z 25 a bol predstavený slabší model Z 15 (vyrábal sa len v rokoch 1948 – 1949). Poháňal ho dvojvalcový vznetový motor s objemom 2078 cm³, ktorý dával výkon 25 koní pri 1800 ot/min.
Nasledovali mnohé modifikácie, celý čas vyrábané vo verzii bez kabíny (kabriolet). Cez mnohé vylepšenia, najmä výkonové, bol zaujímavým model Zetor 50, ktorý mal motor s objemom 4160 cm³, výkon 50 k a maximálnu rýchlosť 27 km/h. Vyrobili z neho viac ako 150 500 kusov. Traktory sa vyvážali do krajín východného bloku, ale aj Blízkeho Východu, Ázie, Afriky a Južnej Ameriky.
Od roku 1960 nastupuje éra unifikovaných radov, ktoré sa všeobecne označovali UR. Výkonnejšie traktory Z 8011 až Z 12045 (prvý šesťvalec v histórii značky Zetor) boli spoločne označené názvom Crystal.
Nasledovali mnohé ďalšie modernizácie.
V roku 2003 predstavila značka nový modelový rad s označením Proxima, neskôr Proxima Plus s výkonom 60-74 kW a smodernizovanou prevodovkou. A pred dvoma rokmi sa objavil na trhu aj Zetor Proxima Power s novým označením Z 85 až Z 115.
Od roku 1993 do 1999 spolupracovala firma s americkou spoločnosťou Deere and Company a z neúspešnej spolupráce hrozil značke krach a zastavila sa výroba na deväť mesiacov. V roku 2002 odkúpila 98 percent akcií slovenská strojárska firma a procesom ozdravovania dostala značku na nohy.
Za 65 rokov existencie značky Zetor sa v Brne a Martine vyrobilo vyše jedného milióna traktorov a množstvo náhradných dielov. Zetory sa vyrábali aj mimo Československa v licencii, napríklad v Indii (pod názvom Zebra), v Ghane, v Iraku (tzv. deviatkový rad UŘ I. z dovezených dielov), v Mexiku a na Filipínach (v spolupráci so značkou John Deere). Sú súčasťou expozícií viacerých múzeí poľnohospodárskych strojov v mnohých krajinách sveta.