Dali by ste v križovatke prednosť autu, ktoré ide v protismere?

Predstavte si, že vchádzate do križovatky, kde ani dopravnými značkami nie je určené, kto má prednosť. Zastavili by ste, ak by sprava nešlo žiadne auto?

A čo v prípade, že jedna z ciest stretávajúcich sa v križovatke je jednosmerkou v smere od križovatky a vozidlo po nej ide v protismere. Vy vchádzate do križovatky vľavo od neho. Zrazíte sa. Komu prisúdia vinu?

krizovatka.jpgVlado: "Nedávno som sa stal svedkom zaujímavej situácie a chcel by som vedieť, aký by bol záver, keby sa skončila nehodou:

Majme neriadenú križovatku (viď obrázok), so štyrmi cestami A, B, C, D, z ktorých cesty B a D sú jednosmerky (vyznačené šípkami). Na tejto križovatke vodiči jazdiaci po cestách A a C bežne porušujú predpisy tým, že cez ňu prejdú bez zastavenia, mysliac si, že keď idú rovno, sú na hlavnej ceste (týka sa to hlavne vodičov idúcich z A do C).

Nedávno som si ale všimol, že z cesty D do križovatky vchádzalo auto a tak porušilo pravidlo o jednosmernej premávke. Teraz by ma zaujímalo, kto by bol na vine, keby sa s takýmto autom zrazilo auto prichádzajúce z cesty C (buď by pokračovalo rovno alebo automaticky odbočovalo do D), ktoré podľa pravidla pravej ruky nedalo prednosť, avšak autu, ktoré tam nemalo čo robiť."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Zastaviť alebo nezastaviť v križovatke bez prednosti v jazde

V prípade, že križovatka nie je riadená ani policajtom a ani semaformi a dokonca tam nie sú ani dopravné značky upravujúce prednosť, vodiči sú povinní riadiť sa pravidlom prednosti vozidla prichádzajúceho sprava. To ale neznamená, že vodiči musia pred križovatkou zastaviť vozidlo.

Nezastavenie pred križovatkou neznamená, že vodič nedá prednosť v jazde. Prednosťou v jazde je totiž povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Dať prednosť sa dá aj bez zastavenia.

Zastaviť pred križovatkou nikdy nie je na škodu. Vodič sa môže viac sústrediť na posúdenie situácie v križovatke a má viac času na zhodnotenie toho, ako čo najbezpečnejšie prejsť križovatkou. Nie vždy je však zastavenie pred križovatkou nevyhnutné.

Ak nevidíte, či sa blíži vozidlo z bočných ciest, je lepšie pred križovatkou zastaviť, aby ste sa s nikým nezrazili. Ak ale vidno do ďaleka a v križovatke nie je upravená prednosť v jazde značkami alebo semaforom, nikto vás nemôže trestať za to, že ste nezastavili, ak ste dali prednosť vozidlám prichádzajúcim do križovatky sprava.

Vodiči jazdiaci po cestách A a C teda nemusia vždy zastaviť, akoby tam bola dopravná značka Stop, daj prednosť v jazde.

Kto by bol vinný za nehodu v križovatke?

Vlado napísal, že videl, ako sa v križovatke, kde neboli určené prednosti v jazde, objavilo auto, ktoré prišlo z jednosmerky v protismere. Aj keď vodič vozidla v protismere porušil predpisy, neznamená to, že by auto idúce z vedľajšej cesty vľavo mu nemalo dať prednosť.

Ak by sa auto idúce po jednosmerke opačným smerom (po ulici D) zrazilo v križovatke s autom, ktoré mu malo dať prednosť (idúce po ceste C), nehodu by s veľkou pravdepodobnosťou prisúdili vodičov, ktorý síce nešiel v protismere (po ceste C), ale nedal prednosť.

Aj keď sa to môže zdať nespravodlivé, jazda v protismere v jednosmerke nemá nič spoločné s tým, či vozidlu v križovatke dať alebo nedať prednosť. Ak by sa ale autá zrazili za križovatkou na ulici D, problém by mal vodič idúci v protismere, keďže tam má vždy prednosť vodič idúci správnym smerom.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 485
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 351
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 008
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 000
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 000
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 511
  7. Splnený sen 1 858
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 810
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 532
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 278

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vysoká zadlženosť, pravidelné zápchy. Ako žijú ľudia v trnavskom kraji

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

KOŠICE KORZÁR

Pippa zadržali v Ždiari. Mal šperky a 50 hodiniek

Bol na vrchole zločineckej skupiny, tvrdí polícia.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.