Dali by ste v križovatke prednosť autu, ktoré ide v protismere?

Predstavte si, že vchádzate do križovatky, kde ani dopravnými značkami nie je určené, kto má prednosť. Zastavili by ste, ak by sprava nešlo žiadne auto?

A čo v prípade, že jedna z ciest stretávajúcich sa v križovatke je jednosmerkou v smere od križovatky a vozidlo po nej ide v protismere. Vy vchádzate do križovatky vľavo od neho. Zrazíte sa. Komu prisúdia vinu?

krizovatka.jpgVlado: "Nedávno som sa stal svedkom zaujímavej situácie a chcel by som vedieť, aký by bol záver, keby sa skončila nehodou:

Majme neriadenú križovatku (viď obrázok), so štyrmi cestami A, B, C, D, z ktorých cesty B a D sú jednosmerky (vyznačené šípkami). Na tejto križovatke vodiči jazdiaci po cestách A a C bežne porušujú predpisy tým, že cez ňu prejdú bez zastavenia, mysliac si, že keď idú rovno, sú na hlavnej ceste (týka sa to hlavne vodičov idúcich z A do C).

Nedávno som si ale všimol, že z cesty D do križovatky vchádzalo auto a tak porušilo pravidlo o jednosmernej premávke. Teraz by ma zaujímalo, kto by bol na vine, keby sa s takýmto autom zrazilo auto prichádzajúce z cesty C (buď by pokračovalo rovno alebo automaticky odbočovalo do D), ktoré podľa pravidla pravej ruky nedalo prednosť, avšak autu, ktoré tam nemalo čo robiť."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Zastaviť alebo nezastaviť v križovatke bez prednosti v jazde

V prípade, že križovatka nie je riadená ani policajtom a ani semaformi a dokonca tam nie sú ani dopravné značky upravujúce prednosť, vodiči sú povinní riadiť sa pravidlom prednosti vozidla prichádzajúceho sprava. To ale neznamená, že vodiči musia pred križovatkou zastaviť vozidlo.

Nezastavenie pred križovatkou neznamená, že vodič nedá prednosť v jazde. Prednosťou v jazde je totiž povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Dať prednosť sa dá aj bez zastavenia.

Zastaviť pred križovatkou nikdy nie je na škodu. Vodič sa môže viac sústrediť na posúdenie situácie v križovatke a má viac času na zhodnotenie toho, ako čo najbezpečnejšie prejsť križovatkou. Nie vždy je však zastavenie pred križovatkou nevyhnutné.

Ak nevidíte, či sa blíži vozidlo z bočných ciest, je lepšie pred križovatkou zastaviť, aby ste sa s nikým nezrazili. Ak ale vidno do ďaleka a v križovatke nie je upravená prednosť v jazde značkami alebo semaforom, nikto vás nemôže trestať za to, že ste nezastavili, ak ste dali prednosť vozidlám prichádzajúcim do križovatky sprava.

Vodiči jazdiaci po cestách A a C teda nemusia vždy zastaviť, akoby tam bola dopravná značka Stop, daj prednosť v jazde.

Kto by bol vinný za nehodu v križovatke?

Vlado napísal, že videl, ako sa v križovatke, kde neboli určené prednosti v jazde, objavilo auto, ktoré prišlo z jednosmerky v protismere. Aj keď vodič vozidla v protismere porušil predpisy, neznamená to, že by auto idúce z vedľajšej cesty vľavo mu nemalo dať prednosť.

Ak by sa auto idúce po jednosmerke opačným smerom (po ulici D) zrazilo v križovatke s autom, ktoré mu malo dať prednosť (idúce po ceste C), nehodu by s veľkou pravdepodobnosťou prisúdili vodičov, ktorý síce nešiel v protismere (po ceste C), ale nedal prednosť.

Aj keď sa to môže zdať nespravodlivé, jazda v protismere v jednosmerke nemá nič spoločné s tým, či vozidlu v križovatke dať alebo nedať prednosť. Ak by sa ale autá zrazili za križovatkou na ulici D, problém by mal vodič idúci v protismere, keďže tam má vždy prednosť vodič idúci správnym smerom.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  2. Modern luxury next to the Blue Church
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  5. Moskva alebo Petrohrad?
  6. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  8. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 173
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 955
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 066
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 671
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 547
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 405
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 076
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 010
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 826
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 720

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

SVET

Zomrel masový vrah Charles Manson

Manson zomrel vo väzení prirodzenou smrťou.

Neprehliadnite tiež

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.