Dali by ste v križovatke prednosť autu, ktoré ide v protismere?

Predstavte si, že vchádzate do križovatky, kde ani dopravnými značkami nie je určené, kto má prednosť. Zastavili by ste, ak by sprava nešlo žiadne auto?

A čo v prípade, že jedna z ciest stretávajúcich sa v križovatke je jednosmerkou v smere od križovatky a vozidlo po nej ide v protismere. Vy vchádzate do križovatky vľavo od neho. Zrazíte sa. Komu prisúdia vinu?

krizovatka.jpgVlado: "Nedávno som sa stal svedkom zaujímavej situácie a chcel by som vedieť, aký by bol záver, keby sa skončila nehodou:

Majme neriadenú križovatku (viď obrázok), so štyrmi cestami A, B, C, D, z ktorých cesty B a D sú jednosmerky (vyznačené šípkami). Na tejto križovatke vodiči jazdiaci po cestách A a C bežne porušujú predpisy tým, že cez ňu prejdú bez zastavenia, mysliac si, že keď idú rovno, sú na hlavnej ceste (týka sa to hlavne vodičov idúcich z A do C).

Nedávno som si ale všimol, že z cesty D do križovatky vchádzalo auto a tak porušilo pravidlo o jednosmernej premávke. Teraz by ma zaujímalo, kto by bol na vine, keby sa s takýmto autom zrazilo auto prichádzajúce z cesty C (buď by pokračovalo rovno alebo automaticky odbočovalo do D), ktoré podľa pravidla pravej ruky nedalo prednosť, avšak autu, ktoré tam nemalo čo robiť."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Zastaviť alebo nezastaviť v križovatke bez prednosti v jazde

V prípade, že križovatka nie je riadená ani policajtom a ani semaformi a dokonca tam nie sú ani dopravné značky upravujúce prednosť, vodiči sú povinní riadiť sa pravidlom prednosti vozidla prichádzajúceho sprava. To ale neznamená, že vodiči musia pred križovatkou zastaviť vozidlo.

Nezastavenie pred križovatkou neznamená, že vodič nedá prednosť v jazde. Prednosťou v jazde je totiž povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Dať prednosť sa dá aj bez zastavenia.

Zastaviť pred križovatkou nikdy nie je na škodu. Vodič sa môže viac sústrediť na posúdenie situácie v križovatke a má viac času na zhodnotenie toho, ako čo najbezpečnejšie prejsť križovatkou. Nie vždy je však zastavenie pred križovatkou nevyhnutné.

Ak nevidíte, či sa blíži vozidlo z bočných ciest, je lepšie pred križovatkou zastaviť, aby ste sa s nikým nezrazili. Ak ale vidno do ďaleka a v križovatke nie je upravená prednosť v jazde značkami alebo semaforom, nikto vás nemôže trestať za to, že ste nezastavili, ak ste dali prednosť vozidlám prichádzajúcim do križovatky sprava.

Vodiči jazdiaci po cestách A a C teda nemusia vždy zastaviť, akoby tam bola dopravná značka Stop, daj prednosť v jazde.

Kto by bol vinný za nehodu v križovatke?

Vlado napísal, že videl, ako sa v križovatke, kde neboli určené prednosti v jazde, objavilo auto, ktoré prišlo z jednosmerky v protismere. Aj keď vodič vozidla v protismere porušil predpisy, neznamená to, že by auto idúce z vedľajšej cesty vľavo mu nemalo dať prednosť.

Ak by sa auto idúce po jednosmerke opačným smerom (po ulici D) zrazilo v križovatke s autom, ktoré mu malo dať prednosť (idúce po ceste C), nehodu by s veľkou pravdepodobnosťou prisúdili vodičov, ktorý síce nešiel v protismere (po ceste C), ale nedal prednosť.

Aj keď sa to môže zdať nespravodlivé, jazda v protismere v jednosmerke nemá nič spoločné s tým, či vozidlu v križovatke dať alebo nedať prednosť. Ak by sa ale autá zrazili za križovatkou na ulici D, problém by mal vodič idúci v protismere, keďže tam má vždy prednosť vodič idúci správnym smerom.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 18 363
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 852
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 818
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 137
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 446
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 962
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 891
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 703
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 570
  10. Slováci triedia lepšie 1 198

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.