NOVINKY

Prvé dojmy: nového Chrobáka sme preskúmali v Číne (nové foto)

Beetle je väčši a dospelejší než jeho predchodca. Poháňajú ho výhradne prepĺňané motory s priamym vstrekovaním paliva. Predaj novinky u nás odštartuje v druhej polovici tohto roka.

(Zdroj: Michal Karpat)

ŠANGHAJ. Nový Volkswagen Beetle, familiárne nazývaný Chrobák, dnes oslávil svetovú premiéru na troch kontinentoch súčasne. Približne v rovnakom čase z neho stiahli plachtu v Berlíne, New Yorku aj Šanghaji a celú túto veľkolepú parádu snímala hudobná stanica MTV, ktorá globálnu premiéru v troch metropolách spojila živým vysielaním.

Symbol demokratizácie mobility, ako Beetle nazýva výrobca, pokračuje v písaní svojho príbehu. Legenda, ktorá oslovila generácie motoristov a na svojom konte má takmer 22 miliónov predaných kusov po celom svete ide ďalej, plne odhodlaná toto číslo ešte navýšiť . Dosiahnuť to chce najmä dizajnom, na rozdiel od prvej generácie modelu New Beetle podstatne viac vychádzajúcim z pôvodného originálu.

Ešte viac retro

Z prvej generácie oživeného Chrobáka, ktorý mal premiéru v roku 1998 sa predalo viac ako jeden milión kusov, čo nie je veľké číslo ak berieme do úvahy, že na trhu bol dvanásť rokov. Problém bol v tom, že jeho dizajn veľmi málo čerpal z originálu a na rozdiel od svojej predlohy bol relatívne nepraktickým autom za veľa peňazí. Preto pri vývoji nástupcu kládli dizajnéri oveľa väčší dôraz práve na autentickosť dizajnu karosérie.

Legendu verne pripomína strecha oblúkom plynulo prechádzajúca do zadnej časti, ale tiež oblé obe kapoty a vypuklé blatníky. Zachované tiež ostali okrúdle predné reflektory, vysoké dvere a široké prahy. Niekomu pri pohľade z boku pripomína staré Porsche, čo nie je na škodu. Jeho imidžu to môže iba pomôcť.

Sekundárnym cieľom spomínaných spomínaných úprav bolo urobiť z Beetla mužnejšie auto než akým bol jeho predchodca, ktorý pre jeho roztomilý kukuč milovali najmä ženy. V porovnaní s predchodcom je preto nový Beetle nižší, širší, má dlhšiu prednú kapotu a nižšie čelné sklo postavené strmšie a posunuté viac dozadu.

Dynamiku prednej časti pridáva pre súčasne modely VW charakteristický predný nárazník s dvomi zvislými hranami na úrovni svetiel. Lepšie vybavené verzie môžu mať bi-xenónové predné reflektory s oblúkom 15-tich LED svetiel pre denné svietenie. Na výber budú tri úrovne výbavy – Beetle, Design a Sport, odlišujúce sa osobitým charakterom.

Napríklad počas premiéry vystavená verzia Sport v bielej perleti upozorňuje na svoj športový charakter efektným zadným krídlom (vrchná strana ostáva vždy čierna, spodná je lakovaná vo farbe karosérie), čiernou panoramatickou strechou (zachytí až 99% UV žiarenia a 92% tepelnej energie) a retro 19-palcovými diskami z ľahkej zliatiny.

Viditeľne väčší

Naživo nie je nový Beetle žiaden drobček. Už predchodcu sme nemohli nazvať malým, no tento je ešte väčší. Do dĺžky narástol o 152 mm na 4278 mm a širší je o citeľných 84 mm (1808 mm). Ubrali mu jedine z výšky (12 mm na 1486 mm).

Pri súčasnom rozšírení rozchodu kolies a predĺžení rázvoru náprav o 28 mm (2537 mm) má teda všetky predpoklady naplniť aj očakávané zlepšenie v oblasti jazdnej dynamiky, ktoré si od neho sľubujú jeho autori - tí majú mimochodom na svedomí aj súčasný Golf GTI.

Verný DNA

Interiér nemá s prvým Beetlom nič spoločné, napriek tomu si dovolím tvrdiť, že určite vyzerá štýlovejšie a zaujímavejšie než kabíny modelov VW v nižšej strednej a strednej triede. Základná architektúra ostáva verná firemnému DNA.

Oživuje ju však vertikálne delená palubná doska, podľa výbavy ozdobená lakovanými panelmi, do ktorej je integrovaná retro odkladacia schránka pred spolujazdcom. Všetky vystavené verzie sa štartovali tlačidlom. Veľmi efektne pôsobia bezrámové bočné okná. Verzia Sport poháňaná motorom 2.0 TSI 147 kW/200 k sa od ostatných odlišuje malým prístrojovým panelom navyše, ktorý je v strede navrchu palubnej dosky a obsahuje teplomer motorového oleja, tlakomer turba a stopky.

Zatiaľ čo pocit priestorovej voľnosti v prednej časti kabíny ako v automobilovej katedrále ostal aj napriek ukrojeniu z výšky zachovaný, vzadu naďalej ostáva limitujúcim priestor nad hlavou zadných pasažierov. Hoci miesta na šírku aj v oblasti nôh majú dosť.

Na zväčšení celkovej dĺžky však najviac profituje batožinový priestor, ktorý narástol z 209 na 310 litrov. V prípade, že si priobjednáte špičkový audiosystém Fender Soundsystem trochu vám z neho ukrojí subwoofer navrhnutý v retro dizajne. Svetoznámy americký výrobca elektrických gitár a príslušenstva, ktorý sa spája s menami ako Jimi Hendrix alebo Eric Clapton sa na požiadanie Volkswagenu spojil s firmou Panasonic a v premiére pre Beetle vyvinuli audio systém s výkonom 400 Wattov.

Iba turbomotory

V Európe sa bude Beetle predávať výhradne s preplňovanými motormi. Benzíny zastupujú štvorvalce výkonového spektra 77 kW/105, 118 kW/160 k a 147 kW/200 k. Z naftovej ponuky sú na výber 1.6 TDI (77 kW/105 k a 2.0 TDI 103 kW/140 k).

Všetky agregáty sú alternatívne kombinovateľné so 6 a 7-stupňovými dvojspojkovými automatickými prevodovkami DSG. O lineárny prenos sily oboch potentnejších benzínových motorov na cestu a neutralizovanie vplyvu výkonu na riadenie sa bude starať sériovo montovaná elektronická náhrada uzávierky diferenciálu XDS. Súčasťou štandardnej bezpečnostnej výbavy všetkých modelov bude ESP a 6 airbagov.

Nový Beetle sa u nás začne predávať v októbri až novembri tohto roku. V roku 2012 bude nasledovať verzia Cabrio s plátenou strechou.

Cestu redaktora hradila Škoda Auto.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 23 266
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 461
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 083
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 524
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 402
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 488
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 395
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 375
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 336
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 007

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.