SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Prvé dojmy: nového Chrobáka sme preskúmali v Číne (nové foto)

Beetle je väčši a dospelejší než jeho predchodca. Poháňajú ho výhradne prepĺňané motory s priamym vstrekovaním paliva. Predaj novinky u nás odštartuje v druhej polovici tohto roka.

(Zdroj: Michal Karpat)

ŠANGHAJ. Nový Volkswagen Beetle, familiárne nazývaný Chrobák, dnes oslávil svetovú premiéru na troch kontinentoch súčasne. Približne v rovnakom čase z neho stiahli plachtu v Berlíne, New Yorku aj Šanghaji a celú túto veľkolepú parádu snímala hudobná stanica MTV, ktorá globálnu premiéru v troch metropolách spojila živým vysielaním.

Symbol demokratizácie mobility, ako Beetle nazýva výrobca, pokračuje v písaní svojho príbehu. Legenda, ktorá oslovila generácie motoristov a na svojom konte má takmer 22 miliónov predaných kusov po celom svete ide ďalej, plne odhodlaná toto číslo ešte navýšiť . Dosiahnuť to chce najmä dizajnom, na rozdiel od prvej generácie modelu New Beetle podstatne viac vychádzajúcim z pôvodného originálu.

Ešte viac retro

Z prvej generácie oživeného Chrobáka, ktorý mal premiéru v roku 1998 sa predalo viac ako jeden milión kusov, čo nie je veľké číslo ak berieme do úvahy, že na trhu bol dvanásť rokov. Problém bol v tom, že jeho dizajn veľmi málo čerpal z originálu a na rozdiel od svojej predlohy bol relatívne nepraktickým autom za veľa peňazí. Preto pri vývoji nástupcu kládli dizajnéri oveľa väčší dôraz práve na autentickosť dizajnu karosérie.

Legendu verne pripomína strecha oblúkom plynulo prechádzajúca do zadnej časti, ale tiež oblé obe kapoty a vypuklé blatníky. Zachované tiež ostali okrúdle predné reflektory, vysoké dvere a široké prahy. Niekomu pri pohľade z boku pripomína staré Porsche, čo nie je na škodu. Jeho imidžu to môže iba pomôcť.

Sekundárnym cieľom spomínaných spomínaných úprav bolo urobiť z Beetla mužnejšie auto než akým bol jeho predchodca, ktorý pre jeho roztomilý kukuč milovali najmä ženy. V porovnaní s predchodcom je preto nový Beetle nižší, širší, má dlhšiu prednú kapotu a nižšie čelné sklo postavené strmšie a posunuté viac dozadu.

Dynamiku prednej časti pridáva pre súčasne modely VW charakteristický predný nárazník s dvomi zvislými hranami na úrovni svetiel. Lepšie vybavené verzie môžu mať bi-xenónové predné reflektory s oblúkom 15-tich LED svetiel pre denné svietenie. Na výber budú tri úrovne výbavy – Beetle, Design a Sport, odlišujúce sa osobitým charakterom.

Napríklad počas premiéry vystavená verzia Sport v bielej perleti upozorňuje na svoj športový charakter efektným zadným krídlom (vrchná strana ostáva vždy čierna, spodná je lakovaná vo farbe karosérie), čiernou panoramatickou strechou (zachytí až 99% UV žiarenia a 92% tepelnej energie) a retro 19-palcovými diskami z ľahkej zliatiny.

Viditeľne väčší

Naživo nie je nový Beetle žiaden drobček. Už predchodcu sme nemohli nazvať malým, no tento je ešte väčší. Do dĺžky narástol o 152 mm na 4278 mm a širší je o citeľných 84 mm (1808 mm). Ubrali mu jedine z výšky (12 mm na 1486 mm).

Pri súčasnom rozšírení rozchodu kolies a predĺžení rázvoru náprav o 28 mm (2537 mm) má teda všetky predpoklady naplniť aj očakávané zlepšenie v oblasti jazdnej dynamiky, ktoré si od neho sľubujú jeho autori - tí majú mimochodom na svedomí aj súčasný Golf GTI.

Verný DNA

Interiér nemá s prvým Beetlom nič spoločné, napriek tomu si dovolím tvrdiť, že určite vyzerá štýlovejšie a zaujímavejšie než kabíny modelov VW v nižšej strednej a strednej triede. Základná architektúra ostáva verná firemnému DNA.

Oživuje ju však vertikálne delená palubná doska, podľa výbavy ozdobená lakovanými panelmi, do ktorej je integrovaná retro odkladacia schránka pred spolujazdcom. Všetky vystavené verzie sa štartovali tlačidlom. Veľmi efektne pôsobia bezrámové bočné okná. Verzia Sport poháňaná motorom 2.0 TSI 147 kW/200 k sa od ostatných odlišuje malým prístrojovým panelom navyše, ktorý je v strede navrchu palubnej dosky a obsahuje teplomer motorového oleja, tlakomer turba a stopky.

Zatiaľ čo pocit priestorovej voľnosti v prednej časti kabíny ako v automobilovej katedrále ostal aj napriek ukrojeniu z výšky zachovaný, vzadu naďalej ostáva limitujúcim priestor nad hlavou zadných pasažierov. Hoci miesta na šírku aj v oblasti nôh majú dosť.

Na zväčšení celkovej dĺžky však najviac profituje batožinový priestor, ktorý narástol z 209 na 310 litrov. V prípade, že si priobjednáte špičkový audiosystém Fender Soundsystem trochu vám z neho ukrojí subwoofer navrhnutý v retro dizajne. Svetoznámy americký výrobca elektrických gitár a príslušenstva, ktorý sa spája s menami ako Jimi Hendrix alebo Eric Clapton sa na požiadanie Volkswagenu spojil s firmou Panasonic a v premiére pre Beetle vyvinuli audio systém s výkonom 400 Wattov.

Iba turbomotory

V Európe sa bude Beetle predávať výhradne s preplňovanými motormi. Benzíny zastupujú štvorvalce výkonového spektra 77 kW/105, 118 kW/160 k a 147 kW/200 k. Z naftovej ponuky sú na výber 1.6 TDI (77 kW/105 k a 2.0 TDI 103 kW/140 k).

Všetky agregáty sú alternatívne kombinovateľné so 6 a 7-stupňovými dvojspojkovými automatickými prevodovkami DSG. O lineárny prenos sily oboch potentnejších benzínových motorov na cestu a neutralizovanie vplyvu výkonu na riadenie sa bude starať sériovo montovaná elektronická náhrada uzávierky diferenciálu XDS. Súčasťou štandardnej bezpečnostnej výbavy všetkých modelov bude ESP a 6 airbagov.

Nový Beetle sa u nás začne predávať v októbri až novembri tohto roku. V roku 2012 bude nasledovať verzia Cabrio s plátenou strechou.

Cestu redaktora hradila Škoda Auto.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 156
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 905
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 448
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 059
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 919
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 549
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 222
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 100
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová v Špindlerovom Mlyne.

Slovenka stratila na rivalku viac ako jeden a pol sekundy.


Sportnet 1 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Japonský premiér Fumio Kišida.

Japonsko patrí medzi krajiny s najstarším obyvateľstvom.


26. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Ak chce volič, aj "famózny výsledok" môže byť potupnou prehrou.
  2. Martin Sústrik: Kobrí efekt
  3. Ctirad Klimčík: O svojráznej poézii priamej voľby prezidenta
  4. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  5. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  6. Helena Michlíková: Dúha
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  8. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 492
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 058
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 149
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 021
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 786
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 516
  8. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 386
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu