NOVINKY

Prvé dojmy: nového Chrobáka sme preskúmali v Číne (nové foto)

Beetle je väčši a dospelejší než jeho predchodca. Poháňajú ho výhradne prepĺňané motory s priamym vstrekovaním paliva. Predaj novinky u nás odštartuje v druhej polovici tohto roka.

(Zdroj: Michal Karpat)

ŠANGHAJ. Nový Volkswagen Beetle, familiárne nazývaný Chrobák, dnes oslávil svetovú premiéru na troch kontinentoch súčasne. Približne v rovnakom čase z neho stiahli plachtu v Berlíne, New Yorku aj Šanghaji a celú túto veľkolepú parádu snímala hudobná stanica MTV, ktorá globálnu premiéru v troch metropolách spojila živým vysielaním.

Symbol demokratizácie mobility, ako Beetle nazýva výrobca, pokračuje v písaní svojho príbehu. Legenda, ktorá oslovila generácie motoristov a na svojom konte má takmer 22 miliónov predaných kusov po celom svete ide ďalej, plne odhodlaná toto číslo ešte navýšiť . Dosiahnuť to chce najmä dizajnom, na rozdiel od prvej generácie modelu New Beetle podstatne viac vychádzajúcim z pôvodného originálu.

Ešte viac retro

Z prvej generácie oživeného Chrobáka, ktorý mal premiéru v roku 1998 sa predalo viac ako jeden milión kusov, čo nie je veľké číslo ak berieme do úvahy, že na trhu bol dvanásť rokov. Problém bol v tom, že jeho dizajn veľmi málo čerpal z originálu a na rozdiel od svojej predlohy bol relatívne nepraktickým autom za veľa peňazí. Preto pri vývoji nástupcu kládli dizajnéri oveľa väčší dôraz práve na autentickosť dizajnu karosérie.

Legendu verne pripomína strecha oblúkom plynulo prechádzajúca do zadnej časti, ale tiež oblé obe kapoty a vypuklé blatníky. Zachované tiež ostali okrúdle predné reflektory, vysoké dvere a široké prahy. Niekomu pri pohľade z boku pripomína staré Porsche, čo nie je na škodu. Jeho imidžu to môže iba pomôcť.

Sekundárnym cieľom spomínaných spomínaných úprav bolo urobiť z Beetla mužnejšie auto než akým bol jeho predchodca, ktorý pre jeho roztomilý kukuč milovali najmä ženy. V porovnaní s predchodcom je preto nový Beetle nižší, širší, má dlhšiu prednú kapotu a nižšie čelné sklo postavené strmšie a posunuté viac dozadu.

Dynamiku prednej časti pridáva pre súčasne modely VW charakteristický predný nárazník s dvomi zvislými hranami na úrovni svetiel. Lepšie vybavené verzie môžu mať bi-xenónové predné reflektory s oblúkom 15-tich LED svetiel pre denné svietenie. Na výber budú tri úrovne výbavy – Beetle, Design a Sport, odlišujúce sa osobitým charakterom.

Napríklad počas premiéry vystavená verzia Sport v bielej perleti upozorňuje na svoj športový charakter efektným zadným krídlom (vrchná strana ostáva vždy čierna, spodná je lakovaná vo farbe karosérie), čiernou panoramatickou strechou (zachytí až 99% UV žiarenia a 92% tepelnej energie) a retro 19-palcovými diskami z ľahkej zliatiny.

Viditeľne väčší

Naživo nie je nový Beetle žiaden drobček. Už predchodcu sme nemohli nazvať malým, no tento je ešte väčší. Do dĺžky narástol o 152 mm na 4278 mm a širší je o citeľných 84 mm (1808 mm). Ubrali mu jedine z výšky (12 mm na 1486 mm).

Pri súčasnom rozšírení rozchodu kolies a predĺžení rázvoru náprav o 28 mm (2537 mm) má teda všetky predpoklady naplniť aj očakávané zlepšenie v oblasti jazdnej dynamiky, ktoré si od neho sľubujú jeho autori - tí majú mimochodom na svedomí aj súčasný Golf GTI.

Verný DNA

Interiér nemá s prvým Beetlom nič spoločné, napriek tomu si dovolím tvrdiť, že určite vyzerá štýlovejšie a zaujímavejšie než kabíny modelov VW v nižšej strednej a strednej triede. Základná architektúra ostáva verná firemnému DNA.

Oživuje ju však vertikálne delená palubná doska, podľa výbavy ozdobená lakovanými panelmi, do ktorej je integrovaná retro odkladacia schránka pred spolujazdcom. Všetky vystavené verzie sa štartovali tlačidlom. Veľmi efektne pôsobia bezrámové bočné okná. Verzia Sport poháňaná motorom 2.0 TSI 147 kW/200 k sa od ostatných odlišuje malým prístrojovým panelom navyše, ktorý je v strede navrchu palubnej dosky a obsahuje teplomer motorového oleja, tlakomer turba a stopky.

Zatiaľ čo pocit priestorovej voľnosti v prednej časti kabíny ako v automobilovej katedrále ostal aj napriek ukrojeniu z výšky zachovaný, vzadu naďalej ostáva limitujúcim priestor nad hlavou zadných pasažierov. Hoci miesta na šírku aj v oblasti nôh majú dosť.

Na zväčšení celkovej dĺžky však najviac profituje batožinový priestor, ktorý narástol z 209 na 310 litrov. V prípade, že si priobjednáte špičkový audiosystém Fender Soundsystem trochu vám z neho ukrojí subwoofer navrhnutý v retro dizajne. Svetoznámy americký výrobca elektrických gitár a príslušenstva, ktorý sa spája s menami ako Jimi Hendrix alebo Eric Clapton sa na požiadanie Volkswagenu spojil s firmou Panasonic a v premiére pre Beetle vyvinuli audio systém s výkonom 400 Wattov.

Iba turbomotory

V Európe sa bude Beetle predávať výhradne s preplňovanými motormi. Benzíny zastupujú štvorvalce výkonového spektra 77 kW/105, 118 kW/160 k a 147 kW/200 k. Z naftovej ponuky sú na výber 1.6 TDI (77 kW/105 k a 2.0 TDI 103 kW/140 k).

Všetky agregáty sú alternatívne kombinovateľné so 6 a 7-stupňovými dvojspojkovými automatickými prevodovkami DSG. O lineárny prenos sily oboch potentnejších benzínových motorov na cestu a neutralizovanie vplyvu výkonu na riadenie sa bude starať sériovo montovaná elektronická náhrada uzávierky diferenciálu XDS. Súčasťou štandardnej bezpečnostnej výbavy všetkých modelov bude ESP a 6 airbagov.

Nový Beetle sa u nás začne predávať v októbri až novembri tohto roku. V roku 2012 bude nasledovať verzia Cabrio s plátenou strechou.

Cestu redaktora hradila Škoda Auto.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  7. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  9. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  10. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  1. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  2. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  3. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  7. Za palivo Shell BMW domov
  8. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  9. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  10. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 20 623
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 330
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 302
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 066
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 621
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 5 741
  7. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 5 205
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 090
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 030
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 480

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Dali sa odhaliť na internete. SIS sa zbavila prvej budovy

Ministerstvo vnútra tam chcelo byty pre zamestnancov v ťažkej životnej situácii.

DOMOV

Z armády odchádza na protest skúsený generál

Generálporučík Macko je jediný Slovák, ktorý riadil základňu NATO.

DOMOV

Dobré ráno: Stačilo by Slovákom 200 eur, aby boli šťastní?

Fínsko experimentovalo so základným príjmom.

KOMENTÁRE

Chorobopis slobody tlače na Slovensku sa výrazne zmenil

Kontrolovať mocných môžu len autenticky slobodné médiá.

Neprehliadnite tiež

Škoda predstavila ďalšie SUV. Volá sa Kamiq a na našich cestách ho nestretnete

Auto je trochu dlhšie ako európsky Karoq a má cieliť na mladšiu klientelu.

Zviera v aute nesmie nikoho ohroziť, inak vodič riskuje pokutu

Ako prevážať psa v aute, aby ste nedostali pokutu?

V zaparkovanom aute psa nenechávajte, radšej ho zoberte so sebou

Vzduch v aute na slnku sa zohrieva extrémne rýchlo, nepomôžu ani pootvorené okná.

Autosalón v Pekingu otvára svoje brány. Ponúkne vyše 100 svetových premiér

Na výstavnej ploche s rozlohou 220-tisíc metrov štvorcových si môžu návštevníci pozrieť vyše 1000 áut.