NOVINKY

Prvé dojmy: nového Chrobáka sme preskúmali v Číne (nové foto)

Beetle je väčši a dospelejší než jeho predchodca. Poháňajú ho výhradne prepĺňané motory s priamym vstrekovaním paliva. Predaj novinky u nás odštartuje v druhej polovici tohto roka.

(Zdroj: Michal Karpat)

ŠANGHAJ. Nový Volkswagen Beetle, familiárne nazývaný Chrobák, dnes oslávil svetovú premiéru na troch kontinentoch súčasne. Približne v rovnakom čase z neho stiahli plachtu v Berlíne, New Yorku aj Šanghaji a celú túto veľkolepú parádu snímala hudobná stanica MTV, ktorá globálnu premiéru v troch metropolách spojila živým vysielaním.

Symbol demokratizácie mobility, ako Beetle nazýva výrobca, pokračuje v písaní svojho príbehu. Legenda, ktorá oslovila generácie motoristov a na svojom konte má takmer 22 miliónov predaných kusov po celom svete ide ďalej, plne odhodlaná toto číslo ešte navýšiť . Dosiahnuť to chce najmä dizajnom, na rozdiel od prvej generácie modelu New Beetle podstatne viac vychádzajúcim z pôvodného originálu.

Ešte viac retro

Z prvej generácie oživeného Chrobáka, ktorý mal premiéru v roku 1998 sa predalo viac ako jeden milión kusov, čo nie je veľké číslo ak berieme do úvahy, že na trhu bol dvanásť rokov. Problém bol v tom, že jeho dizajn veľmi málo čerpal z originálu a na rozdiel od svojej predlohy bol relatívne nepraktickým autom za veľa peňazí. Preto pri vývoji nástupcu kládli dizajnéri oveľa väčší dôraz práve na autentickosť dizajnu karosérie.

Legendu verne pripomína strecha oblúkom plynulo prechádzajúca do zadnej časti, ale tiež oblé obe kapoty a vypuklé blatníky. Zachované tiež ostali okrúdle predné reflektory, vysoké dvere a široké prahy. Niekomu pri pohľade z boku pripomína staré Porsche, čo nie je na škodu. Jeho imidžu to môže iba pomôcť.

Sekundárnym cieľom spomínaných spomínaných úprav bolo urobiť z Beetla mužnejšie auto než akým bol jeho predchodca, ktorý pre jeho roztomilý kukuč milovali najmä ženy. V porovnaní s predchodcom je preto nový Beetle nižší, širší, má dlhšiu prednú kapotu a nižšie čelné sklo postavené strmšie a posunuté viac dozadu.

Dynamiku prednej časti pridáva pre súčasne modely VW charakteristický predný nárazník s dvomi zvislými hranami na úrovni svetiel. Lepšie vybavené verzie môžu mať bi-xenónové predné reflektory s oblúkom 15-tich LED svetiel pre denné svietenie. Na výber budú tri úrovne výbavy – Beetle, Design a Sport, odlišujúce sa osobitým charakterom.

Napríklad počas premiéry vystavená verzia Sport v bielej perleti upozorňuje na svoj športový charakter efektným zadným krídlom (vrchná strana ostáva vždy čierna, spodná je lakovaná vo farbe karosérie), čiernou panoramatickou strechou (zachytí až 99% UV žiarenia a 92% tepelnej energie) a retro 19-palcovými diskami z ľahkej zliatiny.

Viditeľne väčší

Naživo nie je nový Beetle žiaden drobček. Už predchodcu sme nemohli nazvať malým, no tento je ešte väčší. Do dĺžky narástol o 152 mm na 4278 mm a širší je o citeľných 84 mm (1808 mm). Ubrali mu jedine z výšky (12 mm na 1486 mm).

Pri súčasnom rozšírení rozchodu kolies a predĺžení rázvoru náprav o 28 mm (2537 mm) má teda všetky predpoklady naplniť aj očakávané zlepšenie v oblasti jazdnej dynamiky, ktoré si od neho sľubujú jeho autori - tí majú mimochodom na svedomí aj súčasný Golf GTI.

Verný DNA

Interiér nemá s prvým Beetlom nič spoločné, napriek tomu si dovolím tvrdiť, že určite vyzerá štýlovejšie a zaujímavejšie než kabíny modelov VW v nižšej strednej a strednej triede. Základná architektúra ostáva verná firemnému DNA.

Oživuje ju však vertikálne delená palubná doska, podľa výbavy ozdobená lakovanými panelmi, do ktorej je integrovaná retro odkladacia schránka pred spolujazdcom. Všetky vystavené verzie sa štartovali tlačidlom. Veľmi efektne pôsobia bezrámové bočné okná. Verzia Sport poháňaná motorom 2.0 TSI 147 kW/200 k sa od ostatných odlišuje malým prístrojovým panelom navyše, ktorý je v strede navrchu palubnej dosky a obsahuje teplomer motorového oleja, tlakomer turba a stopky.

Zatiaľ čo pocit priestorovej voľnosti v prednej časti kabíny ako v automobilovej katedrále ostal aj napriek ukrojeniu z výšky zachovaný, vzadu naďalej ostáva limitujúcim priestor nad hlavou zadných pasažierov. Hoci miesta na šírku aj v oblasti nôh majú dosť.

Na zväčšení celkovej dĺžky však najviac profituje batožinový priestor, ktorý narástol z 209 na 310 litrov. V prípade, že si priobjednáte špičkový audiosystém Fender Soundsystem trochu vám z neho ukrojí subwoofer navrhnutý v retro dizajne. Svetoznámy americký výrobca elektrických gitár a príslušenstva, ktorý sa spája s menami ako Jimi Hendrix alebo Eric Clapton sa na požiadanie Volkswagenu spojil s firmou Panasonic a v premiére pre Beetle vyvinuli audio systém s výkonom 400 Wattov.

Iba turbomotory

V Európe sa bude Beetle predávať výhradne s preplňovanými motormi. Benzíny zastupujú štvorvalce výkonového spektra 77 kW/105, 118 kW/160 k a 147 kW/200 k. Z naftovej ponuky sú na výber 1.6 TDI (77 kW/105 k a 2.0 TDI 103 kW/140 k).

Všetky agregáty sú alternatívne kombinovateľné so 6 a 7-stupňovými dvojspojkovými automatickými prevodovkami DSG. O lineárny prenos sily oboch potentnejších benzínových motorov na cestu a neutralizovanie vplyvu výkonu na riadenie sa bude starať sériovo montovaná elektronická náhrada uzávierky diferenciálu XDS. Súčasťou štandardnej bezpečnostnej výbavy všetkých modelov bude ESP a 6 airbagov.

Nový Beetle sa u nás začne predávať v októbri až novembri tohto roku. V roku 2012 bude nasledovať verzia Cabrio s plátenou strechou.

Cestu redaktora hradila Škoda Auto.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 25 881
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 13 683
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 10 649
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 609
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 126
  6. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 6 251
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 637
  8. Kreditná karta – áno alebo nie 5 072
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 988
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 012