Autobusy MHD často jazdia na červenú pre nedokonalé predpisy

Na niektorých križovatkách v hlavnom meste sa nachádzajú semafory pre električky. Riadia sa nimi autobusy MHD. V súlade s logikou, no často v rozpore s predpismi.

Na niektorých križovatkách v hlavnom meste sa nachádzajú semafory pre električky. Napriek tomu tadiaľ ešte žiadna električka nešla. Semaformi sa riadia autobusy MHD. Často v rozpore s predpismi.

Smú ísť autobusy podľa signálov pre električky?

Photo0251.jpgMichal: "Všimol som si, že na niektorých križovatkách sa pre autobusy (najmä v BUS pruhu) používa iná svetelná signalizácia, ako pre ostatné vozidlá. Autobusy sa totiž na týchto križovatkách riadia električkovými signalizačnými zariadeniami. Chápem, že to má svoju logiku, pretože táto signalizácia nemätie vodičov iných vozidiel. Je ale v poriadku, že sa na to používa električkový semafor?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(9) Ak sú zriadené svetelné signalizačné zariadenia so signálmi pre električky, potom ich význam pre vodičov električiek vyplýva z toho, ktoré svetlá sú rozsvietené (č. S 14a až S 14g); tieto signály možno použiť aj vo vyhradených jazdných pruhoch.

Taká signalizácia, o akej nám napísal Michal, sa nachádza na viacerých miestach Bratislavy. V praxi to tom potom vyzerá tak, že autobusy mestskej hromadnej dopravy sa riadia "električkovým" semaforom a ostatní vodiči klasickým.

Často sa stáva, že zatiaľ, čo autobusu signalizácia ukazuje voľno, ostatní musia ešte stáť. Takúto situáciu odfotil aj Michal na Panónskej ceste v Bratislave.

Signály pre električku sa používajú na určenie prednosti v jazde najmä pre električku. Vyhláška však umožňuje takéto signalizačné zariadenie namontovať aj na mieste, kde má upravovať premávku vo vyhradených jazdných pruhoch.

Nedokonalá vyhláška prikazuje vodičom stáť

Ak teda vodiči autobusov idú vo svojom vyhradenom jazdnom pruhu, mali by sa riadiť primárne nie klasickým semaforom ale signálmi pre električky. Taký bol úmysel a taký by mal byť aj význam.

Formulácia vyhlášky k zákonu o cestnej premávke však prikazuje vodičom vo vyhradených jazdných pruhoch riadiť sa aj klasickým semaforom. V odfotenom prípade má vodič autobusu vo vyhradenom jazdnom pruhu nielen signál voľno, ale je aj povinný uposlúchnuť pokyn Stoj pre červenú na semafore. Obe signalizačné zariadenia sú si totiž rovnocenné a vyhláška neurčuje, čo robiť, keď sa stane to, čo na fotke. A tak by mal pri dodržaní predpisov vodič autobusu stáť.

Signál pre električku umožňuje vodičovi síce ísť, no červená na semafore mu to zakazuje. Aby splnil obe tieto podmienky, musí stáť. Je to síce proti zmyslu, no problémom je chýbajúce ustanovenie vo vyhláške, ktoré by nadradilo signály pre električky vo vyhradených jazdných pruhoch nad klasický semafor.

Drobná chyba, ktorá ohlodáva dôveru v predpisy

V tomto prípade je ignorovanie predpisov v poriadku. Je takmer isté, že za to vodiči autobusov pokutu nedostanú. Veď riadenie sa semaformi tak, ako sa to deje v praxi, zvyšuje plynulosť cestnej premávky bez jej ohrozenia.

Tento príklad však ukazuje na logické chyby v dopravných pravidlách, ktoré znižujú dôveru a rešpekt účastníkov cestnej premávky k dopravným pravidlám ako celku. Nejeden si totiž môže povedať, že keď je principiálne spravodlivé a nepokutovateľné porušovanie predpisov v jednom prípade, prečo by to nemalo platiť aj v iných prípadoch.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 384
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 551
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 154
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 045
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 426
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 285
  7. Kam do tepla v januári? 2 288
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 996
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 894
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 153

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.