Autobusy MHD často jazdia na červenú pre nedokonalé predpisy

Na niektorých križovatkách v hlavnom meste sa nachádzajú semafory pre električky. Riadia sa nimi autobusy MHD. V súlade s logikou, no často v rozpore s predpismi.

Na niektorých križovatkách v hlavnom meste sa nachádzajú semafory pre električky. Napriek tomu tadiaľ ešte žiadna električka nešla. Semaformi sa riadia autobusy MHD. Často v rozpore s predpismi.

Smú ísť autobusy podľa signálov pre električky?

Photo0251.jpgMichal: "Všimol som si, že na niektorých križovatkách sa pre autobusy (najmä v BUS pruhu) používa iná svetelná signalizácia, ako pre ostatné vozidlá. Autobusy sa totiž na týchto križovatkách riadia električkovými signalizačnými zariadeniami. Chápem, že to má svoju logiku, pretože táto signalizácia nemätie vodičov iných vozidiel. Je ale v poriadku, že sa na to používa električkový semafor?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(9) Ak sú zriadené svetelné signalizačné zariadenia so signálmi pre električky, potom ich význam pre vodičov električiek vyplýva z toho, ktoré svetlá sú rozsvietené (č. S 14a až S 14g); tieto signály možno použiť aj vo vyhradených jazdných pruhoch.

Taká signalizácia, o akej nám napísal Michal, sa nachádza na viacerých miestach Bratislavy. V praxi to tom potom vyzerá tak, že autobusy mestskej hromadnej dopravy sa riadia "električkovým" semaforom a ostatní vodiči klasickým.

Často sa stáva, že zatiaľ, čo autobusu signalizácia ukazuje voľno, ostatní musia ešte stáť. Takúto situáciu odfotil aj Michal na Panónskej ceste v Bratislave.

Signály pre električku sa používajú na určenie prednosti v jazde najmä pre električku. Vyhláška však umožňuje takéto signalizačné zariadenie namontovať aj na mieste, kde má upravovať premávku vo vyhradených jazdných pruhoch.

Nedokonalá vyhláška prikazuje vodičom stáť

Ak teda vodiči autobusov idú vo svojom vyhradenom jazdnom pruhu, mali by sa riadiť primárne nie klasickým semaforom ale signálmi pre električky. Taký bol úmysel a taký by mal byť aj význam.

Formulácia vyhlášky k zákonu o cestnej premávke však prikazuje vodičom vo vyhradených jazdných pruhoch riadiť sa aj klasickým semaforom. V odfotenom prípade má vodič autobusu vo vyhradenom jazdnom pruhu nielen signál voľno, ale je aj povinný uposlúchnuť pokyn Stoj pre červenú na semafore. Obe signalizačné zariadenia sú si totiž rovnocenné a vyhláška neurčuje, čo robiť, keď sa stane to, čo na fotke. A tak by mal pri dodržaní predpisov vodič autobusu stáť.

Signál pre električku umožňuje vodičovi síce ísť, no červená na semafore mu to zakazuje. Aby splnil obe tieto podmienky, musí stáť. Je to síce proti zmyslu, no problémom je chýbajúce ustanovenie vo vyhláške, ktoré by nadradilo signály pre električky vo vyhradených jazdných pruhoch nad klasický semafor.

Drobná chyba, ktorá ohlodáva dôveru v predpisy

V tomto prípade je ignorovanie predpisov v poriadku. Je takmer isté, že za to vodiči autobusov pokutu nedostanú. Veď riadenie sa semaformi tak, ako sa to deje v praxi, zvyšuje plynulosť cestnej premávky bez jej ohrozenia.

Tento príklad však ukazuje na logické chyby v dopravných pravidlách, ktoré znižujú dôveru a rešpekt účastníkov cestnej premávky k dopravným pravidlám ako celku. Nejeden si totiž môže povedať, že keď je principiálne spravodlivé a nepokutovateľné porušovanie predpisov v jednom prípade, prečo by to nemalo platiť aj v iných prípadoch.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 8 509
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 465
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 608
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 542
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 479
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 900
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 764
  8. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 755
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 650
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 146

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa v kostoloch nediskutuje

Chromík a Kuffa kázali proti Istanbulskému dohovoru. Vraj veď násilie na ženách nikto nechce, žiadnu legislatívu z Bruselu preto netreba.

DOMOV

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

KOMENTÁRE

A toto vám ako napadlo, pani Nicholsonová?

Kým Pašku musela schladiť Laššáková, Nicholsonovú poslal do reality Galko.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.