Autobusy MHD často jazdia na červenú pre nedokonalé predpisy

Na niektorých križovatkách v hlavnom meste sa nachádzajú semafory pre električky. Riadia sa nimi autobusy MHD. V súlade s logikou, no často v rozpore s predpismi.

Na niektorých križovatkách v hlavnom meste sa nachádzajú semafory pre električky. Napriek tomu tadiaľ ešte žiadna električka nešla. Semaformi sa riadia autobusy MHD. Často v rozpore s predpismi.

Smú ísť autobusy podľa signálov pre električky?

Photo0251.jpgMichal: "Všimol som si, že na niektorých križovatkách sa pre autobusy (najmä v BUS pruhu) používa iná svetelná signalizácia, ako pre ostatné vozidlá. Autobusy sa totiž na týchto križovatkách riadia električkovými signalizačnými zariadeniami. Chápem, že to má svoju logiku, pretože táto signalizácia nemätie vodičov iných vozidiel. Je ale v poriadku, že sa na to používa električkový semafor?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(9) Ak sú zriadené svetelné signalizačné zariadenia so signálmi pre električky, potom ich význam pre vodičov električiek vyplýva z toho, ktoré svetlá sú rozsvietené (č. S 14a až S 14g); tieto signály možno použiť aj vo vyhradených jazdných pruhoch.

Taká signalizácia, o akej nám napísal Michal, sa nachádza na viacerých miestach Bratislavy. V praxi to tom potom vyzerá tak, že autobusy mestskej hromadnej dopravy sa riadia "električkovým" semaforom a ostatní vodiči klasickým.

Často sa stáva, že zatiaľ, čo autobusu signalizácia ukazuje voľno, ostatní musia ešte stáť. Takúto situáciu odfotil aj Michal na Panónskej ceste v Bratislave.

Signály pre električku sa používajú na určenie prednosti v jazde najmä pre električku. Vyhláška však umožňuje takéto signalizačné zariadenie namontovať aj na mieste, kde má upravovať premávku vo vyhradených jazdných pruhoch.

Nedokonalá vyhláška prikazuje vodičom stáť

Ak teda vodiči autobusov idú vo svojom vyhradenom jazdnom pruhu, mali by sa riadiť primárne nie klasickým semaforom ale signálmi pre električky. Taký bol úmysel a taký by mal byť aj význam.

Formulácia vyhlášky k zákonu o cestnej premávke však prikazuje vodičom vo vyhradených jazdných pruhoch riadiť sa aj klasickým semaforom. V odfotenom prípade má vodič autobusu vo vyhradenom jazdnom pruhu nielen signál voľno, ale je aj povinný uposlúchnuť pokyn Stoj pre červenú na semafore. Obe signalizačné zariadenia sú si totiž rovnocenné a vyhláška neurčuje, čo robiť, keď sa stane to, čo na fotke. A tak by mal pri dodržaní predpisov vodič autobusu stáť.

Signál pre električku umožňuje vodičovi síce ísť, no červená na semafore mu to zakazuje. Aby splnil obe tieto podmienky, musí stáť. Je to síce proti zmyslu, no problémom je chýbajúce ustanovenie vo vyhláške, ktoré by nadradilo signály pre električky vo vyhradených jazdných pruhoch nad klasický semafor.

Drobná chyba, ktorá ohlodáva dôveru v predpisy

V tomto prípade je ignorovanie predpisov v poriadku. Je takmer isté, že za to vodiči autobusov pokutu nedostanú. Veď riadenie sa semaformi tak, ako sa to deje v praxi, zvyšuje plynulosť cestnej premávky bez jej ohrozenia.

Tento príklad však ukazuje na logické chyby v dopravných pravidlách, ktoré znižujú dôveru a rešpekt účastníkov cestnej premávky k dopravným pravidlám ako celku. Nejeden si totiž môže povedať, že keď je principiálne spravodlivé a nepokutovateľné porušovanie predpisov v jednom prípade, prečo by to nemalo platiť aj v iných prípadoch.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 967
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 932
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 465
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 302
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 234
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 114
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 637
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 356
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 195
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 856

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ako sa pije a žije v banskom kraji, keď bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Ovládli súdy, tajné služby aj médiá. Čo sa deje v Poľsku?

Vládna strana Právo a spravodlivosť postupne ovládla súdnictvo či verejnoprávne médiá. Problém je, že moc už nemá kto kontrolovať.

TECH

Rozlúštili záhadu supersilného betónu starovekých Rimanov

Náš betón sa časom drobí, ten z antiky sa stáva pevnejším.

Neprehliadnite tiež

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.