Predpisy bránia cyklistom jazdiť bezpečne

Cyklisti to na cestách nemajú ľahké. A ani predpisy im to neuľahčujú. Stačí, aby bol na ceste vyznačený vyhradený jazdný pruh, napríklad pre autobusy, a cyklisti po ceste bez krajnice nesmú jazdiť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kde majú byť cyklisti, ak je jazdný pruh vyhradený?

Vladimír: "Na mnohých mestských komunikáciách je pravý krajný pruh vyhradený pre mestskú dopravu. Ísť v druhom pruhu sprava (pritom vľavo ma míňajú „bežné“ dopravné prostriedky a vpravo veľké a ťažké vozidlá MHD) sa mi zdá byť veľmi nebezpečné."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Kde má teda jazdiť, ak je pravý jazdný pruh vyhradený len pre autobusy a cesta nemá krajnicu? Takúto situáciu môžu cyklisti zažiť na nejednej ceste v mestách na Slovensku.

Zákon určil, že cyklisti majú jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo po krajnici, ak neobmedzia alebo neohrozia chodcov. Je to bezpečnejšie, ako jazdiť na rozhraní dvoch jazdných pruhov.

Značka Vyhradený jazdný pruh (č. C 24a)

01.jpg... označuje jazdný pruh vyhradený napríklad pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy, ako pre autobusy alebo pre trolejbusy a jeho situovanie vo vzťahu k ostatným jazdným pruhom; vyhradený jazdný pruh pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy môžu používať okrem vozidiel pravidelnej verejnej dopravy aj vozidlá taxislužby zriadené na prepravu osôb. Značka č. C 24a sa používa najmä so značkami č. V 1a,
č. V 2a alebo so značkou č. V 14 s príslušným nápisom na ceste (BUS). V priestore križovatky sa vyhradený jazdný pruh označuje iba príslušnými vodorovnými značkami. Ak vyhradený jazdný pruh je vyhradený len na určitý čas, tento čas sa uvádza v spodnej časti značky č. C 24a.

Ak by smel cyklista jazdiť medzi dvomi jazdnými pruhmi, mohla by sa znížiť nielen plynulosť cestnej premávky. Bola by tiež ohrozená aj jej bezpečnosť. Najmä vozidlá jazdiace vedľa, vpravo od cyklistu, by ho mohli ohroziť. Pritom stačí malé zaváhanie cyklistu a po prípadnom páde by sa kolízii s vozidlom v niektorom z jazdných pruhov neubránil.

Predpisy proti logike

Dopravné predpisy sú však proti "normálnemu" riešeniu, ak je pravý jazdný pruh cesty bez krajnice vyhradený napríklad pre autobusy. Dokonca mu po takej ceste neumožňujú jazdiť vôbec.

To, že cyklista smie jazdiť pri pravom okraji vozovky, tvrdí zákon o cestnej premávke. To, že pravý okraj je súčasťou pravého jazdného pruhu na viacpruhovej ceste, je zrejmé.

Ten istý zákon tiež určuje, že dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám cestnej premávky. A to platí aj v prípade, o ktorom nám napísal Vladimír.

Pravidlo o tom, že cyklisti majú jazdiť pri pravom okraji vozovky a teda v pravom jazdnom pruhu, je všeobecné. Dopravné značenie o vyhradených jazdných pruhoch ale cyklistom tento pruh nedovoľuje používať.

Stredné pruhy alebo ľavý jazdný pruh cyklisti zo zákona použiť nesmú. A ak je v pravý pruh vyhradený len pre autobusy, ani tam nesmú jazdiť. Cyklisti majú potom len jedinú legálnu možnosť: bicykel tlačiť po chodníku.

Bez úpravy vyhlášky problém zostane

Pritom by stačilo, aby v definícii dopravnej značky o vyhradených jazdných pruhoch bola zmienka o cyklistoch a možnosti používať tento jazdný pruh. Kým to ale nebude, cyklisti snažiaci sa udržať istý štandard pocitu bezpečnosti na ceste budú porušovať predpisy.

02.jpgObčas sa na vyhradenie jazdného pruhu pre určenú dopravu používa aj značka Obmedzenie v jazdných pruhoch (C 23a - obrázok vpravo) s tým, že sa tam uvedie, pre koho obmedzenie neplatí. V takomto prípade by bolo vhodné, aby aj cyklistom povolili jazdný pruh použiť.

Niektoré výklady zákona o cestnej premávke nezakazujú po cestách s vyhradeným jazdným pruhom jazdiť. Vytláčajú ich naľavo od vyhradeného pruhu. Zdôvodňujú to tým, že pravým okrajom vozovky sa pre nich stane pravý okraj jazdného pruhu, ktorý susedí s pruhom s obmedzením.

Keby platilo takéto niečo, cyklistov by vyhradené jazdné pruhy pre autobusy vytlačili v podstate do prostriedka cesty. Kto by ale chcel jazdiť medzi jazdnými pruhmi s tým, že vpravo od neho by jazdili autobusy a vľavo ostatné vozidlá? Málokto by chcel takto ohroziť svoje zdravie.

Akej farby má byť reflexná vesta cyklistu

Milan: "Počul som, že nemôžem používať reflexnú vestu akejkoľvek farby. Môžete mi poradiť, akú reflexnú vestu môžem používať, keď som na bicykli?"

Sú situácie, kedy aj cyklista musí mať viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev, napríklad reflexnú vestu. Povinné je to ale len za zníženej viditeľnosti, keď cyklista jazdí po krajnici alebo po okraji vozovky.

Reflexná vesta cyklistu však môže mať akúkoľvek farbu. Nesmie byť ale zameniteľná s reflexnými vestami, ktoré používajú policajti alebo vojaci.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  2. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  3. Zábavný aj sebavedomý
  4. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  5. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  6. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  7. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  8. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  9. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  10. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare
  1. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  2. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  3. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  4. S Kulinariom chutí jar lepšie!
  5. Výstavisko Agrokomplex opäť plné poľnohospodárskej techniky
  6. Udelenie akreditácie (certifikátu) pre Aktuárstvo na EU v BA
  7. Vzorový byt v projekte Nobelova
  8. Do ankety Slovenka roka 2017 je nominovaná aj Adriana Kolesárová
  9. Pripomenuli si Svetový deň vody 2017
  10. Vlastníci bytov sa zatiaľ požiarnym zábranám vyhýbajú
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 21 830
  2. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 7 327
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 956
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 320
  5. Gamifikácia: Nový hit v učení finančnej gramotnosti na ZŠ 3 494
  6. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 180
  7. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 157
  8. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 3 038
  9. Zábavný aj sebavedomý 2 850
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 734

Téma: Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Šéf Orangeu: Pre roaming môžu zdražieť domáce hovory a dáta

Európska komisia začala pred niekoľkými rokmi tvrdo regulovať ceny roamingu

DOMOV

Bašternákovi pomáha pomalosť prokuratúry, sťahuje sa z vlastných firiem

Zo siedmich prípadov podnikateľa sú živé už len tri. Podozrenia týkajúce sa jeho majetku sa riešia podľa deravého zákona.

KOMENTÁRE

Len zmeny v školstve nás odklonia z cesty do pekiel

Nevzdelaná spoločnosť sa nedá spravovať.

Neprehliadnite tiež

Consumer Reports: Toto sú najhoršie autá roku 2017

Najhoršie priečky obsadil Land Rover aj Mercedes-Benz.

Opel prezradil slovenskú cenu Insignie

Kombi verzia je o tisíc eur drahšia v porovnaní s verziou Grand Sport.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop