SME

Predpisy bránia cyklistom jazdiť bezpečne

Cyklisti to na cestách nemajú ľahké. A ani predpisy im to neuľahčujú. Stačí, aby bol na ceste vyznačený vyhradený jazdný pruh, napríklad pre autobusy, a cyklisti po ceste bez krajnice nesmú jazdiť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kde majú byť cyklisti, ak je jazdný pruh vyhradený?

Vladimír: "Na mnohých mestských komunikáciách je pravý krajný pruh vyhradený pre mestskú dopravu. Ísť v druhom pruhu sprava (pritom vľavo ma míňajú „bežné“ dopravné prostriedky a vpravo veľké a ťažké vozidlá MHD) sa mi zdá byť veľmi nebezpečné."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Kde má teda jazdiť, ak je pravý jazdný pruh vyhradený len pre autobusy a cesta nemá krajnicu? Takúto situáciu môžu cyklisti zažiť na nejednej ceste v mestách na Slovensku.

Zákon určil, že cyklisti majú jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo po krajnici, ak neobmedzia alebo neohrozia chodcov. Je to bezpečnejšie, ako jazdiť na rozhraní dvoch jazdných pruhov.

Značka Vyhradený jazdný pruh (č. C 24a)

01.jpg... označuje jazdný pruh vyhradený napríklad pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy, ako pre autobusy alebo pre trolejbusy a jeho situovanie vo vzťahu k ostatným jazdným pruhom; vyhradený jazdný pruh pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy môžu používať okrem vozidiel pravidelnej verejnej dopravy aj vozidlá taxislužby zriadené na prepravu osôb. Značka č. C 24a sa používa najmä so značkami č. V 1a,
č. V 2a alebo so značkou č. V 14 s príslušným nápisom na ceste (BUS). V priestore križovatky sa vyhradený jazdný pruh označuje iba príslušnými vodorovnými značkami. Ak vyhradený jazdný pruh je vyhradený len na určitý čas, tento čas sa uvádza v spodnej časti značky č. C 24a.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by smel cyklista jazdiť medzi dvomi jazdnými pruhmi, mohla by sa znížiť nielen plynulosť cestnej premávky. Bola by tiež ohrozená aj jej bezpečnosť. Najmä vozidlá jazdiace vedľa, vpravo od cyklistu, by ho mohli ohroziť. Pritom stačí malé zaváhanie cyklistu a po prípadnom páde by sa kolízii s vozidlom v niektorom z jazdných pruhov neubránil.

Predpisy proti logike

Dopravné predpisy sú však proti "normálnemu" riešeniu, ak je pravý jazdný pruh cesty bez krajnice vyhradený napríklad pre autobusy. Dokonca mu po takej ceste neumožňujú jazdiť vôbec.

To, že cyklista smie jazdiť pri pravom okraji vozovky, tvrdí zákon o cestnej premávke. To, že pravý okraj je súčasťou pravého jazdného pruhu na viacpruhovej ceste, je zrejmé.

Ten istý zákon tiež určuje, že dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám cestnej premávky. A to platí aj v prípade, o ktorom nám napísal Vladimír.

SkryťVypnúť reklamu

Pravidlo o tom, že cyklisti majú jazdiť pri pravom okraji vozovky a teda v pravom jazdnom pruhu, je všeobecné. Dopravné značenie o vyhradených jazdných pruhoch ale cyklistom tento pruh nedovoľuje používať.

Stredné pruhy alebo ľavý jazdný pruh cyklisti zo zákona použiť nesmú. A ak je v pravý pruh vyhradený len pre autobusy, ani tam nesmú jazdiť. Cyklisti majú potom len jedinú legálnu možnosť: bicykel tlačiť po chodníku.

Bez úpravy vyhlášky problém zostane

Pritom by stačilo, aby v definícii dopravnej značky o vyhradených jazdných pruhoch bola zmienka o cyklistoch a možnosti používať tento jazdný pruh. Kým to ale nebude, cyklisti snažiaci sa udržať istý štandard pocitu bezpečnosti na ceste budú porušovať predpisy.

02.jpgObčas sa na vyhradenie jazdného pruhu pre určenú dopravu používa aj značka Obmedzenie v jazdných pruhoch (C 23a - obrázok vpravo) s tým, že sa tam uvedie, pre koho obmedzenie neplatí. V takomto prípade by bolo vhodné, aby aj cyklistom povolili jazdný pruh použiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niektoré výklady zákona o cestnej premávke nezakazujú po cestách s vyhradeným jazdným pruhom jazdiť. Vytláčajú ich naľavo od vyhradeného pruhu. Zdôvodňujú to tým, že pravým okrajom vozovky sa pre nich stane pravý okraj jazdného pruhu, ktorý susedí s pruhom s obmedzením.

Keby platilo takéto niečo, cyklistov by vyhradené jazdné pruhy pre autobusy vytlačili v podstate do prostriedka cesty. Kto by ale chcel jazdiť medzi jazdnými pruhmi s tým, že vpravo od neho by jazdili autobusy a vľavo ostatné vozidlá? Málokto by chcel takto ohroziť svoje zdravie.

Akej farby má byť reflexná vesta cyklistu

Milan: "Počul som, že nemôžem používať reflexnú vestu akejkoľvek farby. Môžete mi poradiť, akú reflexnú vestu môžem používať, keď som na bicykli?"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sú situácie, kedy aj cyklista musí mať viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev, napríklad reflexnú vestu. Povinné je to ale len za zníženej viditeľnosti, keď cyklista jazdí po krajnici alebo po okraji vozovky.

Reflexná vesta cyklistu však môže mať akúkoľvek farbu. Nesmie byť ale zameniteľná s reflexnými vestami, ktoré používajú policajti alebo vojaci.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 105
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 551
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 360
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 002
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 758
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 751
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 832
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 002
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 25 501
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 441
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 852
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 503
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 155
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 905
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 700
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu