Predpisy bránia cyklistom jazdiť bezpečne

Cyklisti to na cestách nemajú ľahké. A ani predpisy im to neuľahčujú. Stačí, aby bol na ceste vyznačený vyhradený jazdný pruh, napríklad pre autobusy, a cyklisti po ceste bez krajnice nesmú jazdiť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kde majú byť cyklisti, ak je jazdný pruh vyhradený?

Vladimír: "Na mnohých mestských komunikáciách je pravý krajný pruh vyhradený pre mestskú dopravu. Ísť v druhom pruhu sprava (pritom vľavo ma míňajú „bežné“ dopravné prostriedky a vpravo veľké a ťažké vozidlá MHD) sa mi zdá byť veľmi nebezpečné."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Kde má teda jazdiť, ak je pravý jazdný pruh vyhradený len pre autobusy a cesta nemá krajnicu? Takúto situáciu môžu cyklisti zažiť na nejednej ceste v mestách na Slovensku.

Zákon určil, že cyklisti majú jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo po krajnici, ak neobmedzia alebo neohrozia chodcov. Je to bezpečnejšie, ako jazdiť na rozhraní dvoch jazdných pruhov.

Značka Vyhradený jazdný pruh (č. C 24a)

01.jpg... označuje jazdný pruh vyhradený napríklad pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy, ako pre autobusy alebo pre trolejbusy a jeho situovanie vo vzťahu k ostatným jazdným pruhom; vyhradený jazdný pruh pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy môžu používať okrem vozidiel pravidelnej verejnej dopravy aj vozidlá taxislužby zriadené na prepravu osôb. Značka č. C 24a sa používa najmä so značkami č. V 1a,
č. V 2a alebo so značkou č. V 14 s príslušným nápisom na ceste (BUS). V priestore križovatky sa vyhradený jazdný pruh označuje iba príslušnými vodorovnými značkami. Ak vyhradený jazdný pruh je vyhradený len na určitý čas, tento čas sa uvádza v spodnej časti značky č. C 24a.

Ak by smel cyklista jazdiť medzi dvomi jazdnými pruhmi, mohla by sa znížiť nielen plynulosť cestnej premávky. Bola by tiež ohrozená aj jej bezpečnosť. Najmä vozidlá jazdiace vedľa, vpravo od cyklistu, by ho mohli ohroziť. Pritom stačí malé zaváhanie cyklistu a po prípadnom páde by sa kolízii s vozidlom v niektorom z jazdných pruhov neubránil.

Predpisy proti logike

Dopravné predpisy sú však proti "normálnemu" riešeniu, ak je pravý jazdný pruh cesty bez krajnice vyhradený napríklad pre autobusy. Dokonca mu po takej ceste neumožňujú jazdiť vôbec.

To, že cyklista smie jazdiť pri pravom okraji vozovky, tvrdí zákon o cestnej premávke. To, že pravý okraj je súčasťou pravého jazdného pruhu na viacpruhovej ceste, je zrejmé.

Ten istý zákon tiež určuje, že dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám cestnej premávky. A to platí aj v prípade, o ktorom nám napísal Vladimír.

Pravidlo o tom, že cyklisti majú jazdiť pri pravom okraji vozovky a teda v pravom jazdnom pruhu, je všeobecné. Dopravné značenie o vyhradených jazdných pruhoch ale cyklistom tento pruh nedovoľuje používať.

Stredné pruhy alebo ľavý jazdný pruh cyklisti zo zákona použiť nesmú. A ak je v pravý pruh vyhradený len pre autobusy, ani tam nesmú jazdiť. Cyklisti majú potom len jedinú legálnu možnosť: bicykel tlačiť po chodníku.

Bez úpravy vyhlášky problém zostane

Pritom by stačilo, aby v definícii dopravnej značky o vyhradených jazdných pruhoch bola zmienka o cyklistoch a možnosti používať tento jazdný pruh. Kým to ale nebude, cyklisti snažiaci sa udržať istý štandard pocitu bezpečnosti na ceste budú porušovať predpisy.

02.jpgObčas sa na vyhradenie jazdného pruhu pre určenú dopravu používa aj značka Obmedzenie v jazdných pruhoch (C 23a - obrázok vpravo) s tým, že sa tam uvedie, pre koho obmedzenie neplatí. V takomto prípade by bolo vhodné, aby aj cyklistom povolili jazdný pruh použiť.

Niektoré výklady zákona o cestnej premávke nezakazujú po cestách s vyhradeným jazdným pruhom jazdiť. Vytláčajú ich naľavo od vyhradeného pruhu. Zdôvodňujú to tým, že pravým okrajom vozovky sa pre nich stane pravý okraj jazdného pruhu, ktorý susedí s pruhom s obmedzením.

Keby platilo takéto niečo, cyklistov by vyhradené jazdné pruhy pre autobusy vytlačili v podstate do prostriedka cesty. Kto by ale chcel jazdiť medzi jazdnými pruhmi s tým, že vpravo od neho by jazdili autobusy a vľavo ostatné vozidlá? Málokto by chcel takto ohroziť svoje zdravie.

Akej farby má byť reflexná vesta cyklistu

Milan: "Počul som, že nemôžem používať reflexnú vestu akejkoľvek farby. Môžete mi poradiť, akú reflexnú vestu môžem používať, keď som na bicykli?"

Sú situácie, kedy aj cyklista musí mať viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev, napríklad reflexnú vestu. Povinné je to ale len za zníženej viditeľnosti, keď cyklista jazdí po krajnici alebo po okraji vozovky.

Reflexná vesta cyklistu však môže mať akúkoľvek farbu. Nesmie byť ale zameniteľná s reflexnými vestami, ktoré používajú policajti alebo vojaci.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 636
  2. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 8 398
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 119
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 595
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 982
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 700
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 317
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 044
  9. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 918
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 622

Téma: Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Najskôr rozdal cukríky, potom nariadil zabíjanie. Bosnianskeho mäsiara odsúdili

Niektorí Mladiča považujú za vojnového hrdinu, iní za kriminálnika. Rozsudok ich názor nezmení.

ARCHÍVNY ROZHOVOR

Nedžad Avdič: Chlapec, ktorý prežil vlastnú smrť v Srebrenici

Rozhovor s mužom, ktorý vraždenie v Srebrenici prežil.

KOMENTÁRE

Bezdôsledkový Smer nám zahral komédiu

Smer je len napodobenina s niekoľkými vonkajšími znakmi politickej strany.

KOŠICE KORZÁR

Bratov Paškovcov odsúdili za bitku v centre Košíc

Dvaja dostali podmienku, jeden peňažný trest.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu