Predpisy bránia cyklistom jazdiť bezpečne

Cyklisti to na cestách nemajú ľahké. A ani predpisy im to neuľahčujú. Stačí, aby bol na ceste vyznačený vyhradený jazdný pruh, napríklad pre autobusy, a cyklisti po ceste bez krajnice nesmú jazdiť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kde majú byť cyklisti, ak je jazdný pruh vyhradený?

Vladimír: "Na mnohých mestských komunikáciách je pravý krajný pruh vyhradený pre mestskú dopravu. Ísť v druhom pruhu sprava (pritom vľavo ma míňajú „bežné“ dopravné prostriedky a vpravo veľké a ťažké vozidlá MHD) sa mi zdá byť veľmi nebezpečné."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Kde má teda jazdiť, ak je pravý jazdný pruh vyhradený len pre autobusy a cesta nemá krajnicu? Takúto situáciu môžu cyklisti zažiť na nejednej ceste v mestách na Slovensku.

Zákon určil, že cyklisti majú jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo po krajnici, ak neobmedzia alebo neohrozia chodcov. Je to bezpečnejšie, ako jazdiť na rozhraní dvoch jazdných pruhov.

Značka Vyhradený jazdný pruh (č. C 24a)

01.jpg... označuje jazdný pruh vyhradený napríklad pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy, ako pre autobusy alebo pre trolejbusy a jeho situovanie vo vzťahu k ostatným jazdným pruhom; vyhradený jazdný pruh pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy môžu používať okrem vozidiel pravidelnej verejnej dopravy aj vozidlá taxislužby zriadené na prepravu osôb. Značka č. C 24a sa používa najmä so značkami č. V 1a,
č. V 2a alebo so značkou č. V 14 s príslušným nápisom na ceste (BUS). V priestore križovatky sa vyhradený jazdný pruh označuje iba príslušnými vodorovnými značkami. Ak vyhradený jazdný pruh je vyhradený len na určitý čas, tento čas sa uvádza v spodnej časti značky č. C 24a.

Ak by smel cyklista jazdiť medzi dvomi jazdnými pruhmi, mohla by sa znížiť nielen plynulosť cestnej premávky. Bola by tiež ohrozená aj jej bezpečnosť. Najmä vozidlá jazdiace vedľa, vpravo od cyklistu, by ho mohli ohroziť. Pritom stačí malé zaváhanie cyklistu a po prípadnom páde by sa kolízii s vozidlom v niektorom z jazdných pruhov neubránil.

Predpisy proti logike

Dopravné predpisy sú však proti "normálnemu" riešeniu, ak je pravý jazdný pruh cesty bez krajnice vyhradený napríklad pre autobusy. Dokonca mu po takej ceste neumožňujú jazdiť vôbec.

To, že cyklista smie jazdiť pri pravom okraji vozovky, tvrdí zákon o cestnej premávke. To, že pravý okraj je súčasťou pravého jazdného pruhu na viacpruhovej ceste, je zrejmé.

Ten istý zákon tiež určuje, že dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám cestnej premávky. A to platí aj v prípade, o ktorom nám napísal Vladimír.

Pravidlo o tom, že cyklisti majú jazdiť pri pravom okraji vozovky a teda v pravom jazdnom pruhu, je všeobecné. Dopravné značenie o vyhradených jazdných pruhoch ale cyklistom tento pruh nedovoľuje používať.

Stredné pruhy alebo ľavý jazdný pruh cyklisti zo zákona použiť nesmú. A ak je v pravý pruh vyhradený len pre autobusy, ani tam nesmú jazdiť. Cyklisti majú potom len jedinú legálnu možnosť: bicykel tlačiť po chodníku.

Bez úpravy vyhlášky problém zostane

Pritom by stačilo, aby v definícii dopravnej značky o vyhradených jazdných pruhoch bola zmienka o cyklistoch a možnosti používať tento jazdný pruh. Kým to ale nebude, cyklisti snažiaci sa udržať istý štandard pocitu bezpečnosti na ceste budú porušovať predpisy.

02.jpgObčas sa na vyhradenie jazdného pruhu pre určenú dopravu používa aj značka Obmedzenie v jazdných pruhoch (C 23a - obrázok vpravo) s tým, že sa tam uvedie, pre koho obmedzenie neplatí. V takomto prípade by bolo vhodné, aby aj cyklistom povolili jazdný pruh použiť.

Niektoré výklady zákona o cestnej premávke nezakazujú po cestách s vyhradeným jazdným pruhom jazdiť. Vytláčajú ich naľavo od vyhradeného pruhu. Zdôvodňujú to tým, že pravým okrajom vozovky sa pre nich stane pravý okraj jazdného pruhu, ktorý susedí s pruhom s obmedzením.

Keby platilo takéto niečo, cyklistov by vyhradené jazdné pruhy pre autobusy vytlačili v podstate do prostriedka cesty. Kto by ale chcel jazdiť medzi jazdnými pruhmi s tým, že vpravo od neho by jazdili autobusy a vľavo ostatné vozidlá? Málokto by chcel takto ohroziť svoje zdravie.

Akej farby má byť reflexná vesta cyklistu

Milan: "Počul som, že nemôžem používať reflexnú vestu akejkoľvek farby. Môžete mi poradiť, akú reflexnú vestu môžem používať, keď som na bicykli?"

Sú situácie, kedy aj cyklista musí mať viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev, napríklad reflexnú vestu. Povinné je to ale len za zníženej viditeľnosti, keď cyklista jazdí po krajnici alebo po okraji vozovky.

Reflexná vesta cyklistu však môže mať akúkoľvek farbu. Nesmie byť ale zameniteľná s reflexnými vestami, ktoré používajú policajti alebo vojaci.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  5. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  6. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  10. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  1. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  2. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  3. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  6. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  7. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  10. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 700
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 436
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 850
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 626
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 7 755
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 235
  7. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 5 087
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 3 917
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 510
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 310

Téma: Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vy ste tu pre nás, nie my pre vás, odkazujú farmári Matečnej

Viac ako sto farmárov z rôznych oblastí Slovenska sa stretlo so zástupcami ministerstva pôdohospodárstva, polície a prokuratúry.

DOMOV

Dobré ráno: Jedna vec, v ktorej je Slovensko lepšie ako Česko

Ako vyzerá turbulentná politická situácia v Česku.

DOMOV

Fico nepripustil chyby, viní Kisku a médiá

???????My nikam neodchádzame, povedal Robert Fico na sneme Smeru v Častej- Papierničke.

PRIMÁR

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno.

Neprehliadnite tiež

Máte psa v aute? Nepripútaný môže spôsobiť škody ako hroch

Väčšie psy by mali cestovať v prepravných klietkach.

Luxusné SUV ponúkne aj Maybach. Mercedes ho skrížil s limuzínou

Koncept poháňa štvorica elektromotorov s výkonom 750 koní.

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Polícia našla vodiča, ktorý jazdil po R1 v protismere

83-ročný vodič Golfu zapríčinil nehodu a z rýchlostnej cesty zišiel.

Ako strácajú kapacitu batérie Tesly? Mali by zvládnuť aj 800-tisíc kilometrov

Najväčšie opotrebenie sa udeje v prvých 50-tisíc kilometroch.