SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Predpisy bránia cyklistom jazdiť bezpečne

Cyklisti to na cestách nemajú ľahké. A ani predpisy im to neuľahčujú. Stačí, aby bol na ceste vyznačený vyhradený jazdný pruh, napríklad pre autobusy, a cyklisti po ceste bez krajnice nesmú jazdiť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kde majú byť cyklisti, ak je jazdný pruh vyhradený?

Vladimír: "Na mnohých mestských komunikáciách je pravý krajný pruh vyhradený pre mestskú dopravu. Ísť v druhom pruhu sprava (pritom vľavo ma míňajú „bežné“ dopravné prostriedky a vpravo veľké a ťažké vozidlá MHD) sa mi zdá byť veľmi nebezpečné."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Kde má teda jazdiť, ak je pravý jazdný pruh vyhradený len pre autobusy a cesta nemá krajnicu? Takúto situáciu môžu cyklisti zažiť na nejednej ceste v mestách na Slovensku.

Zákon určil, že cyklisti majú jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo po krajnici, ak neobmedzia alebo neohrozia chodcov. Je to bezpečnejšie, ako jazdiť na rozhraní dvoch jazdných pruhov.

Značka Vyhradený jazdný pruh (č. C 24a)

01.jpg... označuje jazdný pruh vyhradený napríklad pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy, ako pre autobusy alebo pre trolejbusy a jeho situovanie vo vzťahu k ostatným jazdným pruhom; vyhradený jazdný pruh pre vozidlá pravidelnej verejnej dopravy môžu používať okrem vozidiel pravidelnej verejnej dopravy aj vozidlá taxislužby zriadené na prepravu osôb. Značka č. C 24a sa používa najmä so značkami č. V 1a,
č. V 2a alebo so značkou č. V 14 s príslušným nápisom na ceste (BUS). V priestore križovatky sa vyhradený jazdný pruh označuje iba príslušnými vodorovnými značkami. Ak vyhradený jazdný pruh je vyhradený len na určitý čas, tento čas sa uvádza v spodnej časti značky č. C 24a.

Ak by smel cyklista jazdiť medzi dvomi jazdnými pruhmi, mohla by sa znížiť nielen plynulosť cestnej premávky. Bola by tiež ohrozená aj jej bezpečnosť. Najmä vozidlá jazdiace vedľa, vpravo od cyklistu, by ho mohli ohroziť. Pritom stačí malé zaváhanie cyklistu a po prípadnom páde by sa kolízii s vozidlom v niektorom z jazdných pruhov neubránil.

Predpisy proti logike

Dopravné predpisy sú však proti "normálnemu" riešeniu, ak je pravý jazdný pruh cesty bez krajnice vyhradený napríklad pre autobusy. Dokonca mu po takej ceste neumožňujú jazdiť vôbec.

To, že cyklista smie jazdiť pri pravom okraji vozovky, tvrdí zákon o cestnej premávke. To, že pravý okraj je súčasťou pravého jazdného pruhu na viacpruhovej ceste, je zrejmé.

Ten istý zákon tiež určuje, že dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám cestnej premávky. A to platí aj v prípade, o ktorom nám napísal Vladimír.

Pravidlo o tom, že cyklisti majú jazdiť pri pravom okraji vozovky a teda v pravom jazdnom pruhu, je všeobecné. Dopravné značenie o vyhradených jazdných pruhoch ale cyklistom tento pruh nedovoľuje používať.

Stredné pruhy alebo ľavý jazdný pruh cyklisti zo zákona použiť nesmú. A ak je v pravý pruh vyhradený len pre autobusy, ani tam nesmú jazdiť. Cyklisti majú potom len jedinú legálnu možnosť: bicykel tlačiť po chodníku.

Bez úpravy vyhlášky problém zostane

Pritom by stačilo, aby v definícii dopravnej značky o vyhradených jazdných pruhoch bola zmienka o cyklistoch a možnosti používať tento jazdný pruh. Kým to ale nebude, cyklisti snažiaci sa udržať istý štandard pocitu bezpečnosti na ceste budú porušovať predpisy.

02.jpgObčas sa na vyhradenie jazdného pruhu pre určenú dopravu používa aj značka Obmedzenie v jazdných pruhoch (C 23a - obrázok vpravo) s tým, že sa tam uvedie, pre koho obmedzenie neplatí. V takomto prípade by bolo vhodné, aby aj cyklistom povolili jazdný pruh použiť.

Niektoré výklady zákona o cestnej premávke nezakazujú po cestách s vyhradeným jazdným pruhom jazdiť. Vytláčajú ich naľavo od vyhradeného pruhu. Zdôvodňujú to tým, že pravým okrajom vozovky sa pre nich stane pravý okraj jazdného pruhu, ktorý susedí s pruhom s obmedzením.

Keby platilo takéto niečo, cyklistov by vyhradené jazdné pruhy pre autobusy vytlačili v podstate do prostriedka cesty. Kto by ale chcel jazdiť medzi jazdnými pruhmi s tým, že vpravo od neho by jazdili autobusy a vľavo ostatné vozidlá? Málokto by chcel takto ohroziť svoje zdravie.

Akej farby má byť reflexná vesta cyklistu

Milan: "Počul som, že nemôžem používať reflexnú vestu akejkoľvek farby. Môžete mi poradiť, akú reflexnú vestu môžem používať, keď som na bicykli?"

Sú situácie, kedy aj cyklista musí mať viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev, napríklad reflexnú vestu. Povinné je to ale len za zníženej viditeľnosti, keď cyklista jazdí po krajnici alebo po okraji vozovky.

Reflexná vesta cyklistu však môže mať akúkoľvek farbu. Nesmie byť ale zameniteľná s reflexnými vestami, ktoré používajú policajti alebo vojaci.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 550
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 115
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 842
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 786
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 585
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 772
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 670
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 108
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 691
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


13 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  2. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  4. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  5. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  6. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  7. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  8. Peter Biščo: Netrpezlivo a s obavami čakám vo svojej imaginárnej čakárni ...
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 321
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 855
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 213
  4. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 039
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 957
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 951
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 367
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 060
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu