ŠANGHAJ. Na autosalóne v Šanghaji včera predseda predstavenstva automobilky Škoda Winfried Vahland počas stretnutia s českými a slovenskými novinármi potvrdil, že koncom roka príde na trh malá Škoda z rodiny New Small.
Zároveň tiež poodhalil plány českej značky na rýchlo rastúcom čínskom trhu. Súčasťou expanzie Škody je aj spustenie výroby o 60 mm predĺženej verzie modelu Yeti.
Škoda na čínskom trhu
Česká automobilka nasadila v Číne obrovské tempo. Na tamojší trh vstúpila len v roku 2006. V marci 2007 otvorila prvú predajňu a uviedla na trh prvý model – Octaviu. Koncom roka 2008 ju nasledovala Fabia a v auguste 2009 vlajková loď Superb.
Hoci prišla do Číny len pred štyrmi rokmi, už dnes tu predáva približne štvrtinu svojej produkcie. Vlani umiestnila na čínsky trh 180.600 vozidiel a dosiahla na prvý pohľad zatiaľ malý trhový podiel 1,58%.
Ak zoberieme do úvahy trhový podiel značky Volkswagen, ktorý bol pred 25 rokmi vlastne zakladateľom automobilovej produkcie v Číne a dnes dosahuje až 18%, je jasné, že potenciál rastu Škody je veľký.
Momentálne koncern Volkswagen v Číne produkuje vyše milióna vozidiel. V budúcnosti plánuje zainvestovať do kapacity produkcie ďalších 10,6 miliardy eur a zvýšiť tak produkciu na tri milióny automobilov. Koľko z toho pripadne na Škodu zatiaľ nie je známe, ale ambície českej značky sú veľké.
Do roku 2018 chce Škoda predávať ročne 1,5 milióna automobilov a z toho približne 60% majú tvoriť trhy v Rusku, Indii a Číne. Ako si tento koláč majú percentuálne rozdeliť sme sa nedozvedeli. Čína si má však odhryznúť najväčší kus.
Trh v Číne rastie v priemere o 8 až 12% ročne. Na tomto raste sa samozrejme podieľa aj Škoda, ktorá v prvom kvartáli zvýšila predaj o 27% na 54.000 automobilov. Tento rok plánuje Škoda v Číne predať viac ako 200.000 vozidiel.
Yeti s predĺženým rázvorom na čínskom trhu v roku 2013
Najviac obľúbená je Octavia, ktorá je tu vypredaná na niekoľko mesiacov dopredu. Len v januári tohto roku sa z nej minulo 10.006 kusov. Na druhom mieste za január 2011 je Superb s počtom 7.405 kusov a tretia je Fabia s 6.295 predanými vozidlami.
Z portfólia značky tu momentálne chýba len Yeti, pretože kvôli clu by bolo nevýhodné ho sem dovážať. Škoda predáva v Číne iba vozidlá, ktoré tu vyrába v spoločnom čínsko-nemeckom podniku ŠanghajVolkswagen a všetka produkcia ostáva na čínskom trhu.
Hoci sú Číňania zaťažení na sedany s dlhým rázvorom náprav a bohatým vnútorným priestorom, trh sa tu vyvíja podobne ako v Európe. „Dopyt po stredne veľkých SUV v Číne dynamicky rastie. Preto si myslíme, že Yeti je pre tunajší trh veľmi vhodný a sme presvedčení, že v roku 2013 ho tu začneme vyrábať.
Pre čínsky trh Yetiho predĺžime o 60 mm, pretože miestni zákazníci si prajú viac priestoru pre nohy na zadných sedadlách. A pokiaľ budeme pamätať na tieto špecifické požiadavky, môžeme byť s Yetim v Číne úspešní“, hovorí Winfried Wahland, predseda predstavenstva Škoda Auto.
„Yeti je pre Škodu veľmi úspešný projekt. Keď sme s Yetim začínali, plánovali sme ročnú produkciu 50.000 vozidiel . V súčasnosti pracujeme na navýšení výrobnej kapacity v Kvasinách na modeli Superb aj Yeti.
Dohodli sme sa, že pracovať sa bude šesť dní v týždni. Keď k tomu pripočítame ešte čínsky trh, určite si viete predstaviť na aký počet sa s týmto modelom v budúcnosti dostaneme“, dodáva Vahland.
Malá Škoda už koncom tohto roka
Otázke ohľadne novej malej Škody a jej uvedenia na trh sa pán Vahland najprv vyhýbal. „Či bude uvedená na frankfurtskom autosalóne ešte neviem a rád by som to držal v napätí“, povedal.
Až keď mu jeden z českých kolegov pripomenul jeho vyjadrenie zo ženevského autosalónu, kde vyhlásil, že v najbližšom období Škoda plánuje uviesť každých šesť mesiacov na trh jeden nový model, malú Škodu koncom roka potvrdil.
„Toto tempo modelovej ofenzívy nasadíme až počnúc rokom 2012, takže začneme malým modelom koncom tohto roka“, povedal nakoniec Vahland.
V Číne Škoda tiež počíta s úplne novým modelom, ktorý by mal vykryť priestor medzi Fabiou a Octaviou pracovne nazývaný A-Entry. Najprv ho ale uvedie v Európe a až následne na čínsky trh.
Zadné LED svetlá pre modely Octavia a Superb
Špecifikom čínskych modelov Škoda sú antény zaliate do zadných okien a skupinové zadné svetlá na Octavii a Superbe s technológiou LED.
Na otázku, či sa týchto prvkov dočkáme aj v Európe Vahland odpovedal: „To je veľmi zaujímavá téma, pretože o čínsky trh sa spustila veľká bitka a každý výrobca sa tu snaží ponúkať čo najväčšie množstvo technických noviniek.
V prípade zadných LED svetiel si viem predstaviť, že v budúcnosti by sme ich zaviedli aj v Európe a vyrábať by sa mohli práve tu v Číne, kde ich vieme vyrobiť oveľa lacnejšie. Takže práve tento diel by sa mohol dovážať do Českej republiky z Číny“.
Týmto konštatovaním pán Vahland reagoval na predošlú otázku ohľadne možnosti dovážať niektoré diely pre modely vyrábané v Čehách z Číny. Zároveň však pripomenul, že až 60% dielov dnes Škoda berie z Českej republiky a prevažná väčšina dielov bude aj v budúcnosti pochádzať od českých firiem.
Cestu redaktora hradila Škoda Auto.