Policajti chceli, aby sa vodič zbavil nálepiek na "ešpézetkách"

Aj vy máte staršie doklady alebo staršie tabuľky s evidenčnými číslami? Občas sú pre ne vodiči nespokojní, či z vlastnej vôle alebo z cudzej.

Petrovi vyčítali policajti nálepky na tabuľkách s evidenčným číslom a Erik nevie, či smie šoférovať malú motorku, keď si robil vodičák na auto v 90-tych rokoch.

Čo vadilo policajtom?

Peter: "Minule ma zastavila policajná hliadka pre dychovú skúšku na alkohol. Po zmeraní negatívneho výsledku mi bolo ešte povedané, že staré nálepky TK a EK ktoré sa lepili na EČV, si mám dať dole, inak nabudúce mi ich zadržia a dostanem pokutu. Zo starých nálepiek už ani nejde vyčítať, kedy bola kontrola robená, iba je vidieť, že tam jednoducho sú.

Auto má samozrejme aktuálnu TK a EK nalepenú na čelnom skle a mám aj príslušný doklad. Chcem sa teda opýtať či existuje nejaký predpis, ktorý by toto upravoval a či sú policajti oprávnení mi za takto "znečistenú" značku udeliť pokutu, alebo dokonca zadržať EČV. Dávať tie nálepky dole takisto nejde ľavou zadnou."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 123, zákon č. 8/2009 Z.z:

(5) Bez pripevnenej tabuľky s prideleným evidenčným číslom alebo s nečitateľnou alebo poškodenou tabuľkou sa vozidlo nesmie používať v cestnej premávke ani nechať stáť na ceste.

(6) Na tabuľke s evidenčným číslom ani v jej blízkosti na vozidle s výnimkou poznávacej značky Slovenskej republiky alebo značky s písmenami CD alebo CC nesmú byť umiestnené nijaké nápisy ani označenia, ktoré by bránili riadnej čitateľnosti evidenčného čísla.

Podľa toho, čo nám napísal Peter, nie sú tabuľky s evidenčným číslom ani poškodené a ani nečitateľné. Nálepka, ktorá bola daná na tabuľku z dôvodu zákonnej povinnosti, nemôže za žiadnych okolností tabuľku poškodiť.

Problém nie je ani v tom, že by Peter nemal platnú emisnú alebo technickú kontrolu. Čo teda vadilo policajtom?

V zákone o cestnej premávke sa píše, že na tabuľke s evidenčným číslom ani v jej blízkosti na vozidle s výnimkou poznávacej značky Slovenskej republiky alebo značky s písmenami CD alebo CC nesmú byť umiestnené nijaké nápisy ani označenia, ktoré by bránili riadnej čitateľnosti evidenčného čísla.

Toto by teoreticky mohol byť problém, no nie s nálepkami emisnej a technickej kontroly, ktoré sa v minulosti lepili na tabuľky s evidenčným číslom. Aj dnes, ak by emisná alebo technická kontrola dokladovaná nálepkami na "ešpézetkách" bola platná, nikto by proti tomu nič nemal. Vôbec by sa nepovažovali za neprípustné označenie, ktoré by bránilo "riadnej čitateľnosti evidenčného čísla".

Je možné, že policajti poznajú nejaké neznáme predpisy o neplatných nálepkách. Príslušná legislatíva však od motoristov nevyžaduje, aby sa starých a neplatných nálepiek zbavovali, ak neznemožňujú prečítať evidenčné číslo. Preto by prípadné zadržanie tabuliek bolo v rozpore s predpismi. Nehovoriac o tom, že zadržaním tabuliek by vodič nemohol "chybu" napraviť, keďže by boli tabuľky v rukách polície.

Smie šoférovať malú motorku?

Erik: "Autoškolu som absolvoval v marci 1993. Podľa vtedy platnej legislatívy nemám vôbec žiadne A-čko, len B-čko. Moji súrodenci, starší aj mladší, majú malú motorku automaticky a ich autoškola nebola v ničom iná. Viem to nejako riešiť?"

§ 76, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Žiadateľovi o udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel skupiny B sa udeľuje vodičské oprávnenie skupiny B. Vodičské oprávnenie skupiny B oprávňuje viesť motorové vozidlá skupiny B, ako aj motorové vozidlá skupiny AM a podskupiny B1.

Možnosť riadiť malé motorky má dnes každý, kto urobí v autoškole skúšky na vodičák aspoň na osobné auto. Platí to aj pre tých, ktorí si získali vodičské oprávnenie na šoférovanie áut v čase, keď sa k nemu oprávnenie na vedenie malej motorky nedávalo.

Ak máte vodičské oprávnene skupiny B (osobné auto do 3,5 tony), ste oprávnení šoférovať aj vozidlá skupiny AM. To sú motorky s objemom motora do 50 cm3 a s maximálnou rýchlosťou 45 km/h. Aj Erik smie šoférovať takúto motorku, aj keď po urobení skúšok mu do vodičáku oprávnenie nezapísali.

Aby ale Erik ani náhodou neporušil predpisy týkajúce sa dokladov, odporúčame mu pred šoférovaním malej motorky zájsť na dopravný inšpektorát. Pri výmene vodičského preukazu mu doň zapíšu aj oprávnenie viesť malú motorku (vozidlo skupiny AM).

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 191
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 233
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 418
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 678
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 278
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 099
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 966
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 630
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 490
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 401

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.