BANSKÁ BYSTRICA. Najmenší a nie lacný Lexus CT 200h prináša do kompaktnej triedy tichú revolúciu. Dokáže jazdiť na elektrický pohon do rýchlosti 45 kilometrov za hodinu, šetrí palivo znížením odporov a minimalizovaním energetickej náročnosti na palube. Hoci v podzemných garážach, v uliciach mesta alebo pri bežnom parkovaní neobťažuje okolie hlukom, v dnešnom rachote miest to ticho nevynikne.
Ticho sme si chceli užiť aspoň počas sobotnej noci a ukázať okoliu, že máme tiché auto. Skončilo to fiaskom, pretože mladí ľudia šaleli na diskotéke, v uliciach zneli hasičské sirény a parkovanie bez použitia benzínového motora si slečny na chodníku ani len nevšimli. Preto sme naštartovali prémiový audiosystém Mark and Levinson s trinástimi reproduktormi, ktoré majú membrány z bambusu a začali holdovať muzike.
Jazdí ako veľký Lexus
Hoci je CT 200h drahý malý Lexus, kvalitou jazdy nezaprie značku. Všetky detaily sú spracované v najvyššej kvalite a pokiaľ sa benzínový motor pri plyne na podlahe a prevodovke CVT nejde rozdrapiť , interiér je tichý a počúvanie hudby relax.
Dokonca aj na nový systém ovládania Remote Touch sme si rýchlo zvykli, pretože ovládač dáva spätnú väzbu rôznym odporom voči ruke a z časti pripomína počítačovú myš, na ktorú sme zvyknutí. Keď raz BMW, Lexus a Audi skombinujú ovládanie palubného systému do jedného celku môže to byť výborné. Každý je totiž v niečom dobrý.
Rázvor náprav 2600 mm a krátke previsy karosérie zabezpečujú v prvom rade stabilné správanie na ceste a redukciu bočných zotrvačných síl. Kým pohonný hybridný agregát s celkovým výkonom 100kW (136k) nevykazuje známky deklarovanej športovosti ani náhodou, podvozok má na viac.
V meste a j v zákrutách potešilo pomerne strmé riadenie a perfektný veniec volantu. Na otočenie kolies medzi krajné polohy stačí 2,6 otáčky volantu. Priestorové zázraky nečakajte avšak pocitovo viac priestoru ako v modeloch IS určite. Najmä vzadu sa celkom dobre sedí aj nastupuje.
Farebná zábavka
Zrejme aby pohonné ústrojenstvo hybridu v podstate rovnaké ako v Aurise HSD a Priuse nevyzeralo málo honosne, Lexus CT 200h dostal prepínač voľby jazdného režimu. Okrem toho, že mení nepodstatnú farbu podsvietenia prístrojovej dosky, mení sa charakter auta a to dosť výrazne. V ekonomickom režime je rozbiehanie naozaj vláčne a pri troche šikovnosti môžete v meste jazdiť od 4 do 5 litrov na sto kilometrov.
V športovom režime je odozva na plyn ostrejšia, povedzme ako v bežnom aute, a spotreba sa pohybuje do 6,5 litra na 100 kilometrov. Úprimne si treba priznať, že testovanému kompaktnému Lexusu, ktorý v základnej výbave stojí 27 900 eur bude na ceste stíhať ktorákoľvek naftová Octavia.
V meste bude spotreba Lexusu možno o niečo lepšia, avšak kvalita jazdy, ktorú ponúka, je na míle vzdialená bežným kompaktom. Jednoducho je to veľký a tradičný Lexus v malom balení.
Zmeny k lepšiemu
Hoci ticho auta pri parkovaní a rozbiehaní nikoho nezaujme, na nočnom teste potešilo hneď niekoľko vecí. Aj výrobca veľkých limuzín ponúka malú alternatívu do mesta, Lexus neprovokuje k predvádzaniu rýchlou jazdou, lebo už na prvej križovatke mu zdúchne načipovaný Golf TDI a ukazuje ako kvalitne možno jazdiť v menšom aute.
Potešilo tiež, že taxíky sa pred diskotékou nezastavia a mladí radšej zoberú taxi, než riskovať s poldeci za volantom. Možno to bola výnimočná Jozefovská noc ale policajti, čudujte sa svete, boli tam kde treba a kontrolovali rizikové skupiny. Dokonca dolapili chlapcov čo ťukli iné auto na parkovisku a ušli.
Technické parametre – Lexus CT 200h
Max. výkon systému (kW/k) | 100/136 |
Prevodovka | bezstupňová CVT |
Motor | 1,8 benzín |
Typ | 2ZR-FXE (Atkinsonov cyklus) |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 |
Výkon (kw/k) | 73/99 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 5200 |
Krútiaci moment (Nm) | 142 |
Pri otáčkach (ot./min) | 4000 |
Emisná norma | Euro 5 |
Hybridný pohon | - |
Elektromotor/generátor | - |
Typ | Synchrónny motor s permanentným magnetom |
Max. napätie (V) | 650 |
Max. výkon (kW/k) | 60/80 |
Max. krút. Moment (Nm) | 207 |
Vysokonapäťový akumulátor | - |
Typ | nikel-metal hydrid |
Menovité napätie (V) | 201,6 (168x1,2 V) |
Počet batériových modulov | 28 |
Kapacita batérie (Ah) | 6,5 |
Napätie sústavy (V) | 650 |
Max. výkon (kW/k) | 27/37 |
Prevádzkové hodnoty | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 10,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 3,9 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 3,7 |
Kombinovaná spotreba | 3,8 |
Rozmery | - |
Rázvor náprav (mm) | 2600 |
Dĺžka (mm) | 4320 |
Širka (mm) | 1765 |
Výška (mm) | 1430 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1370 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
Objem batož. priestoru (l) | 375 |