Kórejci milujú paradoxne veľké autá

Ulice Soulu vyzerajú pre prvonávštevníka úplne inak, než by čakal. Namiesto záplavy malých áut veľké sedany. Domáce automobilky na to reagujú, ale myslia aj na ostatok sveta. Kia sľubuje množstvo noviniek.

(Zdroj: Rasťo Chvála)

SOUL. Málokto vie, že Kia je o 20 rokov staršia než jej hierarchicky vyššie postavený brat Hyundai. V roku 1944 začala s ručnou výrobou bicyklov, aby v roku 1951 odštartovala výrobu prvého masovo produkovaného kórejského bicykla.

Po bicykloch sa v roku 1961 vrhla na výrobu motocyklov a v roku 1973 začala vyrábať automobily. Prvý model z jej produkcie mal premiéru v roku 1974 a volal sa Brisa. Veľký úspech mal najmä pick-up tohto modelového radu. Prvým exportovaným modelom bola Kia Pride, v licencii vyrábaná Mazda 121.

K spojeniu automobiliek Hyundai a Kia došlo v roku 1998, keď Kia hľadala strategického partnera pre ďalší rozvoj. Vznikla tak silná kórejská automobilová skupina, ktorá dnes pozostáva zo 41 firiem a zamestnáva po celom svete viac ako 120.000 ľudí.

Za svoj prelomový model Kia považuje SUV Sorento z roku 2003, ktoré celosvetovo zmenilo vnímanie značky. Dnes Kia pracuje na ďalšej zmene imidžu. Už nechce byť známa najmä dobrým pomerom ceny a hodnoty, ale vzrušujúcim dizajnom a dynamickým charakterom.

Za jeden zo spoločných cieľov si koncern Hyundai Kia Motors dáva zmenšenie počtu platforiem pri súčasnom navýšení modelov. Keď v roku 2002 produkoval 28 modelov na 22 platformách, v roku 2009 to bolo 32 modelov na 18 platformách a do roku 2013 chce počet platforiem zúžiť na šesť a počet modelov rozšíriť na 40.

Obchodne sa automobilke Kia Motors posledné roky veľmi darí. Jej predaje kontinuálne rastú. V roku 2008 + 20%, 2009 + 27% a vlani si polepšila o ďalších 12%, keď celosvetovo predala 2.089.355 automobilov. Toto číslo plánuje v tomto roku zvýšiť na 2.345.000.

V Kórei má Kia Motors štyri fabriky, z ktorých je najväčšia Hwasung s ročnou produkciou 600.000 vozidiel. Doma je Kia schopná vyprodukovať celkovo 1,6 milióna automobilov. V priebehu uplynulých piatich rokov výrazne navýšila tiež produkciu mimo Kórei z pôvodných 130.000 vozidiel na 1,1 milióna.

Na tomto čísle sa menej ako jednou tretinou podieľa aj naša slovenská fabrika Kia Motors pri Žiline. Okrem Slovenska má mimo Kórei fabriky tiež v Číne, USA a Rusku.

Očakávané premiéry Kia Motors v roku 2012

Apríl – bude patriť novej generácii modelu cee´d . Od vedenia automobilky sa nám podarilo zistiť, že cee´d ostane výhradne európskym modelom. V novinke bude debutovať motor 1.6 T-GDI - preplňovaný štvorvalec v niekoľkých výkonových vyhotoveniach.

Cee´d druhej generácie sme stretli v priestoroch fabriky v zamaskovanej podobe. Karoséria si zachová na prvý pohľad pôvodné proporcie. Zmenia sa predné aj zadné svetlá a prepracovaný bude tiež interiér. Priestorový panel dostane hlboké budíky na spôsob Alfy Romeo. Predné svetlá budú môcť byť vybavené LED dennými svetlami aj xenónmi.

V máji uvedie Kia na domáci kórejský trh novú vlajkovú loď. Jún sa ponesie v znamení faceliftu modelu Soul a v októbri môžeme očakávať nový Carens. V porovnaní s predchodcom opäť o čosi podrastie, aby mohol byť plnohodnotným konkurentom vozidlám ako Opel Zafira a VW Touran. Vyrábať sa bude s karosériou jednej veľkosti v päť aj sedemmiestnej verzii.

Okrem nových modelov sa môžeme tešiť aj na technické novinky. Do modelu Rio začnú v roku 2012 montovať preplňovanú verziu benzínového štvorvalca 1.2 CVVT , ktorý ponúkne výkon až 96 kW/130 k.

Nová vlajková loď dostane kompaktnú osemstupňovú automatickú prevodovku a pravdepodobne v novom cee´de sa objaví šesťstupňová dvojspojková automatická prevodovka, ktorá bude mať premiéru v modeli Hyundai Veloster. Technológia ISG so systémom stop/štart bude čoskoro aplikovaná zo súčasných troch na osem modelov.

Ďalšie informácie zo zákulisia

Začiatkom leta Kia Motors posilní výrobu dvojlitrových naftových motorov o 30.000 kusov, ktoré sa robia v Kórei a pri uvedení modelu Sportage ich bol nedostatok.

Nový veľký van Kia Carnival je odklepnutý. Jeho predskokanom je koncept KV7, prestavený v januári na detroitskom autosalóne. Kia s ním počíta hlavne pre trhy USA. Či sa dostane aj do Európy zatiaľ nebolo rozhodnuté.

Zelenú dostal tiež kabriolet, ktorý je veľkým želaním šéfdizajnéra značky Petra Schreyera. Z alternatívnych pohonov sa vraj pracuje na celej rodine elektromobilov segmentu B, čiže veľkosti Ria.

Na záver ešte jeden postreh. Počas mojej novinárskej praxe som navštívil niekoľko vývojových objektov automobiliek, kde sa testovali prototypy. Takú premávku a množstvo jazdiacich prototypov ako vo výskumnom a vývojovom centre koncernu Hyundai Kia Motors som však ešte nezažil.

Dokazuje to, že tento koncern má našliapnuté riadne tempo vývoja a minimálne najbližších niekoľko rokov sa máme na čo tešiť. Každý rok budeme zahltení niekoľkými novinkami. Len pre ilustráciu R&D centrum má rozlohu 3.470.000 m², 70 km testovacích tratí a pracuje v ňom 10.000 zamestnancov. To je jedno malé mesto.

Automobilový zápisník

Kórejci milujú veľké autá. Luxusné limuzíny sú tu oveľa hustejšie zastúpené než v Európe. Samozrejme prevažne domácej produkcie ako Hyundai Equus, tých je tu asi najviac. Kia nemá zatiaľ v tejto kategórii na kórejskom trhu zástupcu, ale limuzínu podobnej veľkosti už pripravuje a premiéru bude mať v máji budúceho roku.

Zamaskovaný testovací prototyp sme videli jazdiť vo výskumnom a vývojom centre. Bude to obor, tvarom karosérie pripomínajúci BMW7. Veľké auto je v Kórei vyjadrením spoločenského statusu.

Automobilke Kia sa na domácom trhu darí v nižších manažérskych segmentoch s limuzínami K7 a K5 ( u nás známe ako Kia Cadenza a Kia Optima). Kia K7 sa do Európy zatiaľ nedováža. K nám sa dostane pravdepodobne až jej ďalšia generácia. K5 príde na náš trh koncom tohto roka ako Optima.

Európske a všeobecne zahraničné autá sú výsadou bohatých ľudí. Celkový podiel zahraničných, čiže importovaných vozidiel dosahuje len 10%, pretože kvôli vysokému clu sú dosť drahé. Zvyšok tvoria kórejské značky. Najviac sa darí automobilke Hyundai, druhá je Kia, tretia Daewoo/Chevrolet a štvrtá Samsung.

Prevládajú čierne, strieborné a biele farby karosérie. Auto s iným odtieňom karosérie stretnete len veľmi zriedka. Vozidlá týchto farieb si držia cenu aj pri opätovnom predaji, preto nikto nechce riskovať, že keď auto bude po niekoľkých rokoch, dostane za neho menej ako keby mal správnu farbu.

Kórejci menia autá veľmi často, väčšinou po troch rokoch. Preto aj vozidlový park v uliciach Seoulu je pomerne nový a moderný. Čo sa premávky týka, vodiči šoférujú rovnako ako u nás vľavo a jazdí sa v pravom pruhu.

Špecifikácia výbav sa približne zhoduje s európskou. Samozrejme sú modely, ktoré sa predávajú iba v Kórei a vyrábajú iba pre Kórejský trh, maximálne na vývoz do USA. V Kórei však jasne dominujú benzíny.

Sportage tu napríklad kúpite aj vo verzii R s 2,0-litrovým preplňovaným benzínovým štvorvalcom s výkonom 192 kW/262 k. Pravidlá cestnej premávky sa nám aspoň z autobusu zdajú veľmi podobné našim.

Vo všeobecnosti platí to, čo u nás - väčší a drzejší má prednosť. Náš šofér autobusu nás každý deň udivuje novými kúskami. Natlačí sa aj tam, kde by sa najdrzejší bratislavskí vodiči neodvážili odbočiť. Bežne sa jazdí tak tesne, že ku kontaktu dvoch áut chýbajú len centimetre.

Keď na prechode pred nami prechádzajú ľudia, šoféra nenapadne ubrať, iba zatrúbi s intenzitou zaoceánskeho parníka a ľudia sa rozutekajú. Kórejskou špecialitou je otáčanie sa v križovatke. Každodenným chlebíkom dopravné zápchy. Keď chcete prísť niekam na čas, oplatí sa ísť autobusom. Vozidlá prepravujúce viac než osem osôb majú vlastný pruh.

(Cestu hradila spoločnsoť Kia.)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 150
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 220
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 152
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 808
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 638
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 442
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 420
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 134
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 082
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 804

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.

TRENČÍN

Strelcovi zo Smeru potvrdil súd 20 rokov za pokus o vraždu

Krajský súd zamietol odvolanie Jaroslava Baču.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

Neprehliadnite tiež

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.