SME

Kórejci milujú paradoxne veľké autá

Ulice Soulu vyzerajú pre prvonávštevníka úplne inak, než by čakal. Namiesto záplavy malých áut veľké sedany. Domáce automobilky na to reagujú, ale myslia aj na ostatok sveta. Kia sľubuje množstvo noviniek.

(Zdroj: Rasťo Chvála)

SOUL. Málokto vie, že Kia je o 20 rokov staršia než jej hierarchicky vyššie postavený brat Hyundai. V roku 1944 začala s ručnou výrobou bicyklov, aby v roku 1951 odštartovala výrobu prvého masovo produkovaného kórejského bicykla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po bicykloch sa v roku 1961 vrhla na výrobu motocyklov a v roku 1973 začala vyrábať automobily. Prvý model z jej produkcie mal premiéru v roku 1974 a volal sa Brisa. Veľký úspech mal najmä pick-up tohto modelového radu. Prvým exportovaným modelom bola Kia Pride, v licencii vyrábaná Mazda 121.

SkryťVypnúť reklamu

K spojeniu automobiliek Hyundai a Kia došlo v roku 1998, keď Kia hľadala strategického partnera pre ďalší rozvoj. Vznikla tak silná kórejská automobilová skupina, ktorá dnes pozostáva zo 41 firiem a zamestnáva po celom svete viac ako 120.000 ľudí.

Za svoj prelomový model Kia považuje SUV Sorento z roku 2003, ktoré celosvetovo zmenilo vnímanie značky. Dnes Kia pracuje na ďalšej zmene imidžu. Už nechce byť známa najmä dobrým pomerom ceny a hodnoty, ale vzrušujúcim dizajnom a dynamickým charakterom.

Za jeden zo spoločných cieľov si koncern Hyundai Kia Motors dáva zmenšenie počtu platforiem pri súčasnom navýšení modelov. Keď v roku 2002 produkoval 28 modelov na 22 platformách, v roku 2009 to bolo 32 modelov na 18 platformách a do roku 2013 chce počet platforiem zúžiť na šesť a počet modelov rozšíriť na 40.

SkryťVypnúť reklamu

Obchodne sa automobilke Kia Motors posledné roky veľmi darí. Jej predaje kontinuálne rastú. V roku 2008 + 20%, 2009 + 27% a vlani si polepšila o ďalších 12%, keď celosvetovo predala 2.089.355 automobilov. Toto číslo plánuje v tomto roku zvýšiť na 2.345.000.

V Kórei má Kia Motors štyri fabriky, z ktorých je najväčšia Hwasung s ročnou produkciou 600.000 vozidiel. Doma je Kia schopná vyprodukovať celkovo 1,6 milióna automobilov. V priebehu uplynulých piatich rokov výrazne navýšila tiež produkciu mimo Kórei z pôvodných 130.000 vozidiel na 1,1 milióna.

Na tomto čísle sa menej ako jednou tretinou podieľa aj naša slovenská fabrika Kia Motors pri Žiline. Okrem Slovenska má mimo Kórei fabriky tiež v Číne, USA a Rusku.

Očakávané premiéry Kia Motors v roku 2012

Apríl – bude patriť novej generácii modelu cee´d . Od vedenia automobilky sa nám podarilo zistiť, že cee´d ostane výhradne európskym modelom. V novinke bude debutovať motor 1.6 T-GDI - preplňovaný štvorvalec v niekoľkých výkonových vyhotoveniach.

SkryťVypnúť reklamu

Cee´d druhej generácie sme stretli v priestoroch fabriky v zamaskovanej podobe. Karoséria si zachová na prvý pohľad pôvodné proporcie. Zmenia sa predné aj zadné svetlá a prepracovaný bude tiež interiér. Priestorový panel dostane hlboké budíky na spôsob Alfy Romeo. Predné svetlá budú môcť byť vybavené LED dennými svetlami aj xenónmi.

V máji uvedie Kia na domáci kórejský trh novú vlajkovú loď. Jún sa ponesie v znamení faceliftu modelu Soul a v októbri môžeme očakávať nový Carens. V porovnaní s predchodcom opäť o čosi podrastie, aby mohol byť plnohodnotným konkurentom vozidlám ako Opel Zafira a VW Touran. Vyrábať sa bude s karosériou jednej veľkosti v päť aj sedemmiestnej verzii.

Okrem nových modelov sa môžeme tešiť aj na technické novinky. Do modelu Rio začnú v roku 2012 montovať preplňovanú verziu benzínového štvorvalca 1.2 CVVT , ktorý ponúkne výkon až 96 kW/130 k.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nová vlajková loď dostane kompaktnú osemstupňovú automatickú prevodovku a pravdepodobne v novom cee´de sa objaví šesťstupňová dvojspojková automatická prevodovka, ktorá bude mať premiéru v modeli Hyundai Veloster. Technológia ISG so systémom stop/štart bude čoskoro aplikovaná zo súčasných troch na osem modelov.

Ďalšie informácie zo zákulisia

Začiatkom leta Kia Motors posilní výrobu dvojlitrových naftových motorov o 30.000 kusov, ktoré sa robia v Kórei a pri uvedení modelu Sportage ich bol nedostatok.

Nový veľký van Kia Carnival je odklepnutý. Jeho predskokanom je koncept KV7, prestavený v januári na detroitskom autosalóne. Kia s ním počíta hlavne pre trhy USA. Či sa dostane aj do Európy zatiaľ nebolo rozhodnuté.

Zelenú dostal tiež kabriolet, ktorý je veľkým želaním šéfdizajnéra značky Petra Schreyera. Z alternatívnych pohonov sa vraj pracuje na celej rodine elektromobilov segmentu B, čiže veľkosti Ria.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na záver ešte jeden postreh. Počas mojej novinárskej praxe som navštívil niekoľko vývojových objektov automobiliek, kde sa testovali prototypy. Takú premávku a množstvo jazdiacich prototypov ako vo výskumnom a vývojovom centre koncernu Hyundai Kia Motors som však ešte nezažil.

Dokazuje to, že tento koncern má našliapnuté riadne tempo vývoja a minimálne najbližších niekoľko rokov sa máme na čo tešiť. Každý rok budeme zahltení niekoľkými novinkami. Len pre ilustráciu R&D centrum má rozlohu 3.470.000 m², 70 km testovacích tratí a pracuje v ňom 10.000 zamestnancov. To je jedno malé mesto.

Automobilový zápisník

Kórejci milujú veľké autá. Luxusné limuzíny sú tu oveľa hustejšie zastúpené než v Európe. Samozrejme prevažne domácej produkcie ako Hyundai Equus, tých je tu asi najviac. Kia nemá zatiaľ v tejto kategórii na kórejskom trhu zástupcu, ale limuzínu podobnej veľkosti už pripravuje a premiéru bude mať v máji budúceho roku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zamaskovaný testovací prototyp sme videli jazdiť vo výskumnom a vývojom centre. Bude to obor, tvarom karosérie pripomínajúci BMW7. Veľké auto je v Kórei vyjadrením spoločenského statusu.

Automobilke Kia sa na domácom trhu darí v nižších manažérskych segmentoch s limuzínami K7 a K5 ( u nás známe ako Kia Cadenza a Kia Optima). Kia K7 sa do Európy zatiaľ nedováža. K nám sa dostane pravdepodobne až jej ďalšia generácia. K5 príde na náš trh koncom tohto roka ako Optima.

Európske a všeobecne zahraničné autá sú výsadou bohatých ľudí. Celkový podiel zahraničných, čiže importovaných vozidiel dosahuje len 10%, pretože kvôli vysokému clu sú dosť drahé. Zvyšok tvoria kórejské značky. Najviac sa darí automobilke Hyundai, druhá je Kia, tretia Daewoo/Chevrolet a štvrtá Samsung.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevládajú čierne, strieborné a biele farby karosérie. Auto s iným odtieňom karosérie stretnete len veľmi zriedka. Vozidlá týchto farieb si držia cenu aj pri opätovnom predaji, preto nikto nechce riskovať, že keď auto bude po niekoľkých rokoch, dostane za neho menej ako keby mal správnu farbu.

Kórejci menia autá veľmi často, väčšinou po troch rokoch. Preto aj vozidlový park v uliciach Seoulu je pomerne nový a moderný. Čo sa premávky týka, vodiči šoférujú rovnako ako u nás vľavo a jazdí sa v pravom pruhu.

Špecifikácia výbav sa približne zhoduje s európskou. Samozrejme sú modely, ktoré sa predávajú iba v Kórei a vyrábajú iba pre Kórejský trh, maximálne na vývoz do USA. V Kórei však jasne dominujú benzíny.

Sportage tu napríklad kúpite aj vo verzii R s 2,0-litrovým preplňovaným benzínovým štvorvalcom s výkonom 192 kW/262 k. Pravidlá cestnej premávky sa nám aspoň z autobusu zdajú veľmi podobné našim.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo všeobecnosti platí to, čo u nás - väčší a drzejší má prednosť. Náš šofér autobusu nás každý deň udivuje novými kúskami. Natlačí sa aj tam, kde by sa najdrzejší bratislavskí vodiči neodvážili odbočiť. Bežne sa jazdí tak tesne, že ku kontaktu dvoch áut chýbajú len centimetre.

Keď na prechode pred nami prechádzajú ľudia, šoféra nenapadne ubrať, iba zatrúbi s intenzitou zaoceánskeho parníka a ľudia sa rozutekajú. Kórejskou špecialitou je otáčanie sa v križovatke. Každodenným chlebíkom dopravné zápchy. Keď chcete prísť niekam na čas, oplatí sa ísť autobusom. Vozidlá prepravujúce viac než osem osôb majú vlastný pruh.

(Cestu hradila spoločnsoť Kia.)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 048
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 7 926
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 074
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 386
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 149
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 095
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 538
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 208
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  2. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  3. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  4. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  5. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  6. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  7. Marek Namešpetra: J.K. Love SuperStar
  8. Dominik Sumbal: Ficove opatrenia vedú Slovensko do špirály ekonomického úpadku. Riešenia existujú – a volajú sa zodpovednosť a zdravý rozum.
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 077
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 143
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 678
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 447
  5. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 17 775
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 756
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 405
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 329
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu