LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Tento staronový jednovalcový Bavoráčik tu už raz bol pod menom F 650GS a jeho výroba skončila v septembri 2007. Po štyroch rokoch páni z Berlína usúdili, že je čas na comeback a starú GS omladili a opäť vpustili medzi pospolitý ľud motorkársky.
Ako by sme charakterizovali proces omladenia jednou vetou? Na rám aj motor z predchádzajúceho modelu sa nahodili plasty v novom dizajne a, voilà, nová motorka je na svete.
Pohonná jednotka je osvedčený a spoľahlivý, vodou chladený jednovalec z dielne rakúskej firmy Rotax, a rám je klasický oceľový, rúrkový. Toto všetko tu už bolo a v zásade to nie je úplne zlé.
Ak k tomu pridám „joklovinovú“ zadnú kyvnú vidlu a dizajnovo zastarané puzdrá klasických predných teleskopov (apropo, predné teleskopy by sme v 21. storočí čakali skôr vo forme up side down vidlice), tak prichádzam k záveru, že pri tomto staronovom modeli sa firma BMW Motorrad, ktorá je inak známa svojimi investíciami do nových riešení, rozhodla čo najviac ušetriť na vývoji a na použitých dieloch a zaplatiť jedine dizajnérov za nový vzhľad.
Dizajnéri si svoju robotu odviedli na výbornú. Svetlo si plní svoju úlohu príkladne, na riadidlách sa nešetrilo a sú dostatočne pevné, a hlavne široké, čo má pozitívny vplyv na ovládateľnosť.
Ergonómia sedla je príkladná a povrchová protišmyková úprava naozaj funguje. Ako príplatkovú výbavu sme testovali vypínateľné ABS, ktoré je naozaj hodné každého centu čo stojí, ale na môj vkus je príliš citlivé a aktivuje sa priskoro.
Vyhrievané rukoväte, na ktoré keď si raz zvyknete, tak si bez nich v chladných dňoch už neviete predstaviť život... Hlavný stojan, ktorý uľahčuje mazanie reťaze je navrhnutý tak dobre, že po troche cviku tú relatívne ťažšiu motorku naň bez problémov vyhodí aj vaša 50- kilová priateľka. Proti dlhoprstým je za príplatok možné dokúpiť si fabrický DWA alarm aj s imobilizérom.
Podvozok je na ceste o chlp lepší ako v teréne, ale tento pocit môže byť ovplyvnený cestným vzorom pneumatík Bridgestone Battlewing, ktoré boli použité ako prvomontáž z fabriky. Fun faktor na kľukatej asfaltovej ceste z G 650 GS len tak srší, ale s pribúdajúcou šotolinou a rozbitým terénom sa stráca.
Naozaj nie je žiaden kumšt dostať predné tlmiče v teréne na doraz, ale to neberiem ako chybu, pretože na ťažšie terény sú určené iné motorky.
Spotreba, slovo dnes tak často zo všetkých strán skloňované, je ukážková, a výrobca udáva pri konštantnej jazde 90km/h spotrebu 3,2 litra benzínu na 100 km. Tomuto údaju celkom aj verím, nakoľko pri tankovaní nám vyšla spotreba 4,3 litra/100km, a to vzhľadom na potrebu neustáleho zastavovania sa a rozbiehania pri filmovaní je údaj viac než dobrý.
G 650 GS je motorka, ktorá nie je v ničom zlá, ale skúseného motorkára ničím nenadchne. Ako vstupná brána pre mladého chalana do sveta cestných endúr, pre vašu priateľku, čo chce začať jazdiť sama alebo pre vášho tatka, ktorý chodí na ryby je to ideálna voľba.
Na každodenné dochádzanie do práce po rozbitých slovenských cestách pre niekoho, kto nemá rád skútre, je malá „géesa“ taktiež zaujímavou alternatívou.
Cena | 7 250 eur |
Motor | 652 ccm, 4 ventily, DOHC |
Výkon | 48 koní pri 6 500 ot./min. |
Krút. moment | 60 Nm pri 5 000 ot./min. |
Prevodovka | 6-stupňová |
Sekundárny prevod | reťaz |
Rozmery (D x Š x V) | 2 165 x 920 x 1 240 mm |
Hmotnosť | 192 kg (prevádzková) |
Rázvor | 1 477 mm |
Výška sedla | 780 - 820 mm |
Objem pal. nádrže | 14 litrov |
Pneu | predná 110/80-19 |
Pneu | zadná 140/80-17 |
video: Majo Illéš, Ján „raptor“ Grácz
Autor: Ján „raptor“ Grácz