Ak vám chýba na aute nálepka od povinnej kontroly, vybavte si ju čo najskôr

Chýbajúca nálepka kontroly originality nemusí byť problém, ak si ju vybavíte čo najskôr. V opačnom prípade to pre vás môže znamenať pokutu od policajta.

Pokutu môžete dostať aj vtedy, ak autu evidovanému na Slovensku urobíte technickú alebo emisnú kontrolu v zahraničí namiesto na Slovensku. Problém nie je ani tak to zahraničie ako to, že ju nebudete mať spravenú u nás.

Chýbajúca nálepka kontroly originality

Lukáš: "Minulý rok som kúpil auto Mazdu 323F. Je to staršie auto z roku 1990, no na Slovensku je necelé tri roky, z toho ja ju vlastním rok. Kontrolu originality robil ešte predchádzajúci majiteľ. Auto malo všetky nálepky na okne (TK, EK aj KO). Končila však technická a emisná, tak sme sa s majiteľom dohodli, že ich spraví a ja si už len dorobím administratívnu TK a EK.

Prišiel som si po auto a na aute boli platné značky o TK a EK, no zistili sme, že pri strhnutí starých značiek o TK a EK strhli aj značku o KO. Jediný dôkaz o KO zostal na zadnom okne, nálepka od IRISIDENT (bielo modrý krúžok), kde je kód auta (kód kontroly) o vykonaní KO.

Vtedy som to neriešil, čo bola asi chyba. Prešiel som viacerými námatkovými kontrolami na ceste, vždy v poriadku. Až raz na jednej si pri kontrole papierových dokladov o EK a TK pozeral policajt ŠPZ vzadu a všimol si aj logo o kontrole originality. Neviem, čo to pána policajta napadlo, no rozbehol sa dopredu a tam zistil, že daná nálepka chýba.

Vysvetlil som mu, že ju strhli na stanici TK, no na moje počudovanie mu to vadilo, ale nechal ma odísť s napomenutím, že si to mám dať do poriadku. Čo tým však myslel neviem.

Ako dlho som povinný mať na čelnom skle nálepku o absolvovaní KO a čo robiť v prípade že mi ju na stanici technickej kontroly strhnú? Som povinný ísť na stanicu KO a pýtať si nálepku nanovo, alebo ako mám postupovať? Môžem za to vôbec dostať pokutu?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

V Lukášovom prípade je problémom len chýbajúca nálepka ako doklad kontroly originality. Ak by jazdil bez nej, porušil by predpisy a hrozila by mu pokuta.

Podľa nás sa policajt zachoval korektne. Aj keď mohol Lukáša pokutovať za chýbajúcu nálepku kontroly originality, vybral si upozornenie na problém.

Ak by vám, podobne ako Lukášovi, chýbala nálepka, stačí zájsť na pracovisko kontroly originality. Ako nás informoval Róbert Zrubák, riaditeľ banskobystrickej Poverenej technickej služba kontroly originality vozidiel, Lukášovi stačí absolvovať administratívnu kontrolu originality.

V rámci nej pracovníci stanice preveria auto. Zistia, či je možné nálepku vydať a ak všetko pôjde hladko, po zaplatení príslušného poplatku dostanete chýbajúcu nálepku.

Podobne, ako nálepku kontroly originality, si v rámci administratívnych kontrol môžete vybaviť aj nálepky emisnej alebo technickej kontroly.

Technickú a emisnú si robte na Slovensku

Dušan: "Keď som dlhodobo v zahraničí a mám ŠPZ-ku slovenskú, musím ísť na TK a emisnú na Slovensko, alebo sa to dá aj tu, kde som, v Belgicku?"

To, či môže auto evidované v zahraničí jazdiť na emisnú a technickú kontrolu urobenú v zahraničí, záleží od predpisov v danej krajine.

Na Slovensku by však auto, ktoré nemá urobenú povinnú emisnú alebo technickú kontrolu na území našej krajiny, jazdilo v rozpore s predpismi. Prevádzkovateľ vozidla pritom riskuje pokutu od obvodného úradu dopravy a to aj vtedy, ak by ste s autom už nikdy nezašli na Slovensko.

Prevádzkovateľ vozidla je totiž povinný v lehote od jedného do štyroch rokov (v závislosti od vozidla) absolvovať s vozidlom evidovaným v Slovenskej republike pravidelnú technickú a emisnú kontrolu na príslušnom pracovisku s licenciou od nášho ministerstva dopravy.

Aj traktor musí ísť na povinné kontroly?

Ján: "Ja by som sa chcel spýtať, či aj na traktor potrebujem mať TK a EK, lebo niektorí tvrdia, že to je potrebné, iní, že nie."

Podľa vyhlášky k zákonu o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách aj traktor podlieha pravidelnej technickej a emisnej kontrole. Technickú aj emisnú kontrolu musí absolvovať prvý krát po 4 rokoch od prvej evidencia vozidla a potom každé dva roky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 433
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 513
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 16 121
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 957
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 608
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 496
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 723
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 506
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 919
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 662

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.