SME

Ak vám chýba na aute nálepka od povinnej kontroly, vybavte si ju čo najskôr

Chýbajúca nálepka kontroly originality nemusí byť problém, ak si ju vybavíte čo najskôr. V opačnom prípade to pre vás môže znamenať pokutu od policajta.

Pokutu môžete dostať aj vtedy, ak autu evidovanému na Slovensku urobíte technickú alebo emisnú kontrolu v zahraničí namiesto na Slovensku. Problém nie je ani tak to zahraničie ako to, že ju nebudete mať spravenú u nás.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chýbajúca nálepka kontroly originality

Lukáš: "Minulý rok som kúpil auto Mazdu 323F. Je to staršie auto z roku 1990, no na Slovensku je necelé tri roky, z toho ja ju vlastním rok. Kontrolu originality robil ešte predchádzajúci majiteľ. Auto malo všetky nálepky na okne (TK, EK aj KO). Končila však technická a emisná, tak sme sa s majiteľom dohodli, že ich spraví a ja si už len dorobím administratívnu TK a EK.

Prišiel som si po auto a na aute boli platné značky o TK a EK, no zistili sme, že pri strhnutí starých značiek o TK a EK strhli aj značku o KO. Jediný dôkaz o KO zostal na zadnom okne, nálepka od IRISIDENT (bielo modrý krúžok), kde je kód auta (kód kontroly) o vykonaní KO.

Vtedy som to neriešil, čo bola asi chyba. Prešiel som viacerými námatkovými kontrolami na ceste, vždy v poriadku. Až raz na jednej si pri kontrole papierových dokladov o EK a TK pozeral policajt ŠPZ vzadu a všimol si aj logo o kontrole originality. Neviem, čo to pána policajta napadlo, no rozbehol sa dopredu a tam zistil, že daná nálepka chýba.

Vysvetlil som mu, že ju strhli na stanici TK, no na moje počudovanie mu to vadilo, ale nechal ma odísť s napomenutím, že si to mám dať do poriadku. Čo tým však myslel neviem.

Ako dlho som povinný mať na čelnom skle nálepku o absolvovaní KO a čo robiť v prípade že mi ju na stanici technickej kontroly strhnú? Som povinný ísť na stanicu KO a pýtať si nálepku nanovo, alebo ako mám postupovať? Môžem za to vôbec dostať pokutu?"

SkryťVypnúť reklamu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

V Lukášovom prípade je problémom len chýbajúca nálepka ako doklad kontroly originality. Ak by jazdil bez nej, porušil by predpisy a hrozila by mu pokuta.

Podľa nás sa policajt zachoval korektne. Aj keď mohol Lukáša pokutovať za chýbajúcu nálepku kontroly originality, vybral si upozornenie na problém.

Ak by vám, podobne ako Lukášovi, chýbala nálepka, stačí zájsť na pracovisko kontroly originality. Ako nás informoval Róbert Zrubák, riaditeľ banskobystrickej Poverenej technickej služba kontroly originality vozidiel, Lukášovi stačí absolvovať administratívnu kontrolu originality.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci nej pracovníci stanice preveria auto. Zistia, či je možné nálepku vydať a ak všetko pôjde hladko, po zaplatení príslušného poplatku dostanete chýbajúcu nálepku.

Podobne, ako nálepku kontroly originality, si v rámci administratívnych kontrol môžete vybaviť aj nálepky emisnej alebo technickej kontroly.

Technickú a emisnú si robte na Slovensku

Dušan: "Keď som dlhodobo v zahraničí a mám ŠPZ-ku slovenskú, musím ísť na TK a emisnú na Slovensko, alebo sa to dá aj tu, kde som, v Belgicku?"

To, či môže auto evidované v zahraničí jazdiť na emisnú a technickú kontrolu urobenú v zahraničí, záleží od predpisov v danej krajine.

Na Slovensku by však auto, ktoré nemá urobenú povinnú emisnú alebo technickú kontrolu na území našej krajiny, jazdilo v rozpore s predpismi. Prevádzkovateľ vozidla pritom riskuje pokutu od obvodného úradu dopravy a to aj vtedy, ak by ste s autom už nikdy nezašli na Slovensko.

SkryťVypnúť reklamu

Prevádzkovateľ vozidla je totiž povinný v lehote od jedného do štyroch rokov (v závislosti od vozidla) absolvovať s vozidlom evidovaným v Slovenskej republike pravidelnú technickú a emisnú kontrolu na príslušnom pracovisku s licenciou od nášho ministerstva dopravy.

Aj traktor musí ísť na povinné kontroly?

Ján: "Ja by som sa chcel spýtať, či aj na traktor potrebujem mať TK a EK, lebo niektorí tvrdia, že to je potrebné, iní, že nie."

Podľa vyhlášky k zákonu o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách aj traktor podlieha pravidelnej technickej a emisnej kontrole. Technickú aj emisnú kontrolu musí absolvovať prvý krát po 4 rokoch od prvej evidencia vozidla a potom každé dva roky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 832
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 629
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 526
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 186
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 131
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 837
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 755
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 732
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Tušš: Dobro vs. zlo
  2. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  3. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  4. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Eva Bachletová: Naše svetlo
  7. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  8. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 134
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 477
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 881
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 598
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 18 243
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 212
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 694
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 739
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu