SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Ak vám chýba na aute nálepka od povinnej kontroly, vybavte si ju čo najskôr

Chýbajúca nálepka kontroly originality nemusí byť problém, ak si ju vybavíte čo najskôr. V opačnom prípade to pre vás môže znamenať pokutu od policajta.

Pokutu môžete dostať aj vtedy, ak autu evidovanému na Slovensku urobíte technickú alebo emisnú kontrolu v zahraničí namiesto na Slovensku. Problém nie je ani tak to zahraničie ako to, že ju nebudete mať spravenú u nás.

Chýbajúca nálepka kontroly originality

Lukáš: "Minulý rok som kúpil auto Mazdu 323F. Je to staršie auto z roku 1990, no na Slovensku je necelé tri roky, z toho ja ju vlastním rok. Kontrolu originality robil ešte predchádzajúci majiteľ. Auto malo všetky nálepky na okne (TK, EK aj KO). Končila však technická a emisná, tak sme sa s majiteľom dohodli, že ich spraví a ja si už len dorobím administratívnu TK a EK.

Prišiel som si po auto a na aute boli platné značky o TK a EK, no zistili sme, že pri strhnutí starých značiek o TK a EK strhli aj značku o KO. Jediný dôkaz o KO zostal na zadnom okne, nálepka od IRISIDENT (bielo modrý krúžok), kde je kód auta (kód kontroly) o vykonaní KO.

Vtedy som to neriešil, čo bola asi chyba. Prešiel som viacerými námatkovými kontrolami na ceste, vždy v poriadku. Až raz na jednej si pri kontrole papierových dokladov o EK a TK pozeral policajt ŠPZ vzadu a všimol si aj logo o kontrole originality. Neviem, čo to pána policajta napadlo, no rozbehol sa dopredu a tam zistil, že daná nálepka chýba.

Vysvetlil som mu, že ju strhli na stanici TK, no na moje počudovanie mu to vadilo, ale nechal ma odísť s napomenutím, že si to mám dať do poriadku. Čo tým však myslel neviem.

Ako dlho som povinný mať na čelnom skle nálepku o absolvovaní KO a čo robiť v prípade že mi ju na stanici technickej kontroly strhnú? Som povinný ísť na stanicu KO a pýtať si nálepku nanovo, alebo ako mám postupovať? Môžem za to vôbec dostať pokutu?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

V Lukášovom prípade je problémom len chýbajúca nálepka ako doklad kontroly originality. Ak by jazdil bez nej, porušil by predpisy a hrozila by mu pokuta.

Podľa nás sa policajt zachoval korektne. Aj keď mohol Lukáša pokutovať za chýbajúcu nálepku kontroly originality, vybral si upozornenie na problém.

Ak by vám, podobne ako Lukášovi, chýbala nálepka, stačí zájsť na pracovisko kontroly originality. Ako nás informoval Róbert Zrubák, riaditeľ banskobystrickej Poverenej technickej služba kontroly originality vozidiel, Lukášovi stačí absolvovať administratívnu kontrolu originality.

V rámci nej pracovníci stanice preveria auto. Zistia, či je možné nálepku vydať a ak všetko pôjde hladko, po zaplatení príslušného poplatku dostanete chýbajúcu nálepku.

Podobne, ako nálepku kontroly originality, si v rámci administratívnych kontrol môžete vybaviť aj nálepky emisnej alebo technickej kontroly.

Technickú a emisnú si robte na Slovensku

Dušan: "Keď som dlhodobo v zahraničí a mám ŠPZ-ku slovenskú, musím ísť na TK a emisnú na Slovensko, alebo sa to dá aj tu, kde som, v Belgicku?"

To, či môže auto evidované v zahraničí jazdiť na emisnú a technickú kontrolu urobenú v zahraničí, záleží od predpisov v danej krajine.

Na Slovensku by však auto, ktoré nemá urobenú povinnú emisnú alebo technickú kontrolu na území našej krajiny, jazdilo v rozpore s predpismi. Prevádzkovateľ vozidla pritom riskuje pokutu od obvodného úradu dopravy a to aj vtedy, ak by ste s autom už nikdy nezašli na Slovensko.

Prevádzkovateľ vozidla je totiž povinný v lehote od jedného do štyroch rokov (v závislosti od vozidla) absolvovať s vozidlom evidovaným v Slovenskej republike pravidelnú technickú a emisnú kontrolu na príslušnom pracovisku s licenciou od nášho ministerstva dopravy.

Aj traktor musí ísť na povinné kontroly?

Ján: "Ja by som sa chcel spýtať, či aj na traktor potrebujem mať TK a EK, lebo niektorí tvrdia, že to je potrebné, iní, že nie."

Podľa vyhlášky k zákonu o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách aj traktor podlieha pravidelnej technickej a emisnej kontrole. Technickú aj emisnú kontrolu musí absolvovať prvý krát po 4 rokoch od prvej evidencia vozidla a potom každé dva roky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 727
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 071
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 158
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 868
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 745
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 548
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 773
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 139
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 954
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 619
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.