SME
Pondelok, 29. november, 2021 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Ani vy nemáte radi pomalých na diaľnici?

Jazdiť po diaľnici rýchlosťami, ktoré sú blízke minimálnej povolenej rýchlosti, môže byť nebezpečné. Rýchlejší vodiči dokážu byť voči pomalším veľmi nepríjemní a netolerantní.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Niektorí sú ochotní dokonca aj ohroziť iných, len aby mohli ísť rýchlejšie. Správajú sa, akoby cesty boli postavené len pre nich. V poradni Natankuj.sk sme našli aj takýto prípad:

Jozmic: "Chcel by som sa spýtať, čo mám robiť, ak idem s osobným autom a prívesným vozíkom, ktorý má obmedzenú rýchlosť na 80 km/h, po diaľnici a zozadu sa na mňa tlačia kamióny, ktoré majú zakázané na diaľnici predbiehať.

Mám sa na chvíľu zaradiť do ľavého pruhu, aby ma mohol kamión sprava predísť? Tu však riskujem kolíziu s autom, ktoré v tom pruhu ide rýchlosťou 130 km/h.

Mám sa naopak zaradiť čo najviac doprava a trochu aj prejsť cez plnú čiaru, aby ma mohol kamión predísť zľava? Je to totiž dosť stresujúca jazda, keď máte v pätách trúbiaci a blikajúci kamión."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Jazdiť po diaľnici s jazdnou súpravou, ktorá má obmedzenú rýchlosť jazdy na 80 km/h, je odvážne. Po diaľniciach mimo obce sa totiž smie jazdiť najmenej 80-kou. Aby toto Jozmic dodržal, musel by ísť presne 80-kou. Aj vyššia a aj nižšia rýchlosť by preňho mohla znamenať pokutu.

Ísť pomalšie nie je zločin

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané. Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km/h. V úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 65 km/h.

Ísť 80-kou po diaľnici nie je v rozpore s pravidlami. Dokonca sa pri takto idúcom vozidle nedá hovoriť ani o prekážke cestnej premávky, keďže pomalé vozidlo nemôže ani ohroziť a ani obmedziť jazdu vozidiel.

Niekto by mohol namietať, že prekážal rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzoval plynulosť premávky. Plynulosť by obmedzoval len vtedy, ak by striedavo bezdôvodne brzdil a následne pridával plyn. Obmedzenie plynulosti premávky ale nie je situácia, ak niekto ide pomalšie ako iní, no plynule. Ak by to bolo naopak, aj pribrzdenie pred prekážkou cestnej premávky alebo pred zákrutou by bolo obmedzením plynulosti premávky.

Ísť 80-kou po diaľnici nie je v kontexte ustanovení zákona o cestnej premávke ani prekážanie rýchlejšie idúcim vozidlám. Ak pomalá jazda nie je bezdôvodná s úmyslom brzdiť premávku, o prekážaní iným sa podľa predpisov nedá hovoriť. V opačnom prípade by predpisy porušoval každý, kto ide pomalšie ako iný.

Agresivity sa na cestách nezbavíme tým, že jej budeme ustupovať

Ak už je niekto na diaľnici a jazdí tam 80-kou, nech je to pre iných akokoľvek nepredstaviteľné a útrpné, nie je povinnosťou vodiča pomalého vozidla uhýbať sa rýchlejším vozidlám jazdiacim za ním. Ak by prešiel do ľavého jazdného pruhu, riskoval by pokutu za bezdôvodnú jazdu v ľavom jazdnom pruhu. Ak by sa posunul na krajnicu, hrozil by mu dokonca zákaz šoférovania až na dva roky.

Áno, jazdiť pred kamiónom, ktorého vodič sa na vás lepí zo zadu, vytrubuje po vás alebo vyblikáva, nie je nič príjemné. Ak by bol Jozmic ochotný riskovať pokutu jazdou po krajnici alebo v ľavom jazdnom pruhu, nemal by mať problém ani s rýchlejšou jazdou. Všetky tri možnosti, ako pustiť pred seba kamión, však "zaváňajú" aj ohrozením bezpečnosti.

V ľavom jazdnom pruhu ísť 80-kou môže znamenať nehodu s rýchlo idúcim autom. Krajnica môže obsahovať nečistoty, ktoré by extrémnom prípade mohli spôsobiť defekt a takisto haváriu. No a rýchla jazda s vozíkom takisto nie je bezpečná.

Ak kamionista nemal problém ohrozovať iných, mohol predbiehať

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič motorového vozidla kategórie N, 20) ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.

Najistejšie je ísť vo svojom jazdnom pruhu, podľa predpisov a ignorovať nervóznych a agresívnych vodičov za vami. Ak kamionista, o ktorom napísal Jozmic, nemá problém s porušovaním predpisov, zjavne by nemal mať problém ani s predbehnutím pomalšieho vozidla.

Pre úplnosť ale treba dodať kamióny nesmú na diaľniciach predchádzať iné vozidlá. Povolené majú len obchádzanie.

Vodič kamiónu však mal za vozidlom Jozmica takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Je jedna možnosť, ako sa vysporiadať s agresívnymi vodičmi, ktorý sa správajú tak, ako to napísal Jozmic. Treba o nich informovať čo najskôr políciu, ktorá by problém mala riešiť. A aj keď vodiča, ktorý jazdí agresívne, nie je možné v súčasnosti potrestať prísne, časté upozorňovanie na tento problém prinúti kompetentných konať tak, aby sa agresivita z ciest začala vytrácať.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  2. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  3. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  4. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom
  5. Získaj náskok pred štartom
  6. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  7. Proxenta oficiálne potvrdila záujem o ďalšie investície na Kube
  8. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  9. Dávajú osemročnú záruku. Batérie vyvíjajú už desať rokov
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  1. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  5. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  6. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  9. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 388
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 639
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 344
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 030
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 134
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 672
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 409
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 319
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 808
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


12 h
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov

Blogy SME

  1. Ladislav Boršoš: Spejbl a Hurvínek…
  2. Martin Greguš: V akom stave sú dopravné komunikácie v Bratislave? Aký je Váš názor?
  3. Jiří Ščobák: Trading: Když už chcete rychle a spekulativně obchodovat, věnujte se oblasti, které rozumíte
  4. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #26 - Pol roka a prvý kilometer
  5. Jaroslav Polaček: Pamätáte si ešte na modré tabuľky? Ja už ani nie!
  6. Ján Marton: Progresívna vízia ministerstva pôdohospodárstva je skôr halucináciou diletantov.
  7. Adam Sedláček: Bravčové ucho pod stromčekom a sukňa nad kolenami
  8. František Lefler: Vianočné trhy v Nemecku
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 415
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 323
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 525
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 467
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 059
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 157
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 652
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 028
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu