Ani vy nemáte radi pomalých na diaľnici?

Jazdiť po diaľnici rýchlosťami, ktoré sú blízke minimálnej povolenej rýchlosti, môže byť nebezpečné. Rýchlejší vodiči dokážu byť voči pomalším veľmi nepríjemní a netolerantní.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Niektorí sú ochotní dokonca aj ohroziť iných, len aby mohli ísť rýchlejšie. Správajú sa, akoby cesty boli postavené len pre nich. V poradni Natankuj.sk sme našli aj takýto prípad:

Jozmic: "Chcel by som sa spýtať, čo mám robiť, ak idem s osobným autom a prívesným vozíkom, ktorý má obmedzenú rýchlosť na 80 km/h, po diaľnici a zozadu sa na mňa tlačia kamióny, ktoré majú zakázané na diaľnici predbiehať.

Mám sa na chvíľu zaradiť do ľavého pruhu, aby ma mohol kamión sprava predísť? Tu však riskujem kolíziu s autom, ktoré v tom pruhu ide rýchlosťou 130 km/h.

Mám sa naopak zaradiť čo najviac doprava a trochu aj prejsť cez plnú čiaru, aby ma mohol kamión predísť zľava? Je to totiž dosť stresujúca jazda, keď máte v pätách trúbiaci a blikajúci kamión."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Jazdiť po diaľnici s jazdnou súpravou, ktorá má obmedzenú rýchlosť jazdy na 80 km/h, je odvážne. Po diaľniciach mimo obce sa totiž smie jazdiť najmenej 80-kou. Aby toto Jozmic dodržal, musel by ísť presne 80-kou. Aj vyššia a aj nižšia rýchlosť by preňho mohla znamenať pokutu.

Ísť pomalšie nie je zločin

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané. Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km/h. V úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 65 km/h.

Ísť 80-kou po diaľnici nie je v rozpore s pravidlami. Dokonca sa pri takto idúcom vozidle nedá hovoriť ani o prekážke cestnej premávky, keďže pomalé vozidlo nemôže ani ohroziť a ani obmedziť jazdu vozidiel.

Niekto by mohol namietať, že prekážal rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzoval plynulosť premávky. Plynulosť by obmedzoval len vtedy, ak by striedavo bezdôvodne brzdil a následne pridával plyn. Obmedzenie plynulosti premávky ale nie je situácia, ak niekto ide pomalšie ako iní, no plynule. Ak by to bolo naopak, aj pribrzdenie pred prekážkou cestnej premávky alebo pred zákrutou by bolo obmedzením plynulosti premávky.

Ísť 80-kou po diaľnici nie je v kontexte ustanovení zákona o cestnej premávke ani prekážanie rýchlejšie idúcim vozidlám. Ak pomalá jazda nie je bezdôvodná s úmyslom brzdiť premávku, o prekážaní iným sa podľa predpisov nedá hovoriť. V opačnom prípade by predpisy porušoval každý, kto ide pomalšie ako iný.

Agresivity sa na cestách nezbavíme tým, že jej budeme ustupovať

Ak už je niekto na diaľnici a jazdí tam 80-kou, nech je to pre iných akokoľvek nepredstaviteľné a útrpné, nie je povinnosťou vodiča pomalého vozidla uhýbať sa rýchlejším vozidlám jazdiacim za ním. Ak by prešiel do ľavého jazdného pruhu, riskoval by pokutu za bezdôvodnú jazdu v ľavom jazdnom pruhu. Ak by sa posunul na krajnicu, hrozil by mu dokonca zákaz šoférovania až na dva roky.

Áno, jazdiť pred kamiónom, ktorého vodič sa na vás lepí zo zadu, vytrubuje po vás alebo vyblikáva, nie je nič príjemné. Ak by bol Jozmic ochotný riskovať pokutu jazdou po krajnici alebo v ľavom jazdnom pruhu, nemal by mať problém ani s rýchlejšou jazdou. Všetky tri možnosti, ako pustiť pred seba kamión, však "zaváňajú" aj ohrozením bezpečnosti.

V ľavom jazdnom pruhu ísť 80-kou môže znamenať nehodu s rýchlo idúcim autom. Krajnica môže obsahovať nečistoty, ktoré by extrémnom prípade mohli spôsobiť defekt a takisto haváriu. No a rýchla jazda s vozíkom takisto nie je bezpečná.

Ak kamionista nemal problém ohrozovať iných, mohol predbiehať

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič motorového vozidla kategórie N, 20) ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.

Najistejšie je ísť vo svojom jazdnom pruhu, podľa predpisov a ignorovať nervóznych a agresívnych vodičov za vami. Ak kamionista, o ktorom napísal Jozmic, nemá problém s porušovaním predpisov, zjavne by nemal mať problém ani s predbehnutím pomalšieho vozidla.

Pre úplnosť ale treba dodať kamióny nesmú na diaľniciach predchádzať iné vozidlá. Povolené majú len obchádzanie.

Vodič kamiónu však mal za vozidlom Jozmica takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Je jedna možnosť, ako sa vysporiadať s agresívnymi vodičmi, ktorý sa správajú tak, ako to napísal Jozmic. Treba o nich informovať čo najskôr políciu, ktorá by problém mala riešiť. A aj keď vodiča, ktorý jazdí agresívne, nie je možné v súčasnosti potrestať prísne, časté upozorňovanie na tento problém prinúti kompetentných konať tak, aby sa agresivita z ciest začala vytrácať.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 669
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 6 260
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 914
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 251
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 786
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 716
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 121
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 964
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 859
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 711

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

KOMENTÁRE

Balada o zrade, alebo bez Babiša to nepôjde

Andrej Babiš vyhral v premiérskom referende.

SVET

Politológ: České voľby? Fenomenálny úspech populizmu

Babiš vyhral, lebo kauzy prezentoval ako snahu o zničenie, tvrdí Miloš Gregor.

KOMENTÁRE

Česko púšťa k moci populistu s autokratickými tendenciami

Krajina, ktorá už raz autokraciu porazila, jej znovu otvára cestu.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.