SME
Sobota, 4. február, 2023 | Meniny má Veronika

Ani vy nemáte radi pomalých na diaľnici?

Jazdiť po diaľnici rýchlosťami, ktoré sú blízke minimálnej povolenej rýchlosti, môže byť nebezpečné. Rýchlejší vodiči dokážu byť voči pomalším veľmi nepríjemní a netolerantní.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Niektorí sú ochotní dokonca aj ohroziť iných, len aby mohli ísť rýchlejšie. Správajú sa, akoby cesty boli postavené len pre nich. V poradni Natankuj.sk sme našli aj takýto prípad:

Jozmic: "Chcel by som sa spýtať, čo mám robiť, ak idem s osobným autom a prívesným vozíkom, ktorý má obmedzenú rýchlosť na 80 km/h, po diaľnici a zozadu sa na mňa tlačia kamióny, ktoré majú zakázané na diaľnici predbiehať.

Mám sa na chvíľu zaradiť do ľavého pruhu, aby ma mohol kamión sprava predísť? Tu však riskujem kolíziu s autom, ktoré v tom pruhu ide rýchlosťou 130 km/h.

Mám sa naopak zaradiť čo najviac doprava a trochu aj prejsť cez plnú čiaru, aby ma mohol kamión predísť zľava? Je to totiž dosť stresujúca jazda, keď máte v pätách trúbiaci a blikajúci kamión."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Jazdiť po diaľnici s jazdnou súpravou, ktorá má obmedzenú rýchlosť jazdy na 80 km/h, je odvážne. Po diaľniciach mimo obce sa totiž smie jazdiť najmenej 80-kou. Aby toto Jozmic dodržal, musel by ísť presne 80-kou. Aj vyššia a aj nižšia rýchlosť by preňho mohla znamenať pokutu.

Ísť pomalšie nie je zločin

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané. Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km/h. V úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 65 km/h.

Ísť 80-kou po diaľnici nie je v rozpore s pravidlami. Dokonca sa pri takto idúcom vozidle nedá hovoriť ani o prekážke cestnej premávky, keďže pomalé vozidlo nemôže ani ohroziť a ani obmedziť jazdu vozidiel.

Niekto by mohol namietať, že prekážal rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzoval plynulosť premávky. Plynulosť by obmedzoval len vtedy, ak by striedavo bezdôvodne brzdil a následne pridával plyn. Obmedzenie plynulosti premávky ale nie je situácia, ak niekto ide pomalšie ako iní, no plynule. Ak by to bolo naopak, aj pribrzdenie pred prekážkou cestnej premávky alebo pred zákrutou by bolo obmedzením plynulosti premávky.

Ísť 80-kou po diaľnici nie je v kontexte ustanovení zákona o cestnej premávke ani prekážanie rýchlejšie idúcim vozidlám. Ak pomalá jazda nie je bezdôvodná s úmyslom brzdiť premávku, o prekážaní iným sa podľa predpisov nedá hovoriť. V opačnom prípade by predpisy porušoval každý, kto ide pomalšie ako iný.

Agresivity sa na cestách nezbavíme tým, že jej budeme ustupovať

Ak už je niekto na diaľnici a jazdí tam 80-kou, nech je to pre iných akokoľvek nepredstaviteľné a útrpné, nie je povinnosťou vodiča pomalého vozidla uhýbať sa rýchlejším vozidlám jazdiacim za ním. Ak by prešiel do ľavého jazdného pruhu, riskoval by pokutu za bezdôvodnú jazdu v ľavom jazdnom pruhu. Ak by sa posunul na krajnicu, hrozil by mu dokonca zákaz šoférovania až na dva roky.

Áno, jazdiť pred kamiónom, ktorého vodič sa na vás lepí zo zadu, vytrubuje po vás alebo vyblikáva, nie je nič príjemné. Ak by bol Jozmic ochotný riskovať pokutu jazdou po krajnici alebo v ľavom jazdnom pruhu, nemal by mať problém ani s rýchlejšou jazdou. Všetky tri možnosti, ako pustiť pred seba kamión, však "zaváňajú" aj ohrozením bezpečnosti.

V ľavom jazdnom pruhu ísť 80-kou môže znamenať nehodu s rýchlo idúcim autom. Krajnica môže obsahovať nečistoty, ktoré by extrémnom prípade mohli spôsobiť defekt a takisto haváriu. No a rýchla jazda s vozíkom takisto nie je bezpečná.

Ak kamionista nemal problém ohrozovať iných, mohol predbiehať

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič motorového vozidla kategórie N, 20) ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.

Najistejšie je ísť vo svojom jazdnom pruhu, podľa predpisov a ignorovať nervóznych a agresívnych vodičov za vami. Ak kamionista, o ktorom napísal Jozmic, nemá problém s porušovaním predpisov, zjavne by nemal mať problém ani s predbehnutím pomalšieho vozidla.

Pre úplnosť ale treba dodať kamióny nesmú na diaľniciach predchádzať iné vozidlá. Povolené majú len obchádzanie.

Vodič kamiónu však mal za vozidlom Jozmica takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Je jedna možnosť, ako sa vysporiadať s agresívnymi vodičmi, ktorý sa správajú tak, ako to napísal Jozmic. Treba o nich informovať čo najskôr políciu, ktorá by problém mala riešiť. A aj keď vodiča, ktorý jazdí agresívne, nie je možné v súčasnosti potrestať prísne, časté upozorňovanie na tento problém prinúti kompetentných konať tak, aby sa agresivita z ciest začala vytrácať.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 12 949
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 847
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 063
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 798
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 797
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 512
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 102
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


14 h
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Soňa Kallová: To najťažšie na záver. Národný park Mt. Kenya (UNESCO). Mt. Kenya verzus Kilimandžáro.
  2. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: Január 2023
  3. Martin Šuraba: Hrobárov almanach
  4. Robert Štepaník: diel 82 - rubrika: moje najhranejšie (v septembri 2022) - časť 2
  5. Ján Škerko: „Múdry“ Sulík spoluvytváral negatívny obraz o Matovičovi a dal ho „dole“
  6. Aliancia NIE RAKOVINE: Svetový deň proti rakovine
  7. Alec Borový: Autonómne systémy ako budúcnosť slovenskej armády
  8. Tupou Ceruzou: Iveta
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 227
  2. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 6 919
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 047
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 3 976
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 446
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 129
  7. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 623
  8. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 2 541
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu