SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Ani vy nemáte radi pomalých na diaľnici?

Jazdiť po diaľnici rýchlosťami, ktoré sú blízke minimálnej povolenej rýchlosti, môže byť nebezpečné. Rýchlejší vodiči dokážu byť voči pomalším veľmi nepríjemní a netolerantní.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Niektorí sú ochotní dokonca aj ohroziť iných, len aby mohli ísť rýchlejšie. Správajú sa, akoby cesty boli postavené len pre nich. V poradni Natankuj.sk sme našli aj takýto prípad:

Jozmic: "Chcel by som sa spýtať, čo mám robiť, ak idem s osobným autom a prívesným vozíkom, ktorý má obmedzenú rýchlosť na 80 km/h, po diaľnici a zozadu sa na mňa tlačia kamióny, ktoré majú zakázané na diaľnici predbiehať.

Mám sa na chvíľu zaradiť do ľavého pruhu, aby ma mohol kamión sprava predísť? Tu však riskujem kolíziu s autom, ktoré v tom pruhu ide rýchlosťou 130 km/h.

Mám sa naopak zaradiť čo najviac doprava a trochu aj prejsť cez plnú čiaru, aby ma mohol kamión predísť zľava? Je to totiž dosť stresujúca jazda, keď máte v pätách trúbiaci a blikajúci kamión."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Jazdiť po diaľnici s jazdnou súpravou, ktorá má obmedzenú rýchlosť jazdy na 80 km/h, je odvážne. Po diaľniciach mimo obce sa totiž smie jazdiť najmenej 80-kou. Aby toto Jozmic dodržal, musel by ísť presne 80-kou. Aj vyššia a aj nižšia rýchlosť by preňho mohla znamenať pokutu.

Ísť pomalšie nie je zločin

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané. Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km/h. V úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 65 km/h.

Ísť 80-kou po diaľnici nie je v rozpore s pravidlami. Dokonca sa pri takto idúcom vozidle nedá hovoriť ani o prekážke cestnej premávky, keďže pomalé vozidlo nemôže ani ohroziť a ani obmedziť jazdu vozidiel.

Niekto by mohol namietať, že prekážal rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzoval plynulosť premávky. Plynulosť by obmedzoval len vtedy, ak by striedavo bezdôvodne brzdil a následne pridával plyn. Obmedzenie plynulosti premávky ale nie je situácia, ak niekto ide pomalšie ako iní, no plynule. Ak by to bolo naopak, aj pribrzdenie pred prekážkou cestnej premávky alebo pred zákrutou by bolo obmedzením plynulosti premávky.

Ísť 80-kou po diaľnici nie je v kontexte ustanovení zákona o cestnej premávke ani prekážanie rýchlejšie idúcim vozidlám. Ak pomalá jazda nie je bezdôvodná s úmyslom brzdiť premávku, o prekážaní iným sa podľa predpisov nedá hovoriť. V opačnom prípade by predpisy porušoval každý, kto ide pomalšie ako iný.

Agresivity sa na cestách nezbavíme tým, že jej budeme ustupovať

Ak už je niekto na diaľnici a jazdí tam 80-kou, nech je to pre iných akokoľvek nepredstaviteľné a útrpné, nie je povinnosťou vodiča pomalého vozidla uhýbať sa rýchlejším vozidlám jazdiacim za ním. Ak by prešiel do ľavého jazdného pruhu, riskoval by pokutu za bezdôvodnú jazdu v ľavom jazdnom pruhu. Ak by sa posunul na krajnicu, hrozil by mu dokonca zákaz šoférovania až na dva roky.

Áno, jazdiť pred kamiónom, ktorého vodič sa na vás lepí zo zadu, vytrubuje po vás alebo vyblikáva, nie je nič príjemné. Ak by bol Jozmic ochotný riskovať pokutu jazdou po krajnici alebo v ľavom jazdnom pruhu, nemal by mať problém ani s rýchlejšou jazdou. Všetky tri možnosti, ako pustiť pred seba kamión, však "zaváňajú" aj ohrozením bezpečnosti.

V ľavom jazdnom pruhu ísť 80-kou môže znamenať nehodu s rýchlo idúcim autom. Krajnica môže obsahovať nečistoty, ktoré by extrémnom prípade mohli spôsobiť defekt a takisto haváriu. No a rýchla jazda s vozíkom takisto nie je bezpečná.

Ak kamionista nemal problém ohrozovať iných, mohol predbiehať

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič motorového vozidla kategórie N, 20) ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.

Najistejšie je ísť vo svojom jazdnom pruhu, podľa predpisov a ignorovať nervóznych a agresívnych vodičov za vami. Ak kamionista, o ktorom napísal Jozmic, nemá problém s porušovaním predpisov, zjavne by nemal mať problém ani s predbehnutím pomalšieho vozidla.

Pre úplnosť ale treba dodať kamióny nesmú na diaľniciach predchádzať iné vozidlá. Povolené majú len obchádzanie.

Vodič kamiónu však mal za vozidlom Jozmica takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Je jedna možnosť, ako sa vysporiadať s agresívnymi vodičmi, ktorý sa správajú tak, ako to napísal Jozmic. Treba o nich informovať čo najskôr políciu, ktorá by problém mala riešiť. A aj keď vodiča, ktorý jazdí agresívne, nie je možné v súčasnosti potrestať prísne, časté upozorňovanie na tento problém prinúti kompetentných konať tak, aby sa agresivita z ciest začala vytrácať.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  2. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  3. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  4. Študuj perspektívne programy!
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  2. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Nové číslo Historickej revue
  5. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  6. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  7. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  8. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 17 684
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 17 317
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 733
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 747
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 479
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 761
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 293
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 140
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 418
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 5 950
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér a minister zdravotníctva vítali príchod ruskej vakcíny na košickom letisku.

Dôležité bude aj to, na čiu stranu sa postaví Sme rodina.

9 h

Covid má na Slovensku vyše 7500 obetí.

6 h
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Žijeme to, čoho sme sa najviac báli

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Dnes nikto nechce od nás recept, len tragické poučenie, aby nezopakovali naše chyby.

9 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

15 h
Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

3. mar
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar