Ani vy nemáte radi pomalých na diaľnici?

Jazdiť po diaľnici rýchlosťami, ktoré sú blízke minimálnej povolenej rýchlosti, môže byť nebezpečné. Rýchlejší vodiči dokážu byť voči pomalším veľmi nepríjemní a netolerantní.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Niektorí sú ochotní dokonca aj ohroziť iných, len aby mohli ísť rýchlejšie. Správajú sa, akoby cesty boli postavené len pre nich. V poradni Natankuj.sk sme našli aj takýto prípad:

Jozmic: "Chcel by som sa spýtať, čo mám robiť, ak idem s osobným autom a prívesným vozíkom, ktorý má obmedzenú rýchlosť na 80 km/h, po diaľnici a zozadu sa na mňa tlačia kamióny, ktoré majú zakázané na diaľnici predbiehať.

Mám sa na chvíľu zaradiť do ľavého pruhu, aby ma mohol kamión sprava predísť? Tu však riskujem kolíziu s autom, ktoré v tom pruhu ide rýchlosťou 130 km/h.

Mám sa naopak zaradiť čo najviac doprava a trochu aj prejsť cez plnú čiaru, aby ma mohol kamión predísť zľava? Je to totiž dosť stresujúca jazda, keď máte v pätách trúbiaci a blikajúci kamión."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Jazdiť po diaľnici s jazdnou súpravou, ktorá má obmedzenú rýchlosť jazdy na 80 km/h, je odvážne. Po diaľniciach mimo obce sa totiž smie jazdiť najmenej 80-kou. Aby toto Jozmic dodržal, musel by ísť presne 80-kou. Aj vyššia a aj nižšia rýchlosť by preňho mohla znamenať pokutu.

Ísť pomalšie nie je zločin

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané. Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km/h. V úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 65 km/h.

Ísť 80-kou po diaľnici nie je v rozpore s pravidlami. Dokonca sa pri takto idúcom vozidle nedá hovoriť ani o prekážke cestnej premávky, keďže pomalé vozidlo nemôže ani ohroziť a ani obmedziť jazdu vozidiel.

Niekto by mohol namietať, že prekážal rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzoval plynulosť premávky. Plynulosť by obmedzoval len vtedy, ak by striedavo bezdôvodne brzdil a následne pridával plyn. Obmedzenie plynulosti premávky ale nie je situácia, ak niekto ide pomalšie ako iní, no plynule. Ak by to bolo naopak, aj pribrzdenie pred prekážkou cestnej premávky alebo pred zákrutou by bolo obmedzením plynulosti premávky.

Ísť 80-kou po diaľnici nie je v kontexte ustanovení zákona o cestnej premávke ani prekážanie rýchlejšie idúcim vozidlám. Ak pomalá jazda nie je bezdôvodná s úmyslom brzdiť premávku, o prekážaní iným sa podľa predpisov nedá hovoriť. V opačnom prípade by predpisy porušoval každý, kto ide pomalšie ako iný.

Agresivity sa na cestách nezbavíme tým, že jej budeme ustupovať

Ak už je niekto na diaľnici a jazdí tam 80-kou, nech je to pre iných akokoľvek nepredstaviteľné a útrpné, nie je povinnosťou vodiča pomalého vozidla uhýbať sa rýchlejším vozidlám jazdiacim za ním. Ak by prešiel do ľavého jazdného pruhu, riskoval by pokutu za bezdôvodnú jazdu v ľavom jazdnom pruhu. Ak by sa posunul na krajnicu, hrozil by mu dokonca zákaz šoférovania až na dva roky.

Áno, jazdiť pred kamiónom, ktorého vodič sa na vás lepí zo zadu, vytrubuje po vás alebo vyblikáva, nie je nič príjemné. Ak by bol Jozmic ochotný riskovať pokutu jazdou po krajnici alebo v ľavom jazdnom pruhu, nemal by mať problém ani s rýchlejšou jazdou. Všetky tri možnosti, ako pustiť pred seba kamión, však "zaváňajú" aj ohrozením bezpečnosti.

V ľavom jazdnom pruhu ísť 80-kou môže znamenať nehodu s rýchlo idúcim autom. Krajnica môže obsahovať nečistoty, ktoré by extrémnom prípade mohli spôsobiť defekt a takisto haváriu. No a rýchla jazda s vozíkom takisto nie je bezpečná.

Ak kamionista nemal problém ohrozovať iných, mohol predbiehať

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič motorového vozidla kategórie N, 20) ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť presahuje 7 500 kg, alebo vodič jazdnej súpravy, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 7 500 kg, nesmie pri jazde po diaľnici predchádzať iné motorové vozidlo.

Najistejšie je ísť vo svojom jazdnom pruhu, podľa predpisov a ignorovať nervóznych a agresívnych vodičov za vami. Ak kamionista, o ktorom napísal Jozmic, nemá problém s porušovaním predpisov, zjavne by nemal mať problém ani s predbehnutím pomalšieho vozidla.

Pre úplnosť ale treba dodať kamióny nesmú na diaľniciach predchádzať iné vozidlá. Povolené majú len obchádzanie.

Vodič kamiónu však mal za vozidlom Jozmica takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Je jedna možnosť, ako sa vysporiadať s agresívnymi vodičmi, ktorý sa správajú tak, ako to napísal Jozmic. Treba o nich informovať čo najskôr políciu, ktorá by problém mala riešiť. A aj keď vodiča, ktorý jazdí agresívne, nie je možné v súčasnosti potrestať prísne, časté upozorňovanie na tento problém prinúti kompetentných konať tak, aby sa agresivita z ciest začala vytrácať.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Legendárna Transsibírska magistrála
  3. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  4. Vianočný bázar chalaňov
  5. Vianočné mecheche 2017
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  8. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  9. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  10. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 33 138
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 728
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 190
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 467
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 740
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 274
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 209
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 141
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 955
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 891

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Neplačú, rovno to skončia. Na Slovensku pribúda samovrážd mužov

Celosvetovo si na život siahne dvakrát viac chlapov ako žien, u nás je tento pomer trojnásobne vyšší. Prečo a čo s tým?

ŠPORT

Dravecký o vyhodení: Beriem všetko na seba

Dravecký si s veľkou pravdepodobnosťou nezahrá na olympiáde.

PRIEVIDZA

Zničil päť lietadiel. Ficov brat za leteckú nehodu pokutu nedostal

Za haváriu na letisku obíde Ladislav Fico bez trestu.

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.