SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Aj pomalého vodiča v ľavom pruhu diaľnice sa dá elegantne obísť

Čoraz častejším problémom na cestách Slovenska je fakt, že niektorí vodiči odmietajú jazdiť v pravom pruhu diaľnice a bezdôvodne jazdia v strednom alebo ľavom. Sú pritom tak opatrní, že jazdia aj pomaly.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Rýchlejší si potom často nevedia rady. Chceli by pomalého predísť, no nechcú porušovať predpisy. Arogantní alebo agresívni vodiči by si z toho ťažkú hlavu nerobili a ešte by pomalšiemu vodičovi znepríjemnili život. Čo ale tí slušní?

Ako obísť pomalého vodiča v ľavom pruhu diaľnice?

Vlado: "Nie som si istý v situácii, keď idem po diaľnici v pravom pruhu rýchlosťou napr. 130 km/h. V ľavom pruhu ide ale vozidlo pomalšie, napr. 110 km/h. Toto vozidlo pomaly dobieham.

Je správne, aby som sa preradil do ľavého pruhu, "vytlačil" ho doprava, aby som ho mohol obehnúť, alebo ho môžem v tomto prípade kľudne obehnúť sprava, pričom ma nemusí zaujímať, ako rýchlo ide on? Jedná sa o predbiehanie alebo o súbežnú jazdu?

Kto by bol na vine v prípade, že by som bol akurát vedľa neho, on by zazmätkoval, chcel by sa zaradiť do pravého pruhu a pritom by do mňa nabúral?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vodič vozidla, ktoré ide v ľavom jazdnom pruhu diaľnice a nepredchádza alebo neobchádza, porušuje dopravné predpisy. Ostatným vodičom následne vznikajú problémy, ktoré zvyčajne riešiť nemusia.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Predstavte si, že ste šofér auta, ktoré ide v pravom jazdnom pruhu diaľnice mimo obce rýchlosťou napríklad 130 km/h a priblížite sa k vozidlu, ktoré v rozpore s pravidlami jazdí v ľavom jazdnom pruhu a je pritom aj pomalšie. Ak by ste pokračovali v pravom jazdnom pruhu a minuli vozidlo v ľavom jazdnom pruhu, pričom by ste sa pred toto vozidlo hneď nezaradili, nešlo by o predchádzanie.

Predchádzaním je totiž manéver, kedy vozidlo ide rýchlejšie ako iné a keď sa dostane pred úroveň pomalšieho vozidla, bezodkladne sa zaradí do jeho jazdného pruhu. Bez zaradenia sa pred pomalšie vozidlo nejde o predchádzanie iného auta v zmysle dopravných predpisov.

Ísť, napríklad aj v pravom pruhu, vedľa iného auta rýchlejšie, nie je ani nebezpečné, odkedy majú vozidlá spätné zrkadlá po oboch stranách vozidla. Problém by mohol nastať len u vodičov, ktorí nie sú zvyknutí používať spätné zrkadlá.

Ak by ste sa pokúšali "vytláčať" vozidlo z ľavého jazdného pruhu, mohli by vás obviniť takisto z bezdôvodnej jazdy v ľavom jazdnom pruhu a zároveň aj z neohľaduplnej jazdy.

Vlado sa tiež spýtal, kto by bol na vine, ak by šiel popri pomalšom vozidle v pravom jazdnom pruhu a pomalšie vozidlo by doňho narazilo pri snahe dostať sa do pravého pruhu.

Keďže vodiči sú povinní dať prednosť vozidlám jazdiacim v jazdnom pruhu, do ktorého sa preraďujú, zodpovednosť za prípadnú nehodu by mali pripísať tomu, kto by prechádzal z ľavého jazdného pruhu do pravého. Pre určenie viny by pritom nemalo byť podstatné, kto šiel akou rýchlosťou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 168
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 810
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 512
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 304
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 874
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 811
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 310
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 237
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 109
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 975
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h
Vyštudoval biológiu a robil antropologický výskum v osade pri Krupine. V súčasnosti Andrej Belák pôsobí v Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV a v organizácii ministerstva zdravotníctva Zdravé regióny.

Antropológ Belák dostal Bielu vranu.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

16 h

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan