Aj pomalého vodiča v ľavom pruhu diaľnice sa dá elegantne obísť

Čoraz častejším problémom na cestách Slovenska je fakt, že niektorí vodiči odmietajú jazdiť v pravom pruhu diaľnice a bezdôvodne jazdia v strednom alebo ľavom. Sú pritom tak opatrní, že jazdia aj pomaly.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Rýchlejší si potom často nevedia rady. Chceli by pomalého predísť, no nechcú porušovať predpisy. Arogantní alebo agresívni vodiči by si z toho ťažkú hlavu nerobili a ešte by pomalšiemu vodičovi znepríjemnili život. Čo ale tí slušní?

Ako obísť pomalého vodiča v ľavom pruhu diaľnice?

Vlado: "Nie som si istý v situácii, keď idem po diaľnici v pravom pruhu rýchlosťou napr. 130 km/h. V ľavom pruhu ide ale vozidlo pomalšie, napr. 110 km/h. Toto vozidlo pomaly dobieham.

Je správne, aby som sa preradil do ľavého pruhu, "vytlačil" ho doprava, aby som ho mohol obehnúť, alebo ho môžem v tomto prípade kľudne obehnúť sprava, pričom ma nemusí zaujímať, ako rýchlo ide on? Jedná sa o predbiehanie alebo o súbežnú jazdu?

Kto by bol na vine v prípade, že by som bol akurát vedľa neho, on by zazmätkoval, chcel by sa zaradiť do pravého pruhu a pritom by do mňa nabúral?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vodič vozidla, ktoré ide v ľavom jazdnom pruhu diaľnice a nepredchádza alebo neobchádza, porušuje dopravné predpisy. Ostatným vodičom následne vznikajú problémy, ktoré zvyčajne riešiť nemusia.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Predstavte si, že ste šofér auta, ktoré ide v pravom jazdnom pruhu diaľnice mimo obce rýchlosťou napríklad 130 km/h a priblížite sa k vozidlu, ktoré v rozpore s pravidlami jazdí v ľavom jazdnom pruhu a je pritom aj pomalšie. Ak by ste pokračovali v pravom jazdnom pruhu a minuli vozidlo v ľavom jazdnom pruhu, pričom by ste sa pred toto vozidlo hneď nezaradili, nešlo by o predchádzanie.

Predchádzaním je totiž manéver, kedy vozidlo ide rýchlejšie ako iné a keď sa dostane pred úroveň pomalšieho vozidla, bezodkladne sa zaradí do jeho jazdného pruhu. Bez zaradenia sa pred pomalšie vozidlo nejde o predchádzanie iného auta v zmysle dopravných predpisov.

Ísť, napríklad aj v pravom pruhu, vedľa iného auta rýchlejšie, nie je ani nebezpečné, odkedy majú vozidlá spätné zrkadlá po oboch stranách vozidla. Problém by mohol nastať len u vodičov, ktorí nie sú zvyknutí používať spätné zrkadlá.

Ak by ste sa pokúšali "vytláčať" vozidlo z ľavého jazdného pruhu, mohli by vás obviniť takisto z bezdôvodnej jazdy v ľavom jazdnom pruhu a zároveň aj z neohľaduplnej jazdy.

Vlado sa tiež spýtal, kto by bol na vine, ak by šiel popri pomalšom vozidle v pravom jazdnom pruhu a pomalšie vozidlo by doňho narazilo pri snahe dostať sa do pravého pruhu.

Keďže vodiči sú povinní dať prednosť vozidlám jazdiacim v jazdnom pruhu, do ktorého sa preraďujú, zodpovednosť za prípadnú nehodu by mali pripísať tomu, kto by prechádzal z ľavého jazdného pruhu do pravého. Pre určenie viny by pritom nemalo byť podstatné, kto šiel akou rýchlosťou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 576
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 001
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 263
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 14 301
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 886
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 256
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 251
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 536
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 703
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 667