SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Aj pomalého vodiča v ľavom pruhu diaľnice sa dá elegantne obísť

Čoraz častejším problémom na cestách Slovenska je fakt, že niektorí vodiči odmietajú jazdiť v pravom pruhu diaľnice a bezdôvodne jazdia v strednom alebo ľavom. Sú pritom tak opatrní, že jazdia aj pomaly.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Rýchlejší si potom často nevedia rady. Chceli by pomalého predísť, no nechcú porušovať predpisy. Arogantní alebo agresívni vodiči by si z toho ťažkú hlavu nerobili a ešte by pomalšiemu vodičovi znepríjemnili život. Čo ale tí slušní?

Ako obísť pomalého vodiča v ľavom pruhu diaľnice?

Vlado: "Nie som si istý v situácii, keď idem po diaľnici v pravom pruhu rýchlosťou napr. 130 km/h. V ľavom pruhu ide ale vozidlo pomalšie, napr. 110 km/h. Toto vozidlo pomaly dobieham.

Je správne, aby som sa preradil do ľavého pruhu, "vytlačil" ho doprava, aby som ho mohol obehnúť, alebo ho môžem v tomto prípade kľudne obehnúť sprava, pričom ma nemusí zaujímať, ako rýchlo ide on? Jedná sa o predbiehanie alebo o súbežnú jazdu?

Kto by bol na vine v prípade, že by som bol akurát vedľa neho, on by zazmätkoval, chcel by sa zaradiť do pravého pruhu a pritom by do mňa nabúral?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vodič vozidla, ktoré ide v ľavom jazdnom pruhu diaľnice a nepredchádza alebo neobchádza, porušuje dopravné predpisy. Ostatným vodičom následne vznikajú problémy, ktoré zvyčajne riešiť nemusia.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Predstavte si, že ste šofér auta, ktoré ide v pravom jazdnom pruhu diaľnice mimo obce rýchlosťou napríklad 130 km/h a priblížite sa k vozidlu, ktoré v rozpore s pravidlami jazdí v ľavom jazdnom pruhu a je pritom aj pomalšie. Ak by ste pokračovali v pravom jazdnom pruhu a minuli vozidlo v ľavom jazdnom pruhu, pričom by ste sa pred toto vozidlo hneď nezaradili, nešlo by o predchádzanie.

Predchádzaním je totiž manéver, kedy vozidlo ide rýchlejšie ako iné a keď sa dostane pred úroveň pomalšieho vozidla, bezodkladne sa zaradí do jeho jazdného pruhu. Bez zaradenia sa pred pomalšie vozidlo nejde o predchádzanie iného auta v zmysle dopravných predpisov.

Ísť, napríklad aj v pravom pruhu, vedľa iného auta rýchlejšie, nie je ani nebezpečné, odkedy majú vozidlá spätné zrkadlá po oboch stranách vozidla. Problém by mohol nastať len u vodičov, ktorí nie sú zvyknutí používať spätné zrkadlá.

Ak by ste sa pokúšali "vytláčať" vozidlo z ľavého jazdného pruhu, mohli by vás obviniť takisto z bezdôvodnej jazdy v ľavom jazdnom pruhu a zároveň aj z neohľaduplnej jazdy.

Vlado sa tiež spýtal, kto by bol na vine, ak by šiel popri pomalšom vozidle v pravom jazdnom pruhu a pomalšie vozidlo by doňho narazilo pri snahe dostať sa do pravého pruhu.

Keďže vodiči sú povinní dať prednosť vozidlám jazdiacim v jazdnom pruhu, do ktorého sa preraďujú, zodpovednosť za prípadnú nehodu by mali pripísať tomu, kto by prechádzal z ľavého jazdného pruhu do pravého. Pre určenie viny by pritom nemalo byť podstatné, kto šiel akou rýchlosťou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 549
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 813
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 775
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 155
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 895
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 546
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 276
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 192
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


16 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 12 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 9 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 487
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 076
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 122
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 009
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 914
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 779
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 496
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu