Aj pomalého vodiča v ľavom pruhu diaľnice sa dá elegantne obísť

Čoraz častejším problémom na cestách Slovenska je fakt, že niektorí vodiči odmietajú jazdiť v pravom pruhu diaľnice a bezdôvodne jazdia v strednom alebo ľavom. Sú pritom tak opatrní, že jazdia aj pomaly.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Rýchlejší si potom často nevedia rady. Chceli by pomalého predísť, no nechcú porušovať predpisy. Arogantní alebo agresívni vodiči by si z toho ťažkú hlavu nerobili a ešte by pomalšiemu vodičovi znepríjemnili život. Čo ale tí slušní?

Ako obísť pomalého vodiča v ľavom pruhu diaľnice?

Vlado: "Nie som si istý v situácii, keď idem po diaľnici v pravom pruhu rýchlosťou napr. 130 km/h. V ľavom pruhu ide ale vozidlo pomalšie, napr. 110 km/h. Toto vozidlo pomaly dobieham.

Je správne, aby som sa preradil do ľavého pruhu, "vytlačil" ho doprava, aby som ho mohol obehnúť, alebo ho môžem v tomto prípade kľudne obehnúť sprava, pričom ma nemusí zaujímať, ako rýchlo ide on? Jedná sa o predbiehanie alebo o súbežnú jazdu?

Kto by bol na vine v prípade, že by som bol akurát vedľa neho, on by zazmätkoval, chcel by sa zaradiť do pravého pruhu a pritom by do mňa nabúral?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vodič vozidla, ktoré ide v ľavom jazdnom pruhu diaľnice a nepredchádza alebo neobchádza, porušuje dopravné predpisy. Ostatným vodičom následne vznikajú problémy, ktoré zvyčajne riešiť nemusia.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Predstavte si, že ste šofér auta, ktoré ide v pravom jazdnom pruhu diaľnice mimo obce rýchlosťou napríklad 130 km/h a priblížite sa k vozidlu, ktoré v rozpore s pravidlami jazdí v ľavom jazdnom pruhu a je pritom aj pomalšie. Ak by ste pokračovali v pravom jazdnom pruhu a minuli vozidlo v ľavom jazdnom pruhu, pričom by ste sa pred toto vozidlo hneď nezaradili, nešlo by o predchádzanie.

Predchádzaním je totiž manéver, kedy vozidlo ide rýchlejšie ako iné a keď sa dostane pred úroveň pomalšieho vozidla, bezodkladne sa zaradí do jeho jazdného pruhu. Bez zaradenia sa pred pomalšie vozidlo nejde o predchádzanie iného auta v zmysle dopravných predpisov.

Ísť, napríklad aj v pravom pruhu, vedľa iného auta rýchlejšie, nie je ani nebezpečné, odkedy majú vozidlá spätné zrkadlá po oboch stranách vozidla. Problém by mohol nastať len u vodičov, ktorí nie sú zvyknutí používať spätné zrkadlá.

Ak by ste sa pokúšali "vytláčať" vozidlo z ľavého jazdného pruhu, mohli by vás obviniť takisto z bezdôvodnej jazdy v ľavom jazdnom pruhu a zároveň aj z neohľaduplnej jazdy.

Vlado sa tiež spýtal, kto by bol na vine, ak by šiel popri pomalšom vozidle v pravom jazdnom pruhu a pomalšie vozidlo by doňho narazilo pri snahe dostať sa do pravého pruhu.

Keďže vodiči sú povinní dať prednosť vozidlám jazdiacim v jazdnom pruhu, do ktorého sa preraďujú, zodpovednosť za prípadnú nehodu by mali pripísať tomu, kto by prechádzal z ľavého jazdného pruhu do pravého. Pre určenie viny by pritom nemalo byť podstatné, kto šiel akou rýchlosťou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 333
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 521
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 152
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 052
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 425
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 294
  7. Kam do tepla v januári? 2 295
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 996
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 895
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 156

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.