Aj pomalého vodiča v ľavom pruhu diaľnice sa dá elegantne obísť

Čoraz častejším problémom na cestách Slovenska je fakt, že niektorí vodiči odmietajú jazdiť v pravom pruhu diaľnice a bezdôvodne jazdia v strednom alebo ľavom. Sú pritom tak opatrní, že jazdia aj pomaly.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Rýchlejší si potom často nevedia rady. Chceli by pomalého predísť, no nechcú porušovať predpisy. Arogantní alebo agresívni vodiči by si z toho ťažkú hlavu nerobili a ešte by pomalšiemu vodičovi znepríjemnili život. Čo ale tí slušní?

Ako obísť pomalého vodiča v ľavom pruhu diaľnice?

Vlado: "Nie som si istý v situácii, keď idem po diaľnici v pravom pruhu rýchlosťou napr. 130 km/h. V ľavom pruhu ide ale vozidlo pomalšie, napr. 110 km/h. Toto vozidlo pomaly dobieham.

Je správne, aby som sa preradil do ľavého pruhu, "vytlačil" ho doprava, aby som ho mohol obehnúť, alebo ho môžem v tomto prípade kľudne obehnúť sprava, pričom ma nemusí zaujímať, ako rýchlo ide on? Jedná sa o predbiehanie alebo o súbežnú jazdu?

Kto by bol na vine v prípade, že by som bol akurát vedľa neho, on by zazmätkoval, chcel by sa zaradiť do pravého pruhu a pritom by do mňa nabúral?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vodič vozidla, ktoré ide v ľavom jazdnom pruhu diaľnice a nepredchádza alebo neobchádza, porušuje dopravné predpisy. Ostatným vodičom následne vznikajú problémy, ktoré zvyčajne riešiť nemusia.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Predstavte si, že ste šofér auta, ktoré ide v pravom jazdnom pruhu diaľnice mimo obce rýchlosťou napríklad 130 km/h a priblížite sa k vozidlu, ktoré v rozpore s pravidlami jazdí v ľavom jazdnom pruhu a je pritom aj pomalšie. Ak by ste pokračovali v pravom jazdnom pruhu a minuli vozidlo v ľavom jazdnom pruhu, pričom by ste sa pred toto vozidlo hneď nezaradili, nešlo by o predchádzanie.

Predchádzaním je totiž manéver, kedy vozidlo ide rýchlejšie ako iné a keď sa dostane pred úroveň pomalšieho vozidla, bezodkladne sa zaradí do jeho jazdného pruhu. Bez zaradenia sa pred pomalšie vozidlo nejde o predchádzanie iného auta v zmysle dopravných predpisov.

Ísť, napríklad aj v pravom pruhu, vedľa iného auta rýchlejšie, nie je ani nebezpečné, odkedy majú vozidlá spätné zrkadlá po oboch stranách vozidla. Problém by mohol nastať len u vodičov, ktorí nie sú zvyknutí používať spätné zrkadlá.

Ak by ste sa pokúšali "vytláčať" vozidlo z ľavého jazdného pruhu, mohli by vás obviniť takisto z bezdôvodnej jazdy v ľavom jazdnom pruhu a zároveň aj z neohľaduplnej jazdy.

Vlado sa tiež spýtal, kto by bol na vine, ak by šiel popri pomalšom vozidle v pravom jazdnom pruhu a pomalšie vozidlo by doňho narazilo pri snahe dostať sa do pravého pruhu.

Keďže vodiči sú povinní dať prednosť vozidlám jazdiacim v jazdnom pruhu, do ktorého sa preraďujú, zodpovednosť za prípadnú nehodu by mali pripísať tomu, kto by prechádzal z ľavého jazdného pruhu do pravého. Pre určenie viny by pritom nemalo byť podstatné, kto šiel akou rýchlosťou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 967
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 932
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 465
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 302
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 234
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 114
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 637
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 356
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 195
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 856

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ako sa pije a žije v banskom kraji, keď bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Ovládli súdy, tajné služby aj médiá. Čo sa deje v Poľsku?

Vládna strana Právo a spravodlivosť postupne ovládla súdnictvo či verejnoprávne médiá. Problém je, že moc už nemá kto kontrolovať.

TECH

Rozlúštili záhadu supersilného betónu starovekých Rimanov

Náš betón sa časom drobí, ten z antiky sa stáva pevnejším.

Neprehliadnite tiež

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.