SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Vodiči na Slovensku nemajú úctu k životu

Jazdiť po slovenských cestách je neraz veľmi rizikové. Stačí niekoľko nezodpovedných vodičov a pocit bezpečia sa stratí. Podľa psychológa je problémom najmä adrenalín a chýbajúca úcta k životu.

Jazdiť po slovenských cestách je neraz veľmi rizikové. Stačí niekoľko nezodpovedných vodičov a pocit bezpečia sa stratí. Podľa psychológa z pracoviska dopravnej psychológie Salvus je problémom najmä adrenalín a chýbajúca úcta k životu.

Silvia nám napísala o svojej skúsenosti na jednom z veľmi vyťažených hlavných ťahov Slovenska, ktorý spája Trenčín s Prievidzou. Zažila tam množstvo nehôd a aj agresívnych vodičov.

Silvia: "Cestovali sme autom na ceste I/50 (Svinná - Drietoma). Táto cesta je nesmierne nebezpečná, zvlášť v úseku pri obciach Trenčianska Turná, Trenčianske Stankove a Veľké Bierovce. Prechádza cez ňu veľa chodcov, najmä deti školského veku, bicyklistov zamestnaných v okolitých firmách.

A pribúda tu i pomníkov po nešťastných kolíziách na ceste. Obávam sa, že naďalej i bude.

Vodiči majú naponáhlo, jazdia rýchlo a netrpezlivo. Záber z utorka (12. 4. 2011 ) je takmer každodenným zážitkom.

01.jpg
V tomto prípade sa vodič auta doslova lepil na nás v záujme predbiehať už od radaru. Veľmi nás to znepokojovalo, necítili sme sa bezpečne. Stačilo nečakane pribrzdiť a nešťastie by bolo reálne. Šli sme totiž v dlhej kolóne áut.

Intuitívne som vytiahla fotoaparát. Zaznamenám prípadnú kolíziu, myslela som si. Keď však väčšina áut pred nami odbočila do Trenčína a Trenčianskej Turnej, vodič mal konečne príležitosť uskutočniť svoj zámer. Neprekážala mu ani plná čiara na ceste.

O necelú hodinu pri ceste späť na tom istom mieste sme boli svedkami ďalšej dopravnej nehody.

02.jpg
Čo bolo jej príčinou, neviem. Ale viem s určitosťou, že je potrebné čo najskôr prijať na tomto úseku opatrenia, ktoré by zabránili vzniku životu nebezpečných situácii."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na cestách je mnoho nebezpečných úsekov. To však vodičom nebráni v tom, aby na nich predbiehali iné autá.

Adrenalín núti vodičov riskovať

Podľa Karola Kleinmanna, dopravného psychológa z pracoviska dopravnej psychológie Salvus, je za to zodpovedný najmä adrenalín: "Ak by tam ten adrenalín nebol, tak by vodič neriskoval. Pri predbiehaní alebo v neprehľadných zákrutách takíto vodiči majú už v hlave prázdno, alebo jediné želanie: aby to už mali za sebou."

Veľa dopravných nehôd sa stáva na pomerne širokých rovných cestách. Nehodovosť je tu často vyššia ako na nebezpečnejších úsekoch. Môžu za to hlavne psychologické faktory. Vodič má pocit bezpečia, vidí ďaleko pred seba, a tak sa domnieva, že sa dokáže vyhnúť akémukoľvek nebezpečenstvu.

"Vodič zabúda na skutočnosť, že rozšírením zorného poľa sa mu zmenilo vnímanie rýchlosti. Nastáva tzv. lietadlový efekt. Z veľkej výšky vidíme širokú krajinu a nám sa zdá, že lietadlo ide veľmi pomaly. Pri jazde po takejto ceste sme neraz prekvapení, keď sa znenazdania zjaví ešte rýchlejšie auto alebo náhla prekážka. Takéto optické klamy sú skoro na celom úseku R1 z Trnavy do Nitry," vysvetľuje Kleinmann.

Slovenským vodičom chýba výchova

Slovenskí vodiči sa na cestách nevedia správať, nectia si životy, ktoré počas svojej jazdy veľakrát ohrozujú, myslí si Kleinmann. "Naši vodiči nemajú vžitú prirodzenú úctu k životu a cesty bývajú neraz divadlom, kde si takmer každý vybíja svoje komplexy a predvádza scénky ako vystrihnuté z manuálu o poruchách osobnosti," hovorí.

Správanie vodičov na cestách sa podľa psychológa však za posledné dva roky zmenilo k lepšiemu. Môže za to prísnejšia legislatíva. No aj napriek tomu si myslí, že postoje a myslenie vodičov je ešte stále ďaleko za myslením vyspelej Európy.

Aby sme sa západniarom mohli priblížiť, vodič by nemal byť iba pokutovaný. Pre budúcnosť je dôležité, aby niekto naučil vodičov, ako sa majú správať. Príkladom by mohli byť vodiči iných krajín.

"Ak vo Švajčiarsku predbehnete vodiča, ktorý dodržiava predpísanú rýchlosť, určite vás na najbližšej pumpe alebo parkovisku upozorní na to, že on život miluje a nerád by ho opúšťal pre malichernú dopravnú nehodu," príkladuje Kleinmann.

Pomohla by zmena značenia a myslenia

Mnoho slovenských vodičov si myslí, že najvyššia povolená rýchlosť 130 km/h znamená, že vodič musí ísť rýchlosťou 130 km/h.

Podľa Kleinmanna je tolerovanie prekračovania povolenej rýchlosti do 10 percent scestný. "Sú potom veľmi prekvapení, keď im dopravná polícia do pokuty započíta celé prekročené pásmo. Svoj podiel na tom má aj značenie ciest," hovorí.

Príkladom by mohol byť trojprúdový úsek Bratislava –Trnava, ktorý nerešpektuje prirodzenú rýchlosť vozidiel. Teda fakt, že niektoré autá idú rýchlejšie a iné pomalšie. Riešením by podľa neho mohlo byť, ak by sa značenie zmenilo: 130 km/h pre ľavý prúd, 110 km/h pre stredný a pre pravý 90 km/h.

Technické pomôcky zvyšujú bezpečnosť a istotu

Znižovaniu nehodovosti môžu slúžiť aj technické pomôcky. Príkladom je tempomat, pre ktorý neprekročíte povolenú rýchlosť.

"Novinkou je aj jazda so zabudovaným radarom na bezpečný odstup od vozidla. Chce to však už skúseného, rutinného vodiča, ktorý nespanikári, keď sa rúti na vozidlo pred sebou a nemôže šliapnuť na brzdu," vysvetľuje Kleinamnn.

Zaujímavý je aj systém v Čechách, kde vodičov monitorujú cez mýtny systém. "Objavili sa aj vodiči amatéri, ktorí si celý priebeh svojej jazdy natáčajú na video a v prípade nehody majú nezvratné dôkazy, kto porušil pravidlá," opisuje dopravný psychológ pracoviska dopravnej psychológie SALVUS Karol Kleinmann.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 433
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 794
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 845
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 166
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 888
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 546
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 290
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 214
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


15 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 11 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 8 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 486
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 122
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 117
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 007
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 104
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 492
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu