Policajt si vymyslel priestupok a vodičovi pohrozil predvolaním

Jeden prípad, kedy policajt obviní vodiča z neexistujúceho priestupku, je s veľkou pravdepodobnosťou náhoda. Ak sa to ale stáva často, je z toho problém.

Jeden prípad, kedy policajt obviní vodiča z neexistujúceho priestupku, je s veľkou pravdepodobnosťou poľutovaniahodná náhoda. Ak sa to ale stáva často, je z toho veľký problém.

Veď kto iný, ako tí, ktorí sledujú dodržiavanie predpisov, by ich mali poznať dokonalo?

Igorovi sa nedávno stala na Prístavnom moste v Bratislave nasledovná situácia:

Igor: "Vychádzal som z Bajkalskej ulice na Prístavný most v smere do Petržalky, kde je pripájací pruh na dvojprúdovku mosta. Predo mnou išlo auto. Išli sme rovnakou rýchlosťou ako kolóna), ktoré sa hneď na začiatku zaradilo do priebežného pruhu do kolóny (mimochodom cez plnú čiaru).

Chcel sa zaradiť pred policajtov, tí ho ale zastavili

Ja som rovnakou rýchlosťou pokračoval v jazde v pripájacom pruhu. Počas tejto jazdy kolóna spomalila a ja som predbehol asi 2-3 autá idúce v priebežnom pruhu. Keď som prišiel na koniec pripájacieho pruhu, dal som znamenie o zmene smeru jazdy, pričom som sa chcel zaradiť medzi dve autá v kolóne.

Auto, pred ktoré som sa chcel zaradiť, bola policajná audina, ktorého šofér mi nevytvoril priestor na zaradenie sa, namiesto toho sa natlačil na auto pred ním a donútil ma tým zastaviť.

Následne mi policajti dali znamenie, aby som zastavil v odstavnom pruhu. Policajt, ktorý vystúpil z miesta šoféra a ktorý pôsobil arogantným dojmom, si odo mňa vypýtal doklady. Keď som mu ich dal, tak sa ma spýtal, či som si vedomý priestupku, ktorého som sa dopustil. Keď som mu odpovedal, že si nie som vedomý, čoho som sa dopustil, arogantne mi odporučil zopakovať si dopravné predpisy.

Vymyslené dopravné pravidlá

Na to mi povedal, že som predbiehal autá idúce v priebežnom pruhu, a že som predbehol aj auto, ktoré sa do kolóny pripojilo predo mnou. Ešte mi pripomenul, že sa mám zaraďovať zipsovo. Potom mi oznámil, že sa so mnou nebude vybavovať a že budem riešený v správnom konaní.

Potom odišiel s mojimi dokladmi do auta. Asi po minúte sa vrátil, pričom mi ešte pripomenul, že keby som sa priznal, tak by som to mal za 20 eur. Takto to budem mať za 150 až 850 eur a že mi do dvoch týždňov príde predvolanie na políciu.

Moja otázka znie, či som niečo porušil."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Kedy smiete prejsť cez plnú čiaru?

* obchádzate,

* odbočujete na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov, alebo

* vchádzate na cestu

Z toho, čo napísal Igor, vyplýva, že vodič, ktorý porušil dopravné pravidlá, zostal nepotrestaný a vodič, ktorý predpisy neporušil, musí svoju pravdu vysvetľovať na dopravnom inšpektoráte.

Šofér vozidla, ktoré šlo pred Igorom, prešlo podľa neho plnú čiaru. To sa ale nesmie, ak vodič prechádza z jedného jazdného pruhu do druhého bez toho, aby mal na to zákonný dôvod.

Policajti si však všimli Igora. Možno ich nahnevalo to, že sa pred ich auto chcel niekto dostať. To ale neospravedlňuje to množstvo nezmyselných argumentov, ktorými odôvodňovali sankciu pre Igora.

Tri omyly policajtov

Aj keď policajti mali upozorňovať Igora na to, aby si zopakoval predpisy, podľa toho, čo Igor napísal, by si dopravné pravidlá mali zopakovať policajti, ktorí ho obvinili z porušovania predpisov.

1. omyl policajtov: Predchádzanie áut v priebežnom pruhu

Podľa zákona o cestnej premávke sa pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu. Igor teda v tomto bode neporušil žiadny predpis.

Igor z pohľadu predpisov dokonca ani nepredchádzal. Aj keď začal manéver predchádzania, nedokončil ho, lebo sa mu nepodarilo zaradiť sa do priebežného jazdného pruhu. Jazda vozidiel, kedy v jednom jazdnom pruhu idú vozidlá rýchlejšie ako v inom, takisto nie je v rozpore s predpismi.

2. omyl policajtov: Povinné zipsovanie pri vjazde do priebežného pruhu

Takzvané zipsovanie, kedy sa vozidlá z dvoch jazdných pruhov striedavo zaraďujú do jedného, nie je povinné pre nikoho v prípade, o ktorom nám napísal Igor. To však nevylučuje možnosť vodičom vozidiel v priebežnom jazdnom pruhu pustiť pred seba tie z pripájacieho. Aj keď je to slušné voči tým na "vedľajšej" ceste, voči vodičom v priebežnom jazdnom pruhu to veľmi tolerantné nie je.

Netreba zabúdať na to, že podľa dopravných pravidiel vozidlo v pripájacom jazdnom pruhu musí dať prednosť autám jazdiacim v priebežnom jazdnom pruhu. Policajti teda neboli povinní Igora pustiť pred seba, keďže mali prednosť.

Dať prednosť znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Aj toto však Igor dodržal, keďže policajné auto nemuselo kvôli nemu zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

3. omyl policajtov: Miesto zipsovania

Ak by bolo povinnosťou Igora "zazipsovať sa" do priebežného jazdného pruhu, tak ako mu to mali povedať policajti, podľa predpisov by to mal spraviť až v mieste, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného.

Zipsovanie je však povinné len vtedy, ak o tom rozhodne dopravná značka alebo ak je v jednom z jazdných pruhov prekážka cestnej premávky.

Podľa toho, čo nám Igor napísal, neporušil žiadny dopravný predpis. Ak by sa policajtom priznal, policajti by prišli k 20 eurám pokuty po nezákonnom rozhodnutí. Našťastie tak nespravil. Nemal by byť pre Igora problém dokázať svoju pravdu v správnom konaní na polícii.

Ako sa zbaviť nevedomých policajtov

Čo s takými policajtmi, akých stretol Igor? Ak sa problém dostal až na dopravný inšpektorát, nemal by byť problém zistiť, kto z policajtov sa rozhodol bezdôvodne míňať peniaze, energiu a čas štátneho orgánu a znížil dôveryhodnosť občanov v policajný zbor.

Pre políciu tak nemôže byť problém urobiť si vo svojich radoch poriadok. Potom sa nebude môcť stať, že v jednoznačných situáciách rozhodnú o priestupku z neexistujúcich dopravných pravidiel.

Vodiči môžu v tomto polícii pomôcť, ak ju budú aktívne informovať o príslušníkoch, ktorí buď nepoznajú dopravné pravidlá alebo ich úmyselne zneužívajú vo svoj prospech.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 940
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 809
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 12 109
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 280
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 10 069
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 7 742
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 109
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 318
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 251

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Saková vysvetľovala Kiskovi kauzy, vymenovať by ju mal vo štvrtok

V Moste-Híd dúfali, že Smer vyberie za ministra vnútra človeka, ktorý nebude polarizovať spoločnosť. Kaliňákova spolupracovníčka im neprekáža.

KOMENTÁRE

Saková zdedila postupy, ako chrániť našich ľudí

Denisa Saková ako ministerka je splneným smeráckym snom.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.