SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Policajt si vymyslel priestupok a vodičovi pohrozil predvolaním

Jeden prípad, kedy policajt obviní vodiča z neexistujúceho priestupku, je s veľkou pravdepodobnosťou náhoda. Ak sa to ale stáva často, je z toho problém.

Jeden prípad, kedy policajt obviní vodiča z neexistujúceho priestupku, je s veľkou pravdepodobnosťou poľutovaniahodná náhoda. Ak sa to ale stáva často, je z toho veľký problém.

Veď kto iný, ako tí, ktorí sledujú dodržiavanie predpisov, by ich mali poznať dokonalo?

Igorovi sa nedávno stala na Prístavnom moste v Bratislave nasledovná situácia:

Igor: "Vychádzal som z Bajkalskej ulice na Prístavný most v smere do Petržalky, kde je pripájací pruh na dvojprúdovku mosta. Predo mnou išlo auto. Išli sme rovnakou rýchlosťou ako kolóna), ktoré sa hneď na začiatku zaradilo do priebežného pruhu do kolóny (mimochodom cez plnú čiaru).

Chcel sa zaradiť pred policajtov, tí ho ale zastavili

Ja som rovnakou rýchlosťou pokračoval v jazde v pripájacom pruhu. Počas tejto jazdy kolóna spomalila a ja som predbehol asi 2-3 autá idúce v priebežnom pruhu. Keď som prišiel na koniec pripájacieho pruhu, dal som znamenie o zmene smeru jazdy, pričom som sa chcel zaradiť medzi dve autá v kolóne.

Auto, pred ktoré som sa chcel zaradiť, bola policajná audina, ktorého šofér mi nevytvoril priestor na zaradenie sa, namiesto toho sa natlačil na auto pred ním a donútil ma tým zastaviť.

Následne mi policajti dali znamenie, aby som zastavil v odstavnom pruhu. Policajt, ktorý vystúpil z miesta šoféra a ktorý pôsobil arogantným dojmom, si odo mňa vypýtal doklady. Keď som mu ich dal, tak sa ma spýtal, či som si vedomý priestupku, ktorého som sa dopustil. Keď som mu odpovedal, že si nie som vedomý, čoho som sa dopustil, arogantne mi odporučil zopakovať si dopravné predpisy.

Vymyslené dopravné pravidlá

Na to mi povedal, že som predbiehal autá idúce v priebežnom pruhu, a že som predbehol aj auto, ktoré sa do kolóny pripojilo predo mnou. Ešte mi pripomenul, že sa mám zaraďovať zipsovo. Potom mi oznámil, že sa so mnou nebude vybavovať a že budem riešený v správnom konaní.

Potom odišiel s mojimi dokladmi do auta. Asi po minúte sa vrátil, pričom mi ešte pripomenul, že keby som sa priznal, tak by som to mal za 20 eur. Takto to budem mať za 150 až 850 eur a že mi do dvoch týždňov príde predvolanie na políciu.

Moja otázka znie, či som niečo porušil."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Kedy smiete prejsť cez plnú čiaru?

* obchádzate,

* odbočujete na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov, alebo

* vchádzate na cestu

Z toho, čo napísal Igor, vyplýva, že vodič, ktorý porušil dopravné pravidlá, zostal nepotrestaný a vodič, ktorý predpisy neporušil, musí svoju pravdu vysvetľovať na dopravnom inšpektoráte.

Šofér vozidla, ktoré šlo pred Igorom, prešlo podľa neho plnú čiaru. To sa ale nesmie, ak vodič prechádza z jedného jazdného pruhu do druhého bez toho, aby mal na to zákonný dôvod.

Policajti si však všimli Igora. Možno ich nahnevalo to, že sa pred ich auto chcel niekto dostať. To ale neospravedlňuje to množstvo nezmyselných argumentov, ktorými odôvodňovali sankciu pre Igora.

Tri omyly policajtov

Aj keď policajti mali upozorňovať Igora na to, aby si zopakoval predpisy, podľa toho, čo Igor napísal, by si dopravné pravidlá mali zopakovať policajti, ktorí ho obvinili z porušovania predpisov.

1. omyl policajtov: Predchádzanie áut v priebežnom pruhu

Podľa zákona o cestnej premávke sa pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu. Igor teda v tomto bode neporušil žiadny predpis.

Igor z pohľadu predpisov dokonca ani nepredchádzal. Aj keď začal manéver predchádzania, nedokončil ho, lebo sa mu nepodarilo zaradiť sa do priebežného jazdného pruhu. Jazda vozidiel, kedy v jednom jazdnom pruhu idú vozidlá rýchlejšie ako v inom, takisto nie je v rozpore s predpismi.

2. omyl policajtov: Povinné zipsovanie pri vjazde do priebežného pruhu

Takzvané zipsovanie, kedy sa vozidlá z dvoch jazdných pruhov striedavo zaraďujú do jedného, nie je povinné pre nikoho v prípade, o ktorom nám napísal Igor. To však nevylučuje možnosť vodičom vozidiel v priebežnom jazdnom pruhu pustiť pred seba tie z pripájacieho. Aj keď je to slušné voči tým na "vedľajšej" ceste, voči vodičom v priebežnom jazdnom pruhu to veľmi tolerantné nie je.

Netreba zabúdať na to, že podľa dopravných pravidiel vozidlo v pripájacom jazdnom pruhu musí dať prednosť autám jazdiacim v priebežnom jazdnom pruhu. Policajti teda neboli povinní Igora pustiť pred seba, keďže mali prednosť.

Dať prednosť znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Aj toto však Igor dodržal, keďže policajné auto nemuselo kvôli nemu zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

3. omyl policajtov: Miesto zipsovania

Ak by bolo povinnosťou Igora "zazipsovať sa" do priebežného jazdného pruhu, tak ako mu to mali povedať policajti, podľa predpisov by to mal spraviť až v mieste, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného.

Zipsovanie je však povinné len vtedy, ak o tom rozhodne dopravná značka alebo ak je v jednom z jazdných pruhov prekážka cestnej premávky.

Podľa toho, čo nám Igor napísal, neporušil žiadny dopravný predpis. Ak by sa policajtom priznal, policajti by prišli k 20 eurám pokuty po nezákonnom rozhodnutí. Našťastie tak nespravil. Nemal by byť pre Igora problém dokázať svoju pravdu v správnom konaní na polícii.

Ako sa zbaviť nevedomých policajtov

Čo s takými policajtmi, akých stretol Igor? Ak sa problém dostal až na dopravný inšpektorát, nemal by byť problém zistiť, kto z policajtov sa rozhodol bezdôvodne míňať peniaze, energiu a čas štátneho orgánu a znížil dôveryhodnosť občanov v policajný zbor.

Pre políciu tak nemôže byť problém urobiť si vo svojich radoch poriadok. Potom sa nebude môcť stať, že v jednoznačných situáciách rozhodnú o priestupku z neexistujúcich dopravných pravidiel.

Vodiči môžu v tomto polícii pomôcť, ak ju budú aktívne informovať o príslušníkoch, ktorí buď nepoznajú dopravné pravidlá alebo ich úmyselne zneužívajú vo svoj prospech.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 156
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 905
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 448
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 059
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 919
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 549
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 222
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 100
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová v Špindlerovom Mlyne.

Slovenka stratila na rivalku viac ako jeden a pol sekundy.


Sportnet 2 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Japonský premiér Fumio Kišida.

Japonsko patrí medzi krajiny s najstarším obyvateľstvom.


26. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Kobrí efekt
  2. Ján Šeďo: Ak chce volič, aj "famózny výsledok" môže byť potupnou prehrou.
  3. Ctirad Klimčík: O svojráznej poézii priamej voľby prezidenta
  4. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  5. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  6. Helena Michlíková: Dúha
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  8. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 492
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 058
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 149
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 021
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 786
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 516
  8. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 386
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu