Na cestách II. a III. triedy by už nemali jazdiť kamióny

Na cestách II. a III. triedy už nebudú môcť po nadobudnutí účinnosti novely cestného zákona jazdiť kamióny nad 12 ton. Takýto návrh novely dnes schválila vláda.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Použiť nevyhnutný úsek takýchto ciest budú môcť tie vozidlá, ktoré nakladajú alebo vykladajú tovar na mieste, ku ktorému je prístup iba po nich. Na niektoré úseky ciest nižšej triedy sa môže stanoviť všeobecná výnimka, keď napríklad dve miesta nebude spájať cesta I. triedy, ktorú by tieto kamióny použili. Týmto sa zabráni neúmerne veľkej obchádzke.

Ministerstvo vnútra ako predkladateľ zmeny zákona to odôvodňuje snahou o čo najmenšie ničenie týchto ciest, ktoré nie sú na takéto využívanie konštruované. Po spustení mýta sa totiž zvýšil prejazd nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy, keďže vodiči sa snažia vyhnúť spoplatneným úsekom. Problémy to spôsobuje aj obyvateľom obcí, ktorým sa tak narúša statika ich nehnuteľností.

Bezpečná vzdialenosť

Na diaľniciach a rýchlostných cestách budú musieť vodiči dodržiavať bezpečnú vzdialenosť viazanú na čas a to minimálnu takú, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Pri autobusoch či kamiónoch za tri sekundy.

"Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo táto sa mení v závislosti na rýchlosti," objasňuje ministerstvo.

Zvyšovanie bezpečnosti chodcov a cyklistov

Novela zvyšuje aj bezpečnosť chodcov a cyklistov na prechodoch. Vodič nesmie predchádzať na prechodoch pre chodcov a cyklistov, ako aj bezprostredne pred nimi. Rovnako tam nesmie zastavovať vozidlo, ak to nebude vyžadovať bezpečnosť cestnej premávky.

Z dôvodu zvýšenej ochrany cyklistov novela jednoznačne upravuje pravidlá pri odbočovaní doprava a doľava tak, aby nedošlo k ich ohrozeniu. Za závažné porušenie pravidiel cestnej premávky sa bude považovať ohrozenie chodca a cyklistu prechádzajúceho cez prechod, rovnako pri odbočovaní či vchádzaní vozidla na cestu, ale i pri otáčaní a cúvaní.

Ďalšie novinky vo vzťahu vodič - chodec

Vodiči už nebudú musieť dodržiavať pravidlo zákazu obmedzovania pohybu chodcov a cyklistov pri zastavení či státí vpravo v smere jazdy rovnobežne a čo najbližšie k okraju cesty. Aby ich neobmedzil, tak musí stáť minimálne 1,5 metra od okraja cesty.

"Väčšina z ciest nie je stavaná na dodržiavanie takéhoto pravidla. Zužovali by sa ním jazdné pruhy, čo by spôsobovalo kolízne situácie," upozorňuje rezort vnútra.

Povinnosť vodiča dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez prechod, pričom ho nesmie ohroziť, sa po novom nebude vzťahovať na električky. Chodci na druhej strane umožnia električke plynulý prejazd. Pri akomkoľvek prechádzaní cez vozovku, vrátane priechodu, musia dbať nielen na rýchlosť, ale aj na vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel.

Súčasné znenie legislatívnej normy umožňuje vodičom parkovanie na chodníkoch pri ponechaní 1,5 metrov voľnej šírky v zónach, kde je inak zastavenie alebo státie nejakým spôsobom regulované. Po novom to už nebude možné. Ide napríklad o historické centrá miest, kde státie na chodníku hoci aj pri ponechaní predpísanej šírky nie je vhodné.

Na aute nebude môcť byť ľad a sneh

V zimnom období budú vodiči zo zákona povinní odstrániť z vozidla kusy ľadu a snehu, ktoré by sa mohli počas jazdy uvoľniť a spôsobiť dopravnú nehodu či zranenie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 370
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 387
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 018
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 755
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 6 547
  6. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 876
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 605
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 046
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 171
  10. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 772

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Carrefour vrátil veriteľom smiešnu sumu. Podľa súdu to je v poriadku

Reťazec vrátil veriteľom tri percentá zo svojich dlhov. Ide o sumu viac ako 430-tisíc eur zo sumy 17,5 milióna eur.

KOMENTÁRE

Keď ide o deti, stojí za to zamyslieť sa

Aký svet chceme odovzdať ďalším generáciám?

SVET

Zomierali najmä mladí a deti. Manchester sa zomkol

Na koncerte Ariany Grandovej bolo až 21-tisíc ľudí.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.

Ako cestovať autom do Chorvátska?

Najpohodlnejšia cesta je cez Maďarsko, najrýchlejšia cez Rakúsko.