Na cestách II. a III. triedy by už nemali jazdiť kamióny

Na cestách II. a III. triedy už nebudú môcť po nadobudnutí účinnosti novely cestného zákona jazdiť kamióny nad 12 ton. Takýto návrh novely dnes schválila vláda.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Použiť nevyhnutný úsek takýchto ciest budú môcť tie vozidlá, ktoré nakladajú alebo vykladajú tovar na mieste, ku ktorému je prístup iba po nich. Na niektoré úseky ciest nižšej triedy sa môže stanoviť všeobecná výnimka, keď napríklad dve miesta nebude spájať cesta I. triedy, ktorú by tieto kamióny použili. Týmto sa zabráni neúmerne veľkej obchádzke.

Ministerstvo vnútra ako predkladateľ zmeny zákona to odôvodňuje snahou o čo najmenšie ničenie týchto ciest, ktoré nie sú na takéto využívanie konštruované. Po spustení mýta sa totiž zvýšil prejazd nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy, keďže vodiči sa snažia vyhnúť spoplatneným úsekom. Problémy to spôsobuje aj obyvateľom obcí, ktorým sa tak narúša statika ich nehnuteľností.

Bezpečná vzdialenosť

Na diaľniciach a rýchlostných cestách budú musieť vodiči dodržiavať bezpečnú vzdialenosť viazanú na čas a to minimálnu takú, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Pri autobusoch či kamiónoch za tri sekundy.

"Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo táto sa mení v závislosti na rýchlosti," objasňuje ministerstvo.

Zvyšovanie bezpečnosti chodcov a cyklistov

Novela zvyšuje aj bezpečnosť chodcov a cyklistov na prechodoch. Vodič nesmie predchádzať na prechodoch pre chodcov a cyklistov, ako aj bezprostredne pred nimi. Rovnako tam nesmie zastavovať vozidlo, ak to nebude vyžadovať bezpečnosť cestnej premávky.

Z dôvodu zvýšenej ochrany cyklistov novela jednoznačne upravuje pravidlá pri odbočovaní doprava a doľava tak, aby nedošlo k ich ohrozeniu. Za závažné porušenie pravidiel cestnej premávky sa bude považovať ohrozenie chodca a cyklistu prechádzajúceho cez prechod, rovnako pri odbočovaní či vchádzaní vozidla na cestu, ale i pri otáčaní a cúvaní.

Ďalšie novinky vo vzťahu vodič - chodec

Vodiči už nebudú musieť dodržiavať pravidlo zákazu obmedzovania pohybu chodcov a cyklistov pri zastavení či státí vpravo v smere jazdy rovnobežne a čo najbližšie k okraju cesty. Aby ich neobmedzil, tak musí stáť minimálne 1,5 metra od okraja cesty.

"Väčšina z ciest nie je stavaná na dodržiavanie takéhoto pravidla. Zužovali by sa ním jazdné pruhy, čo by spôsobovalo kolízne situácie," upozorňuje rezort vnútra.

Povinnosť vodiča dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez prechod, pričom ho nesmie ohroziť, sa po novom nebude vzťahovať na električky. Chodci na druhej strane umožnia električke plynulý prejazd. Pri akomkoľvek prechádzaní cez vozovku, vrátane priechodu, musia dbať nielen na rýchlosť, ale aj na vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel.

Súčasné znenie legislatívnej normy umožňuje vodičom parkovanie na chodníkoch pri ponechaní 1,5 metrov voľnej šírky v zónach, kde je inak zastavenie alebo státie nejakým spôsobom regulované. Po novom to už nebude možné. Ide napríklad o historické centrá miest, kde státie na chodníku hoci aj pri ponechaní predpísanej šírky nie je vhodné.

Na aute nebude môcť byť ľad a sneh

V zimnom období budú vodiči zo zákona povinní odstrániť z vozidla kusy ľadu a snehu, ktoré by sa mohli počas jazdy uvoľniť a spôsobiť dopravnú nehodu či zranenie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 213
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 313
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 138
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 625
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 856
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 190
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 115
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 111
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 061
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 936

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Článok je zaradený aj do ďalších tém Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.