Na cestách II. a III. triedy by už nemali jazdiť kamióny

Na cestách II. a III. triedy už nebudú môcť po nadobudnutí účinnosti novely cestného zákona jazdiť kamióny nad 12 ton. Takýto návrh novely dnes schválila vláda.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Použiť nevyhnutný úsek takýchto ciest budú môcť tie vozidlá, ktoré nakladajú alebo vykladajú tovar na mieste, ku ktorému je prístup iba po nich. Na niektoré úseky ciest nižšej triedy sa môže stanoviť všeobecná výnimka, keď napríklad dve miesta nebude spájať cesta I. triedy, ktorú by tieto kamióny použili. Týmto sa zabráni neúmerne veľkej obchádzke.

Ministerstvo vnútra ako predkladateľ zmeny zákona to odôvodňuje snahou o čo najmenšie ničenie týchto ciest, ktoré nie sú na takéto využívanie konštruované. Po spustení mýta sa totiž zvýšil prejazd nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy, keďže vodiči sa snažia vyhnúť spoplatneným úsekom. Problémy to spôsobuje aj obyvateľom obcí, ktorým sa tak narúša statika ich nehnuteľností.

Bezpečná vzdialenosť

Na diaľniciach a rýchlostných cestách budú musieť vodiči dodržiavať bezpečnú vzdialenosť viazanú na čas a to minimálnu takú, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Pri autobusoch či kamiónoch za tri sekundy.

"Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo táto sa mení v závislosti na rýchlosti," objasňuje ministerstvo.

Zvyšovanie bezpečnosti chodcov a cyklistov

Novela zvyšuje aj bezpečnosť chodcov a cyklistov na prechodoch. Vodič nesmie predchádzať na prechodoch pre chodcov a cyklistov, ako aj bezprostredne pred nimi. Rovnako tam nesmie zastavovať vozidlo, ak to nebude vyžadovať bezpečnosť cestnej premávky.

Z dôvodu zvýšenej ochrany cyklistov novela jednoznačne upravuje pravidlá pri odbočovaní doprava a doľava tak, aby nedošlo k ich ohrozeniu. Za závažné porušenie pravidiel cestnej premávky sa bude považovať ohrozenie chodca a cyklistu prechádzajúceho cez prechod, rovnako pri odbočovaní či vchádzaní vozidla na cestu, ale i pri otáčaní a cúvaní.

Ďalšie novinky vo vzťahu vodič - chodec

Vodiči už nebudú musieť dodržiavať pravidlo zákazu obmedzovania pohybu chodcov a cyklistov pri zastavení či státí vpravo v smere jazdy rovnobežne a čo najbližšie k okraju cesty. Aby ich neobmedzil, tak musí stáť minimálne 1,5 metra od okraja cesty.

"Väčšina z ciest nie je stavaná na dodržiavanie takéhoto pravidla. Zužovali by sa ním jazdné pruhy, čo by spôsobovalo kolízne situácie," upozorňuje rezort vnútra.

Povinnosť vodiča dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez prechod, pričom ho nesmie ohroziť, sa po novom nebude vzťahovať na električky. Chodci na druhej strane umožnia električke plynulý prejazd. Pri akomkoľvek prechádzaní cez vozovku, vrátane priechodu, musia dbať nielen na rýchlosť, ale aj na vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel.

Súčasné znenie legislatívnej normy umožňuje vodičom parkovanie na chodníkoch pri ponechaní 1,5 metrov voľnej šírky v zónach, kde je inak zastavenie alebo státie nejakým spôsobom regulované. Po novom to už nebude možné. Ide napríklad o historické centrá miest, kde státie na chodníku hoci aj pri ponechaní predpísanej šírky nie je vhodné.

Na aute nebude môcť byť ľad a sneh

V zimnom období budú vodiči zo zákona povinní odstrániť z vozidla kusy ľadu a snehu, ktoré by sa mohli počas jazdy uvoľniť a spôsobiť dopravnú nehodu či zranenie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 276
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 752
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 168
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 085
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 935
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 497
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 401
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 834
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 581
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 975

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

SVET

Čo týždeň, to škandál. Trump začal najhoršie v histórii

Nový prezident je najmenej populárny čerstvý šéf Bieleho domu.

Neprehliadnite tiež

Pozrite si rebríček 50 najpredávanejších áut sveta

Jediným nováčikom v prvej desiatke poradia je Honda Civic.

Koľko stojí liter batožinového priestoru?

Objem kufra je dôležitý pre marketing auta, no čísla hovoria len polovicu pravdy.

Skupina PSA prisľúbila spolkovej vláde, že zachová nemecké závody Opelu

Automobilka PSA Group prisľúbila, že v prípade prevzatia európskych operácií General Motors bude naďalej prevádzkovať všetky nemecké závody.

Sauber predstavil nový monopost, s ktorým chce potrápiť konkurenciu

Stajňa formuly 1 Sauber predstavila v pondelok nový monopost C36-Ferrari.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop