Na cestách II. a III. triedy by už nemali jazdiť kamióny

Na cestách II. a III. triedy už nebudú môcť po nadobudnutí účinnosti novely cestného zákona jazdiť kamióny nad 12 ton. Takýto návrh novely dnes schválila vláda.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Použiť nevyhnutný úsek takýchto ciest budú môcť tie vozidlá, ktoré nakladajú alebo vykladajú tovar na mieste, ku ktorému je prístup iba po nich. Na niektoré úseky ciest nižšej triedy sa môže stanoviť všeobecná výnimka, keď napríklad dve miesta nebude spájať cesta I. triedy, ktorú by tieto kamióny použili. Týmto sa zabráni neúmerne veľkej obchádzke.

Ministerstvo vnútra ako predkladateľ zmeny zákona to odôvodňuje snahou o čo najmenšie ničenie týchto ciest, ktoré nie sú na takéto využívanie konštruované. Po spustení mýta sa totiž zvýšil prejazd nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy, keďže vodiči sa snažia vyhnúť spoplatneným úsekom. Problémy to spôsobuje aj obyvateľom obcí, ktorým sa tak narúša statika ich nehnuteľností.

Bezpečná vzdialenosť

Na diaľniciach a rýchlostných cestách budú musieť vodiči dodržiavať bezpečnú vzdialenosť viazanú na čas a to minimálnu takú, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Pri autobusoch či kamiónoch za tri sekundy.

"Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo táto sa mení v závislosti na rýchlosti," objasňuje ministerstvo.

Zvyšovanie bezpečnosti chodcov a cyklistov

Novela zvyšuje aj bezpečnosť chodcov a cyklistov na prechodoch. Vodič nesmie predchádzať na prechodoch pre chodcov a cyklistov, ako aj bezprostredne pred nimi. Rovnako tam nesmie zastavovať vozidlo, ak to nebude vyžadovať bezpečnosť cestnej premávky.

Z dôvodu zvýšenej ochrany cyklistov novela jednoznačne upravuje pravidlá pri odbočovaní doprava a doľava tak, aby nedošlo k ich ohrozeniu. Za závažné porušenie pravidiel cestnej premávky sa bude považovať ohrozenie chodca a cyklistu prechádzajúceho cez prechod, rovnako pri odbočovaní či vchádzaní vozidla na cestu, ale i pri otáčaní a cúvaní.

Ďalšie novinky vo vzťahu vodič - chodec

Vodiči už nebudú musieť dodržiavať pravidlo zákazu obmedzovania pohybu chodcov a cyklistov pri zastavení či státí vpravo v smere jazdy rovnobežne a čo najbližšie k okraju cesty. Aby ich neobmedzil, tak musí stáť minimálne 1,5 metra od okraja cesty.

"Väčšina z ciest nie je stavaná na dodržiavanie takéhoto pravidla. Zužovali by sa ním jazdné pruhy, čo by spôsobovalo kolízne situácie," upozorňuje rezort vnútra.

Povinnosť vodiča dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez prechod, pričom ho nesmie ohroziť, sa po novom nebude vzťahovať na električky. Chodci na druhej strane umožnia električke plynulý prejazd. Pri akomkoľvek prechádzaní cez vozovku, vrátane priechodu, musia dbať nielen na rýchlosť, ale aj na vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel.

Súčasné znenie legislatívnej normy umožňuje vodičom parkovanie na chodníkoch pri ponechaní 1,5 metrov voľnej šírky v zónach, kde je inak zastavenie alebo státie nejakým spôsobom regulované. Po novom to už nebude možné. Ide napríklad o historické centrá miest, kde státie na chodníku hoci aj pri ponechaní predpísanej šírky nie je vhodné.

Na aute nebude môcť byť ľad a sneh

V zimnom období budú vodiči zo zákona povinní odstrániť z vozidla kusy ľadu a snehu, ktoré by sa mohli počas jazdy uvoľniť a spôsobiť dopravnú nehodu či zranenie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 5 694
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 677
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 5 050
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 578
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 492
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 354
  7. Kam do tepla v januári? 2 410
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 172
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 044
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 214

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Článok je zaradený aj do ďalších tém Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open. Tak ďaleko nikdy nebola.

SVET

Ďalšia šanca na referendum o brexite? Podporil ho Blair aj Farage

Aj Briti si myslia, že by rozhodli inak.

SVET

Babiša a Faltýnka vydajú na trestné stíhanie

Babiš v prejave zopakoval, že kauza je podľa neho zmanipulovaná.

PLUS

Psích dobyvateľov kozmu obetovali v mene komunizmu

Prvý psí kozmonaut mal byť pekný.

Neprehliadnite tiež

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.