Na cestách II. a III. triedy by už nemali jazdiť kamióny

Na cestách II. a III. triedy už nebudú môcť po nadobudnutí účinnosti novely cestného zákona jazdiť kamióny nad 12 ton. Takýto návrh novely dnes schválila vláda.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

BRATISLAVA. Použiť nevyhnutný úsek takýchto ciest budú môcť tie vozidlá, ktoré nakladajú alebo vykladajú tovar na mieste, ku ktorému je prístup iba po nich. Na niektoré úseky ciest nižšej triedy sa môže stanoviť všeobecná výnimka, keď napríklad dve miesta nebude spájať cesta I. triedy, ktorú by tieto kamióny použili. Týmto sa zabráni neúmerne veľkej obchádzke.

Ministerstvo vnútra ako predkladateľ zmeny zákona to odôvodňuje snahou o čo najmenšie ničenie týchto ciest, ktoré nie sú na takéto využívanie konštruované. Po spustení mýta sa totiž zvýšil prejazd nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy, keďže vodiči sa snažia vyhnúť spoplatneným úsekom. Problémy to spôsobuje aj obyvateľom obcí, ktorým sa tak narúša statika ich nehnuteľností.

Bezpečná vzdialenosť

Na diaľniciach a rýchlostných cestách budú musieť vodiči dodržiavať bezpečnú vzdialenosť viazanú na čas a to minimálnu takú, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Pri autobusoch či kamiónoch za tri sekundy.

"Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo táto sa mení v závislosti na rýchlosti," objasňuje ministerstvo.

Zvyšovanie bezpečnosti chodcov a cyklistov

Novela zvyšuje aj bezpečnosť chodcov a cyklistov na prechodoch. Vodič nesmie predchádzať na prechodoch pre chodcov a cyklistov, ako aj bezprostredne pred nimi. Rovnako tam nesmie zastavovať vozidlo, ak to nebude vyžadovať bezpečnosť cestnej premávky.

Z dôvodu zvýšenej ochrany cyklistov novela jednoznačne upravuje pravidlá pri odbočovaní doprava a doľava tak, aby nedošlo k ich ohrozeniu. Za závažné porušenie pravidiel cestnej premávky sa bude považovať ohrozenie chodca a cyklistu prechádzajúceho cez prechod, rovnako pri odbočovaní či vchádzaní vozidla na cestu, ale i pri otáčaní a cúvaní.

Ďalšie novinky vo vzťahu vodič - chodec

Vodiči už nebudú musieť dodržiavať pravidlo zákazu obmedzovania pohybu chodcov a cyklistov pri zastavení či státí vpravo v smere jazdy rovnobežne a čo najbližšie k okraju cesty. Aby ich neobmedzil, tak musí stáť minimálne 1,5 metra od okraja cesty.

"Väčšina z ciest nie je stavaná na dodržiavanie takéhoto pravidla. Zužovali by sa ním jazdné pruhy, čo by spôsobovalo kolízne situácie," upozorňuje rezort vnútra.

Povinnosť vodiča dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez prechod, pričom ho nesmie ohroziť, sa po novom nebude vzťahovať na električky. Chodci na druhej strane umožnia električke plynulý prejazd. Pri akomkoľvek prechádzaní cez vozovku, vrátane priechodu, musia dbať nielen na rýchlosť, ale aj na vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel.

Súčasné znenie legislatívnej normy umožňuje vodičom parkovanie na chodníkoch pri ponechaní 1,5 metrov voľnej šírky v zónach, kde je inak zastavenie alebo státie nejakým spôsobom regulované. Po novom to už nebude možné. Ide napríklad o historické centrá miest, kde státie na chodníku hoci aj pri ponechaní predpísanej šírky nie je vhodné.

Na aute nebude môcť byť ľad a sneh

V zimnom období budú vodiči zo zákona povinní odstrániť z vozidla kusy ľadu a snehu, ktoré by sa mohli počas jazdy uvoľniť a spôsobiť dopravnú nehodu či zranenie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  8. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 18 901
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 928
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 964
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 143
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 464
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 967
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 964
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 729
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 602
  10. Slováci triedia lepšie 1 210

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Článok je zaradený aj do ďalších tém Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.