Škoda si v Číne trúfa - chce najkvalitnejšiu servisnú sieť na svete

Čínski zákazníci si potrpia na služby. Preto Škoda Auto venuje popredajnej starostlivosti na tamojšom trhu nemalú pozornosť.

(Zdroj: Škoda a Michal Karpat)

ŠANGHAJ.

Zákazníci čakajúci počas servisu svojho auta v priestoroch autorizovaného predajcu majú dokonalý prehľad, čo sa s ich autom v danej chvíli deje a k dispozícii miestnosť s plným komfortom, pripomínajúcu business launch na letiskách.

„Keď Škoda Auto vstupovala v roku 2005 na čínsky trh, vedenie si predsavzalo ambiciózny cieľ. Vybudovať najkvalitnejšiu predajno-servisnú sieť na svete“, hovorí Jan Pícha, zodpovedný za oblasť popredajných služieb spoločnosti Škoda Auto v Číne.

Zákazník v centre pozornosti

Škoda má v Číne pozíciu prémiovejšej značky než v Európe. Oslovuje solventnejšiu klientelu, ktorá vyžaduje autá vybavené najmodernejšími technológiami a tomuto postaveniu zodpovedajú aj služby.

Zavrite oči a vžite sa do role zákazníka Škody v Číne. Vstupujete do veľkej, priestorovo bohato dimenzovanej predajne. Najmenšie čínske showroomy Škody majú rozlohu 300 m², predajne typu A sú raz tak veľké (700 m²).

Pri vchode vás víta welcome desk a pri ňom pracovník, ktorý tam je celý deň na to, aby každého zákazníka nasmeroval do oddelenia podľa toho, aké služby potrebuje. V európskych, resp. našich podmienkach nepredstaviteľná situácia.

Asi žiaden predajca by si nemohol dovoliť zaplatiť človeka, ktorý by iba vítal a usmerňoval zákazníkov. V Číne s lacnou pracovnou silou a prezamestnanosťou to však nie je problém. Jeden díler tu zamestnáva v priemere od 50 do 80 ľudí.

Po uvítaní zákazník ďalej pokračuje buď k autám alebo rovno na rokovanie s predajcom do špeciálnej pootvorenej miestnosti, kde majú súkromie na rozhovor medzi štyrmi očami a zároveň bezbariérovy prístup k autám. Ak by sa zákazník ešte chcel vrátiť k vystavenému modelu, o ktorý má záujem a pozrieť si nejaký detail.

Internet zadarmo, priebeh servisnej zákazky online na monitore

Samostatnou kapitolou je servis. Keďže vzdialenosti medzi jednotlivými mestskými časťami sú v čínskych metropolách podstatne väčšie než u nás, čas potrebný na servis auta zákazníci často prečkávajú v priestoroch dílera.

Na tento účel slúži tzv. costumer lounch so všetkým potrebným komfortom. K dispozícii majú kožené sedačky, počítače s internetom, občerstvenie, televíziu. Medzičasom môžu cez presklenú stenu sledovať práce na svojom aute v servise.

Špeciálnou službou je online informovanie o priebehu zákazky na monitore, kde zákazník vidí, čo presne sa v danej chvíli s jeho autom deje.

Rýchly rozvoj predajnej siete

Škoda Auto vstúpila na čínsky trh 11. apríla 2005 podpisom licenčnej zmluvy so spoločným čínsko-nemeckým výrobným závodom Shanghai Volkswagen.

Rok jej trvalo kým miestnych zákazníkov oboznámila so svojimi modelmi, históriou, svojimi úspechmi a kvalitou, keďže Škoda bola v tom čase v Číne úplne neznáma. Inými slovami povedané, musela si získať dôveru Číňanov a až potom mohla začať so samotným predajom.

Prvé dílerstvo otvorila po dvoch rokoch. Bolo to v Shijiazhuangu, hlavnom meste provincie Hebei, ležiacom cca 300 km juhozápadne od Pekingu. Prvý predajný stánok Škody v Číne mal celkovú rozlohu 12.000 m² a začínal len s jediným modelom – Octaviou, ktorá sa v rovnakom čase začala v Číne aj vyrábať.

Neskôr k nej pribudli aj Fabia a Superb. Dnes má Škoda v Číne 305 predajných miest, vrátane Tibetu. Do roku 2013 chce tento počet navýšiť o tretinu.

„Rýchlemu rozvoju predajnej siete pomáha fakt, že keď sa dohodneme s investorom, predajňa stojí do osem až deväť mesiacov“, hovorí Petr Syrovátko, zodpovedný za rozvoj dílerskej siete Škody v Číne.

„Na druhej strane, špecifickým problémom tunajšieho trhu je premiestňovanie predajní. Ak sa vláda v danej lokalite rozhodne postaviť byty alebo inú verejno-prospešnú stavbu, musíme ustúpiť verejnému záujmu a predajňu premiestniť. Vláda síce celú investíciu zaplatí, ale je s tým kopec roboty. Za posledný rok sme takto premiestnili asi desať dílerstiev“, dodáva Syrovátko.

Superb bije Passat

Dnes je Čína najväčším trhom českej automobilky s veľkým potenciálom na ďalší rozvoj. Škoda má totiž jednu veľkú výhodu, a síce v tom, že v ponuke má model Superb, ako na mieru šitý pre čínsky trh.

To je jeden z mála európskych modelov, ktorý prežil export do Číny bez nutnosti predĺženia rázvoru náprav za účelom vytvorenia komfortného priestoru pre nohy zadných pasažierov. Typickej požiadavky čínskych zákazníkov.

Vlani bola ešte najpredávanejším modelom českej značky Octavia (po čínsky Ming Rui), ktorú si v Číne kupujú väčšinou mladí ľudia ako svoje prvé auto. Postupne ju ale začína dobiehať Superb (po čínsky Hao Rui). Len v januári sa na čínskom trhu predalo 10.006 Octavií a 7.405 Superbov.

Model Superb je na tamojšom trhu fenomén. Hoci sa tam predáva len od augusta 2009, jeho predaj za prvé dva mesiace tohto roku medziročne vzrástol o 56% a v čínskom segmente B mu patrí šiesta priečka.

Úspech Superbu sa negatívne prejavuje na predajoch Passatu, ktorý sa na tamojšom trhu predáva v dvoch generáciách a v súčte mu doposiaľ patrila pozícia lídra segmentu B. O tú vlani s pričinením Superbu prišiel. Aktuálnym lídrom je Honda Accord, druhý je Nissan Teana a tretia Toyota Camry.

Poradie v segmente B na čínskom trhu za prvé dva mesiace tohto roku:

Model 2011 2010 zmena v %
Honda Accord 31.619 31.617 + 0,01
Nissan Teana 24.952 22.025 + 13,29
Toyota Camry 22.867 26.699 - 14,35
Buick LaCrosse 19.428 14.238 + 36,45
Buick Regal 12.718 10.733 + 18,49
Volkswagen Passat 22.429 18.473 + 21,42
Škoda Superb 11.590 7.411 + 56,39
Volkswagen Magotan 9.148 13.731 - 33,38


Dominujú benzínové motory s automatom

Základné modely Škody sú v Číne generálne lepšie vybavené než v Európe. Superb je napríklad najobľúbenejší s koženými sedačkami a panoramatickou strechou.

Octavie sa zase najviac kupujú na hliníkových diskoch. V prípade oboch, Octavie aj Superbu dominujú menšie kolesá, kvôli nízkej kvalite čínskych ciest.

Z palety motorov je záujem hlavne o benzínové agregáty. V prípade Octavie sú to motory 1.6 a 1.4 TSI. U Superba má 70% podiel motor 1.8 TSI a až 90% všetkých Superbov sa predá s automatickou prevodovkou.

Najpredávanejšími farbami karosérie sú podobne ako v Kórei čierna, strieborná a šedá. O zelenú ani bielu nie je záujem, pretože prvá znamená nešťastie a druhá je pre Číňanov smutná.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  6. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  7. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  8. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  9. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  2. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  3. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  4. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  5. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  6. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  7. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  8. Za palivo Shell BMW domov
  9. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  10. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 628
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 383
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 069
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 659
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 9 682
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 513
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 166
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 726
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 625
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 492

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska vymenoval Sakovú, tá pred novinármi stále uteká

Organizátori protestov ministerke vyčítajú blízkosť ku Kaliňákovi.

KOMENTÁRE

Kto kradmou rukou siahne na voliča Smeru

Tlačiť na organizátorov protestov, aby urobili robotu za politikov, nie je slušné.

DOMOV

Do rekreačného sídla papalášov politici už takmer nechodia

V Častej–Papierničke boli vlani ubytovaní len dvaja poslanci.

Neprehliadnite tiež

Hyundai i20 vyzerá po facelifte zozadu úplne inak

Dieselový motor sa už v ponuke neobjaví, novinkou je automatická prevodovka.

Ranný dážď v Bratislave spôsobil dopravný kolaps

Na všetkých hlavných ťahoch museli vodiči počítať so zdržaním minimálne 20 minút.

Škoda predstavila ďalšie SUV. Volá sa Kamiq a na našich cestách ho nestretnete

Auto je trochu dlhšie ako európsky Karoq a má cieliť na mladšiu klientelu.

Zviera v aute nesmie nikoho ohroziť, inak vodič riskuje pokutu

Ako prevážať psa v aute, aby ste nedostali pokutu?