Škoda si v Číne trúfa - chce najkvalitnejšiu servisnú sieť na svete

Čínski zákazníci si potrpia na služby. Preto Škoda Auto venuje popredajnej starostlivosti na tamojšom trhu nemalú pozornosť.

(Zdroj: Škoda a Michal Karpat)

ŠANGHAJ.

Zákazníci čakajúci počas servisu svojho auta v priestoroch autorizovaného predajcu majú dokonalý prehľad, čo sa s ich autom v danej chvíli deje a k dispozícii miestnosť s plným komfortom, pripomínajúcu business launch na letiskách.

„Keď Škoda Auto vstupovala v roku 2005 na čínsky trh, vedenie si predsavzalo ambiciózny cieľ. Vybudovať najkvalitnejšiu predajno-servisnú sieť na svete“, hovorí Jan Pícha, zodpovedný za oblasť popredajných služieb spoločnosti Škoda Auto v Číne.

Zákazník v centre pozornosti

Škoda má v Číne pozíciu prémiovejšej značky než v Európe. Oslovuje solventnejšiu klientelu, ktorá vyžaduje autá vybavené najmodernejšími technológiami a tomuto postaveniu zodpovedajú aj služby.

Zavrite oči a vžite sa do role zákazníka Škody v Číne. Vstupujete do veľkej, priestorovo bohato dimenzovanej predajne. Najmenšie čínske showroomy Škody majú rozlohu 300 m², predajne typu A sú raz tak veľké (700 m²).

Pri vchode vás víta welcome desk a pri ňom pracovník, ktorý tam je celý deň na to, aby každého zákazníka nasmeroval do oddelenia podľa toho, aké služby potrebuje. V európskych, resp. našich podmienkach nepredstaviteľná situácia.

Asi žiaden predajca by si nemohol dovoliť zaplatiť človeka, ktorý by iba vítal a usmerňoval zákazníkov. V Číne s lacnou pracovnou silou a prezamestnanosťou to však nie je problém. Jeden díler tu zamestnáva v priemere od 50 do 80 ľudí.

Po uvítaní zákazník ďalej pokračuje buď k autám alebo rovno na rokovanie s predajcom do špeciálnej pootvorenej miestnosti, kde majú súkromie na rozhovor medzi štyrmi očami a zároveň bezbariérovy prístup k autám. Ak by sa zákazník ešte chcel vrátiť k vystavenému modelu, o ktorý má záujem a pozrieť si nejaký detail.

Internet zadarmo, priebeh servisnej zákazky online na monitore

Samostatnou kapitolou je servis. Keďže vzdialenosti medzi jednotlivými mestskými časťami sú v čínskych metropolách podstatne väčšie než u nás, čas potrebný na servis auta zákazníci často prečkávajú v priestoroch dílera.

Na tento účel slúži tzv. costumer lounch so všetkým potrebným komfortom. K dispozícii majú kožené sedačky, počítače s internetom, občerstvenie, televíziu. Medzičasom môžu cez presklenú stenu sledovať práce na svojom aute v servise.

Špeciálnou službou je online informovanie o priebehu zákazky na monitore, kde zákazník vidí, čo presne sa v danej chvíli s jeho autom deje.

Rýchly rozvoj predajnej siete

Škoda Auto vstúpila na čínsky trh 11. apríla 2005 podpisom licenčnej zmluvy so spoločným čínsko-nemeckým výrobným závodom Shanghai Volkswagen.

Rok jej trvalo kým miestnych zákazníkov oboznámila so svojimi modelmi, históriou, svojimi úspechmi a kvalitou, keďže Škoda bola v tom čase v Číne úplne neznáma. Inými slovami povedané, musela si získať dôveru Číňanov a až potom mohla začať so samotným predajom.

Prvé dílerstvo otvorila po dvoch rokoch. Bolo to v Shijiazhuangu, hlavnom meste provincie Hebei, ležiacom cca 300 km juhozápadne od Pekingu. Prvý predajný stánok Škody v Číne mal celkovú rozlohu 12.000 m² a začínal len s jediným modelom – Octaviou, ktorá sa v rovnakom čase začala v Číne aj vyrábať.

Neskôr k nej pribudli aj Fabia a Superb. Dnes má Škoda v Číne 305 predajných miest, vrátane Tibetu. Do roku 2013 chce tento počet navýšiť o tretinu.

„Rýchlemu rozvoju predajnej siete pomáha fakt, že keď sa dohodneme s investorom, predajňa stojí do osem až deväť mesiacov“, hovorí Petr Syrovátko, zodpovedný za rozvoj dílerskej siete Škody v Číne.

„Na druhej strane, špecifickým problémom tunajšieho trhu je premiestňovanie predajní. Ak sa vláda v danej lokalite rozhodne postaviť byty alebo inú verejno-prospešnú stavbu, musíme ustúpiť verejnému záujmu a predajňu premiestniť. Vláda síce celú investíciu zaplatí, ale je s tým kopec roboty. Za posledný rok sme takto premiestnili asi desať dílerstiev“, dodáva Syrovátko.

Superb bije Passat

Dnes je Čína najväčším trhom českej automobilky s veľkým potenciálom na ďalší rozvoj. Škoda má totiž jednu veľkú výhodu, a síce v tom, že v ponuke má model Superb, ako na mieru šitý pre čínsky trh.

To je jeden z mála európskych modelov, ktorý prežil export do Číny bez nutnosti predĺženia rázvoru náprav za účelom vytvorenia komfortného priestoru pre nohy zadných pasažierov. Typickej požiadavky čínskych zákazníkov.

Vlani bola ešte najpredávanejším modelom českej značky Octavia (po čínsky Ming Rui), ktorú si v Číne kupujú väčšinou mladí ľudia ako svoje prvé auto. Postupne ju ale začína dobiehať Superb (po čínsky Hao Rui). Len v januári sa na čínskom trhu predalo 10.006 Octavií a 7.405 Superbov.

Model Superb je na tamojšom trhu fenomén. Hoci sa tam predáva len od augusta 2009, jeho predaj za prvé dva mesiace tohto roku medziročne vzrástol o 56% a v čínskom segmente B mu patrí šiesta priečka.

Úspech Superbu sa negatívne prejavuje na predajoch Passatu, ktorý sa na tamojšom trhu predáva v dvoch generáciách a v súčte mu doposiaľ patrila pozícia lídra segmentu B. O tú vlani s pričinením Superbu prišiel. Aktuálnym lídrom je Honda Accord, druhý je Nissan Teana a tretia Toyota Camry.

Poradie v segmente B na čínskom trhu za prvé dva mesiace tohto roku:

Model 2011 2010 zmena v %
Honda Accord 31.619 31.617 + 0,01
Nissan Teana 24.952 22.025 + 13,29
Toyota Camry 22.867 26.699 - 14,35
Buick LaCrosse 19.428 14.238 + 36,45
Buick Regal 12.718 10.733 + 18,49
Volkswagen Passat 22.429 18.473 + 21,42
Škoda Superb 11.590 7.411 + 56,39
Volkswagen Magotan 9.148 13.731 - 33,38


Dominujú benzínové motory s automatom

Základné modely Škody sú v Číne generálne lepšie vybavené než v Európe. Superb je napríklad najobľúbenejší s koženými sedačkami a panoramatickou strechou.

Octavie sa zase najviac kupujú na hliníkových diskoch. V prípade oboch, Octavie aj Superbu dominujú menšie kolesá, kvôli nízkej kvalite čínskych ciest.

Z palety motorov je záujem hlavne o benzínové agregáty. V prípade Octavie sú to motory 1.6 a 1.4 TSI. U Superba má 70% podiel motor 1.8 TSI a až 90% všetkých Superbov sa predá s automatickou prevodovkou.

Najpredávanejšími farbami karosérie sú podobne ako v Kórei čierna, strieborná a šedá. O zelenú ani bielu nie je záujem, pretože prvá znamená nešťastie a druhá je pre Číňanov smutná.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  2. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 15 264
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 901
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 727
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 243
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 548
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 003
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 920
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 773
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 549
  10. Splnený sen 478

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana. Sťahovanie filmov teraz menia za transparentnosť.

Nová kniha Michala Havrana: Obesíme ťa

Denník SME pripravil v utorok 24. októbra špeciálne vydanie. Kúpite ho v stánkoch s knihou Michala Havrana za 3,99 €.

PLUS

Zázračný návod na úspech bol podvod

Chcete zvýšiť šance pred pohovorom? Už neplatí to, čo kedysi.

SVET

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

Neprehliadnite tiež

ONLINE: Začala sa Veľká cena USA, Vettel predbehol Hamiltona

Hamilton si môže v týchto pretekoch potvrdiť titul.

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.