ŠANGHAJ.
Zákazníci čakajúci počas servisu svojho auta v priestoroch autorizovaného predajcu majú dokonalý prehľad, čo sa s ich autom v danej chvíli deje a k dispozícii miestnosť s plným komfortom, pripomínajúcu business launch na letiskách.
„Keď Škoda Auto vstupovala v roku 2005 na čínsky trh, vedenie si predsavzalo ambiciózny cieľ. Vybudovať najkvalitnejšiu predajno-servisnú sieť na svete“, hovorí Jan Pícha, zodpovedný za oblasť popredajných služieb spoločnosti Škoda Auto v Číne.
Zákazník v centre pozornosti
Škoda má v Číne pozíciu prémiovejšej značky než v Európe. Oslovuje solventnejšiu klientelu, ktorá vyžaduje autá vybavené najmodernejšími technológiami a tomuto postaveniu zodpovedajú aj služby.
Zavrite oči a vžite sa do role zákazníka Škody v Číne. Vstupujete do veľkej, priestorovo bohato dimenzovanej predajne. Najmenšie čínske showroomy Škody majú rozlohu 300 m², predajne typu A sú raz tak veľké (700 m²).
Pri vchode vás víta welcome desk a pri ňom pracovník, ktorý tam je celý deň na to, aby každého zákazníka nasmeroval do oddelenia podľa toho, aké služby potrebuje. V európskych, resp. našich podmienkach nepredstaviteľná situácia.
Asi žiaden predajca by si nemohol dovoliť zaplatiť človeka, ktorý by iba vítal a usmerňoval zákazníkov. V Číne s lacnou pracovnou silou a prezamestnanosťou to však nie je problém. Jeden díler tu zamestnáva v priemere od 50 do 80 ľudí.
Po uvítaní zákazník ďalej pokračuje buď k autám alebo rovno na rokovanie s predajcom do špeciálnej pootvorenej miestnosti, kde majú súkromie na rozhovor medzi štyrmi očami a zároveň bezbariérovy prístup k autám. Ak by sa zákazník ešte chcel vrátiť k vystavenému modelu, o ktorý má záujem a pozrieť si nejaký detail.
Internet zadarmo, priebeh servisnej zákazky online na monitore
Samostatnou kapitolou je servis. Keďže vzdialenosti medzi jednotlivými mestskými časťami sú v čínskych metropolách podstatne väčšie než u nás, čas potrebný na servis auta zákazníci často prečkávajú v priestoroch dílera.
Na tento účel slúži tzv. costumer lounch so všetkým potrebným komfortom. K dispozícii majú kožené sedačky, počítače s internetom, občerstvenie, televíziu. Medzičasom môžu cez presklenú stenu sledovať práce na svojom aute v servise.
Špeciálnou službou je online informovanie o priebehu zákazky na monitore, kde zákazník vidí, čo presne sa v danej chvíli s jeho autom deje.
Rýchly rozvoj predajnej siete
Škoda Auto vstúpila na čínsky trh 11. apríla 2005 podpisom licenčnej zmluvy so spoločným čínsko-nemeckým výrobným závodom Shanghai Volkswagen.
Rok jej trvalo kým miestnych zákazníkov oboznámila so svojimi modelmi, históriou, svojimi úspechmi a kvalitou, keďže Škoda bola v tom čase v Číne úplne neznáma. Inými slovami povedané, musela si získať dôveru Číňanov a až potom mohla začať so samotným predajom.
Prvé dílerstvo otvorila po dvoch rokoch. Bolo to v Shijiazhuangu, hlavnom meste provincie Hebei, ležiacom cca 300 km juhozápadne od Pekingu. Prvý predajný stánok Škody v Číne mal celkovú rozlohu 12.000 m² a začínal len s jediným modelom – Octaviou, ktorá sa v rovnakom čase začala v Číne aj vyrábať.
Neskôr k nej pribudli aj Fabia a Superb. Dnes má Škoda v Číne 305 predajných miest, vrátane Tibetu. Do roku 2013 chce tento počet navýšiť o tretinu.
„Rýchlemu rozvoju predajnej siete pomáha fakt, že keď sa dohodneme s investorom, predajňa stojí do osem až deväť mesiacov“, hovorí Petr Syrovátko, zodpovedný za rozvoj dílerskej siete Škody v Číne.
„Na druhej strane, špecifickým problémom tunajšieho trhu je premiestňovanie predajní. Ak sa vláda v danej lokalite rozhodne postaviť byty alebo inú verejno-prospešnú stavbu, musíme ustúpiť verejnému záujmu a predajňu premiestniť. Vláda síce celú investíciu zaplatí, ale je s tým kopec roboty. Za posledný rok sme takto premiestnili asi desať dílerstiev“, dodáva Syrovátko.
Superb bije Passat
Dnes je Čína najväčším trhom českej automobilky s veľkým potenciálom na ďalší rozvoj. Škoda má totiž jednu veľkú výhodu, a síce v tom, že v ponuke má model Superb, ako na mieru šitý pre čínsky trh.
To je jeden z mála európskych modelov, ktorý prežil export do Číny bez nutnosti predĺženia rázvoru náprav za účelom vytvorenia komfortného priestoru pre nohy zadných pasažierov. Typickej požiadavky čínskych zákazníkov.
Vlani bola ešte najpredávanejším modelom českej značky Octavia (po čínsky Ming Rui), ktorú si v Číne kupujú väčšinou mladí ľudia ako svoje prvé auto. Postupne ju ale začína dobiehať Superb (po čínsky Hao Rui). Len v januári sa na čínskom trhu predalo 10.006 Octavií a 7.405 Superbov.
Model Superb je na tamojšom trhu fenomén. Hoci sa tam predáva len od augusta 2009, jeho predaj za prvé dva mesiace tohto roku medziročne vzrástol o 56% a v čínskom segmente B mu patrí šiesta priečka.
Úspech Superbu sa negatívne prejavuje na predajoch Passatu, ktorý sa na tamojšom trhu predáva v dvoch generáciách a v súčte mu doposiaľ patrila pozícia lídra segmentu B. O tú vlani s pričinením Superbu prišiel. Aktuálnym lídrom je Honda Accord, druhý je Nissan Teana a tretia Toyota Camry.
Poradie v segmente B na čínskom trhu za prvé dva mesiace tohto roku:
Model | 2011 | 2010 | zmena v % |
Honda Accord | 31.619 | 31.617 | + 0,01 |
Nissan Teana | 24.952 | 22.025 | + 13,29 |
Toyota Camry | 22.867 | 26.699 | - 14,35 |
Buick LaCrosse | 19.428 | 14.238 | + 36,45 |
Buick Regal | 12.718 | 10.733 | + 18,49 |
Volkswagen Passat | 22.429 | 18.473 | + 21,42 |
Škoda Superb | 11.590 | 7.411 | + 56,39 |
Volkswagen Magotan | 9.148 | 13.731 | - 33,38 |
Dominujú benzínové motory s automatom
Základné modely Škody sú v Číne generálne lepšie vybavené než v Európe. Superb je napríklad najobľúbenejší s koženými sedačkami a panoramatickou strechou.
Octavie sa zase najviac kupujú na hliníkových diskoch. V prípade oboch, Octavie aj Superbu dominujú menšie kolesá, kvôli nízkej kvalite čínskych ciest.
Z palety motorov je záujem hlavne o benzínové agregáty. V prípade Octavie sú to motory 1.6 a 1.4 TSI. U Superba má 70% podiel motor 1.8 TSI a až 90% všetkých Superbov sa predá s automatickou prevodovkou.
Najpredávanejšími farbami karosérie sú podobne ako v Kórei čierna, strieborná a šedá. O zelenú ani bielu nie je záujem, pretože prvá znamená nešťastie a druhá je pre Číňanov smutná.