Škoda si v Číne trúfa - chce najkvalitnejšiu servisnú sieť na svete

Čínski zákazníci si potrpia na služby. Preto Škoda Auto venuje popredajnej starostlivosti na tamojšom trhu nemalú pozornosť.

(Zdroj: Škoda a Michal Karpat)

ŠANGHAJ.

Zákazníci čakajúci počas servisu svojho auta v priestoroch autorizovaného predajcu majú dokonalý prehľad, čo sa s ich autom v danej chvíli deje a k dispozícii miestnosť s plným komfortom, pripomínajúcu business launch na letiskách.

„Keď Škoda Auto vstupovala v roku 2005 na čínsky trh, vedenie si predsavzalo ambiciózny cieľ. Vybudovať najkvalitnejšiu predajno-servisnú sieť na svete“, hovorí Jan Pícha, zodpovedný za oblasť popredajných služieb spoločnosti Škoda Auto v Číne.

Zákazník v centre pozornosti

Škoda má v Číne pozíciu prémiovejšej značky než v Európe. Oslovuje solventnejšiu klientelu, ktorá vyžaduje autá vybavené najmodernejšími technológiami a tomuto postaveniu zodpovedajú aj služby.

Zavrite oči a vžite sa do role zákazníka Škody v Číne. Vstupujete do veľkej, priestorovo bohato dimenzovanej predajne. Najmenšie čínske showroomy Škody majú rozlohu 300 m², predajne typu A sú raz tak veľké (700 m²).

Pri vchode vás víta welcome desk a pri ňom pracovník, ktorý tam je celý deň na to, aby každého zákazníka nasmeroval do oddelenia podľa toho, aké služby potrebuje. V európskych, resp. našich podmienkach nepredstaviteľná situácia.

Asi žiaden predajca by si nemohol dovoliť zaplatiť človeka, ktorý by iba vítal a usmerňoval zákazníkov. V Číne s lacnou pracovnou silou a prezamestnanosťou to však nie je problém. Jeden díler tu zamestnáva v priemere od 50 do 80 ľudí.

Po uvítaní zákazník ďalej pokračuje buď k autám alebo rovno na rokovanie s predajcom do špeciálnej pootvorenej miestnosti, kde majú súkromie na rozhovor medzi štyrmi očami a zároveň bezbariérovy prístup k autám. Ak by sa zákazník ešte chcel vrátiť k vystavenému modelu, o ktorý má záujem a pozrieť si nejaký detail.

Internet zadarmo, priebeh servisnej zákazky online na monitore

Samostatnou kapitolou je servis. Keďže vzdialenosti medzi jednotlivými mestskými časťami sú v čínskych metropolách podstatne väčšie než u nás, čas potrebný na servis auta zákazníci často prečkávajú v priestoroch dílera.

Na tento účel slúži tzv. costumer lounch so všetkým potrebným komfortom. K dispozícii majú kožené sedačky, počítače s internetom, občerstvenie, televíziu. Medzičasom môžu cez presklenú stenu sledovať práce na svojom aute v servise.

Špeciálnou službou je online informovanie o priebehu zákazky na monitore, kde zákazník vidí, čo presne sa v danej chvíli s jeho autom deje.

Rýchly rozvoj predajnej siete

Škoda Auto vstúpila na čínsky trh 11. apríla 2005 podpisom licenčnej zmluvy so spoločným čínsko-nemeckým výrobným závodom Shanghai Volkswagen.

Rok jej trvalo kým miestnych zákazníkov oboznámila so svojimi modelmi, históriou, svojimi úspechmi a kvalitou, keďže Škoda bola v tom čase v Číne úplne neznáma. Inými slovami povedané, musela si získať dôveru Číňanov a až potom mohla začať so samotným predajom.

Prvé dílerstvo otvorila po dvoch rokoch. Bolo to v Shijiazhuangu, hlavnom meste provincie Hebei, ležiacom cca 300 km juhozápadne od Pekingu. Prvý predajný stánok Škody v Číne mal celkovú rozlohu 12.000 m² a začínal len s jediným modelom – Octaviou, ktorá sa v rovnakom čase začala v Číne aj vyrábať.

Neskôr k nej pribudli aj Fabia a Superb. Dnes má Škoda v Číne 305 predajných miest, vrátane Tibetu. Do roku 2013 chce tento počet navýšiť o tretinu.

„Rýchlemu rozvoju predajnej siete pomáha fakt, že keď sa dohodneme s investorom, predajňa stojí do osem až deväť mesiacov“, hovorí Petr Syrovátko, zodpovedný za rozvoj dílerskej siete Škody v Číne.

„Na druhej strane, špecifickým problémom tunajšieho trhu je premiestňovanie predajní. Ak sa vláda v danej lokalite rozhodne postaviť byty alebo inú verejno-prospešnú stavbu, musíme ustúpiť verejnému záujmu a predajňu premiestniť. Vláda síce celú investíciu zaplatí, ale je s tým kopec roboty. Za posledný rok sme takto premiestnili asi desať dílerstiev“, dodáva Syrovátko.

Superb bije Passat

Dnes je Čína najväčším trhom českej automobilky s veľkým potenciálom na ďalší rozvoj. Škoda má totiž jednu veľkú výhodu, a síce v tom, že v ponuke má model Superb, ako na mieru šitý pre čínsky trh.

To je jeden z mála európskych modelov, ktorý prežil export do Číny bez nutnosti predĺženia rázvoru náprav za účelom vytvorenia komfortného priestoru pre nohy zadných pasažierov. Typickej požiadavky čínskych zákazníkov.

Vlani bola ešte najpredávanejším modelom českej značky Octavia (po čínsky Ming Rui), ktorú si v Číne kupujú väčšinou mladí ľudia ako svoje prvé auto. Postupne ju ale začína dobiehať Superb (po čínsky Hao Rui). Len v januári sa na čínskom trhu predalo 10.006 Octavií a 7.405 Superbov.

Model Superb je na tamojšom trhu fenomén. Hoci sa tam predáva len od augusta 2009, jeho predaj za prvé dva mesiace tohto roku medziročne vzrástol o 56% a v čínskom segmente B mu patrí šiesta priečka.

Úspech Superbu sa negatívne prejavuje na predajoch Passatu, ktorý sa na tamojšom trhu predáva v dvoch generáciách a v súčte mu doposiaľ patrila pozícia lídra segmentu B. O tú vlani s pričinením Superbu prišiel. Aktuálnym lídrom je Honda Accord, druhý je Nissan Teana a tretia Toyota Camry.

Poradie v segmente B na čínskom trhu za prvé dva mesiace tohto roku:

Model 2011 2010 zmena v %
Honda Accord 31.619 31.617 + 0,01
Nissan Teana 24.952 22.025 + 13,29
Toyota Camry 22.867 26.699 - 14,35
Buick LaCrosse 19.428 14.238 + 36,45
Buick Regal 12.718 10.733 + 18,49
Volkswagen Passat 22.429 18.473 + 21,42
Škoda Superb 11.590 7.411 + 56,39
Volkswagen Magotan 9.148 13.731 - 33,38


Dominujú benzínové motory s automatom

Základné modely Škody sú v Číne generálne lepšie vybavené než v Európe. Superb je napríklad najobľúbenejší s koženými sedačkami a panoramatickou strechou.

Octavie sa zase najviac kupujú na hliníkových diskoch. V prípade oboch, Octavie aj Superbu dominujú menšie kolesá, kvôli nízkej kvalite čínskych ciest.

Z palety motorov je záujem hlavne o benzínové agregáty. V prípade Octavie sú to motory 1.6 a 1.4 TSI. U Superba má 70% podiel motor 1.8 TSI a až 90% všetkých Superbov sa predá s automatickou prevodovkou.

Najpredávanejšími farbami karosérie sú podobne ako v Kórei čierna, strieborná a šedá. O zelenú ani bielu nie je záujem, pretože prvá znamená nešťastie a druhá je pre Číňanov smutná.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 279
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 564
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 500
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 172
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 776
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 526
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 927
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 901
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 969
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 764

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek.

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.

Od štvrtka úplne uzatvoria R2 pri Zvolene

Od 27. júla až do 5. augusta bude rýchlostná cesta R2 v úseku Budča - Zvolen úplne uzatvorená.

Toyota potichu chystá revolúciu v elektromobiloch

Polovodičové batérie sa objavia najskôr v roku 2022.