Prvá jazda: Najlacnejší hybrid na trhu

Honda uviedla na trh tretieho člena hybridnej rodiny. Malý Jazz vybavený rovnakým systémom IMA, aký poháňa modely Insight aj CR-Z je s cenou od 16.990 € najdostupnejším hybridným autom na trhu.

(Zdroj: Honda)

MĚLNÍK, NERATOVICE. Honda uviedla na trh tretieho člena hybridnej rodiny. Malý Jazz vybavený rovnakým systémom IMA, aký poháňa modely Insight aj CR-Z je s cenou od 16.990 € najdostupnejším hybridným autom na trhu a zároveň najzábavnejšou verziou tohto modelového radu.

S novinkou, ktorá prichádza v rámci inovácie modelového radu sme si zajazdili po nádherných okresných cestách v okolí českého zámku Liblice.

IMA v kompaktnejšom balení

Skladba systému IMA (Integrated Motor Assist) je rovnaká ako v sesterských vozidlách Insight a CR-Z. Primárnu úlohu hrá 1,3-litrový zážihový štvorvalec i-VTEC s výkonom 65 kW/ 88 k a krútiacim momentom 121 Nm, ktorému v energeticky náročných momentoch ako napríklad pri rozbiehaní asistuje elektromotor s výkonom 10,3 kW/14 k a krútiacim momentom 78,5 Nm.

Oba agregáty prenášajú silu na prednú nápravu cez prevodovku s plynulo meniteľným prevodom (CVT). Ide o rovnaký systém IMA, ktorý Honda použila ešte v roku 2000 v prvej generácii modelu Insight a potom vo vozidlách Civic IMA, Civic Hybrid, Insight 2009 a CR-Z.

42_honda_male_big.JPG

Režim ECON zníži výkon aj krútiaci moment približne o 4%. Reakcie motora na akcelerátor sú po jeho aktivovaní ospalejšie. To všetko kvôli lepšej spotrebe.

Počas rokov vývoja sa však zmenšovali jeho rozmery, hmotnosť a znižovali náklady na výrobu. V súčasnosti je o 24% menší, čo konštruktérom umožnilo umiestniť ho aj do najmenšieho modelu Jazz bez toho, aby prišiel o niektorý zo svojich benefitov. Okrem nevyhnutného ukrojenia z batožinového priestoru, ktorý prišiel o 37 litrov objemu (300 l vs. 337 l).

Súčasťou aplikácie do najmenšieho modelu Hondy bol tiež vývoj odlišného, kompaktnejšieho chladiaceho systému batérii. Vďaka pokročilejšiemu vývoju systému IMA tak Jazz ani v hybridnej verzii neprišiel o jeden z najobľúbenejších prvkov tohto modelového radu, ktorým sú tzv. magické zadné sedadlá.

Vyklopením sedákov zadných sedadiel smerom k operadlu vznikne priestor, v ktorom môžete prepravovať predmety vysoké až 1280 mm. Rôzne rastliny, dva horské bicykle s odmontovanými prednými kolesami a pod., ktorých ukladanie do auta vám uľahčia zadné bočné dvere otvárateľné až do 80-stupňového uhla.

Impozantná je tiež prepravná dĺžka interiéru po sklopení zadných sedadiel. Do priestoru dlhého 1720 mm bez problémov vraj dostanete na stojato až tri horské bicykle s rámom veľkosti 26 palcov a bez potreby odmontovať predné koleso.

V prípade potreby prepravovania ešte dlhších predmetov je možné sklopiť aj operadlo spolujazdca, kedy dnu odveziete predmety dlhé až 2,4 m.

Pestrejšia kabína

Interiér dostal v rámci modernizácie celého modelového radu tmavšie plasty, v kontraste s ktorými lepšie vynikne pestrejšie sfarbený prístrojový panel hybridu.

Aj tu podobne ako v modeli Insight sa farba podsvietenia prístrojov mení z modrej na zelenú v závislosti od jazdného štýlu a režimu a na malom displeji v strede prístrojového panelu môžete rovnako pestovať „kvetinky“, pokiaľ jazdíte úsporne a ekologicky.

41_honda_male_big.JPG
Zeleno-modré podsvietenie prístrojov robí kokpit pestrejším.


Na výber sú dve úrovne výbavy. Už základná obsahuje všetko najpodstatnejšie vrátane plnej bezpečnostnej výbavy a klimatizácie. Vo vyššej za 18.990 € dostanete aj panoramatickú strechu, multifunkčný volant, dažďový senzor, tempomat a iné. Za príplatok je možné objednať si dokonca kožené čalúnenie sedadiel.

Jazdili SME...

Na prvú jazdu som sa vybral do oblasti s množstvom krásnych, zatočených vidieckych cestičiek v okolí zámku Liblice. A práve v tomto prostredí som si Jazz Hybrid nesmierne užil, hlavne po dynamickej stránke.

V porovnaní s klasickým Jazzom 1.4 i-VTEC je hybrid síce ťažší o 111 kg, ale zároveň o 70 kg ľahší než Insight, z ktorého vychádza. Technici sa netaja, že vzhľadom na vyššiu pohotovostnú hmotnosť v porovnaní so štandardným Jazzom upravili naladenie podvozka. Predovšetkým zosilnili predný aj zadný stabilizátor a osadili pneumatiky s nízkym valivým odporom.

A keď sa k tomu pridá dobre rozložená hmotnosť s motorom vpredu, nádržou pod prednými sedadlami a batériami pod batožinovým priestorom a krátke previsy, môžete si staviť na to, že hybridný Jazz jazdí určite lepšie než Insight a zároveň lepšie a kultivovanejšie než klasický benzínový Jazz.

Hoci hybrid zrýchľuje z 0 na 100 km/h o 0,8 s pomalšie než 1.4 i-VTEC, vďaka asistencii elektromotora, ktorého pomoc navyše využíva citeľne viac a lepšie než Insight, ostrejšie a bezprostrednejšie reaguje odspodu, čo oceníte pri akcelerácii v kopcoch.

Pod lepší ťah v nízkych otáčkach sa podpisuje tiež prevodovka s plynulo meniteľným prevodovom, ktorá sa neustále stará o optimálny prísun krútiaceho momentu. To znamená, že na dosiahnutie rovnakej dynamiky potrebujete hybrid točiť do nižších otáčok a kratšie než 1.4 i-VTEC.

K vychutnaniu si športovej jazdy prispieva tiež manuálne radenie sedem elektronicky prednastavených stupňov páčkami pod volantom. Len tá spotreba keby bola nižšia. Tentokrát som vyskúšal extrém a s oboma modelmi (Jazz Hybrid aj 1.4 i-VTEC/manuál) som absolvoval tú istú trasu, s rovnako ťažkou nohou na plyne.

Rozdiel nebol žiaden. S oboma som dosiahol priemer 7,5 l/100 km, pričom rovnaký priemer svietil aj na palubnom počítači, keď som na jazdu vyrážal po mojich kolegoch (5,5 l/100 km).

Keby som nemusel pozerať na peniaze s rozhodoval by som sa podľa srdca, z týchto dvoch verzií by som si vybral hybrid, pretože je s ním viac zábavy a má veselšie osvetlený interiér. S ušetrenými 2000 eurami vo vrecku by som bol maximálne spokojný aj s Jazzom 1.4 i-VTEC.

Technické parametre vozidla Honda Jazz Hybrid
Motor 1.3 i-VTEC
Zdvihový objem [cm3] 1339
Výkon [kW/k] 65/88
pri otáčkach [1/min] 5800
Krútiaci moment [Nm] 121
pri otáčkach [1/min] 4500
Elektromotor [kW/k] 10,3/14
pri otáčkach [1/min] 1500
Krútiaci moment [Nm] 78
pri otáčkach [1/min] 1000
Maximálna rýchlosť [km/h] 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,2
Spotreba [l/100 km] 4,5
Emisie CO2 [g/km] 104
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1234

Rozmery:

dĺžka 3900 mm
šírka 1695 mm
výška 1525 mm
rázvor náprav 2495 mm
objem batožinového priestoru 300 l
objem palivovej nádrže 40 l

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  3. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  6. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. Leto nekončí!
  9. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  10. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 855
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 274
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 182
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 810
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 303
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 246
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 158
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 099
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 1 046
  10. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 803