SME

Prvá jazda: Najlacnejší hybrid na trhu

Honda uviedla na trh tretieho člena hybridnej rodiny. Malý Jazz vybavený rovnakým systémom IMA, aký poháňa modely Insight aj CR-Z je s cenou od 16.990 € najdostupnejším hybridným autom na trhu.

(Zdroj: Honda)

MĚLNÍK, NERATOVICE. Honda uviedla na trh tretieho člena hybridnej rodiny. Malý Jazz vybavený rovnakým systémom IMA, aký poháňa modely Insight aj CR-Z je s cenou od 16.990 € najdostupnejším hybridným autom na trhu a zároveň najzábavnejšou verziou tohto modelového radu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S novinkou, ktorá prichádza v rámci inovácie modelového radu sme si zajazdili po nádherných okresných cestách v okolí českého zámku Liblice.

IMA v kompaktnejšom balení

Skladba systému IMA (Integrated Motor Assist) je rovnaká ako v sesterských vozidlách Insight a CR-Z. Primárnu úlohu hrá 1,3-litrový zážihový štvorvalec i-VTEC s výkonom 65 kW/ 88 k a krútiacim momentom 121 Nm, ktorému v energeticky náročných momentoch ako napríklad pri rozbiehaní asistuje elektromotor s výkonom 10,3 kW/14 k a krútiacim momentom 78,5 Nm.

SkryťVypnúť reklamu

Oba agregáty prenášajú silu na prednú nápravu cez prevodovku s plynulo meniteľným prevodom (CVT). Ide o rovnaký systém IMA, ktorý Honda použila ešte v roku 2000 v prvej generácii modelu Insight a potom vo vozidlách Civic IMA, Civic Hybrid, Insight 2009 a CR-Z.

Režim ECON zníži výkon aj krútiaci moment približne o 4%. Reakcie motora na akcelerátor sú po jeho aktivovaní ospalejšie. To všetko kvôli lepšej spotrebe.

Počas rokov vývoja sa však zmenšovali jeho rozmery, hmotnosť a znižovali náklady na výrobu. V súčasnosti je o 24% menší, čo konštruktérom umožnilo umiestniť ho aj do najmenšieho modelu Jazz bez toho, aby prišiel o niektorý zo svojich benefitov. Okrem nevyhnutného ukrojenia z batožinového priestoru, ktorý prišiel o 37 litrov objemu (300 l vs. 337 l).

SkryťVypnúť reklamu

Súčasťou aplikácie do najmenšieho modelu Hondy bol tiež vývoj odlišného, kompaktnejšieho chladiaceho systému batérii. Vďaka pokročilejšiemu vývoju systému IMA tak Jazz ani v hybridnej verzii neprišiel o jeden z najobľúbenejších prvkov tohto modelového radu, ktorým sú tzv. magické zadné sedadlá.

Vyklopením sedákov zadných sedadiel smerom k operadlu vznikne priestor, v ktorom môžete prepravovať predmety vysoké až 1280 mm. Rôzne rastliny, dva horské bicykle s odmontovanými prednými kolesami a pod., ktorých ukladanie do auta vám uľahčia zadné bočné dvere otvárateľné až do 80-stupňového uhla.

Impozantná je tiež prepravná dĺžka interiéru po sklopení zadných sedadiel. Do priestoru dlhého 1720 mm bez problémov vraj dostanete na stojato až tri horské bicykle s rámom veľkosti 26 palcov a bez potreby odmontovať predné koleso.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade potreby prepravovania ešte dlhších predmetov je možné sklopiť aj operadlo spolujazdca, kedy dnu odveziete predmety dlhé až 2,4 m.

Pestrejšia kabína Interiér dostal v rámci modernizácie celého modelového radu tmavšie plasty, v kontraste s ktorými lepšie vynikne pestrejšie sfarbený prístrojový panel hybridu.

Aj tu podobne ako v modeli Insight sa farba podsvietenia prístrojov mení z modrej na zelenú v závislosti od jazdného štýlu a režimu a na malom displeji v strede prístrojového panelu môžete rovnako pestovať „kvetinky“, pokiaľ jazdíte úsporne a ekologicky.

Zeleno-modré podsvietenie prístrojov robí kokpit pestrejším.

Na výber sú dve úrovne výbavy. Už základná obsahuje všetko najpodstatnejšie vrátane plnej bezpečnostnej výbavy a klimatizácie. Vo vyššej za 18.990 € dostanete aj panoramatickú strechu, multifunkčný volant, dažďový senzor, tempomat a iné. Za príplatok je možné objednať si dokonca kožené čalúnenie sedadiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdili SME...

Na prvú jazdu som sa vybral do oblasti s množstvom krásnych, zatočených vidieckych cestičiek v okolí zámku Liblice. A práve v tomto prostredí som si Jazz Hybrid nesmierne užil, hlavne po dynamickej stránke.

V porovnaní s klasickým Jazzom 1.4 i-VTEC je hybrid síce ťažší o 111 kg, ale zároveň o 70 kg ľahší než Insight, z ktorého vychádza. Technici sa netaja, že vzhľadom na vyššiu pohotovostnú hmotnosť v porovnaní so štandardným Jazzom upravili naladenie podvozka. Predovšetkým zosilnili predný aj zadný stabilizátor a osadili pneumatiky s nízkym valivým odporom.

A keď sa k tomu pridá dobre rozložená hmotnosť s motorom vpredu, nádržou pod prednými sedadlami a batériami pod batožinovým priestorom a krátke previsy, môžete si staviť na to, že hybridný Jazz jazdí určite lepšie než Insight a zároveň lepšie a kultivovanejšie než klasický benzínový Jazz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hoci hybrid zrýchľuje z 0 na 100 km/h o 0,8 s pomalšie než 1.4 i-VTEC, vďaka asistencii elektromotora, ktorého pomoc navyše využíva citeľne viac a lepšie než Insight, ostrejšie a bezprostrednejšie reaguje odspodu, čo oceníte pri akcelerácii v kopcoch.

Pod lepší ťah v nízkych otáčkach sa podpisuje tiež prevodovka s plynulo meniteľným prevodovom, ktorá sa neustále stará o optimálny prísun krútiaceho momentu. To znamená, že na dosiahnutie rovnakej dynamiky potrebujete hybrid točiť do nižších otáčok a kratšie než 1.4 i-VTEC.

K vychutnaniu si športovej jazdy prispieva tiež manuálne radenie sedem elektronicky prednastavených stupňov páčkami pod volantom. Len tá spotreba keby bola nižšia. Tentokrát som vyskúšal extrém a s oboma modelmi (Jazz Hybrid aj 1.4 i-VTEC/manuál) som absolvoval tú istú trasu, s rovnako ťažkou nohou na plyne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozdiel nebol žiaden. S oboma som dosiahol priemer 7,5 l/100 km, pričom rovnaký priemer svietil aj na palubnom počítači, keď som na jazdu vyrážal po mojich kolegoch (5,5 l/100 km).

Keby som nemusel pozerať na peniaze s rozhodoval by som sa podľa srdca, z týchto dvoch verzií by som si vybral hybrid, pretože je s ním viac zábavy a má veselšie osvetlený interiér. S ušetrenými 2000 eurami vo vrecku by som bol maximálne spokojný aj s Jazzom 1.4 i-VTEC.

Technické parametre vozidla Honda Jazz Hybrid Motor 1.3 i-VTEC

Zdvihový objem [cm3] 1339

Výkon [kW/k] 65/88

pri otáčkach [1/min] 5800

Krútiaci moment [Nm] 121

pri otáčkach [1/min] 4500

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Elektromotor [kW/k] 10,3/14

pri otáčkach [1/min] 1500

Krútiaci moment [Nm] 78

pri otáčkach [1/min] 1000

Maximálna rýchlosť [km/h] 175

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,2

Spotreba [l/100 km] 4,5

Emisie CO2 [g/km] 104

Pohotovostná hmotnosť [kg] 1234

Rozmery:

dĺžka 3900 mm

šírka 1695 mm

výška 1525 mm

rázvor náprav 2495 mm

objem batožinového priestoru 300 l

objem palivovej nádrže 40 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 827
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 626
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 520
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 174
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 835
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 755
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 735
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Tušš: Dobro vs. zlo
  2. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  3. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  4. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  5. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  6. Eva Bachletová: Naše svetlo
  7. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  8. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 126
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 474
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 881
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 594
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 18 473
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 209
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 697
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 749
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu