SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Prvá jazda: Najlacnejší hybrid na trhu

Honda uviedla na trh tretieho člena hybridnej rodiny. Malý Jazz vybavený rovnakým systémom IMA, aký poháňa modely Insight aj CR-Z je s cenou od 16.990 € najdostupnejším hybridným autom na trhu.

(Zdroj: Honda)

MĚLNÍK, NERATOVICE. Honda uviedla na trh tretieho člena hybridnej rodiny. Malý Jazz vybavený rovnakým systémom IMA, aký poháňa modely Insight aj CR-Z je s cenou od 16.990 € najdostupnejším hybridným autom na trhu a zároveň najzábavnejšou verziou tohto modelového radu.

S novinkou, ktorá prichádza v rámci inovácie modelového radu sme si zajazdili po nádherných okresných cestách v okolí českého zámku Liblice.

IMA v kompaktnejšom balení

Skladba systému IMA (Integrated Motor Assist) je rovnaká ako v sesterských vozidlách Insight a CR-Z. Primárnu úlohu hrá 1,3-litrový zážihový štvorvalec i-VTEC s výkonom 65 kW/ 88 k a krútiacim momentom 121 Nm, ktorému v energeticky náročných momentoch ako napríklad pri rozbiehaní asistuje elektromotor s výkonom 10,3 kW/14 k a krútiacim momentom 78,5 Nm.

Oba agregáty prenášajú silu na prednú nápravu cez prevodovku s plynulo meniteľným prevodom (CVT). Ide o rovnaký systém IMA, ktorý Honda použila ešte v roku 2000 v prvej generácii modelu Insight a potom vo vozidlách Civic IMA, Civic Hybrid, Insight 2009 a CR-Z.

42_honda_male_big.JPG

Režim ECON zníži výkon aj krútiaci moment približne o 4%. Reakcie motora na akcelerátor sú po jeho aktivovaní ospalejšie. To všetko kvôli lepšej spotrebe.

Počas rokov vývoja sa však zmenšovali jeho rozmery, hmotnosť a znižovali náklady na výrobu. V súčasnosti je o 24% menší, čo konštruktérom umožnilo umiestniť ho aj do najmenšieho modelu Jazz bez toho, aby prišiel o niektorý zo svojich benefitov. Okrem nevyhnutného ukrojenia z batožinového priestoru, ktorý prišiel o 37 litrov objemu (300 l vs. 337 l).

Súčasťou aplikácie do najmenšieho modelu Hondy bol tiež vývoj odlišného, kompaktnejšieho chladiaceho systému batérii. Vďaka pokročilejšiemu vývoju systému IMA tak Jazz ani v hybridnej verzii neprišiel o jeden z najobľúbenejších prvkov tohto modelového radu, ktorým sú tzv. magické zadné sedadlá.

Vyklopením sedákov zadných sedadiel smerom k operadlu vznikne priestor, v ktorom môžete prepravovať predmety vysoké až 1280 mm. Rôzne rastliny, dva horské bicykle s odmontovanými prednými kolesami a pod., ktorých ukladanie do auta vám uľahčia zadné bočné dvere otvárateľné až do 80-stupňového uhla.

Impozantná je tiež prepravná dĺžka interiéru po sklopení zadných sedadiel. Do priestoru dlhého 1720 mm bez problémov vraj dostanete na stojato až tri horské bicykle s rámom veľkosti 26 palcov a bez potreby odmontovať predné koleso.

V prípade potreby prepravovania ešte dlhších predmetov je možné sklopiť aj operadlo spolujazdca, kedy dnu odveziete predmety dlhé až 2,4 m.

Pestrejšia kabína

Interiér dostal v rámci modernizácie celého modelového radu tmavšie plasty, v kontraste s ktorými lepšie vynikne pestrejšie sfarbený prístrojový panel hybridu.

Aj tu podobne ako v modeli Insight sa farba podsvietenia prístrojov mení z modrej na zelenú v závislosti od jazdného štýlu a režimu a na malom displeji v strede prístrojového panelu môžete rovnako pestovať „kvetinky“, pokiaľ jazdíte úsporne a ekologicky.

41_honda_male_big.JPG
Zeleno-modré podsvietenie prístrojov robí kokpit pestrejším.


Na výber sú dve úrovne výbavy. Už základná obsahuje všetko najpodstatnejšie vrátane plnej bezpečnostnej výbavy a klimatizácie. Vo vyššej za 18.990 € dostanete aj panoramatickú strechu, multifunkčný volant, dažďový senzor, tempomat a iné. Za príplatok je možné objednať si dokonca kožené čalúnenie sedadiel.

Jazdili SME...

Na prvú jazdu som sa vybral do oblasti s množstvom krásnych, zatočených vidieckych cestičiek v okolí zámku Liblice. A práve v tomto prostredí som si Jazz Hybrid nesmierne užil, hlavne po dynamickej stránke.

V porovnaní s klasickým Jazzom 1.4 i-VTEC je hybrid síce ťažší o 111 kg, ale zároveň o 70 kg ľahší než Insight, z ktorého vychádza. Technici sa netaja, že vzhľadom na vyššiu pohotovostnú hmotnosť v porovnaní so štandardným Jazzom upravili naladenie podvozka. Predovšetkým zosilnili predný aj zadný stabilizátor a osadili pneumatiky s nízkym valivým odporom.

A keď sa k tomu pridá dobre rozložená hmotnosť s motorom vpredu, nádržou pod prednými sedadlami a batériami pod batožinovým priestorom a krátke previsy, môžete si staviť na to, že hybridný Jazz jazdí určite lepšie než Insight a zároveň lepšie a kultivovanejšie než klasický benzínový Jazz.

Hoci hybrid zrýchľuje z 0 na 100 km/h o 0,8 s pomalšie než 1.4 i-VTEC, vďaka asistencii elektromotora, ktorého pomoc navyše využíva citeľne viac a lepšie než Insight, ostrejšie a bezprostrednejšie reaguje odspodu, čo oceníte pri akcelerácii v kopcoch.

Pod lepší ťah v nízkych otáčkach sa podpisuje tiež prevodovka s plynulo meniteľným prevodovom, ktorá sa neustále stará o optimálny prísun krútiaceho momentu. To znamená, že na dosiahnutie rovnakej dynamiky potrebujete hybrid točiť do nižších otáčok a kratšie než 1.4 i-VTEC.

K vychutnaniu si športovej jazdy prispieva tiež manuálne radenie sedem elektronicky prednastavených stupňov páčkami pod volantom. Len tá spotreba keby bola nižšia. Tentokrát som vyskúšal extrém a s oboma modelmi (Jazz Hybrid aj 1.4 i-VTEC/manuál) som absolvoval tú istú trasu, s rovnako ťažkou nohou na plyne.

Rozdiel nebol žiaden. S oboma som dosiahol priemer 7,5 l/100 km, pričom rovnaký priemer svietil aj na palubnom počítači, keď som na jazdu vyrážal po mojich kolegoch (5,5 l/100 km).

Keby som nemusel pozerať na peniaze s rozhodoval by som sa podľa srdca, z týchto dvoch verzií by som si vybral hybrid, pretože je s ním viac zábavy a má veselšie osvetlený interiér. S ušetrenými 2000 eurami vo vrecku by som bol maximálne spokojný aj s Jazzom 1.4 i-VTEC.

Technické parametre vozidla Honda Jazz Hybrid
Motor 1.3 i-VTEC
Zdvihový objem [cm3] 1339
Výkon [kW/k] 65/88
pri otáčkach [1/min] 5800
Krútiaci moment [Nm] 121
pri otáčkach [1/min] 4500
Elektromotor [kW/k] 10,3/14
pri otáčkach [1/min] 1500
Krútiaci moment [Nm] 78
pri otáčkach [1/min] 1000
Maximálna rýchlosť [km/h] 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,2
Spotreba [l/100 km] 4,5
Emisie CO2 [g/km] 104
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1234

Rozmery:

dĺžka 3900 mm
šírka 1695 mm
výška 1525 mm
rázvor náprav 2495 mm
objem batožinového priestoru 300 l
objem palivovej nádrže 40 l

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 737
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 951
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 264
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 138
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 880
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 697
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 659
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  5. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 009
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 377
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 325
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 059
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 267
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 595
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 510
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
SkryťZatvoriť reklamu