SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Test: Pravda o spotrebe dvojvalca Fiat 500

Test ukázal dve tváre nového motora pod kapotou Fiatu 500. Sny o spotrebe pod štyri litre nenaplnil, výkonové očakávania predčil.

Podvozok je na jamách ešte trochu tvrdý avšak zákruty Šturca mu pasujú. Radosť jazdy nezávisí len od počtu koní.Podvozok je na jamách ešte trochu tvrdý avšak zákruty Šturca mu pasujú. Radosť jazdy nezávisí len od počtu koní. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Nový dvojvalec Twin-air Turbo je z dnešného pohľadu netradičným a zároveň typickým riešením. Spája znižovanie objemu s prepĺňaním turbodúchadlom.

Nahradenie štyroch valcov dvomi v miniaute vychádza z logickej postupnosti, keď dnes osemvalce nahrádzajú šesťvalce a namiesto tradičných radových šesťvalcov už aj BMW montuje napríklad štvorvalce.

V redakčnom teste najazdil Fiat 500 celkom 950 kilometrov a po úvodnom spracovaní silnej emócie z dvojvalca prišiel čas na meranie reálnej spotreby. Pri preberaní auta v Bratislave ukazoval palubný počítač dojazd 512 kilometrov, ktorý očakávane po opustení mesta narástol na 563 kilometrov.

Reálne bolo treba Fiat dotankovať po 480 kilometroch. Prvá spotreba 6,2 litra zahŕňala zoznámenie sa s motorom a úplne zlý štýl radenia.

Treba vedieť radiť

Elektronický systém radenia s indikáciou na displeji vyzerá spočiatku ako zle nakalibrovaný, pretože núti radiť pri otáčkach, ktoré nesedia uchu a niekedy ani oku. Maximálne po 3000 otáčok a potom chce ďalší prevod v závislosti od momentálnej potreby výkonu a zaťaženia.

Časom si šofér sadne s rytmom dvojvalca a spotreba razom spadne o liter dole. Po prvom dotankovaní sme začali jazdiť „novým“ spôsobom so zameraním na krútiaci moment a ťah motor a odspodu. Po dvesto kilometroch v meste aj mimo mesta sa pôvodných 4,3 zhoršilo na 4,7 litra.

Kopce bez vrcholu

Šturec má v súvislosti s malými fiatkami zvláštne čaro, pretože práve tu pred deviatimi rokmi odštartovalo prvé podujatie Seicento Cupu. Na rozdiel od vtedajších štvorvalcov, ktoré točili 8000 otáčok, sériový dvojvalec pri 4500 vydýchne. Lepšie mu sedí spodné spektrum.

Ak chcete na rovinke po druhom vracáku predbiehať, nesmiete ťahať otáčky príliš vysoko, ale radšej podradiť. Rýchla jazda cez Šturec tam a späť skončila spotrebou 7,7 litra. Normálny prejazd Šturca oboma smermi 5,2 litra na sto kilometrov.

Výkon si vystačí

Papierové, ale tiež skutočné parametre dvojvalca úplne zatieňujú klasický štvorvalec 1,2 (51 kW). Twin Air má navrch najmä krútiacim momentom v nízkych otáčkach a celkovo dynamikou.

K citeľnej zmene príde po aktivovaní režimu ECO tlačidlom na palubnej doske. Jednak vtedy je k dispozícii obmedzený krútiaci moment na 100 Nm a charakteristika plynového pedálu je úplne iná. Samozrejme je to dobré akurát do mesta, pretože na Šturci mu ECO nepasuje.

Práve dve tváre dvojvalca sú pre praktické využitie dobré, lebo dokáže jazdiť aj za 4,3 litra ale keď treba Fiat 500 sa na diaľnici pri vytrvalej 130-ke nestratí. Navyše 100 km/h dlhému prevodu úplne pasuje. Vtedy si doslova šepoce. Charakteristický zvuk počuť iba pri zrýchlení a ten k Fiatu 500 jednoducho patrí.

Katastrofa

Priestorová skromnosť Fiatu 500 sa odzrkadľuje aj v objeme palivovej nádrže, pretože tankovali sme dosť dlho po zasvietení rezervy a napriek tomu do nádrže vošlo iba 33,64 litra paliva.

Priestor na zadných sedadlách aj objem batožinového priestoru možno zhodnotiť ešte ako očakávaný, ale nedostatok normálnych odkladacích priestorov je fatálny. To je jediná vec, ktorá by ma nahlodávala neodporučiť to auto niekomu alebo si ho nekúpiť.

Boxy vo dverách sú úzke a ťažko na niečo použiteľné, pred spolujazdcom len polička a pod stredovou konzolou nič. Stačil by na masíve radiacej páky sieťkový mechanizmus alebo prídavný box. Takto končí všetko vzadu alebo na spolujazdcovom sedadle.

Poriadnu modernizáciu by si zaslúžili sedadlá, aby sa dali normálne výškovo nastavovať a nielen sedákom. Potom by možno pod nimi nebol voľný priestor na pregúľanie fľaše zozadu pod vodičove nohy. Fiat úplne ignoruje potreby šoféra, ktorý nosí pri sebe viac než kľúče od auta.

Kto prvý hodí kameň?
(subjektívny názor)

„Nestáva sa často, aby som sa extrémne dušoval za nejaké auto alebo motor. Na základe osobnej skúsenosti považujem Twin-Air Turbo za technicky zaujímavé a príťažlivé riešenie, ktoré si minimálne nezaslúži kritiku len preto, že má dva valce.

Neodsudzujem ľudí milujúcich „čipnuté“ dymiace TDI , lebo viem, že niekomu sa zvuk poľnohospodárskeho stroja v aute páči.

Netvrdím, že dvojvalec má kultúrnejší chod ako charizmatický osemvalec, avšak je to motor, ktorý má dušu. Minimálne obdivujem ako vyvažovací hriadeľ odfiltroval kmity motora aj na voľnobežných otáčkach.

Na svoj objem odvádza dobrú prácu a nič sa charakterom zvuku do päťstovky lepšie nehodí než tento dvojvalec. Rozhodne viac ako diesel 1,3 MTJ. Navyše auto s hmotnosťou 1005 kilogramov a výkonom 85 koní jazdí na milión percent lepšie ako „božská“ Octavia 1,9 TDI (66 kW).

Kombinácia Fiatu 500 a dvojvalca ma dostala a prosím o prepáčenie, že to auto mi sadlo a nezaslúži si kritiku od toho, kto v ňom nesedel."

Otáčky pri rýchlosti

prevod rýchlosť
(km/h)
otáčky motora
(ot./min.)
5 130 3450
5 90 2400
4 90 3000

Kupujem - nekupujem

Chcel by som 500 Abarth alebo potom tento dvojvalec. Určite nie 1,2,lebo ten je úplne tupý. Pre malého človeka ideálne auto na dochádzanie do blízkej práce. Má neuveriteľné čaro a je s ním radosť jazdiť, to by zvíťazilo. Kupujem.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 947
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 877
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 553
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 093
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 913
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 548
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 240
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 133
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Japonský premiér Fumio Kišida.

Japonsko patrí medzi krajiny s najstarším obyvateľstvom.


26. jan
ONLINE: Petra Vlhová ide v nedeľu slalom v Špindlerovom Mlyne 2023 (1. kolo).

Sledujte s nami ONLINE prenos z 1. kola nedeľňajšieho slalomu žien.


Sportnet 4 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  2. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  3. Helena Michlíková: Dúha
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  5. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  6. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  7. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  8. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 495
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 069
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 133
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 019
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 781
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  7. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 608
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 508
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu