SME

Test: Pravda o spotrebe dvojvalca Fiat 500

Test ukázal dve tváre nového motora pod kapotou Fiatu 500. Sny o spotrebe pod štyri litre nenaplnil, výkonové očakávania predčil.

Podvozok je na jamách ešte trochu tvrdý avšak zákruty Šturca mu pasujú. Radosť jazdy nezávisí len od počtu koní.Podvozok je na jamách ešte trochu tvrdý avšak zákruty Šturca mu pasujú. Radosť jazdy nezávisí len od počtu koní. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Nový dvojvalec Twin-air Turbo je z dnešného pohľadu netradičným a zároveň typickým riešením. Spája znižovanie objemu s prepĺňaním turbodúchadlom.

Nahradenie štyroch valcov dvomi v miniaute vychádza z logickej postupnosti, keď dnes osemvalce nahrádzajú šesťvalce a namiesto tradičných radových šesťvalcov už aj BMW montuje napríklad štvorvalce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V redakčnom teste najazdil Fiat 500 celkom 950 kilometrov a po úvodnom spracovaní silnej emócie z dvojvalca prišiel čas na meranie reálnej spotreby. Pri preberaní auta v Bratislave ukazoval palubný počítač dojazd 512 kilometrov, ktorý očakávane po opustení mesta narástol na 563 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Reálne bolo treba Fiat dotankovať po 480 kilometroch. Prvá spotreba 6,2 litra zahŕňala zoznámenie sa s motorom a úplne zlý štýl radenia.

Treba vedieť radiť

Elektronický systém radenia s indikáciou na displeji vyzerá spočiatku ako zle nakalibrovaný, pretože núti radiť pri otáčkach, ktoré nesedia uchu a niekedy ani oku. Maximálne po 3000 otáčok a potom chce ďalší prevod v závislosti od momentálnej potreby výkonu a zaťaženia.

Časom si šofér sadne s rytmom dvojvalca a spotreba razom spadne o liter dole. Po prvom dotankovaní sme začali jazdiť „novým“ spôsobom so zameraním na krútiaci moment a ťah motor a odspodu. Po dvesto kilometroch v meste aj mimo mesta sa pôvodných 4,3 zhoršilo na 4,7 litra.

Kopce bez vrcholu

Šturec má v súvislosti s malými fiatkami zvláštne čaro, pretože práve tu pred deviatimi rokmi odštartovalo prvé podujatie Seicento Cupu. Na rozdiel od vtedajších štvorvalcov, ktoré točili 8000 otáčok, sériový dvojvalec pri 4500 vydýchne. Lepšie mu sedí spodné spektrum.

SkryťVypnúť reklamu

Ak chcete na rovinke po druhom vracáku predbiehať, nesmiete ťahať otáčky príliš vysoko, ale radšej podradiť. Rýchla jazda cez Šturec tam a späť skončila spotrebou 7,7 litra. Normálny prejazd Šturca oboma smermi 5,2 litra na sto kilometrov.

Výkon si vystačí

Papierové, ale tiež skutočné parametre dvojvalca úplne zatieňujú klasický štvorvalec 1,2 (51 kW). Twin Air má navrch najmä krútiacim momentom v nízkych otáčkach a celkovo dynamikou.

K citeľnej zmene príde po aktivovaní režimu ECO tlačidlom na palubnej doske. Jednak vtedy je k dispozícii obmedzený krútiaci moment na 100 Nm a charakteristika plynového pedálu je úplne iná. Samozrejme je to dobré akurát do mesta, pretože na Šturci mu ECO nepasuje.

Práve dve tváre dvojvalca sú pre praktické využitie dobré, lebo dokáže jazdiť aj za 4,3 litra ale keď treba Fiat 500 sa na diaľnici pri vytrvalej 130-ke nestratí. Navyše 100 km/h dlhému prevodu úplne pasuje. Vtedy si doslova šepoce. Charakteristický zvuk počuť iba pri zrýchlení a ten k Fiatu 500 jednoducho patrí.

SkryťVypnúť reklamu

Katastrofa

Priestorová skromnosť Fiatu 500 sa odzrkadľuje aj v objeme palivovej nádrže, pretože tankovali sme dosť dlho po zasvietení rezervy a napriek tomu do nádrže vošlo iba 33,64 litra paliva.

Priestor na zadných sedadlách aj objem batožinového priestoru možno zhodnotiť ešte ako očakávaný, ale nedostatok normálnych odkladacích priestorov je fatálny. To je jediná vec, ktorá by ma nahlodávala neodporučiť to auto niekomu alebo si ho nekúpiť.

Boxy vo dverách sú úzke a ťažko na niečo použiteľné, pred spolujazdcom len polička a pod stredovou konzolou nič. Stačil by na masíve radiacej páky sieťkový mechanizmus alebo prídavný box. Takto končí všetko vzadu alebo na spolujazdcovom sedadle.

Poriadnu modernizáciu by si zaslúžili sedadlá, aby sa dali normálne výškovo nastavovať a nielen sedákom. Potom by možno pod nimi nebol voľný priestor na pregúľanie fľaše zozadu pod vodičove nohy. Fiat úplne ignoruje potreby šoféra, ktorý nosí pri sebe viac než kľúče od auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto prvý hodí kameň?
(subjektívny názor)

„Nestáva sa často, aby som sa extrémne dušoval za nejaké auto alebo motor. Na základe osobnej skúsenosti považujem Twin-Air Turbo za technicky zaujímavé a príťažlivé riešenie, ktoré si minimálne nezaslúži kritiku len preto, že má dva valce.

Neodsudzujem ľudí milujúcich „čipnuté“ dymiace TDI , lebo viem, že niekomu sa zvuk poľnohospodárskeho stroja v aute páči.

Netvrdím, že dvojvalec má kultúrnejší chod ako charizmatický osemvalec, avšak je to motor, ktorý má dušu. Minimálne obdivujem ako vyvažovací hriadeľ odfiltroval kmity motora aj na voľnobežných otáčkach.

Na svoj objem odvádza dobrú prácu a nič sa charakterom zvuku do päťstovky lepšie nehodí než tento dvojvalec. Rozhodne viac ako diesel 1,3 MTJ. Navyše auto s hmotnosťou 1005 kilogramov a výkonom 85 koní jazdí na milión percent lepšie ako „božská“ Octavia 1,9 TDI (66 kW).

Kombinácia Fiatu 500 a dvojvalca ma dostala a prosím o prepáčenie, že to auto mi sadlo a nezaslúži si kritiku od toho, kto v ňom nesedel."

Otáčky pri rýchlosti

prevod rýchlosť
(km/h)
otáčky motora
(ot./min.)
5 130 3450
5 90 2400
4 90 3000

Kupujem - nekupujem

Chcel by som 500 Abarth alebo potom tento dvojvalec. Určite nie 1,2,lebo ten je úplne tupý. Pre malého človeka ideálne auto na dochádzanie do blízkej práce. Má neuveriteľné čaro a je s ním radosť jazdiť, to by zvíťazilo. Kupujem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 675
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 369
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 855
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 561
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 697
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 515
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 123
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 667
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  2. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  3. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  4. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  5. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  6. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  7. Jozef Varga: Rusi majú nato dobiť Európu, chcú naspäť veľkú Rus
  8. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Francúzsko.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 51 471
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 617
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 097
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 087
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 996
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 370
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 194
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 910
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu