Test: Pravda o spotrebe dvojvalca Fiat 500

Test ukázal dve tváre nového motora pod kapotou Fiatu 500. Sny o spotrebe pod štyri litre nenaplnil, výkonové očakávania predčil.

Podvozok je na jamách ešte trochu tvrdý avšak zákruty Šturca mu pasujú. Radosť jazdy nezávisí len od počtu koní.(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Nový dvojvalec Twin-air Turbo je z dnešného pohľadu netradičným a zároveň typickým riešením. Spája znižovanie objemu s prepĺňaním turbodúchadlom.

Nahradenie štyroch valcov dvomi v miniaute vychádza z logickej postupnosti, keď dnes osemvalce nahrádzajú šesťvalce a namiesto tradičných radových šesťvalcov už aj BMW montuje napríklad štvorvalce.

V redakčnom teste najazdil Fiat 500 celkom 950 kilometrov a po úvodnom spracovaní silnej emócie z dvojvalca prišiel čas na meranie reálnej spotreby. Pri preberaní auta v Bratislave ukazoval palubný počítač dojazd 512 kilometrov, ktorý očakávane po opustení mesta narástol na 563 kilometrov.

Reálne bolo treba Fiat dotankovať po 480 kilometroch. Prvá spotreba 6,2 litra zahŕňala zoznámenie sa s motorom a úplne zlý štýl radenia.

Treba vedieť radiť

Elektronický systém radenia s indikáciou na displeji vyzerá spočiatku ako zle nakalibrovaný, pretože núti radiť pri otáčkach, ktoré nesedia uchu a niekedy ani oku. Maximálne po 3000 otáčok a potom chce ďalší prevod v závislosti od momentálnej potreby výkonu a zaťaženia.

Časom si šofér sadne s rytmom dvojvalca a spotreba razom spadne o liter dole. Po prvom dotankovaní sme začali jazdiť „novým“ spôsobom so zameraním na krútiaci moment a ťah motor a odspodu. Po dvesto kilometroch v meste aj mimo mesta sa pôvodných 4,3 zhoršilo na 4,7 litra.

Kopce bez vrcholu

Šturec má v súvislosti s malými fiatkami zvláštne čaro, pretože práve tu pred deviatimi rokmi odštartovalo prvé podujatie Seicento Cupu. Na rozdiel od vtedajších štvorvalcov, ktoré točili 8000 otáčok, sériový dvojvalec pri 4500 vydýchne. Lepšie mu sedí spodné spektrum.

Ak chcete na rovinke po druhom vracáku predbiehať, nesmiete ťahať otáčky príliš vysoko, ale radšej podradiť. Rýchla jazda cez Šturec tam a späť skončila spotrebou 7,7 litra. Normálny prejazd Šturca oboma smermi 5,2 litra na sto kilometrov.

Výkon si vystačí

Papierové, ale tiež skutočné parametre dvojvalca úplne zatieňujú klasický štvorvalec 1,2 (51 kW). Twin Air má navrch najmä krútiacim momentom v nízkych otáčkach a celkovo dynamikou.

K citeľnej zmene príde po aktivovaní režimu ECO tlačidlom na palubnej doske. Jednak vtedy je k dispozícii obmedzený krútiaci moment na 100 Nm a charakteristika plynového pedálu je úplne iná. Samozrejme je to dobré akurát do mesta, pretože na Šturci mu ECO nepasuje.

Práve dve tváre dvojvalca sú pre praktické využitie dobré, lebo dokáže jazdiť aj za 4,3 litra ale keď treba Fiat 500 sa na diaľnici pri vytrvalej 130-ke nestratí. Navyše 100 km/h dlhému prevodu úplne pasuje. Vtedy si doslova šepoce. Charakteristický zvuk počuť iba pri zrýchlení a ten k Fiatu 500 jednoducho patrí.

Katastrofa

Priestorová skromnosť Fiatu 500 sa odzrkadľuje aj v objeme palivovej nádrže, pretože tankovali sme dosť dlho po zasvietení rezervy a napriek tomu do nádrže vošlo iba 33,64 litra paliva.

Priestor na zadných sedadlách aj objem batožinového priestoru možno zhodnotiť ešte ako očakávaný, ale nedostatok normálnych odkladacích priestorov je fatálny. To je jediná vec, ktorá by ma nahlodávala neodporučiť to auto niekomu alebo si ho nekúpiť.

Boxy vo dverách sú úzke a ťažko na niečo použiteľné, pred spolujazdcom len polička a pod stredovou konzolou nič. Stačil by na masíve radiacej páky sieťkový mechanizmus alebo prídavný box. Takto končí všetko vzadu alebo na spolujazdcovom sedadle.

Poriadnu modernizáciu by si zaslúžili sedadlá, aby sa dali normálne výškovo nastavovať a nielen sedákom. Potom by možno pod nimi nebol voľný priestor na pregúľanie fľaše zozadu pod vodičove nohy. Fiat úplne ignoruje potreby šoféra, ktorý nosí pri sebe viac než kľúče od auta.

Kto prvý hodí kameň?
(subjektívny názor)

„Nestáva sa často, aby som sa extrémne dušoval za nejaké auto alebo motor. Na základe osobnej skúsenosti považujem Twin-Air Turbo za technicky zaujímavé a príťažlivé riešenie, ktoré si minimálne nezaslúži kritiku len preto, že má dva valce.

Neodsudzujem ľudí milujúcich „čipnuté“ dymiace TDI , lebo viem, že niekomu sa zvuk poľnohospodárskeho stroja v aute páči.

Netvrdím, že dvojvalec má kultúrnejší chod ako charizmatický osemvalec, avšak je to motor, ktorý má dušu. Minimálne obdivujem ako vyvažovací hriadeľ odfiltroval kmity motora aj na voľnobežných otáčkach.

Na svoj objem odvádza dobrú prácu a nič sa charakterom zvuku do päťstovky lepšie nehodí než tento dvojvalec. Rozhodne viac ako diesel 1,3 MTJ. Navyše auto s hmotnosťou 1005 kilogramov a výkonom 85 koní jazdí na milión percent lepšie ako „božská“ Octavia 1,9 TDI (66 kW).

Kombinácia Fiatu 500 a dvojvalca ma dostala a prosím o prepáčenie, že to auto mi sadlo a nezaslúži si kritiku od toho, kto v ňom nesedel."

Otáčky pri rýchlosti

prevod rýchlosť
(km/h)
otáčky motora
(ot./min.)
5 130 3450
5 90 2400
4 90 3000

Kupujem - nekupujem

Chcel by som 500 Abarth alebo potom tento dvojvalec. Určite nie 1,2,lebo ten je úplne tupý. Pre malého človeka ideálne auto na dochádzanie do blízkej práce. Má neuveriteľné čaro a je s ním radosť jazdiť, to by zvíťazilo. Kupujem.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 11 205
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 816
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 868
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 255
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 543
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 850
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 109
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 041
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 671
  10. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 309

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zasahovala u kotlebovcov, prehľadáva Mizíkovu kanceláriu

Poslanec je obvinený z extrémistických trestných činov.

DOMOV

ĽSNS chce ochrannú známku na dvojkríž Hlinkovej gardy

Štyri ochranné známky nemusí extrémistická strana dostať.

ŠPORT

Prečo Slováci nechcú prísť na MS? Na vine nie sú hráči, tvrdí Staňa

Hokejová reprezentácia nemá jediného hráča z NHL.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop