Test: Pravda o spotrebe dvojvalca Fiat 500

Test ukázal dve tváre nového motora pod kapotou Fiatu 500. Sny o spotrebe pod štyri litre nenaplnil, výkonové očakávania predčil.

Podvozok je na jamách ešte trochu tvrdý avšak zákruty Šturca mu pasujú. Radosť jazdy nezávisí len od počtu koní.(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Nový dvojvalec Twin-air Turbo je z dnešného pohľadu netradičným a zároveň typickým riešením. Spája znižovanie objemu s prepĺňaním turbodúchadlom.

Nahradenie štyroch valcov dvomi v miniaute vychádza z logickej postupnosti, keď dnes osemvalce nahrádzajú šesťvalce a namiesto tradičných radových šesťvalcov už aj BMW montuje napríklad štvorvalce.

V redakčnom teste najazdil Fiat 500 celkom 950 kilometrov a po úvodnom spracovaní silnej emócie z dvojvalca prišiel čas na meranie reálnej spotreby. Pri preberaní auta v Bratislave ukazoval palubný počítač dojazd 512 kilometrov, ktorý očakávane po opustení mesta narástol na 563 kilometrov.

Reálne bolo treba Fiat dotankovať po 480 kilometroch. Prvá spotreba 6,2 litra zahŕňala zoznámenie sa s motorom a úplne zlý štýl radenia.

Treba vedieť radiť

Elektronický systém radenia s indikáciou na displeji vyzerá spočiatku ako zle nakalibrovaný, pretože núti radiť pri otáčkach, ktoré nesedia uchu a niekedy ani oku. Maximálne po 3000 otáčok a potom chce ďalší prevod v závislosti od momentálnej potreby výkonu a zaťaženia.

Časom si šofér sadne s rytmom dvojvalca a spotreba razom spadne o liter dole. Po prvom dotankovaní sme začali jazdiť „novým“ spôsobom so zameraním na krútiaci moment a ťah motor a odspodu. Po dvesto kilometroch v meste aj mimo mesta sa pôvodných 4,3 zhoršilo na 4,7 litra.

Kopce bez vrcholu

Šturec má v súvislosti s malými fiatkami zvláštne čaro, pretože práve tu pred deviatimi rokmi odštartovalo prvé podujatie Seicento Cupu. Na rozdiel od vtedajších štvorvalcov, ktoré točili 8000 otáčok, sériový dvojvalec pri 4500 vydýchne. Lepšie mu sedí spodné spektrum.

Ak chcete na rovinke po druhom vracáku predbiehať, nesmiete ťahať otáčky príliš vysoko, ale radšej podradiť. Rýchla jazda cez Šturec tam a späť skončila spotrebou 7,7 litra. Normálny prejazd Šturca oboma smermi 5,2 litra na sto kilometrov.

Výkon si vystačí

Papierové, ale tiež skutočné parametre dvojvalca úplne zatieňujú klasický štvorvalec 1,2 (51 kW). Twin Air má navrch najmä krútiacim momentom v nízkych otáčkach a celkovo dynamikou.

K citeľnej zmene príde po aktivovaní režimu ECO tlačidlom na palubnej doske. Jednak vtedy je k dispozícii obmedzený krútiaci moment na 100 Nm a charakteristika plynového pedálu je úplne iná. Samozrejme je to dobré akurát do mesta, pretože na Šturci mu ECO nepasuje.

Práve dve tváre dvojvalca sú pre praktické využitie dobré, lebo dokáže jazdiť aj za 4,3 litra ale keď treba Fiat 500 sa na diaľnici pri vytrvalej 130-ke nestratí. Navyše 100 km/h dlhému prevodu úplne pasuje. Vtedy si doslova šepoce. Charakteristický zvuk počuť iba pri zrýchlení a ten k Fiatu 500 jednoducho patrí.

Katastrofa

Priestorová skromnosť Fiatu 500 sa odzrkadľuje aj v objeme palivovej nádrže, pretože tankovali sme dosť dlho po zasvietení rezervy a napriek tomu do nádrže vošlo iba 33,64 litra paliva.

Priestor na zadných sedadlách aj objem batožinového priestoru možno zhodnotiť ešte ako očakávaný, ale nedostatok normálnych odkladacích priestorov je fatálny. To je jediná vec, ktorá by ma nahlodávala neodporučiť to auto niekomu alebo si ho nekúpiť.

Boxy vo dverách sú úzke a ťažko na niečo použiteľné, pred spolujazdcom len polička a pod stredovou konzolou nič. Stačil by na masíve radiacej páky sieťkový mechanizmus alebo prídavný box. Takto končí všetko vzadu alebo na spolujazdcovom sedadle.

Poriadnu modernizáciu by si zaslúžili sedadlá, aby sa dali normálne výškovo nastavovať a nielen sedákom. Potom by možno pod nimi nebol voľný priestor na pregúľanie fľaše zozadu pod vodičove nohy. Fiat úplne ignoruje potreby šoféra, ktorý nosí pri sebe viac než kľúče od auta.

Kto prvý hodí kameň?
(subjektívny názor)

„Nestáva sa často, aby som sa extrémne dušoval za nejaké auto alebo motor. Na základe osobnej skúsenosti považujem Twin-Air Turbo za technicky zaujímavé a príťažlivé riešenie, ktoré si minimálne nezaslúži kritiku len preto, že má dva valce.

Neodsudzujem ľudí milujúcich „čipnuté“ dymiace TDI , lebo viem, že niekomu sa zvuk poľnohospodárskeho stroja v aute páči.

Netvrdím, že dvojvalec má kultúrnejší chod ako charizmatický osemvalec, avšak je to motor, ktorý má dušu. Minimálne obdivujem ako vyvažovací hriadeľ odfiltroval kmity motora aj na voľnobežných otáčkach.

Na svoj objem odvádza dobrú prácu a nič sa charakterom zvuku do päťstovky lepšie nehodí než tento dvojvalec. Rozhodne viac ako diesel 1,3 MTJ. Navyše auto s hmotnosťou 1005 kilogramov a výkonom 85 koní jazdí na milión percent lepšie ako „božská“ Octavia 1,9 TDI (66 kW).

Kombinácia Fiatu 500 a dvojvalca ma dostala a prosím o prepáčenie, že to auto mi sadlo a nezaslúži si kritiku od toho, kto v ňom nesedel."

Otáčky pri rýchlosti

prevod rýchlosť
(km/h)
otáčky motora
(ot./min.)
5 130 3450
5 90 2400
4 90 3000

Kupujem - nekupujem

Chcel by som 500 Abarth alebo potom tento dvojvalec. Určite nie 1,2,lebo ten je úplne tupý. Pre malého človeka ideálne auto na dochádzanie do blízkej práce. Má neuveriteľné čaro a je s ním radosť jazdiť, to by zvíťazilo. Kupujem.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  2. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  3. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  5. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  7. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  8. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  1. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  2. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  3. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  4. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  5. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  6. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  7. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  8. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  9. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  10. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 161
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 446
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 4 058
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 622
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 214
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 040
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 862
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 620
  9. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 1 988
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 926

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Historička: Nerobme pri utečencoch rovnaké chyby ako Rimania

Povedať, že civilizácie zanikali pre nízku pôrodnosť, je zjednodušovanie, tvrdí historička.

DOMOV

Na krádežiach munície si mohli privyrobiť aj vojaci. Sklady sa majú strážiť inak

Investície do zabezpečenia munície a ďalších vojenských objektov chýbajú už roky.

DOMOV

Prihlásil sa a vyhral. Kandidát do predstavenstva VšZP nemal súpera

Oznam bol v novinách na športovej strane.

KOMENTÁRE

Kým nezmizne MiG, Gajdoš bude v kresle

V normálnom štáte by sa minister obrany rána vo funkcii nedožil.

Neprehliadnite tiež

Pokuty v Česku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Body zbierajú iba miestni. Aké dopravné predpisy a pokuty má Česko

Pokuty v Maďarsku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Pokuta vám príde aj za jazdu bez diaľničnej známky. Aké dopravné predpisy a pokuty má Maďarsko

Pokuty v Rakúsku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Pokuta za rýchlosť vám môže prísť aj poštou. Aké dopravné predpisy a pokuty má Rakúsko

Seat predstavil malý crossover Arona

Arona je druhé z troch SUV, ktoré plánuje Seat vyrábať.