SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Porušíte dopravné predpisy jazdou za sanitkou?

Smiete jazdiť za sanitkou, ktorá má zapnutý maják s húkačkou? Akou rýchlosťou smiete jazdiť s karavanom? A je potrebné mať žltý maják zapísaný v techničáku?

Smiete jazdiť za sanitkou, ktorá má zapnutý maják s húkačkou? Akou rýchlosťou smiete jazdiť s karavanom? A je potrebné mať oranžový maják zapísaný v techničáku?

Jazda za sanitkou je proti predpisom?

Jozef: "Je jazda za sanitkou na diaľnici alebo inde proti predpisom? Zo zákona ale podľa mňa nevyplýva, že vodič jazdiaci za samostatnou sanitkou v ľavom pruhu po diaľnici niečo porušuje."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na úvod treba upozorniť na to, že vodič iného vozidla je povinný umožniť bezpečný a plynulý prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza. Ak je to potrebné, musíte aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby ste neprekážali.

Sanitka je však vozidlom s právom prednostnej jazdy iba vtedy, ak má zapnutý nielen maják ale aj sirénu.

Ak by ste šli za "samostatnou" sanitkou, či už by bola vozidlom s právom prednostnej jazdy alebo nie, toto samo o sebe nie je porušenie predpisov. Jedna sanitka nie je "skupina vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú".

Pri jazde v ľavom jazdnom pruhu diaľnice však môže dôjsť k porušeniu predpisov. To však nebude mať nič spoločné s jazdou sanitky pred vami. Mimo obce sa totiž smie jazdiť len v pravom jazdnom pruhu diaľnice. Ostatné sú určené len na predchádzanie alebo obchádzanie.

Ak teda jazdíte v strednom alebo ľavom jazdnom pruhu diaľnice a nikoho nepredchádzate alebo nič neobchádzate, porušujete dopravné pravidlá. A to aj vtedy, ak ide pred vami sanitka ako vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Akou rýchlosťou s karavanom?

Peťo: "Ako majiteľ obytného karavanu mám nejasnosť v tom, akou rýchlosťou môžem ísť po diaľnici. V technickom preukaze prívesu totiž nie je uvedená žiadna rýchlosť."

Každé vozidlo má určenú nejakú maximálnu konštrukčnú rýchlosť. Ak nie je uvedená v techničáku, tak asi len omylom.

V každom prípade, vozidlá s prívesom, teda jazdné súpravy, takisto musia dodržiavať najvyššie povolené rýchlosti ustanovené zákonom o cestnej premávke prípadne dopravnými značkami.

Predpokladáme, že obytný karavan ťaháte osobným autom a karavanom nemá najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť viac ako 750 kg. Potom smiete ísť po diaľniciach alebo rýchlostných cestách na Slovensku rýchlosťou najviac 130 km/h. Ak má ale viac ako 750 kg, rýchlejšie ako 90-kou po diaľniciach nesmiete jazdiť.

Vaša rýchlosť však nesmie byť za žiadnych okolností vyššia, ako je maximálna konštrukčná rýchlosť karavanu.

Maják na traktore

Ľubo: "Musím mať maják, ktorý používam na traktore, zapísaný v technickom preukaze, aj keď už teraz patrí k povinnej výbave, pretože pomaly idúce vozidlá musia používať výstražné svetelné zariadenie?"

Používanie oranžového majáku je upravené zákonom o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách a príslušnou vyhláškou. V nej sa píše, že vybavenie vozidla zvláštnym výstražným svietidlom, ktoré nie je prenosné, musí byť zaznamenané v osvedčení o evidencii časti II alebo v technickom osvedčení vozidla v časti "Ďalšie úradné záznamy".

Zápis vykonáva výrobca alebo zástupca výrobcu pri uvedení vozidla do prevádzky v cestnej premávke alebo schvaľovací úrad.

Zvláštne výstražné svietidlá upevnené na karosérii pomocou magnetu alebo vákuovej prísavky bez samostatného vypínača sa nezaznamenávajú do osvedčenia o evidencii časti II alebo technického osvedčenia vozidla.

Aké vozidlá smú používať oranžový maják?

  • motorové a prípojné vozidlá vykonávajúce práce za jazdy alebo pri stojacom vozidle na pozemnej komunikácii alebo krajnici počas neuzavretej cestnej premávky,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, ktoré svojimi rozmermi presahujú najväčšie prípustné rozmery vozidiel ustanovené na cestnú premávku,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, ktoré svojimi hmotnosťami prevyšujú najväčšie prípustné hmotnosti vozidiel ustanovené na cestnú premávku,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, pre ktoré to ustanoví typový schvaľovací úrad pri typovom schválení vozidla alebo schvaľovací úrad pri schválení jednotlivo vyrobeného alebo jednotlivo dovezeného vozidla, alebo príslušný cestný správny orgán, ktorý vydal povolenie na zvláštne užívanie cesty podľa osobitného predpisu,
  • pracovné stroje a ťahané vymeniteľné stroje, ktorých celková šírka presahuje 3 m alebo pre ktoré to určí typový schvaľovací úrad pri typovom schválení vozidla alebo schvaľovací úrad pri schválení jednotlivo vyrobeného alebo jednotlivo dovezeného vozidla,
  • motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami a ich prípojné vozidlá, ktoré v cestnej premávke nedosiahnu vyššiu rýchlosť ako 30 km.h-1,
  • vozidlá, ktoré vpredu prípadne vzadu sprevádzajú vozidlá uvedené vo všetkých bodoch okrem prvého.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 636
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 829
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 735
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 146
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 900
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 546
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 272
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 180
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


16 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 12 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 9 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  2. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  3. Helena Michlíková: Dúha
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  5. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  6. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  7. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  8. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 488
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 076
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 124
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 016
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 3 850
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 779
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 498
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu