Porušíte dopravné predpisy jazdou za sanitkou?

Smiete jazdiť za sanitkou, ktorá má zapnutý maják s húkačkou? Akou rýchlosťou smiete jazdiť s karavanom? A je potrebné mať žltý maják zapísaný v techničáku?

Smiete jazdiť za sanitkou, ktorá má zapnutý maják s húkačkou? Akou rýchlosťou smiete jazdiť s karavanom? A je potrebné mať oranžový maják zapísaný v techničáku?

Jazda za sanitkou je proti predpisom?

Jozef: "Je jazda za sanitkou na diaľnici alebo inde proti predpisom? Zo zákona ale podľa mňa nevyplýva, že vodič jazdiaci za samostatnou sanitkou v ľavom pruhu po diaľnici niečo porušuje."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na úvod treba upozorniť na to, že vodič iného vozidla je povinný umožniť bezpečný a plynulý prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza. Ak je to potrebné, musíte aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby ste neprekážali.

Sanitka je však vozidlom s právom prednostnej jazdy iba vtedy, ak má zapnutý nielen maják ale aj sirénu.

Ak by ste šli za "samostatnou" sanitkou, či už by bola vozidlom s právom prednostnej jazdy alebo nie, toto samo o sebe nie je porušenie predpisov. Jedna sanitka nie je "skupina vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú".

Pri jazde v ľavom jazdnom pruhu diaľnice však môže dôjsť k porušeniu predpisov. To však nebude mať nič spoločné s jazdou sanitky pred vami. Mimo obce sa totiž smie jazdiť len v pravom jazdnom pruhu diaľnice. Ostatné sú určené len na predchádzanie alebo obchádzanie.

Ak teda jazdíte v strednom alebo ľavom jazdnom pruhu diaľnice a nikoho nepredchádzate alebo nič neobchádzate, porušujete dopravné pravidlá. A to aj vtedy, ak ide pred vami sanitka ako vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Akou rýchlosťou s karavanom?

Peťo: "Ako majiteľ obytného karavanu mám nejasnosť v tom, akou rýchlosťou môžem ísť po diaľnici. V technickom preukaze prívesu totiž nie je uvedená žiadna rýchlosť."

Každé vozidlo má určenú nejakú maximálnu konštrukčnú rýchlosť. Ak nie je uvedená v techničáku, tak asi len omylom.

V každom prípade, vozidlá s prívesom, teda jazdné súpravy, takisto musia dodržiavať najvyššie povolené rýchlosti ustanovené zákonom o cestnej premávke prípadne dopravnými značkami.

Predpokladáme, že obytný karavan ťaháte osobným autom a karavanom nemá najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť viac ako 750 kg. Potom smiete ísť po diaľniciach alebo rýchlostných cestách na Slovensku rýchlosťou najviac 130 km/h. Ak má ale viac ako 750 kg, rýchlejšie ako 90-kou po diaľniciach nesmiete jazdiť.

Vaša rýchlosť však nesmie byť za žiadnych okolností vyššia, ako je maximálna konštrukčná rýchlosť karavanu.

Maják na traktore

Ľubo: "Musím mať maják, ktorý používam na traktore, zapísaný v technickom preukaze, aj keď už teraz patrí k povinnej výbave, pretože pomaly idúce vozidlá musia používať výstražné svetelné zariadenie?"

Používanie oranžového majáku je upravené zákonom o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách a príslušnou vyhláškou. V nej sa píše, že vybavenie vozidla zvláštnym výstražným svietidlom, ktoré nie je prenosné, musí byť zaznamenané v osvedčení o evidencii časti II alebo v technickom osvedčení vozidla v časti "Ďalšie úradné záznamy".

Zápis vykonáva výrobca alebo zástupca výrobcu pri uvedení vozidla do prevádzky v cestnej premávke alebo schvaľovací úrad.

Zvláštne výstražné svietidlá upevnené na karosérii pomocou magnetu alebo vákuovej prísavky bez samostatného vypínača sa nezaznamenávajú do osvedčenia o evidencii časti II alebo technického osvedčenia vozidla.

Aké vozidlá smú používať oranžový maják?

  • motorové a prípojné vozidlá vykonávajúce práce za jazdy alebo pri stojacom vozidle na pozemnej komunikácii alebo krajnici počas neuzavretej cestnej premávky,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, ktoré svojimi rozmermi presahujú najväčšie prípustné rozmery vozidiel ustanovené na cestnú premávku,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, ktoré svojimi hmotnosťami prevyšujú najväčšie prípustné hmotnosti vozidiel ustanovené na cestnú premávku,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, pre ktoré to ustanoví typový schvaľovací úrad pri typovom schválení vozidla alebo schvaľovací úrad pri schválení jednotlivo vyrobeného alebo jednotlivo dovezeného vozidla, alebo príslušný cestný správny orgán, ktorý vydal povolenie na zvláštne užívanie cesty podľa osobitného predpisu,
  • pracovné stroje a ťahané vymeniteľné stroje, ktorých celková šírka presahuje 3 m alebo pre ktoré to určí typový schvaľovací úrad pri typovom schválení vozidla alebo schvaľovací úrad pri schválení jednotlivo vyrobeného alebo jednotlivo dovezeného vozidla,
  • motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami a ich prípojné vozidlá, ktoré v cestnej premávke nedosiahnu vyššiu rýchlosť ako 30 km.h-1,
  • vozidlá, ktoré vpredu prípadne vzadu sprevádzajú vozidlá uvedené vo všetkých bodoch okrem prvého.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 550
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 433
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 241
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 126
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 865
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 633
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 609
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 223
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 961
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 865

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.