Porušíte dopravné predpisy jazdou za sanitkou?

Smiete jazdiť za sanitkou, ktorá má zapnutý maják s húkačkou? Akou rýchlosťou smiete jazdiť s karavanom? A je potrebné mať žltý maják zapísaný v techničáku?

Smiete jazdiť za sanitkou, ktorá má zapnutý maják s húkačkou? Akou rýchlosťou smiete jazdiť s karavanom? A je potrebné mať oranžový maják zapísaný v techničáku?

Jazda za sanitkou je proti predpisom?

Jozef: "Je jazda za sanitkou na diaľnici alebo inde proti predpisom? Zo zákona ale podľa mňa nevyplýva, že vodič jazdiaci za samostatnou sanitkou v ľavom pruhu po diaľnici niečo porušuje."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na úvod treba upozorniť na to, že vodič iného vozidla je povinný umožniť bezpečný a plynulý prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza. Ak je to potrebné, musíte aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby ste neprekážali.

Sanitka je však vozidlom s právom prednostnej jazdy iba vtedy, ak má zapnutý nielen maják ale aj sirénu.

Ak by ste šli za "samostatnou" sanitkou, či už by bola vozidlom s právom prednostnej jazdy alebo nie, toto samo o sebe nie je porušenie predpisov. Jedna sanitka nie je "skupina vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú".

Pri jazde v ľavom jazdnom pruhu diaľnice však môže dôjsť k porušeniu predpisov. To však nebude mať nič spoločné s jazdou sanitky pred vami. Mimo obce sa totiž smie jazdiť len v pravom jazdnom pruhu diaľnice. Ostatné sú určené len na predchádzanie alebo obchádzanie.

Ak teda jazdíte v strednom alebo ľavom jazdnom pruhu diaľnice a nikoho nepredchádzate alebo nič neobchádzate, porušujete dopravné pravidlá. A to aj vtedy, ak ide pred vami sanitka ako vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Akou rýchlosťou s karavanom?

Peťo: "Ako majiteľ obytného karavanu mám nejasnosť v tom, akou rýchlosťou môžem ísť po diaľnici. V technickom preukaze prívesu totiž nie je uvedená žiadna rýchlosť."

Každé vozidlo má určenú nejakú maximálnu konštrukčnú rýchlosť. Ak nie je uvedená v techničáku, tak asi len omylom.

V každom prípade, vozidlá s prívesom, teda jazdné súpravy, takisto musia dodržiavať najvyššie povolené rýchlosti ustanovené zákonom o cestnej premávke prípadne dopravnými značkami.

Predpokladáme, že obytný karavan ťaháte osobným autom a karavanom nemá najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť viac ako 750 kg. Potom smiete ísť po diaľniciach alebo rýchlostných cestách na Slovensku rýchlosťou najviac 130 km/h. Ak má ale viac ako 750 kg, rýchlejšie ako 90-kou po diaľniciach nesmiete jazdiť.

Vaša rýchlosť však nesmie byť za žiadnych okolností vyššia, ako je maximálna konštrukčná rýchlosť karavanu.

Maják na traktore

Ľubo: "Musím mať maják, ktorý používam na traktore, zapísaný v technickom preukaze, aj keď už teraz patrí k povinnej výbave, pretože pomaly idúce vozidlá musia používať výstražné svetelné zariadenie?"

Používanie oranžového majáku je upravené zákonom o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách a príslušnou vyhláškou. V nej sa píše, že vybavenie vozidla zvláštnym výstražným svietidlom, ktoré nie je prenosné, musí byť zaznamenané v osvedčení o evidencii časti II alebo v technickom osvedčení vozidla v časti "Ďalšie úradné záznamy".

Zápis vykonáva výrobca alebo zástupca výrobcu pri uvedení vozidla do prevádzky v cestnej premávke alebo schvaľovací úrad.

Zvláštne výstražné svietidlá upevnené na karosérii pomocou magnetu alebo vákuovej prísavky bez samostatného vypínača sa nezaznamenávajú do osvedčenia o evidencii časti II alebo technického osvedčenia vozidla.

Aké vozidlá smú používať oranžový maják?

  • motorové a prípojné vozidlá vykonávajúce práce za jazdy alebo pri stojacom vozidle na pozemnej komunikácii alebo krajnici počas neuzavretej cestnej premávky,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, ktoré svojimi rozmermi presahujú najväčšie prípustné rozmery vozidiel ustanovené na cestnú premávku,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, ktoré svojimi hmotnosťami prevyšujú najväčšie prípustné hmotnosti vozidiel ustanovené na cestnú premávku,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, pre ktoré to ustanoví typový schvaľovací úrad pri typovom schválení vozidla alebo schvaľovací úrad pri schválení jednotlivo vyrobeného alebo jednotlivo dovezeného vozidla, alebo príslušný cestný správny orgán, ktorý vydal povolenie na zvláštne užívanie cesty podľa osobitného predpisu,
  • pracovné stroje a ťahané vymeniteľné stroje, ktorých celková šírka presahuje 3 m alebo pre ktoré to určí typový schvaľovací úrad pri typovom schválení vozidla alebo schvaľovací úrad pri schválení jednotlivo vyrobeného alebo jednotlivo dovezeného vozidla,
  • motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami a ich prípojné vozidlá, ktoré v cestnej premávke nedosiahnu vyššiu rýchlosť ako 30 km.h-1,
  • vozidlá, ktoré vpredu prípadne vzadu sprevádzajú vozidlá uvedené vo všetkých bodoch okrem prvého.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  2. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  3. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  4. Accessible Urban Living
  5. RPSP – A good intention ruined by execution
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Riešenia pre hnedú planétu
  9. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  10. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 11 105
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 174
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 983
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 108
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 290
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 850
  7. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 690
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 534
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 404
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 222

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

DOMOV

Rok 1993: Republiku krstili šampanským, ale mnohí rýchlo vytriezveli

V prvých mesiacoch života musela Slovenská republika čeliť novým výzvam, ale zápasila aj so starými problémami.

DOMOV

Dobré ráno: Amerika môže odštartovať novú vojnu

Amerika môže v regióne zničiť mierové snahy.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.

Silný vietor a sneh komplikujú dopravu

Uzatvorené sú viaceré horské priechody.