Porušíte dopravné predpisy jazdou za sanitkou?

Smiete jazdiť za sanitkou, ktorá má zapnutý maják s húkačkou? Akou rýchlosťou smiete jazdiť s karavanom? A je potrebné mať žltý maják zapísaný v techničáku?

Smiete jazdiť za sanitkou, ktorá má zapnutý maják s húkačkou? Akou rýchlosťou smiete jazdiť s karavanom? A je potrebné mať oranžový maják zapísaný v techničáku?

Jazda za sanitkou je proti predpisom?

Jozef: "Je jazda za sanitkou na diaľnici alebo inde proti predpisom? Zo zákona ale podľa mňa nevyplýva, že vodič jazdiaci za samostatnou sanitkou v ľavom pruhu po diaľnici niečo porušuje."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na úvod treba upozorniť na to, že vodič iného vozidla je povinný umožniť bezpečný a plynulý prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza. Ak je to potrebné, musíte aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby ste neprekážali.

Sanitka je však vozidlom s právom prednostnej jazdy iba vtedy, ak má zapnutý nielen maják ale aj sirénu.

Ak by ste šli za "samostatnou" sanitkou, či už by bola vozidlom s právom prednostnej jazdy alebo nie, toto samo o sebe nie je porušenie predpisov. Jedna sanitka nie je "skupina vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú".

Pri jazde v ľavom jazdnom pruhu diaľnice však môže dôjsť k porušeniu predpisov. To však nebude mať nič spoločné s jazdou sanitky pred vami. Mimo obce sa totiž smie jazdiť len v pravom jazdnom pruhu diaľnice. Ostatné sú určené len na predchádzanie alebo obchádzanie.

Ak teda jazdíte v strednom alebo ľavom jazdnom pruhu diaľnice a nikoho nepredchádzate alebo nič neobchádzate, porušujete dopravné pravidlá. A to aj vtedy, ak ide pred vami sanitka ako vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Akou rýchlosťou s karavanom?

Peťo: "Ako majiteľ obytného karavanu mám nejasnosť v tom, akou rýchlosťou môžem ísť po diaľnici. V technickom preukaze prívesu totiž nie je uvedená žiadna rýchlosť."

Každé vozidlo má určenú nejakú maximálnu konštrukčnú rýchlosť. Ak nie je uvedená v techničáku, tak asi len omylom.

V každom prípade, vozidlá s prívesom, teda jazdné súpravy, takisto musia dodržiavať najvyššie povolené rýchlosti ustanovené zákonom o cestnej premávke prípadne dopravnými značkami.

Predpokladáme, že obytný karavan ťaháte osobným autom a karavanom nemá najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť viac ako 750 kg. Potom smiete ísť po diaľniciach alebo rýchlostných cestách na Slovensku rýchlosťou najviac 130 km/h. Ak má ale viac ako 750 kg, rýchlejšie ako 90-kou po diaľniciach nesmiete jazdiť.

Vaša rýchlosť však nesmie byť za žiadnych okolností vyššia, ako je maximálna konštrukčná rýchlosť karavanu.

Maják na traktore

Ľubo: "Musím mať maják, ktorý používam na traktore, zapísaný v technickom preukaze, aj keď už teraz patrí k povinnej výbave, pretože pomaly idúce vozidlá musia používať výstražné svetelné zariadenie?"

Používanie oranžového majáku je upravené zákonom o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách a príslušnou vyhláškou. V nej sa píše, že vybavenie vozidla zvláštnym výstražným svietidlom, ktoré nie je prenosné, musí byť zaznamenané v osvedčení o evidencii časti II alebo v technickom osvedčení vozidla v časti "Ďalšie úradné záznamy".

Zápis vykonáva výrobca alebo zástupca výrobcu pri uvedení vozidla do prevádzky v cestnej premávke alebo schvaľovací úrad.

Zvláštne výstražné svietidlá upevnené na karosérii pomocou magnetu alebo vákuovej prísavky bez samostatného vypínača sa nezaznamenávajú do osvedčenia o evidencii časti II alebo technického osvedčenia vozidla.

Aké vozidlá smú používať oranžový maják?

  • motorové a prípojné vozidlá vykonávajúce práce za jazdy alebo pri stojacom vozidle na pozemnej komunikácii alebo krajnici počas neuzavretej cestnej premávky,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, ktoré svojimi rozmermi presahujú najväčšie prípustné rozmery vozidiel ustanovené na cestnú premávku,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, ktoré svojimi hmotnosťami prevyšujú najväčšie prípustné hmotnosti vozidiel ustanovené na cestnú premávku,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, pre ktoré to ustanoví typový schvaľovací úrad pri typovom schválení vozidla alebo schvaľovací úrad pri schválení jednotlivo vyrobeného alebo jednotlivo dovezeného vozidla, alebo príslušný cestný správny orgán, ktorý vydal povolenie na zvláštne užívanie cesty podľa osobitného predpisu,
  • pracovné stroje a ťahané vymeniteľné stroje, ktorých celková šírka presahuje 3 m alebo pre ktoré to určí typový schvaľovací úrad pri typovom schválení vozidla alebo schvaľovací úrad pri schválení jednotlivo vyrobeného alebo jednotlivo dovezeného vozidla,
  • motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami a ich prípojné vozidlá, ktoré v cestnej premávke nedosiahnu vyššiu rýchlosť ako 30 km.h-1,
  • vozidlá, ktoré vpredu prípadne vzadu sprevádzajú vozidlá uvedené vo všetkých bodoch okrem prvého.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  3. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  10. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  1. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  2. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  3. Poistenie.sk v novom a lepšom šate
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  7. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  8. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  9. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 17 411
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 278
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 959
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 045
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 421
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 7 509
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 120
  8. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 5 414
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 182
  10. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 3 363

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sakovú vytiahol na ministerstvo bývalý manžel, Kaliňákov kamarát

K aktivitám nádejnej ministerky vnútra sa Alexander Sako nevyjadruje. Sám je v niekoľkých verejných funkciách.

DOMOV

Dobré ráno: Fico s Kaliňákom sa vysmiali protestom aj prezidentovi

Saková je Kaliňákov, teda náš človek.

KOMENTÁRE

Saková je ďalší výkrik zúfalstva

Čím skôr však bude Saková vo funkcii, tým skôr bude môcť vláda žať politické plody svojho rozhodnutia.

SVET

Telo novinárky rozštvrtil, ako vrah sa necíti. Dána odsúdia

Amatérsky vynálezca môže v ostro sledovanom procese dostať doživotie.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.