SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Porušíte dopravné predpisy jazdou za sanitkou?

Smiete jazdiť za sanitkou, ktorá má zapnutý maják s húkačkou? Akou rýchlosťou smiete jazdiť s karavanom? A je potrebné mať žltý maják zapísaný v techničáku?

Smiete jazdiť za sanitkou, ktorá má zapnutý maják s húkačkou? Akou rýchlosťou smiete jazdiť s karavanom? A je potrebné mať oranžový maják zapísaný v techničáku?

Jazda za sanitkou je proti predpisom?

Jozef: "Je jazda za sanitkou na diaľnici alebo inde proti predpisom? Zo zákona ale podľa mňa nevyplýva, že vodič jazdiaci za samostatnou sanitkou v ľavom pruhu po diaľnici niečo porušuje."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na úvod treba upozorniť na to, že vodič iného vozidla je povinný umožniť bezpečný a plynulý prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza. Ak je to potrebné, musíte aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby ste neprekážali.

Sanitka je však vozidlom s právom prednostnej jazdy iba vtedy, ak má zapnutý nielen maják ale aj sirénu.

Ak by ste šli za "samostatnou" sanitkou, či už by bola vozidlom s právom prednostnej jazdy alebo nie, toto samo o sebe nie je porušenie predpisov. Jedna sanitka nie je "skupina vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú".

Pri jazde v ľavom jazdnom pruhu diaľnice však môže dôjsť k porušeniu predpisov. To však nebude mať nič spoločné s jazdou sanitky pred vami. Mimo obce sa totiž smie jazdiť len v pravom jazdnom pruhu diaľnice. Ostatné sú určené len na predchádzanie alebo obchádzanie.

Ak teda jazdíte v strednom alebo ľavom jazdnom pruhu diaľnice a nikoho nepredchádzate alebo nič neobchádzate, porušujete dopravné pravidlá. A to aj vtedy, ak ide pred vami sanitka ako vozidlo s právom prednostnej jazdy.

Akou rýchlosťou s karavanom?

Peťo: "Ako majiteľ obytného karavanu mám nejasnosť v tom, akou rýchlosťou môžem ísť po diaľnici. V technickom preukaze prívesu totiž nie je uvedená žiadna rýchlosť."

Každé vozidlo má určenú nejakú maximálnu konštrukčnú rýchlosť. Ak nie je uvedená v techničáku, tak asi len omylom.

V každom prípade, vozidlá s prívesom, teda jazdné súpravy, takisto musia dodržiavať najvyššie povolené rýchlosti ustanovené zákonom o cestnej premávke prípadne dopravnými značkami.

Predpokladáme, že obytný karavan ťaháte osobným autom a karavanom nemá najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť viac ako 750 kg. Potom smiete ísť po diaľniciach alebo rýchlostných cestách na Slovensku rýchlosťou najviac 130 km/h. Ak má ale viac ako 750 kg, rýchlejšie ako 90-kou po diaľniciach nesmiete jazdiť.

Vaša rýchlosť však nesmie byť za žiadnych okolností vyššia, ako je maximálna konštrukčná rýchlosť karavanu.

Maják na traktore

Ľubo: "Musím mať maják, ktorý používam na traktore, zapísaný v technickom preukaze, aj keď už teraz patrí k povinnej výbave, pretože pomaly idúce vozidlá musia používať výstražné svetelné zariadenie?"

Používanie oranžového majáku je upravené zákonom o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách a príslušnou vyhláškou. V nej sa píše, že vybavenie vozidla zvláštnym výstražným svietidlom, ktoré nie je prenosné, musí byť zaznamenané v osvedčení o evidencii časti II alebo v technickom osvedčení vozidla v časti "Ďalšie úradné záznamy".

Zápis vykonáva výrobca alebo zástupca výrobcu pri uvedení vozidla do prevádzky v cestnej premávke alebo schvaľovací úrad.

Zvláštne výstražné svietidlá upevnené na karosérii pomocou magnetu alebo vákuovej prísavky bez samostatného vypínača sa nezaznamenávajú do osvedčenia o evidencii časti II alebo technického osvedčenia vozidla.

Aké vozidlá smú používať oranžový maják?

  • motorové a prípojné vozidlá vykonávajúce práce za jazdy alebo pri stojacom vozidle na pozemnej komunikácii alebo krajnici počas neuzavretej cestnej premávky,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, ktoré svojimi rozmermi presahujú najväčšie prípustné rozmery vozidiel ustanovené na cestnú premávku,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, ktoré svojimi hmotnosťami prevyšujú najväčšie prípustné hmotnosti vozidiel ustanovené na cestnú premávku,
  • motorové vozidlá a prípojné vozidlá, pre ktoré to ustanoví typový schvaľovací úrad pri typovom schválení vozidla alebo schvaľovací úrad pri schválení jednotlivo vyrobeného alebo jednotlivo dovezeného vozidla, alebo príslušný cestný správny orgán, ktorý vydal povolenie na zvláštne užívanie cesty podľa osobitného predpisu,
  • pracovné stroje a ťahané vymeniteľné stroje, ktorých celková šírka presahuje 3 m alebo pre ktoré to určí typový schvaľovací úrad pri typovom schválení vozidla alebo schvaľovací úrad pri schválení jednotlivo vyrobeného alebo jednotlivo dovezeného vozidla,
  • motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami a ich prípojné vozidlá, ktoré v cestnej premávke nedosiahnu vyššiu rýchlosť ako 30 km.h-1,
  • vozidlá, ktoré vpredu prípadne vzadu sprevádzajú vozidlá uvedené vo všetkých bodoch okrem prvého.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  5. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 571
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 121
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 842
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 768
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 588
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 772
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 673
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 101
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 686
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 127
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


14 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  2. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  3. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  5. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  6. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  7. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 329
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 856
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 222
  4. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 193
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 958
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 951
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 370
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 061
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu