SME
reklama

Ako dať na križovatkách prednosť a nehavarovať pri tom

Pri prejazdoch križovatiek sa viacerých vodičov chytá neistota. Niektorí majú problém s určením toho, kto má prednosť v jazde. Iní by to aj vedeli, no nevedia, kto by po prípadnej nehode bol vinní, ak iný vodič nezastaví na stopke.

Kto by bol vinníkom nehody?

03.jpgAdrián: "Prichádzam na križovatku tvaru X z vedľajšej cesty a cesta po mojej pravici je tiež vedľajšia (čiže hlavná je tvaru L - po mojej ľavici a predo mnou). Ja mám pred sebou len značku Daj prednosť v jazde, ale na ceste po mojej pravici je aj značka STOP.

Autám prichádzajúcim sprava musím dať prednosť. Ak však ešte nestoja na stopke, ale len prichádzajú ku križovatke, môžem ísť a spoľahnúť sa na to, že oni ešte musia postáť?

Ak by auto nepostálo a prišlo k dopravnému incidentu, bol by som na vine ja, že som nedal prednosť, alebo druhé auto, pretože nepostálo na stopke?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ak sú dve vedľajšie cesty pri sebe v križovatke tvaru X, prednosť má vždy vozidlo, ktoré prichádza sprava.

Aj keď dopravné značenie je aj v prípade určenia prednosti v jazde nadradené všeobecným dopravným pravidlám, v situácii, kedy treba určiť prednosť v jazde medzi vozidlami z dvoch susediacich vedľajších ciest, značky nepomôžu. Preto sa tam treba riadiť prednosťou vozidla, ktoré prichádza sprava.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

(4) Na príkaz dopravnej značky "Stoj, daj prednosť v jazde!" vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má na križovatku náležitý rozhľad.

Dať prednosť znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To platí aj v prípade, na ktorý sa pýta Adrián.

Druhý vodič je zas povinný zastaviť na stopke. Ak by obaja vodiči porušili tieto povinnosti, zodpovednosť za prípadnú nehodu by sa preniesla na oboch. Adrián by však mal ťažkú úlohu, pretože bez svedka alebo videozáznamu by sa mu asi nepodarilo dokázať, že druhý vodič nezastavil na stopke.

Kedy by sa Adrián vyvinil zo zodpovednosti za prípadnú haváriu? Ak by dokázal, že nemal a ani nemohol vedieť, že vodič vojde do križovatky bez zastavenia. To by sa mu ale s veľkou pravdepodobnosťou nepodarilo.

To, že na susednej vedľajšej ceste je stopka, neznamená, že autu, ktoré na ňu nezastaví pred hranicou križovatky, netreba dať prednosť v prípade, o ktorom napísal Adrián.

Nikdy sa nespoliehajte na to, že sa iní vodiči budú riadiť dopravnou značkou, ktorá sa ale vašej jazdy priamo netýka. Neviete totiž zhodnotiť, či je značka platná alebo nie, aj keď vidíte jej obrysy a dokážete si domyslieť, čo asi znázorňuje.

Okrem toho, vždy je lepšie zastaviť a chvíľu počkať, ako potom riešiť následky prípadnej zrážky vozidiel, aj keby ste neboli vinníkom. V takejto situácii jednoznačne platí "múdrejší ustúpi".

Ako prejsť križovatku bez značiek plnú áut?

02-r985.jpgKristina: "Ako správne vyriešiť križovatku, ktorú vám zasielam v prílohe?

Už viac krát sme sa dostali do situácie znázornenej na obrázku (keďže takáto križovatka sa nachádza na sídlisku, kde bývame) a nikdy sme si neboli istí, kto má prejsť križovatkou v tejto situácii ako prvý."

V neriadených križovatkách, kde prednosť v jazde nie je upravená ani dopravnými značkami, sa treba riadiť pravidlom prednosti vozidla prichádzajúceho sprava. Niekedy však ani toto pravidlo nepomôže.

Občas sa stane, že zo všetkých smerov prídu do križovatky autá. A skôr, než z križovatky odídu, nastane situácia, ako vidno na obrázku. Vtedy pomôže len jediné: vodiči sa dohodnú, kto prejde križovatkou ako prvý.

Ostatní sa potom môžu riadiť pravidlom prednosti v jazde vozidla prichádzajúceho sprava.

Takto sa ale dá problém riešiť iba na miestach, kde sa stane sporadicky. Ak je križovatka zrazu frekventovaná, nič iné, ako dopravné značenie alebo riadenie križovatky semaforom či policajtmi nepomôže, aby bola v križovatke zachovaná plynulosť premávky.

Ktoré z oprotiidúcich vozidiel odbočujúcich na hlavnú cestu má prednosť?

Pavol: "Chcel by som sa spýtať, kto má prednosť v nasledujúcej situácii: Klasická križovatka – hlavná cesta a dve vedľajšie.

Ja som vychádzal z vedľajšej cesty, kde bola umiestnená značka "Daj prednosť v jazde", pričom som odbočoval doľava. Oproti stálo vozidlo, ktoré rovnako vychádzalo na hlavnú cestu, kde bola osadená značka "Stoj! Daj prednosť v jazde", pričom odbočovalo doprava. Spolu sme teda vychádzali z vedľajšej cesty na hlavnú a odbočovali do rovnakého smeru.

Kto má prednosť pri vychádzaní na hlavnú cestu? Je to oproti idúce vozidlo, keďže ja odbočujem vľavo a platí pravidlo pravej ruky, alebo som to ja, keďže ja nemám povinnosť zastaviť, nakoľko sa riadim značkou "Daj prednosť v jazde"?"

01.jpgPavol opísal križovatku tvaru X, ako vidno na symbole dopravnej značky na obrázku.

Dopravné pravidlá od vodičov vyžadujú, aby ten, kto odbočuje vľavo, dal prednosť v jazde protiidúcim vozidlám. To neplatí iba v prípade, ak vodič odbočujúci vľavo prichádza z hlavnej cesty a ten oproti nemu z vedľajšej.

To, že Pavol mal pred sebou značku Daj prednosť v jazde a vodič, ktorý odbočoval vpravo mal stopku, nie je pre rozhodovanie toho, kto z nich má prednosť, podstatné.

Dôležité je to, že obaja mali dávať prednosť v jazde vodičom na hlavnej a Pavol aj oprotiidúcim vozidlám. Pre Pavla bolo takým aj vozidlo z opačného smeru, ktoré odbočovalo vpravo.

Povinnosťou Pavla v opísanej situácii bolo dať prednosť vozidlu z opačného smeru, ktoré odbočovalo vpravo.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 765
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 074
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 922
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 627
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 340
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 117
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 068
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 353
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 688
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 439
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 347
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu