Ako dať na križovatkách prednosť a nehavarovať pri tom

Pri prejazdoch križovatiek sa viacerých vodičov chytá neistota. Niektorí majú problém s určením toho, kto má prednosť v jazde. Iní by to aj vedeli, no nevedia, kto by po prípadnej nehode bol vinní, ak iný vodič nezastaví na stopke.

Kto by bol vinníkom nehody?

03.jpgAdrián: "Prichádzam na križovatku tvaru X z vedľajšej cesty a cesta po mojej pravici je tiež vedľajšia (čiže hlavná je tvaru L - po mojej ľavici a predo mnou). Ja mám pred sebou len značku Daj prednosť v jazde, ale na ceste po mojej pravici je aj značka STOP.

Autám prichádzajúcim sprava musím dať prednosť. Ak však ešte nestoja na stopke, ale len prichádzajú ku križovatke, môžem ísť a spoľahnúť sa na to, že oni ešte musia postáť?

Ak by auto nepostálo a prišlo k dopravnému incidentu, bol by som na vine ja, že som nedal prednosť, alebo druhé auto, pretože nepostálo na stopke?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ak sú dve vedľajšie cesty pri sebe v križovatke tvaru X, prednosť má vždy vozidlo, ktoré prichádza sprava.

Aj keď dopravné značenie je aj v prípade určenia prednosti v jazde nadradené všeobecným dopravným pravidlám, v situácii, kedy treba určiť prednosť v jazde medzi vozidlami z dvoch susediacich vedľajších ciest, značky nepomôžu. Preto sa tam treba riadiť prednosťou vozidla, ktoré prichádza sprava.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

(4) Na príkaz dopravnej značky "Stoj, daj prednosť v jazde!" vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má na križovatku náležitý rozhľad.

Dať prednosť znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To platí aj v prípade, na ktorý sa pýta Adrián.

Druhý vodič je zas povinný zastaviť na stopke. Ak by obaja vodiči porušili tieto povinnosti, zodpovednosť za prípadnú nehodu by sa preniesla na oboch. Adrián by však mal ťažkú úlohu, pretože bez svedka alebo videozáznamu by sa mu asi nepodarilo dokázať, že druhý vodič nezastavil na stopke.

Kedy by sa Adrián vyvinil zo zodpovednosti za prípadnú haváriu? Ak by dokázal, že nemal a ani nemohol vedieť, že vodič vojde do križovatky bez zastavenia. To by sa mu ale s veľkou pravdepodobnosťou nepodarilo.

To, že na susednej vedľajšej ceste je stopka, neznamená, že autu, ktoré na ňu nezastaví pred hranicou križovatky, netreba dať prednosť v prípade, o ktorom napísal Adrián.

Nikdy sa nespoliehajte na to, že sa iní vodiči budú riadiť dopravnou značkou, ktorá sa ale vašej jazdy priamo netýka. Neviete totiž zhodnotiť, či je značka platná alebo nie, aj keď vidíte jej obrysy a dokážete si domyslieť, čo asi znázorňuje.

Okrem toho, vždy je lepšie zastaviť a chvíľu počkať, ako potom riešiť následky prípadnej zrážky vozidiel, aj keby ste neboli vinníkom. V takejto situácii jednoznačne platí "múdrejší ustúpi".

Ako prejsť križovatku bez značiek plnú áut?

02-r985.jpgKristina: "Ako správne vyriešiť križovatku, ktorú vám zasielam v prílohe?

Už viac krát sme sa dostali do situácie znázornenej na obrázku (keďže takáto križovatka sa nachádza na sídlisku, kde bývame) a nikdy sme si neboli istí, kto má prejsť križovatkou v tejto situácii ako prvý."

V neriadených križovatkách, kde prednosť v jazde nie je upravená ani dopravnými značkami, sa treba riadiť pravidlom prednosti vozidla prichádzajúceho sprava. Niekedy však ani toto pravidlo nepomôže.

Občas sa stane, že zo všetkých smerov prídu do križovatky autá. A skôr, než z križovatky odídu, nastane situácia, ako vidno na obrázku. Vtedy pomôže len jediné: vodiči sa dohodnú, kto prejde križovatkou ako prvý.

Ostatní sa potom môžu riadiť pravidlom prednosti v jazde vozidla prichádzajúceho sprava.

Takto sa ale dá problém riešiť iba na miestach, kde sa stane sporadicky. Ak je križovatka zrazu frekventovaná, nič iné, ako dopravné značenie alebo riadenie križovatky semaforom či policajtmi nepomôže, aby bola v križovatke zachovaná plynulosť premávky.

Ktoré z oprotiidúcich vozidiel odbočujúcich na hlavnú cestu má prednosť?

Pavol: "Chcel by som sa spýtať, kto má prednosť v nasledujúcej situácii: Klasická križovatka – hlavná cesta a dve vedľajšie.

Ja som vychádzal z vedľajšej cesty, kde bola umiestnená značka "Daj prednosť v jazde", pričom som odbočoval doľava. Oproti stálo vozidlo, ktoré rovnako vychádzalo na hlavnú cestu, kde bola osadená značka "Stoj! Daj prednosť v jazde", pričom odbočovalo doprava. Spolu sme teda vychádzali z vedľajšej cesty na hlavnú a odbočovali do rovnakého smeru.

Kto má prednosť pri vychádzaní na hlavnú cestu? Je to oproti idúce vozidlo, keďže ja odbočujem vľavo a platí pravidlo pravej ruky, alebo som to ja, keďže ja nemám povinnosť zastaviť, nakoľko sa riadim značkou "Daj prednosť v jazde"?"

01.jpgPavol opísal križovatku tvaru X, ako vidno na symbole dopravnej značky na obrázku.

Dopravné pravidlá od vodičov vyžadujú, aby ten, kto odbočuje vľavo, dal prednosť v jazde protiidúcim vozidlám. To neplatí iba v prípade, ak vodič odbočujúci vľavo prichádza z hlavnej cesty a ten oproti nemu z vedľajšej.

To, že Pavol mal pred sebou značku Daj prednosť v jazde a vodič, ktorý odbočoval vpravo mal stopku, nie je pre rozhodovanie toho, kto z nich má prednosť, podstatné.

Dôležité je to, že obaja mali dávať prednosť v jazde vodičom na hlavnej a Pavol aj oprotiidúcim vozidlám. Pre Pavla bolo takým aj vozidlo z opačného smeru, ktoré odbočovalo vpravo.

Povinnosťou Pavla v opísanej situácii bolo dať prednosť vozidlu z opačného smeru, ktoré odbočovalo vpravo.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 19 959
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 887
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 770
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 395
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 273
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 151
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 735
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 651
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 494
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 236

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Blogy SME


  1. Karolína Olšavská: V nemocnici
  2. Jozef Drahovský: Mesto Košice začalo používať taktiku šmejdov
  3. Miroslav Makyta: Skorumpovaný Smer
  4. Silvia Zeumerová: Ako sme písali ikony (1/2)
  5. Andrej Šverha: Čergov na sklonku leta
  6. Tatiana Repková: Prečo sme single?
  7. Andrea Legényová: rozchodové dilema
  8. Iniciatíva slovenských učiteľov: Spoločne proti korupcii
  1. Stanislav Martinčko: Aj ty Brutus, Kiska aj ty? 12 222
  2. Miroslav Žiak: Neuveríte, koľko peňazí získalo Slovensko z poľnohospodárskych dotácií 11 263
  3. INEKO: Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech 11 073
  4. Čo je nové na sme.sk: SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana 10 403
  5. Orsolya Véghová: Maďarka 8 845
  6. Stanislav Martinčko: Hlavné mesto Slovenska Palermo?? 7 005
  7. Saša Grodecká: Bipolárna 6 795
  8. Jaroslav Hoško: Prečo sa (ne)zabaviť v klube? 6 742