SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Ako dať na križovatkách prednosť a nehavarovať pri tom

Pri prejazdoch križovatiek sa viacerých vodičov chytá neistota. Niektorí majú problém s určením toho, kto má prednosť v jazde. Iní by to aj vedeli, no nevedia, kto by po prípadnej nehode bol vinní, ak iný vodič nezastaví na stopke.

Kto by bol vinníkom nehody?

03.jpgAdrián: "Prichádzam na križovatku tvaru X z vedľajšej cesty a cesta po mojej pravici je tiež vedľajšia (čiže hlavná je tvaru L - po mojej ľavici a predo mnou). Ja mám pred sebou len značku Daj prednosť v jazde, ale na ceste po mojej pravici je aj značka STOP.

Autám prichádzajúcim sprava musím dať prednosť. Ak však ešte nestoja na stopke, ale len prichádzajú ku križovatke, môžem ísť a spoľahnúť sa na to, že oni ešte musia postáť?

Ak by auto nepostálo a prišlo k dopravnému incidentu, bol by som na vine ja, že som nedal prednosť, alebo druhé auto, pretože nepostálo na stopke?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ak sú dve vedľajšie cesty pri sebe v križovatke tvaru X, prednosť má vždy vozidlo, ktoré prichádza sprava.

Aj keď dopravné značenie je aj v prípade určenia prednosti v jazde nadradené všeobecným dopravným pravidlám, v situácii, kedy treba určiť prednosť v jazde medzi vozidlami z dvoch susediacich vedľajších ciest, značky nepomôžu. Preto sa tam treba riadiť prednosťou vozidla, ktoré prichádza sprava.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

(4) Na príkaz dopravnej značky "Stoj, daj prednosť v jazde!" vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má na križovatku náležitý rozhľad.

Dať prednosť znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To platí aj v prípade, na ktorý sa pýta Adrián.

Druhý vodič je zas povinný zastaviť na stopke. Ak by obaja vodiči porušili tieto povinnosti, zodpovednosť za prípadnú nehodu by sa preniesla na oboch. Adrián by však mal ťažkú úlohu, pretože bez svedka alebo videozáznamu by sa mu asi nepodarilo dokázať, že druhý vodič nezastavil na stopke.

Kedy by sa Adrián vyvinil zo zodpovednosti za prípadnú haváriu? Ak by dokázal, že nemal a ani nemohol vedieť, že vodič vojde do križovatky bez zastavenia. To by sa mu ale s veľkou pravdepodobnosťou nepodarilo.

To, že na susednej vedľajšej ceste je stopka, neznamená, že autu, ktoré na ňu nezastaví pred hranicou križovatky, netreba dať prednosť v prípade, o ktorom napísal Adrián.

Nikdy sa nespoliehajte na to, že sa iní vodiči budú riadiť dopravnou značkou, ktorá sa ale vašej jazdy priamo netýka. Neviete totiž zhodnotiť, či je značka platná alebo nie, aj keď vidíte jej obrysy a dokážete si domyslieť, čo asi znázorňuje.

Okrem toho, vždy je lepšie zastaviť a chvíľu počkať, ako potom riešiť následky prípadnej zrážky vozidiel, aj keby ste neboli vinníkom. V takejto situácii jednoznačne platí "múdrejší ustúpi".

Ako prejsť križovatku bez značiek plnú áut?

02-r985.jpgKristina: "Ako správne vyriešiť križovatku, ktorú vám zasielam v prílohe?

Už viac krát sme sa dostali do situácie znázornenej na obrázku (keďže takáto križovatka sa nachádza na sídlisku, kde bývame) a nikdy sme si neboli istí, kto má prejsť križovatkou v tejto situácii ako prvý."

V neriadených križovatkách, kde prednosť v jazde nie je upravená ani dopravnými značkami, sa treba riadiť pravidlom prednosti vozidla prichádzajúceho sprava. Niekedy však ani toto pravidlo nepomôže.

Občas sa stane, že zo všetkých smerov prídu do križovatky autá. A skôr, než z križovatky odídu, nastane situácia, ako vidno na obrázku. Vtedy pomôže len jediné: vodiči sa dohodnú, kto prejde križovatkou ako prvý.

Ostatní sa potom môžu riadiť pravidlom prednosti v jazde vozidla prichádzajúceho sprava.

Takto sa ale dá problém riešiť iba na miestach, kde sa stane sporadicky. Ak je križovatka zrazu frekventovaná, nič iné, ako dopravné značenie alebo riadenie križovatky semaforom či policajtmi nepomôže, aby bola v križovatke zachovaná plynulosť premávky.

Ktoré z oprotiidúcich vozidiel odbočujúcich na hlavnú cestu má prednosť?

Pavol: "Chcel by som sa spýtať, kto má prednosť v nasledujúcej situácii: Klasická križovatka – hlavná cesta a dve vedľajšie.

Ja som vychádzal z vedľajšej cesty, kde bola umiestnená značka "Daj prednosť v jazde", pričom som odbočoval doľava. Oproti stálo vozidlo, ktoré rovnako vychádzalo na hlavnú cestu, kde bola osadená značka "Stoj! Daj prednosť v jazde", pričom odbočovalo doprava. Spolu sme teda vychádzali z vedľajšej cesty na hlavnú a odbočovali do rovnakého smeru.

Kto má prednosť pri vychádzaní na hlavnú cestu? Je to oproti idúce vozidlo, keďže ja odbočujem vľavo a platí pravidlo pravej ruky, alebo som to ja, keďže ja nemám povinnosť zastaviť, nakoľko sa riadim značkou "Daj prednosť v jazde"?"

01.jpgPavol opísal križovatku tvaru X, ako vidno na symbole dopravnej značky na obrázku.

Dopravné pravidlá od vodičov vyžadujú, aby ten, kto odbočuje vľavo, dal prednosť v jazde protiidúcim vozidlám. To neplatí iba v prípade, ak vodič odbočujúci vľavo prichádza z hlavnej cesty a ten oproti nemu z vedľajšej.

To, že Pavol mal pred sebou značku Daj prednosť v jazde a vodič, ktorý odbočoval vpravo mal stopku, nie je pre rozhodovanie toho, kto z nich má prednosť, podstatné.

Dôležité je to, že obaja mali dávať prednosť v jazde vodičom na hlavnej a Pavol aj oprotiidúcim vozidlám. Pre Pavla bolo takým aj vozidlo z opačného smeru, ktoré odbočovalo vpravo.

Povinnosťou Pavla v opísanej situácii bolo dať prednosť vozidlu z opačného smeru, ktoré odbočovalo vpravo.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  6. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 861
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 027
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 364
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 835
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 709
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 687
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 351
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  6. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 034
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 509
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 468
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 863
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 371
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 524
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 380
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu