Ako dať na križovatkách prednosť a nehavarovať pri tom

Pri prejazdoch križovatiek sa viacerých vodičov chytá neistota. Niektorí majú problém s určením toho, kto má prednosť v jazde. Iní by to aj vedeli, no nevedia, kto by po prípadnej nehode bol vinní, ak iný vodič nezastaví na stopke.

Kto by bol vinníkom nehody?

03.jpgAdrián: "Prichádzam na križovatku tvaru X z vedľajšej cesty a cesta po mojej pravici je tiež vedľajšia (čiže hlavná je tvaru L - po mojej ľavici a predo mnou). Ja mám pred sebou len značku Daj prednosť v jazde, ale na ceste po mojej pravici je aj značka STOP.

Autám prichádzajúcim sprava musím dať prednosť. Ak však ešte nestoja na stopke, ale len prichádzajú ku križovatke, môžem ísť a spoľahnúť sa na to, že oni ešte musia postáť?

Ak by auto nepostálo a prišlo k dopravnému incidentu, bol by som na vine ja, že som nedal prednosť, alebo druhé auto, pretože nepostálo na stopke?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ak sú dve vedľajšie cesty pri sebe v križovatke tvaru X, prednosť má vždy vozidlo, ktoré prichádza sprava.

Aj keď dopravné značenie je aj v prípade určenia prednosti v jazde nadradené všeobecným dopravným pravidlám, v situácii, kedy treba určiť prednosť v jazde medzi vozidlami z dvoch susediacich vedľajších ciest, značky nepomôžu. Preto sa tam treba riadiť prednosťou vozidla, ktoré prichádza sprava.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

(4) Na príkaz dopravnej značky "Stoj, daj prednosť v jazde!" vodič je povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má na križovatku náležitý rozhľad.

Dať prednosť znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To platí aj v prípade, na ktorý sa pýta Adrián.

Druhý vodič je zas povinný zastaviť na stopke. Ak by obaja vodiči porušili tieto povinnosti, zodpovednosť za prípadnú nehodu by sa preniesla na oboch. Adrián by však mal ťažkú úlohu, pretože bez svedka alebo videozáznamu by sa mu asi nepodarilo dokázať, že druhý vodič nezastavil na stopke.

Kedy by sa Adrián vyvinil zo zodpovednosti za prípadnú haváriu? Ak by dokázal, že nemal a ani nemohol vedieť, že vodič vojde do križovatky bez zastavenia. To by sa mu ale s veľkou pravdepodobnosťou nepodarilo.

To, že na susednej vedľajšej ceste je stopka, neznamená, že autu, ktoré na ňu nezastaví pred hranicou križovatky, netreba dať prednosť v prípade, o ktorom napísal Adrián.

Nikdy sa nespoliehajte na to, že sa iní vodiči budú riadiť dopravnou značkou, ktorá sa ale vašej jazdy priamo netýka. Neviete totiž zhodnotiť, či je značka platná alebo nie, aj keď vidíte jej obrysy a dokážete si domyslieť, čo asi znázorňuje.

Okrem toho, vždy je lepšie zastaviť a chvíľu počkať, ako potom riešiť následky prípadnej zrážky vozidiel, aj keby ste neboli vinníkom. V takejto situácii jednoznačne platí "múdrejší ustúpi".

Ako prejsť križovatku bez značiek plnú áut?

02-r985.jpgKristina: "Ako správne vyriešiť križovatku, ktorú vám zasielam v prílohe?

Už viac krát sme sa dostali do situácie znázornenej na obrázku (keďže takáto križovatka sa nachádza na sídlisku, kde bývame) a nikdy sme si neboli istí, kto má prejsť križovatkou v tejto situácii ako prvý."

V neriadených križovatkách, kde prednosť v jazde nie je upravená ani dopravnými značkami, sa treba riadiť pravidlom prednosti vozidla prichádzajúceho sprava. Niekedy však ani toto pravidlo nepomôže.

Občas sa stane, že zo všetkých smerov prídu do križovatky autá. A skôr, než z križovatky odídu, nastane situácia, ako vidno na obrázku. Vtedy pomôže len jediné: vodiči sa dohodnú, kto prejde križovatkou ako prvý.

Ostatní sa potom môžu riadiť pravidlom prednosti v jazde vozidla prichádzajúceho sprava.

Takto sa ale dá problém riešiť iba na miestach, kde sa stane sporadicky. Ak je križovatka zrazu frekventovaná, nič iné, ako dopravné značenie alebo riadenie križovatky semaforom či policajtmi nepomôže, aby bola v križovatke zachovaná plynulosť premávky.

Ktoré z oprotiidúcich vozidiel odbočujúcich na hlavnú cestu má prednosť?

Pavol: "Chcel by som sa spýtať, kto má prednosť v nasledujúcej situácii: Klasická križovatka – hlavná cesta a dve vedľajšie.

Ja som vychádzal z vedľajšej cesty, kde bola umiestnená značka "Daj prednosť v jazde", pričom som odbočoval doľava. Oproti stálo vozidlo, ktoré rovnako vychádzalo na hlavnú cestu, kde bola osadená značka "Stoj! Daj prednosť v jazde", pričom odbočovalo doprava. Spolu sme teda vychádzali z vedľajšej cesty na hlavnú a odbočovali do rovnakého smeru.

Kto má prednosť pri vychádzaní na hlavnú cestu? Je to oproti idúce vozidlo, keďže ja odbočujem vľavo a platí pravidlo pravej ruky, alebo som to ja, keďže ja nemám povinnosť zastaviť, nakoľko sa riadim značkou "Daj prednosť v jazde"?"

01.jpgPavol opísal križovatku tvaru X, ako vidno na symbole dopravnej značky na obrázku.

Dopravné pravidlá od vodičov vyžadujú, aby ten, kto odbočuje vľavo, dal prednosť v jazde protiidúcim vozidlám. To neplatí iba v prípade, ak vodič odbočujúci vľavo prichádza z hlavnej cesty a ten oproti nemu z vedľajšej.

To, že Pavol mal pred sebou značku Daj prednosť v jazde a vodič, ktorý odbočoval vpravo mal stopku, nie je pre rozhodovanie toho, kto z nich má prednosť, podstatné.

Dôležité je to, že obaja mali dávať prednosť v jazde vodičom na hlavnej a Pavol aj oprotiidúcim vozidlám. Pre Pavla bolo takým aj vozidlo z opačného smeru, ktoré odbočovalo vpravo.

Povinnosťou Pavla v opísanej situácii bolo dať prednosť vozidlu z opačného smeru, ktoré odbočovalo vpravo.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  8. Splnený sen
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 719
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 588
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 054
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 490
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 578
  6. Splnený sen 2 243
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 933
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 182
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 128
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 034

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo sa na verdikt v nástenkovom tendri čakalo desať rokov?

Prípad stále nie je na konci. Odvolanie exministrov bude riešiť Najvyšší súd, ktorý naťahuje aj kauzu tunelovania nebankovky, za ktorou je Jozef Majský.

TECH

Microsoft vydal veľkú aktualizáciu pre Windows. Pozrite si novinky

???????Je zadarmo pre všetkých používateľov Windows 10.

Neprehliadnite tiež

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.

Volvo spúšťa značku športových áut Polestar, prvý model je hybrid

Športový hybrid Polestar 1 prichádza s výkonom 600 koní a karbónovou karosériou.

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.