BRATISLAVA. Éra prepĺňaných agregátov, ktoré nahrádzajú atmosférické motory s väčšími objemami je tu už niekoľko rokov. Ford na ňu zareagoval vývojom nového radu poháňacích jednotiek s označením EcoBoost. Ako prvý bol v Európe predstavený zážihový dvojliter. Aktuálne ho dopĺňa nový agregát 1,6 EcoBoost a časom sa dočkáme aj litrového trojvalca.
Menšia zotrvačnosť, rýchlejšie reakcie
Turbodúchadlom dopovaná „jedna-šestka“ je určená pre modely Ford Mondeo, S-Max a Galaxy. V mierne odlišnej verzii ju však montujú aj pod kapotu nového Focusu.
Charakteristická je pre ňu celohliníková konštrukcia, priame vstrekovanie paliva a systém dvojitého variabilného časovania ventilov Ti-VCT. Konštruktéri sa tiež pýšia použitím špeciálnych povlakov na pohyblivých častiach, ktoré majú obmedziť trenie.
Motor disponuje výkonom 118 kW (160 k) pri 5700 ot./min. a najvyšším krútiacim momentom 240 Nm v rozsahu otáčok 1600 - 4000/min. Vďaka funkcii overboost môže jeho hodnota krátkodobo narásť na 270 Nm. Ford zároveň uvádza, že vodič má k dispozícii 95 percent krútiaceho momentu medzi 1500 a 5500 otáčkami za minútu.
Malá zotrvačnosť turbodúchadla Borg Warner KP39 prispieva k rýchlejším reakciám motora na stlačenie akcelerátora. Agregát je skombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Okolo siedmich litrov
Ford Mondeo 1,6 EcoBoost zrýchli z pokoja na 100 km/h za 9,3 sekundy, dosiahne najvyššiu rýchlosť 215 km/h, v priemere spotrebuje 6,8 l/100 km a do ovzdušia vypustí 158 gramov emisií CO2 na kilometer.
Oba minivany, S-Max i Galaxy, ponúknu veľmi podobné dynamické parametre pri o málo vyššej výrobcom udávanej spotrebe a emisiách. Viac prezradí tabuľka.
Priemerná spotreba benzínu (l/100 km) | Emisie CO2 | Maximálna rýchlosť (km/h) | Zýchlenie 0-100 km/h (s.) | |
Ford Mondeo sedan, liftback | 6,8 | 158 | 215 | 9,3 |
Ford Mondeo kombi | 6,8 | 158 | 210 | 9,6 |
Ford S-Max | 7,0 | 164 | 204 | 9,8 |
Ford Galaxy | 7,2 | 169 | 201 | 9,9 |
Autor: fg