SME
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Havarované auto odviezol namiesto odťahovky traktor v radlici

O tom, že havarované auto, ktoré sa samo nevie dostať z cesty, je potrebné odtiahnuť, netreba diskutovať. Ak ale namiesto odťahovky príde po auto lesný stroj a naloží auto do lyžice, nie je všetko v poriadku.

Najmä ak do lyžice autu pomohli hasiči a policajti to všetko dovolili.

Nedávno (26. apríla) odvysielala televízia Joj v spravodajskej relácii príspevok o dopravnej nehode, ktorá sa stala na hlavnom ťahu medzi Handlovou a Prievidzou.

Ivan, ktorý nás upozornil na túto reportáž, si všimol, že po zničené auto prišiel namiesto odťahovky traktor. Na videozábere vidno, ako do lyžice stroja hasiči nakladajú rozbité auto.

Traktor sa následne vybral po ceste a podľa slov redaktora reportáže odviezol auto do šrotu. V reportáži tiež vidno, ako ho sprevádzalo policajné auto.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Stroj, ktorý odvážal havarované vozidlo, je

  • kolesovým traktorom,
  • zvláštnym motorovým vozidlom,
  • vozidlom kategórie T4.2.

Zvláštne motorové vozidlá majú zvyčajne zakázané jazdiť po cestách 1. triedy. V tomto prípade to ale neplatí. Podľa zákona o cestnej premávke tam bol stroj oprávnene, keďže zvláštne motorové vozidlá nemajú zakázané jazdiť po cestách 1. triedy, ak sú použité na odstraňovanie havárií a ich následkov.

Problémom však je, aké zvláštne motorové vozidlo sa na odstraňovanie následkov havárie použilo a akým spôsobom. Aj keď redaktor reportáže uviedol, že traktor odviezol svoj náklad bezpečne, okoloidúci vodiči sa tak nemuseli cítiť. A oprávnene.

Nadrozmerný náklad a policajná eskorta

Z pohľadu predpisov bol traktor s naloženým autom v lyžici nadrozmerným vozidlom. Jeho šírka aj s nákladom nesmie presiahnuť 3 metre. Havarovaný Volkswagen Golf, ktorý bol uložený v lyžici traktora, má dĺžku viac ako 4 metre.

Takéto nadrozmerné vozidlo musia sprevádzať špeciálne vozidlá vpredu aj vzadu. Okrem toho, bez súhlasu úradov sa nadrozmerné vozidlo nesmie pohybovať po ceste. Netreba ani diskutovať o tom, že vodič nadrozmernej dopravy musí mať špeciálne povolenia.

Ďalší problém je v tom, že traktor, ktorý použili na odvoz havarovaného auta, nie je určený na zdvíhanie a prepravu bremien.

Vyzerá to teda na niekoľkonásobné porušenie predpisov. A to sme nevymenovali všetky možné. Zasiahla ale polícia, ktorá má rôzne oprávnenia a možnosti využiť rôzne výnimky.

Odfotili ste dopravný priestupok? Vložte ho do mapy

Policajná eskorta

Policajti asi dôverovali schopnosti traktoristu odviesť vrak vozidla v radlici traktora. A tak zjavne vodičovi udelili výnimku z druhej časti zákona o cestnej premávke, ktorá bola v cestnej premávke okamžite potrebná. Mohli tak spraviť v nevyhnutnej miere a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky.

Premávka však bola ohrozená tým, že traktor niesol v radlici vrak auta v plnej premávke. Z bezpečnostných dôvodov to nie je povolené.

Výrobca traktora v bezpečnostných predpisoch k vozidlu uvádza, že traktor Škoda Liaz ST-180 nie je možné použiť pre dopravu na verejných komunikáciách. Komunikáciu smie použiť len pre prejazd zo stanovišťa na pracovisko a späť. Pritom musí mať radlicu v transportnej polohe.

Policajti mali zavolať odťahovku, nie vodič

Zvláštne je aj to, ako sa policajti postavili k rozhodnutiu o odstránení následkov nehody.

Havarované auto jednoznačne tvorilo prekážku cestnej premávky. Tú je povinný podľa predpisov odstrániť ten, kto prekážku spôsobil a bezodkladne. Vodič havarovaného auta to ale nemohol urobiť, keďže bol v nemocnici a zjavne to bezodkladne spraviť nemohol, keďže polícia musela najprv zadokumentovať nehodu.

Povinnosť odstrániť prekážku tak prešla na správcu cesty. O odstránení prekážky však smie rozhodnúť aj policajt.

Policajt tak nemal čakať, kým si zranený vodič zabezpečí odvoz havarovaného auta. Po zadokumentovaní dopravnej nehody mal policajt rozhodnúť o odstránení havarovaného auta ako prekážky cestnej premávky a správca cesty alebo Policajný zbor mali vozidlo odstrániť na náklady jeho prevádzkovateľa.

Potom by sa nemohlo stať, aby po havarované auto prišiel traktor.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 408
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 747
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 151
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 034
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 615
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 494
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 799
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

V názve OĽaNO už Budajova Zmena zdola nie je.


8 h

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


11 h
Vyhrotená kampaň Babišovi k víťazstvu v prezidentských voľbách nepomohla.

Babišova kampaň prekročila hranice etiky.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Je vôbec možné pospájať slovenský politický bordel?


a 2 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


10 h
Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  3. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  4. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  8. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 22 053
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 158
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 894
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 669
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 353
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 923
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 835
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 229
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu