BANSKÁ BYSTRICA, ŠTUREC. Končíme štvrtý prejazd horským priechodom Šturec a spolujazdkyňa s poriadne pokrúteným žalúdkom zapisuje výsledok experimentu do notesa. Na ďalší prejazd vraj nepôjde a ani netreba, pretože v piatkovej popoludňajšej premávke sa ponáhľanie ukázalo ako zbytočné.
Kľukaté cesty a horské priechody sú miestom, kde mnohí chcú ušetriť čas rýchlou, dynamickou jazdou a predbiehaním. Na experiment sme použili malý Fiat s výkonom motora 63 kW, teda auto, na ktorého spotrebe sa štýl jazdy citeľne prejaví. Štart a cieľ bol na okraji Banskej Bystrice v časti Uľanka, teda na výpadovke Šturca. Trasa viedla na križovatku blízko Turčianskych Teplíc a potom späť do Banskej Bystrice.
Spotreba stúpla
Najskôr sme sa snažili naháňať minúty, kde sa dalo predbehnúť a zákruty prechádzať ráznym štýlom. Po 54 kilometroch jazdy sme sa vrátili k Banskej Bystrici za 45 minút a spotreba malého auta stúpla na 7,7 l/100 km. V polovici cesty pri otočke bola až 8,2 litra. Cestou sme chytili dlhšiu kolónu, ktorá sa dala predbehnúť až v Harmanci.
V druhej časti experimentu vyrážame do kopcov pokojne bez predbiehania, zbytočne nevytáčame motor a plynule prechádzame Šturec. Dokonca začalo husto pršať, čo sa odrazilo na medzičase v Turčianskych. Pri motoreste sa otáčame o päť minút neskôr. Cestou späť však oproti dynamickému režimu strácame iba dve minúty, ale konečná spotreba je iba 5,2 litra.
Úspora v cene obeda
Výsledok neprekvapuje. Na 50 kilometroch môžete v závislosti od premávky ušetriť sedem minút, ale stratiť skoro dve eurá na benzíne. To je iba 50 kilometrov a rozdiel v priemernej spotrebe 2,5 litra. Na sto kilometroch v kopcoch naženiete teoreticky štvrťhodinu za cenu jedného obedového menu. A to ešte nehovoríme, ak budete mať smolu a chytíte kolónu, ktorá sa nedá predbehnúť.
Pomaly znamená rýchlejšie
Podobne dopadol náš nedávny pokus s hybridom v meste. Sídlisko Sásová sa prebúdza z nočného spánku. Z radu natlačených stoviek áut vychádza Toyota Prius tretej generácie. V rannej špičke prechádzame krížom Banskou Bystricou na druhý koniec mesta k budovám na Zvolenskej ceste. Na prvej jazde šofér neberie ohľad na dianie v premávke, ide stereotypne, nesleduje veci okolo seba, impulzívne brzdí a pridáva.
Zastavenia a rozbiehania sa prejavili na spotrebe a vozidlo prešlo danú cestu za 14 minút a 30 sekúnd. Celková spotreba dosiahne 4,9 litra na sto kilometrov a priemerná rýchlosť je 44 kilometrov za hodinu. Šofér je vystresovaný a má pocit, že cesta trvala nekonečne dlho.
Druhý pokus štartuje o pol hodiny neskôr, keď premávka vrcholí. Pokojnou jazdou sme prešli rovnakú cestu o minútu a pol rýchlejšie, priemernou rýchlosťou 48 kilometrov za hodinu a so spotrebou 3,4 litra na sto kilometrov.