Téma: Ponáhľanie stojí peniaze a neveľmi šetrí čas

Ani v meste, ani na horských priechodoch sa nemusíte ponáhľať. Strácate nervy, viac paliva a časový zisk nie je istý. V prípade auta čas stojí vždy peniaze, v našom prípade štvrťhodina za cenu obeda.

V kopcoch a na preplnených komunikáciách veľa nenaženiete, akurát cesta bude drahšia. Stačí kamión v serpentínach, a náskok je fuč.(Zdroj: autor)

BANSKÁ BYSTRICA, ŠTUREC. Končíme štvrtý prejazd horským priechodom Šturec a spolujazdkyňa s poriadne pokrúteným žalúdkom zapisuje výsledok experimentu do notesa. Na ďalší prejazd vraj nepôjde a ani netreba, pretože v piatkovej popoludňajšej premávke sa ponáhľanie ukázalo ako zbytočné.

Kľukaté cesty a horské priechody sú miestom, kde mnohí chcú ušetriť čas rýchlou, dynamickou jazdou a predbiehaním. Na experiment sme použili malý Fiat s výkonom motora 63 kW, teda auto, na ktorého spotrebe sa štýl jazdy citeľne prejaví. Štart a cieľ bol na okraji Banskej Bystrice v časti Uľanka, teda na výpadovke Šturca. Trasa viedla na križovatku blízko Turčianskych Teplíc a potom späť do Banskej Bystrice.

Spotreba stúpla

Najskôr sme sa snažili naháňať minúty, kde sa dalo predbehnúť a zákruty prechádzať ráznym štýlom. Po 54 kilometroch jazdy sme sa vrátili k Banskej Bystrici za 45 minút a spotreba malého auta stúpla na 7,7 l/100 km. V polovici cesty pri otočke bola až 8,2 litra. Cestou sme chytili dlhšiu kolónu, ktorá sa dala predbehnúť až v Harmanci.

V druhej časti experimentu vyrážame do kopcov pokojne bez predbiehania, zbytočne nevytáčame motor a plynule prechádzame Šturec. Dokonca začalo husto pršať, čo sa odrazilo na medzičase v Turčianskych. Pri motoreste sa otáčame o päť minút neskôr. Cestou späť však oproti dynamickému režimu strácame iba dve minúty, ale konečná spotreba je iba 5,2 litra.

Úspora v cene obeda

Výsledok neprekvapuje. Na 50 kilometroch môžete v závislosti od premávky ušetriť sedem minút, ale stratiť skoro dve eurá na benzíne. To je iba 50 kilometrov a rozdiel v priemernej spotrebe 2,5 litra. Na sto kilometroch v kopcoch naženiete teoreticky štvrťhodinu za cenu jedného obedového menu. A to ešte nehovoríme, ak budete mať smolu a chytíte kolónu, ktorá sa nedá predbehnúť.

Pomaly znamená rýchlejšie

Podobne dopadol náš nedávny pokus s hybridom v meste. Sídlisko Sásová sa prebúdza z nočného spánku. Z radu natlačených stoviek áut vychádza Toyota Prius tretej generácie. V rannej špičke prechádzame krížom Banskou Bystricou na druhý koniec mesta k budovám na Zvolenskej ceste. Na prvej jazde šofér neberie ohľad na dianie v premávke, ide stereotypne, nesleduje veci okolo seba, impulzívne brzdí a pridáva.

Zastavenia a rozbiehania sa prejavili na spotrebe a vozidlo prešlo danú cestu za 14 minút a 30 sekúnd. Celková spotreba dosiahne 4,9 litra na sto kilometrov a priemerná rýchlosť je 44 kilometrov za hodinu. Šofér je vystresovaný a má pocit, že cesta trvala nekonečne dlho.

Druhý pokus štartuje o pol hodiny neskôr, keď premávka vrcholí. Pokojnou jazdou sme prešli rovnakú cestu o minútu a pol rýchlejšie, priemernou rýchlosťou 48 kilometrov za hodinu a so spotrebou 3,4 litra na sto kilometrov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 306
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 026
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 844
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 146
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 732
  6. Kam do tepla v januári? 2 535
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 290
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 213
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 548
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 541

Téma: Spotreba paliva


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Čím viac hlasov, tým ľahšie rozhodovanie o kandidatúre, tvrdí konšpirátor a bývalý minister spravodlivosti. Zneužitia svojich údajov sa nebojí.

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.