Téma: Ponáhľanie stojí peniaze a neveľmi šetrí čas

Ani v meste, ani na horských priechodoch sa nemusíte ponáhľať. Strácate nervy, viac paliva a časový zisk nie je istý. V prípade auta čas stojí vždy peniaze, v našom prípade štvrťhodina za cenu obeda.

V kopcoch a na preplnených komunikáciách veľa nenaženiete, akurát cesta bude drahšia. Stačí kamión v serpentínach, a náskok je fuč.(Zdroj: autor)

BANSKÁ BYSTRICA, ŠTUREC. Končíme štvrtý prejazd horským priechodom Šturec a spolujazdkyňa s poriadne pokrúteným žalúdkom zapisuje výsledok experimentu do notesa. Na ďalší prejazd vraj nepôjde a ani netreba, pretože v piatkovej popoludňajšej premávke sa ponáhľanie ukázalo ako zbytočné.

Kľukaté cesty a horské priechody sú miestom, kde mnohí chcú ušetriť čas rýchlou, dynamickou jazdou a predbiehaním. Na experiment sme použili malý Fiat s výkonom motora 63 kW, teda auto, na ktorého spotrebe sa štýl jazdy citeľne prejaví. Štart a cieľ bol na okraji Banskej Bystrice v časti Uľanka, teda na výpadovke Šturca. Trasa viedla na križovatku blízko Turčianskych Teplíc a potom späť do Banskej Bystrice.

Článok pokračuje pod video reklamou

Spotreba stúpla

Najskôr sme sa snažili naháňať minúty, kde sa dalo predbehnúť a zákruty prechádzať ráznym štýlom. Po 54 kilometroch jazdy sme sa vrátili k Banskej Bystrici za 45 minút a spotreba malého auta stúpla na 7,7 l/100 km. V polovici cesty pri otočke bola až 8,2 litra. Cestou sme chytili dlhšiu kolónu, ktorá sa dala predbehnúť až v Harmanci.

V druhej časti experimentu vyrážame do kopcov pokojne bez predbiehania, zbytočne nevytáčame motor a plynule prechádzame Šturec. Dokonca začalo husto pršať, čo sa odrazilo na medzičase v Turčianskych. Pri motoreste sa otáčame o päť minút neskôr. Cestou späť však oproti dynamickému režimu strácame iba dve minúty, ale konečná spotreba je iba 5,2 litra.

Úspora v cene obeda

Výsledok neprekvapuje. Na 50 kilometroch môžete v závislosti od premávky ušetriť sedem minút, ale stratiť skoro dve eurá na benzíne. To je iba 50 kilometrov a rozdiel v priemernej spotrebe 2,5 litra. Na sto kilometroch v kopcoch naženiete teoreticky štvrťhodinu za cenu jedného obedového menu. A to ešte nehovoríme, ak budete mať smolu a chytíte kolónu, ktorá sa nedá predbehnúť.

Pomaly znamená rýchlejšie

Podobne dopadol náš nedávny pokus s hybridom v meste. Sídlisko Sásová sa prebúdza z nočného spánku. Z radu natlačených stoviek áut vychádza Toyota Prius tretej generácie. V rannej špičke prechádzame krížom Banskou Bystricou na druhý koniec mesta k budovám na Zvolenskej ceste. Na prvej jazde šofér neberie ohľad na dianie v premávke, ide stereotypne, nesleduje veci okolo seba, impulzívne brzdí a pridáva.

Zastavenia a rozbiehania sa prejavili na spotrebe a vozidlo prešlo danú cestu za 14 minút a 30 sekúnd. Celková spotreba dosiahne 4,9 litra na sto kilometrov a priemerná rýchlosť je 44 kilometrov za hodinu. Šofér je vystresovaný a má pocit, že cesta trvala nekonečne dlho.

Druhý pokus štartuje o pol hodiny neskôr, keď premávka vrcholí. Pokojnou jazdou sme prešli rovnakú cestu o minútu a pol rýchlejšie, priemernou rýchlosťou 48 kilometrov za hodinu a so spotrebou 3,4 litra na sto kilometrov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 27 273
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 9 196
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 308
  4. Kreditná karta – áno alebo nie 7 717
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 5 994
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 5 720
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 699
  8. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 4 950
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 749
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 992

Téma: Spotreba paliva


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Takto Sagana často neuvidíte. Čudoval sa aj Svorada

Trojnásobný majster sveta získal šiesty národný titul skvelým spôsobom, keď unikol viac ako 80 kilometrov pred cieľom.

EKONOMIKA

Právnik: Útek Kočnera by bola blamáž (rozhovor)

Právnik a súdny lekár Peter Kováč v rozhovore pre denník SME.

ŠPORT

Peter Sagan nedal nikomu šancu. Pozrite si jeho triumf

Slovák suverénne vyhral spoločné majstrovstvá Česka a Slovenska.

KOMENTÁR TOMÁŠA PROKOPČÁKA

Keď sa začnú Kočnerovia a Bašternákovia naozaj báť

Kde začína spravodlivosť v krajine.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.