Téma: Ponáhľanie stojí peniaze a neveľmi šetrí čas

Ani v meste, ani na horských priechodoch sa nemusíte ponáhľať. Strácate nervy, viac paliva a časový zisk nie je istý. V prípade auta čas stojí vždy peniaze, v našom prípade štvrťhodina za cenu obeda.

V kopcoch a na preplnených komunikáciách veľa nenaženiete, akurát cesta bude drahšia. Stačí kamión v serpentínach, a náskok je fuč.(Zdroj: autor)

BANSKÁ BYSTRICA, ŠTUREC. Končíme štvrtý prejazd horským priechodom Šturec a spolujazdkyňa s poriadne pokrúteným žalúdkom zapisuje výsledok experimentu do notesa. Na ďalší prejazd vraj nepôjde a ani netreba, pretože v piatkovej popoludňajšej premávke sa ponáhľanie ukázalo ako zbytočné.

Kľukaté cesty a horské priechody sú miestom, kde mnohí chcú ušetriť čas rýchlou, dynamickou jazdou a predbiehaním. Na experiment sme použili malý Fiat s výkonom motora 63 kW, teda auto, na ktorého spotrebe sa štýl jazdy citeľne prejaví. Štart a cieľ bol na okraji Banskej Bystrice v časti Uľanka, teda na výpadovke Šturca. Trasa viedla na križovatku blízko Turčianskych Teplíc a potom späť do Banskej Bystrice.

Spotreba stúpla

Najskôr sme sa snažili naháňať minúty, kde sa dalo predbehnúť a zákruty prechádzať ráznym štýlom. Po 54 kilometroch jazdy sme sa vrátili k Banskej Bystrici za 45 minút a spotreba malého auta stúpla na 7,7 l/100 km. V polovici cesty pri otočke bola až 8,2 litra. Cestou sme chytili dlhšiu kolónu, ktorá sa dala predbehnúť až v Harmanci.

V druhej časti experimentu vyrážame do kopcov pokojne bez predbiehania, zbytočne nevytáčame motor a plynule prechádzame Šturec. Dokonca začalo husto pršať, čo sa odrazilo na medzičase v Turčianskych. Pri motoreste sa otáčame o päť minút neskôr. Cestou späť však oproti dynamickému režimu strácame iba dve minúty, ale konečná spotreba je iba 5,2 litra.

Úspora v cene obeda

Výsledok neprekvapuje. Na 50 kilometroch môžete v závislosti od premávky ušetriť sedem minút, ale stratiť skoro dve eurá na benzíne. To je iba 50 kilometrov a rozdiel v priemernej spotrebe 2,5 litra. Na sto kilometroch v kopcoch naženiete teoreticky štvrťhodinu za cenu jedného obedového menu. A to ešte nehovoríme, ak budete mať smolu a chytíte kolónu, ktorá sa nedá predbehnúť.

Pomaly znamená rýchlejšie

Podobne dopadol náš nedávny pokus s hybridom v meste. Sídlisko Sásová sa prebúdza z nočného spánku. Z radu natlačených stoviek áut vychádza Toyota Prius tretej generácie. V rannej špičke prechádzame krížom Banskou Bystricou na druhý koniec mesta k budovám na Zvolenskej ceste. Na prvej jazde šofér neberie ohľad na dianie v premávke, ide stereotypne, nesleduje veci okolo seba, impulzívne brzdí a pridáva.

Zastavenia a rozbiehania sa prejavili na spotrebe a vozidlo prešlo danú cestu za 14 minút a 30 sekúnd. Celková spotreba dosiahne 4,9 litra na sto kilometrov a priemerná rýchlosť je 44 kilometrov za hodinu. Šofér je vystresovaný a má pocit, že cesta trvala nekonečne dlho.

Druhý pokus štartuje o pol hodiny neskôr, keď premávka vrcholí. Pokojnou jazdou sme prešli rovnakú cestu o minútu a pol rýchlejšie, priemernou rýchlosťou 48 kilometrov za hodinu a so spotrebou 3,4 litra na sto kilometrov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 936
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 641
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 096
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 407
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 013
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 044
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 579
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 566
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 080
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660

Téma: Spotreba paliva


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

Porovnali sme masážne sedačky v BMW za 200-tisíc a Suzuki za 13-tisíc

Lacné autá dostávajú výbavu tých drahších.

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.