Téma: Ponáhľanie stojí peniaze a neveľmi šetrí čas

Ani v meste, ani na horských priechodoch sa nemusíte ponáhľať. Strácate nervy, viac paliva a časový zisk nie je istý. V prípade auta čas stojí vždy peniaze, v našom prípade štvrťhodina za cenu obeda.

V kopcoch a na preplnených komunikáciách veľa nenaženiete, akurát cesta bude drahšia. Stačí kamión v serpentínach, a náskok je fuč.(Zdroj: autor)

BANSKÁ BYSTRICA, ŠTUREC. Končíme štvrtý prejazd horským priechodom Šturec a spolujazdkyňa s poriadne pokrúteným žalúdkom zapisuje výsledok experimentu do notesa. Na ďalší prejazd vraj nepôjde a ani netreba, pretože v piatkovej popoludňajšej premávke sa ponáhľanie ukázalo ako zbytočné.

Kľukaté cesty a horské priechody sú miestom, kde mnohí chcú ušetriť čas rýchlou, dynamickou jazdou a predbiehaním. Na experiment sme použili malý Fiat s výkonom motora 63 kW, teda auto, na ktorého spotrebe sa štýl jazdy citeľne prejaví. Štart a cieľ bol na okraji Banskej Bystrice v časti Uľanka, teda na výpadovke Šturca. Trasa viedla na križovatku blízko Turčianskych Teplíc a potom späť do Banskej Bystrice.

Článok pokračuje pod video reklamou

Spotreba stúpla

Najskôr sme sa snažili naháňať minúty, kde sa dalo predbehnúť a zákruty prechádzať ráznym štýlom. Po 54 kilometroch jazdy sme sa vrátili k Banskej Bystrici za 45 minút a spotreba malého auta stúpla na 7,7 l/100 km. V polovici cesty pri otočke bola až 8,2 litra. Cestou sme chytili dlhšiu kolónu, ktorá sa dala predbehnúť až v Harmanci.

V druhej časti experimentu vyrážame do kopcov pokojne bez predbiehania, zbytočne nevytáčame motor a plynule prechádzame Šturec. Dokonca začalo husto pršať, čo sa odrazilo na medzičase v Turčianskych. Pri motoreste sa otáčame o päť minút neskôr. Cestou späť však oproti dynamickému režimu strácame iba dve minúty, ale konečná spotreba je iba 5,2 litra.

Úspora v cene obeda

Výsledok neprekvapuje. Na 50 kilometroch môžete v závislosti od premávky ušetriť sedem minút, ale stratiť skoro dve eurá na benzíne. To je iba 50 kilometrov a rozdiel v priemernej spotrebe 2,5 litra. Na sto kilometroch v kopcoch naženiete teoreticky štvrťhodinu za cenu jedného obedového menu. A to ešte nehovoríme, ak budete mať smolu a chytíte kolónu, ktorá sa nedá predbehnúť.

Pomaly znamená rýchlejšie

Podobne dopadol náš nedávny pokus s hybridom v meste. Sídlisko Sásová sa prebúdza z nočného spánku. Z radu natlačených stoviek áut vychádza Toyota Prius tretej generácie. V rannej špičke prechádzame krížom Banskou Bystricou na druhý koniec mesta k budovám na Zvolenskej ceste. Na prvej jazde šofér neberie ohľad na dianie v premávke, ide stereotypne, nesleduje veci okolo seba, impulzívne brzdí a pridáva.

Zastavenia a rozbiehania sa prejavili na spotrebe a vozidlo prešlo danú cestu za 14 minút a 30 sekúnd. Celková spotreba dosiahne 4,9 litra na sto kilometrov a priemerná rýchlosť je 44 kilometrov za hodinu. Šofér je vystresovaný a má pocit, že cesta trvala nekonečne dlho.

Druhý pokus štartuje o pol hodiny neskôr, keď premávka vrcholí. Pokojnou jazdou sme prešli rovnakú cestu o minútu a pol rýchlejšie, priemernou rýchlosťou 48 kilometrov za hodinu a so spotrebou 3,4 litra na sto kilometrov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  3. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  4. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  10. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  1. Cykloturistický trip_vol. 5
  2. Hravá inštalácia študentov SPU v mestskom parku
  3. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  4. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  5. Poistenie.sk v novom a lepšom šate
  6. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  7. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  8. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  9. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  10. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 18 177
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 562
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 960
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 048
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 456
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 6 918
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 540
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 4 588
  9. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 3 976
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 707

Téma: Spotreba paliva


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sakovú vytiahol na ministerstvo bývalý manžel, Kaliňákov kamarát

K aktivitám nádejnej ministerky vnútra sa Alexander Sako nevyjadruje. Sám je v niekoľkých verejných funkciách.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby, ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.