Pokuta za zákaz vjazdu bez značky Zákaz vjazdu je spravodlivá?

Predstavte si, že sa vyberiete na túru, autom sa vyveziete na parkovisko. Tam vás prekvapí policajt a člen stráže prírody, ktorí vám chcú dať pokutu, za to že ste autom vošli do národného parku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predstavte si, že sa vyberiete na túru, autom sa vyveziete na parkovisko. Tam vás prekvapí policajt a člen stráže prírody (lesná stráž), ktorí vám chcú dať pokutu, za to že ste autom vošli do národného parku.

Žiadna dopravná značka vám však vjazd nezakázala. Bola by za toto pokuta oprávnená a spravodlivá?

Tomáš: "Leto sa blíži a s ním aj turistika. Tak som sa na veľkonočný pondelok vybral do našich hôr. Cez Necpaly a neskôr Necpalskou dolinou som prišiel po spevnenej ceste až na posledné parkovisko. Odtiaľ sa, ako som počul, chodí na Borisov pešo.

Na prekvapenie ma pri parkovisku zastavila lesná stráž s políciou a pýtali sa, či sme tam autom a kto je šofér. Chceli mi dať pokutu, že sa nachádzam v Národnom parku Veľká Fatra a auto som mal odstaviť cca 7 km nižšie. Moja otázka znie: ako som to mal vedieť, keď sa tam značka zákaz vjazdu ani žiadna iná po celom úseku nenachádzala.

Keď som to povedal lesnej stráži, odpovedal mi, že ju niekto ukradol a ja mám vedieť, že sa nachádzam v národnom parku a nesmiem tam ísť autom. Mohol som sa vôbec nejako brániť, alebo som mal sklopiť uši a zaplatiť im?"

V národnom parku platí zvyčajne tretí stupeň ochrany podľa zákona o ochrane prírody a krajiny. Tento zákon tiež určuje, že vjazd a státie vozidiel sa zakazuje už na územiach s druhým stupňom ochrany, napríklad v chránenej krajinnej oblasti. Zákaz však nie je absolútny.

§ 13, zákon č. 543/2002

(1) Na území, na ktorom platí druhý stupeň ochrany, je zakázaný
a) vjazd a státie s motorovým vozidlom, motorovou trojkolkou, motorovou štvorkolkou, snežným skútrom alebo záprahovým vozidlom, najmä vozom, kočom alebo saňami, na pozemky za hranicami zastavaného územia obce mimo diaľnice, cesty a miestnej komunikácie, parkoviska, čerpacej stanice, garáže, továrenského, staničného alebo letištného priestoru,

Vodič smie vojsť do Národného parku na územie s druhým alebo vyšším stupňom ochrany

  • na pozemky v zastavanom území obce,
  • na diaľnice, cesty a miestne komunikácie,
  • na parkoviská,
  • na čerpacie stanice,
  • do garáží,
  • do továrenského, staničného alebo letištného priestoru,

Z hľadiska predpisov je lesná cesta účelovou cestou. Aj po nej smú jazdiť motorové vozidlá, ak to dopravné značky alebo predpisy nezakazujú. Na to, aby vodičom mohli zakázať vjazd na lesnú cestu, je potrebné k nej umiestniť dopravnú značku Zákaz vjazdu alebo to zakázať prípadne nepovoliť napríklad zákonom.

Ako Tomáš napísal, dopravná značka Zákaz vjazdu tam nebola v čase, keď do národného parku vošiel Tomáš autom. Ak niekto ukradol dopravnú značku, vodič ju nemôže rešpektovať. Dopravné pravidlá totiž vyžadujú, aby dopravné značenie bolo včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musí poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Je teda nejaký predpis, ktorý by zakazoval Tomášovi vojsť po lesnej ceste do národného parku?

Zákon o ochrane prírody a krajiny dáva protichodné odpovede v závislosti od toho, ako sa k problému postavíte:

  1. vodič nesmie vojsť po účelovej ceste do národného parku,
  2. vodič smie vojsť po účelovej ceste do národného parku.

Ak by ste chceli udeliť pokutu, vyberiete si bod 1., ak by ste boli na mieste Tomáša, argumentovali by ste v prospech druhého bodu.

Ako by argumentoval ten, kto chce udeliť pokutu?

§ 1, zákon č. 135/1961 Zb.

(2) Pozemné komunikácie sa rozdeľujú podľa dopravného významu, určenia a technického vybavenia na
a) diaľnice,
b) cesty,
c) miestne komunikácie,
d) účelové komunikácie.

§ 22, vyhláška č. 35/1984 Zb.

(1) Účelovými komunikáciami sú najmä poľné a lesné cesty, príchodové cesty k závodom, staveniskám, lomom, baniam, pieskovniam a k iným objektom a cesty v uzavretých priestoroch a objektoch.

Tomáš smel dostať pokutu, pretože zákon o ochrane prírody a krajiny umožňuje vojsť do národného parku a jazdiť v ňom len po diaľniciach, cestách 1. až 4. triedy a miestnych komunikáciách. Lesná cesta však podľa predpisov nie je ani jednou z týchto ciest.

Cyklisti majú napríklad povolené vojsť na územie druhého stupňa ochrany aj po účelovej komunikácii, teda po lesnej ceste, ak to dopravné značenie nezakazuje.

Z tohto sa dá usudzovať, že v zákone sa pojem "cesta" nepoužíva vo všeobecnom význame ako ekvivalent výrazu "pozemná komunikácia", ale ako typ komunikácie.

Ako by ste argumentovali, ak by ste nechceli byť pokutovaní?

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Cestnou premávkou na účely tohto zákona sa rozumie užívanie diaľnic, ciest, miestnych komunikácií a účelových komunikácií (ďalej len "cesta") vodičmi vozidiel a chodcami.

Zákon o ochrane prírody a krajiny nenaznačuje, ako chápať pojem cesta - či podľa zákona o pozemných komunikáciách alebo podľa zákona o cestnej premávke. Z hľadiska toho druhého je cestou aj účelová komunikácia, teda aj lesná cesta.

Preto vodič smie vojsť do národného parku a jazdiť v ňom po lesnej ceste, ak mu to dopravné značenie nezakazuje.

Ak by aj bolo zakázané jazdiť motorovým vozidlom po lesnej ceste v národnom parku, čo je viac pravdepodobné ako to, že je tam jazdiť povolené, ešte je tu niekoľko nezodpovedaných otázok.

Ako sa dozvedieť, že ste na lesnej ceste v národnom parku?

Mal Tomáš možnosť dozvedieť sa, že sa už nachádza v národnom parku? Ak na to nebol upozornený podľa zákona, nič mu nebránilo vojsť po ceste do národného parku.

A ak aj Tomáš mohol a mal vedieť, že je na ceste v národnom parku, mal sa možnosť dozvedieť, po akej komunikácii to išiel? Ako by ste rozlíšili účelovú komunikáciu od cesty 3. triedy alebo od miestnej komunikácie? Niektoré lesné cesty sú v lepšom stave ako cesty druhej triedy.

Celý problém by vyriešilo dopravné značenie. Ak člen stáže prírody a policajt vedeli o krádeži dopravnej značky Zákaz vjazdu, mali sa postarať o to, aby kompetentní čo najskôr umiestnili novú značku na určené miesto. A namiesto pokutovania 7 km od miesta vjazdu mali brániť vodičom vojsť na lesnú cestu, ak je to zakázané zo zákona.

Represia zvíťazila nad prevenciou

Vyzerá to tak, že Tomáš dostal pokutu, lebo policajt s členom lesnej stráže pokutu chceli vybrať. Ak by stráži prírody a polícii v Tomášovom prípade išlo o dodržiavanie zákona, postupovali by inak. Slušní vodiči, ktorí nemali možnosť sa dozvedieť, že robili niečo protizákonné, by sa to dozvedeli skôr, než by sa dopustili priestupku.

To by ale prevencia musela mať prednosť pred represiou, čo v Tomášovom prípade bolo naopak.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 123
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 325
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 491
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 320
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 732
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 392
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 011
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 511
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 828
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 675

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.