SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Pokuta za zákaz vjazdu bez značky Zákaz vjazdu je spravodlivá?

Predstavte si, že sa vyberiete na túru, autom sa vyveziete na parkovisko. Tam vás prekvapí policajt a člen stráže prírody, ktorí vám chcú dať pokutu, za to že ste autom vošli do národného parku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predstavte si, že sa vyberiete na túru, autom sa vyveziete na parkovisko. Tam vás prekvapí policajt a člen stráže prírody (lesná stráž), ktorí vám chcú dať pokutu, za to že ste autom vošli do národného parku.

Žiadna dopravná značka vám však vjazd nezakázala. Bola by za toto pokuta oprávnená a spravodlivá?

Tomáš: "Leto sa blíži a s ním aj turistika. Tak som sa na veľkonočný pondelok vybral do našich hôr. Cez Necpaly a neskôr Necpalskou dolinou som prišiel po spevnenej ceste až na posledné parkovisko. Odtiaľ sa, ako som počul, chodí na Borisov pešo.

Na prekvapenie ma pri parkovisku zastavila lesná stráž s políciou a pýtali sa, či sme tam autom a kto je šofér. Chceli mi dať pokutu, že sa nachádzam v Národnom parku Veľká Fatra a auto som mal odstaviť cca 7 km nižšie. Moja otázka znie: ako som to mal vedieť, keď sa tam značka zákaz vjazdu ani žiadna iná po celom úseku nenachádzala.

Keď som to povedal lesnej stráži, odpovedal mi, že ju niekto ukradol a ja mám vedieť, že sa nachádzam v národnom parku a nesmiem tam ísť autom. Mohol som sa vôbec nejako brániť, alebo som mal sklopiť uši a zaplatiť im?"

V národnom parku platí zvyčajne tretí stupeň ochrany podľa zákona o ochrane prírody a krajiny. Tento zákon tiež určuje, že vjazd a státie vozidiel sa zakazuje už na územiach s druhým stupňom ochrany, napríklad v chránenej krajinnej oblasti. Zákaz však nie je absolútny.

§ 13, zákon č. 543/2002

(1) Na území, na ktorom platí druhý stupeň ochrany, je zakázaný
a) vjazd a státie s motorovým vozidlom, motorovou trojkolkou, motorovou štvorkolkou, snežným skútrom alebo záprahovým vozidlom, najmä vozom, kočom alebo saňami, na pozemky za hranicami zastavaného územia obce mimo diaľnice, cesty a miestnej komunikácie, parkoviska, čerpacej stanice, garáže, továrenského, staničného alebo letištného priestoru,

Vodič smie vojsť do Národného parku na územie s druhým alebo vyšším stupňom ochrany

  • na pozemky v zastavanom území obce,
  • na diaľnice, cesty a miestne komunikácie,
  • na parkoviská,
  • na čerpacie stanice,
  • do garáží,
  • do továrenského, staničného alebo letištného priestoru,

Z hľadiska predpisov je lesná cesta účelovou cestou. Aj po nej smú jazdiť motorové vozidlá, ak to dopravné značky alebo predpisy nezakazujú. Na to, aby vodičom mohli zakázať vjazd na lesnú cestu, je potrebné k nej umiestniť dopravnú značku Zákaz vjazdu alebo to zakázať prípadne nepovoliť napríklad zákonom.

Ako Tomáš napísal, dopravná značka Zákaz vjazdu tam nebola v čase, keď do národného parku vošiel Tomáš autom. Ak niekto ukradol dopravnú značku, vodič ju nemôže rešpektovať. Dopravné pravidlá totiž vyžadujú, aby dopravné značenie bolo včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musí poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Je teda nejaký predpis, ktorý by zakazoval Tomášovi vojsť po lesnej ceste do národného parku?

Zákon o ochrane prírody a krajiny dáva protichodné odpovede v závislosti od toho, ako sa k problému postavíte:

  1. vodič nesmie vojsť po účelovej ceste do národného parku,
  2. vodič smie vojsť po účelovej ceste do národného parku.

Ak by ste chceli udeliť pokutu, vyberiete si bod 1., ak by ste boli na mieste Tomáša, argumentovali by ste v prospech druhého bodu.

Ako by argumentoval ten, kto chce udeliť pokutu?

§ 1, zákon č. 135/1961 Zb.

(2) Pozemné komunikácie sa rozdeľujú podľa dopravného významu, určenia a technického vybavenia na
a) diaľnice,
b) cesty,
c) miestne komunikácie,
d) účelové komunikácie.

§ 22, vyhláška č. 35/1984 Zb.

(1) Účelovými komunikáciami sú najmä poľné a lesné cesty, príchodové cesty k závodom, staveniskám, lomom, baniam, pieskovniam a k iným objektom a cesty v uzavretých priestoroch a objektoch.

Tomáš smel dostať pokutu, pretože zákon o ochrane prírody a krajiny umožňuje vojsť do národného parku a jazdiť v ňom len po diaľniciach, cestách 1. až 4. triedy a miestnych komunikáciách. Lesná cesta však podľa predpisov nie je ani jednou z týchto ciest.

Cyklisti majú napríklad povolené vojsť na územie druhého stupňa ochrany aj po účelovej komunikácii, teda po lesnej ceste, ak to dopravné značenie nezakazuje.

Z tohto sa dá usudzovať, že v zákone sa pojem "cesta" nepoužíva vo všeobecnom význame ako ekvivalent výrazu "pozemná komunikácia", ale ako typ komunikácie.

Ako by ste argumentovali, ak by ste nechceli byť pokutovaní?

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Cestnou premávkou na účely tohto zákona sa rozumie užívanie diaľnic, ciest, miestnych komunikácií a účelových komunikácií (ďalej len "cesta") vodičmi vozidiel a chodcami.

Zákon o ochrane prírody a krajiny nenaznačuje, ako chápať pojem cesta - či podľa zákona o pozemných komunikáciách alebo podľa zákona o cestnej premávke. Z hľadiska toho druhého je cestou aj účelová komunikácia, teda aj lesná cesta.

Preto vodič smie vojsť do národného parku a jazdiť v ňom po lesnej ceste, ak mu to dopravné značenie nezakazuje.

Ak by aj bolo zakázané jazdiť motorovým vozidlom po lesnej ceste v národnom parku, čo je viac pravdepodobné ako to, že je tam jazdiť povolené, ešte je tu niekoľko nezodpovedaných otázok.

Ako sa dozvedieť, že ste na lesnej ceste v národnom parku?

Mal Tomáš možnosť dozvedieť sa, že sa už nachádza v národnom parku? Ak na to nebol upozornený podľa zákona, nič mu nebránilo vojsť po ceste do národného parku.

A ak aj Tomáš mohol a mal vedieť, že je na ceste v národnom parku, mal sa možnosť dozvedieť, po akej komunikácii to išiel? Ako by ste rozlíšili účelovú komunikáciu od cesty 3. triedy alebo od miestnej komunikácie? Niektoré lesné cesty sú v lepšom stave ako cesty druhej triedy.

Celý problém by vyriešilo dopravné značenie. Ak člen stáže prírody a policajt vedeli o krádeži dopravnej značky Zákaz vjazdu, mali sa postarať o to, aby kompetentní čo najskôr umiestnili novú značku na určené miesto. A namiesto pokutovania 7 km od miesta vjazdu mali brániť vodičom vojsť na lesnú cestu, ak je to zakázané zo zákona.

Represia zvíťazila nad prevenciou

Vyzerá to tak, že Tomáš dostal pokutu, lebo policajt s členom lesnej stráže pokutu chceli vybrať. Ak by stráži prírody a polícii v Tomášovom prípade išlo o dodržiavanie zákona, postupovali by inak. Slušní vodiči, ktorí nemali možnosť sa dozvedieť, že robili niečo protizákonné, by sa to dozvedeli skôr, než by sa dopustili priestupku.

To by ale prevencia musela mať prednosť pred represiou, čo v Tomášovom prípade bolo naopak.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 188
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 652
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 521
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 305
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 879
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 815
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 314
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 243
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 115
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 980
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h
Vyštudoval biológiu a robil antropologický výskum v osade pri Krupine. V súčasnosti Andrej Belák pôsobí v Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV a v organizácii ministerstva zdravotníctva Zdravé regióny.

Antropológ Belák dostal Bielu vranu.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

16 h

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan