Ako rýchlo smiete ísť, ak obec nie je ukončená ani desiatky kilometrov?

Dopravné značenie dokáže vodičom v niektorých situáciách veľmi znepríjemniť život. Napríklad, keď tabuľu konca obce niekto ukradne. Aj natočená značka alebo taká, ktorá je privysoko vodičom nepomáha.

Ako rýchlo ísť, ak obec nie a nie skončiť?

Jozef: "Vo Svidníckom okrese, v obci Hunkovce, ktorou prechádzam každý deň, od istého času chýba značka Koniec obce. Aby to nebolo také jednoduché, tak tesne pred týmto koncom obce je obmedzenie max. rýchlosti značkou na 30 km/h (na krátkom úseku je rozbitá cesta). Za normálnych okolností potom značka koniec obce ruší toto obmedzenie a ďalej platí 90 km/h.

Čo však, keď značka koniec obce chýba? Na protiľahlej strane začiatok obce vyznačený zostal a viem, že kataster obce nemenil nijakým spôsobom jej vytýčené hranice. Platí teda 30 km/h po bývalú tabuľu, ako si myslim, alebo po najbližšiu križovatku, ktorá je asi kilometer ďalej, alebo až po ďalšiu obec?"

Ak ste v obci, musíte ísť najviac 50-kou. Ak dopravná značka určí najvyššiu povolenú rýchlosť 30 km/h, rýchlejšie ísť nesmiete.

Obmedzenie rýchlosti určené dopravnou značkou môže ukončiť aj dopravná značka koniec obce. Ak sa tam ale nenachádza, vodič nesmie ísť rýchlejšie ako 30-kou, kým mu to dopravné značenie nedovolí, alebo neprejde najbližšou križovatkou. Podľa predpisov však ani za križovatkou nesmie ísť viac ako 50-kou, keďže sa stále nachádza "v obci".

Toľko predpisy.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Samozrejme, ísť 30-kou mimo obce, keď na to nie je žiadny dôvod a najmä pre chýbajúce ukončenie obce značkou, je nezmyselné. Na druhú stranu, ak by vás na takomto úseku namerali policajti, riskovali by ste pokutu. Problém je v tom, že napríklad ak by ste vošli do zákazu, pričom by značku niekto ukradol a chceli by vás za to pokutovať, tiež by sa vám nepáčilo, že sa policajti riadia neexistujúcou značkou.

Značka je vtedy dopravnou, ak je včas viditeľná z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia poskytovať úplný a jednoznačný výklad. To ale chýbajúca značka nespĺňa. A to ani vtedy nie, ak je zrejmé, že niekde by tam byť mala umiestnená. Bez značky však vodič nevie povedať, kde by to malo byť.

Podľa nás by však finančná sankcia za prekročenie rýchlosti na úseku, o ktorom napísal Jozef, bola nespravodlivá, ak by neprekročila 90 km/h. Práve pre neexistenciu ukončenia obce, ktorá pre vodičov z princípu ukončená byť musí.

Vodiči, ktorí vedia o chýbajúcom dopravnom značení, by mali aktívne na takéto nedostatky upozorňovať správcu komunikácie prípadne políciu. Vodiči potom nebudú musieť riešiť to, či budú riskovať pokutu, ak pôjdu rýchlejšie pre zjavne chýbajúcu značku.

Otočená dopravná značka

Jozef: "Platí značka obmedzujúca rýchlosť, pokiaľ nie je natočená smerom na cestu, ale jemne smerom preč od cesty? Síce sa prečítať dá, ale nie je otočená smerom k ceste, pre ktorú by mala (alebo nemala) platiť."

Ak je dopravná značka otočená od cesty, no vodiči ju majú možnosť vidieť, musia sa ňou riadiť. Stačí, že ju vidno z dostatočnej vzdialenosti a vodičom poskytuje úplný a jednoznačný význam.

Na to, aby značka neplatila, by musela byť otočená tak, že by vodiči nepoznali jej význam.

To isté platí aj pre dopravnú značku, ktorá je umiestnená vyššie ako obyčajne.

Dopravná značka príliš vysoko

Peter: "Rád by som vedel, či je najaká norma, ktorá určuje, v akej výške a ako vzdialená od vozovky má byť dopravná značka umiestnená, aby bola platná. Napríklad v niektorej z obcí (alebo vo všetkých, dávno som tadiaľ nešiel, tak už neviem presne) Ráztočno, Jalovec a Chrenovec-Brusno je značka s názvom obce v smere od Handlovej umiestnená na stĺpe verejného osvetelenia hádam aj vo štvormetrovej výške. Takže tí, čo nesedia v kamióne ju môžu ľahko prehliadnuť a ísť cez obec 90-kou."

To, ako sa musia dopravné značky umiestňovať k ceste, určuje norma STN 01 80 20. Nájdete v nej napríklad to, ako ďaleko majú byť v jednotlivých situáciách dopravné značky ďaleko od vozovky, ale aj to, ako vysoko smú byť umiestnené.

Aj keď norma určuje, ako vysoko majú byť tabule dopravných značiek, určuje len ich minimálnu výšku. Ak je značka privysoko a vodič preto nemá možnosť spoznať význam dopravnej značky, značka neplatí.

Značka v 4-metrovej výška však nemusí byť problém, ak pred vami nejde kamión, ktorý by vám zakrýval výhľad.

Najmenšia vzdialenosť bližšieho okraja značky od vonkajšieho okraja spevnenej časti krajnice je 0,5 metra, najväčšia vzdialenosť je 2 m. Vo výnimočných prípadoch v obci je možné najmenšiu vzdialenosť znížiť až na 0,3 m.

Spodný okraj najnižších zvislých dopravných značiek umiestnených po boku komunikácie je v obci 2 m, mimo obce 1,2 m a na diaľniciach najmenej 1 m. Výnimkou sú návestné dosky pred železničným prejazdom, ktoré sa osadzujú do výšky 0,4 až 0,8 m a prikázaný smer obchádzania s minimálnou výškou 0,6 m.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 082
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 966
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 036
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 853
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 472
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 667
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 310
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 461
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 140
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 632

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

PLUS

Boli sme u posledného grófa Šternberka zo Šternberka

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.