Ako rýchlo smiete ísť, ak obec nie je ukončená ani desiatky kilometrov?

Dopravné značenie dokáže vodičom v niektorých situáciách veľmi znepríjemniť život. Napríklad, keď tabuľu konca obce niekto ukradne. Aj natočená značka alebo taká, ktorá je privysoko vodičom nepomáha.

Ako rýchlo ísť, ak obec nie a nie skončiť?

Jozef: "Vo Svidníckom okrese, v obci Hunkovce, ktorou prechádzam každý deň, od istého času chýba značka Koniec obce. Aby to nebolo také jednoduché, tak tesne pred týmto koncom obce je obmedzenie max. rýchlosti značkou na 30 km/h (na krátkom úseku je rozbitá cesta). Za normálnych okolností potom značka koniec obce ruší toto obmedzenie a ďalej platí 90 km/h.

Čo však, keď značka koniec obce chýba? Na protiľahlej strane začiatok obce vyznačený zostal a viem, že kataster obce nemenil nijakým spôsobom jej vytýčené hranice. Platí teda 30 km/h po bývalú tabuľu, ako si myslim, alebo po najbližšiu križovatku, ktorá je asi kilometer ďalej, alebo až po ďalšiu obec?"

Ak ste v obci, musíte ísť najviac 50-kou. Ak dopravná značka určí najvyššiu povolenú rýchlosť 30 km/h, rýchlejšie ísť nesmiete.

Obmedzenie rýchlosti určené dopravnou značkou môže ukončiť aj dopravná značka koniec obce. Ak sa tam ale nenachádza, vodič nesmie ísť rýchlejšie ako 30-kou, kým mu to dopravné značenie nedovolí, alebo neprejde najbližšou križovatkou. Podľa predpisov však ani za križovatkou nesmie ísť viac ako 50-kou, keďže sa stále nachádza "v obci".

Toľko predpisy.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Samozrejme, ísť 30-kou mimo obce, keď na to nie je žiadny dôvod a najmä pre chýbajúce ukončenie obce značkou, je nezmyselné. Na druhú stranu, ak by vás na takomto úseku namerali policajti, riskovali by ste pokutu. Problém je v tom, že napríklad ak by ste vošli do zákazu, pričom by značku niekto ukradol a chceli by vás za to pokutovať, tiež by sa vám nepáčilo, že sa policajti riadia neexistujúcou značkou.

Značka je vtedy dopravnou, ak je včas viditeľná z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia poskytovať úplný a jednoznačný výklad. To ale chýbajúca značka nespĺňa. A to ani vtedy nie, ak je zrejmé, že niekde by tam byť mala umiestnená. Bez značky však vodič nevie povedať, kde by to malo byť.

Podľa nás by však finančná sankcia za prekročenie rýchlosti na úseku, o ktorom napísal Jozef, bola nespravodlivá, ak by neprekročila 90 km/h. Práve pre neexistenciu ukončenia obce, ktorá pre vodičov z princípu ukončená byť musí.

Vodiči, ktorí vedia o chýbajúcom dopravnom značení, by mali aktívne na takéto nedostatky upozorňovať správcu komunikácie prípadne políciu. Vodiči potom nebudú musieť riešiť to, či budú riskovať pokutu, ak pôjdu rýchlejšie pre zjavne chýbajúcu značku.

Otočená dopravná značka

Jozef: "Platí značka obmedzujúca rýchlosť, pokiaľ nie je natočená smerom na cestu, ale jemne smerom preč od cesty? Síce sa prečítať dá, ale nie je otočená smerom k ceste, pre ktorú by mala (alebo nemala) platiť."

Ak je dopravná značka otočená od cesty, no vodiči ju majú možnosť vidieť, musia sa ňou riadiť. Stačí, že ju vidno z dostatočnej vzdialenosti a vodičom poskytuje úplný a jednoznačný význam.

Na to, aby značka neplatila, by musela byť otočená tak, že by vodiči nepoznali jej význam.

To isté platí aj pre dopravnú značku, ktorá je umiestnená vyššie ako obyčajne.

Dopravná značka príliš vysoko

Peter: "Rád by som vedel, či je najaká norma, ktorá určuje, v akej výške a ako vzdialená od vozovky má byť dopravná značka umiestnená, aby bola platná. Napríklad v niektorej z obcí (alebo vo všetkých, dávno som tadiaľ nešiel, tak už neviem presne) Ráztočno, Jalovec a Chrenovec-Brusno je značka s názvom obce v smere od Handlovej umiestnená na stĺpe verejného osvetelenia hádam aj vo štvormetrovej výške. Takže tí, čo nesedia v kamióne ju môžu ľahko prehliadnuť a ísť cez obec 90-kou."

To, ako sa musia dopravné značky umiestňovať k ceste, určuje norma STN 01 80 20. Nájdete v nej napríklad to, ako ďaleko majú byť v jednotlivých situáciách dopravné značky ďaleko od vozovky, ale aj to, ako vysoko smú byť umiestnené.

Aj keď norma určuje, ako vysoko majú byť tabule dopravných značiek, určuje len ich minimálnu výšku. Ak je značka privysoko a vodič preto nemá možnosť spoznať význam dopravnej značky, značka neplatí.

Značka v 4-metrovej výška však nemusí byť problém, ak pred vami nejde kamión, ktorý by vám zakrýval výhľad.

Najmenšia vzdialenosť bližšieho okraja značky od vonkajšieho okraja spevnenej časti krajnice je 0,5 metra, najväčšia vzdialenosť je 2 m. Vo výnimočných prípadoch v obci je možné najmenšiu vzdialenosť znížiť až na 0,3 m.

Spodný okraj najnižších zvislých dopravných značiek umiestnených po boku komunikácie je v obci 2 m, mimo obce 1,2 m a na diaľniciach najmenej 1 m. Výnimkou sú návestné dosky pred železničným prejazdom, ktoré sa osadzujú do výšky 0,4 až 0,8 m a prikázaný smer obchádzania s minimálnou výškou 0,6 m.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 357
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 049
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 425
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 10 883
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 8 051
  6. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 6 472
  7. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 5 849
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 959
  9. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 268
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 077

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Orbán môže zničiť posledný pilier nezávislosti. V ohrození sú súdy

Chystané zákony už vyháňajú z Budapešti Sorosovu mimovládku, súdnictvo zatiaľ zostáva pomerne nezávislé.

ŠPORT

ONLINE: Trenčín odmieta dať titul Banskej Bystrici na domácom ľade

Prenos môžete sledovať online s nami.

KOMENTÁRE

V Rusku začala výmena, nastupuje putinovská generácia

Putin chce ponúknuť generačnú výmenu ako náhradu za politickú zmenu.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.