SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Ako rýchlo smiete ísť, ak obec nie je ukončená ani desiatky kilometrov?

Dopravné značenie dokáže vodičom v niektorých situáciách veľmi znepríjemniť život. Napríklad, keď tabuľu konca obce niekto ukradne. Aj natočená značka alebo taká, ktorá je privysoko vodičom nepomáha.

Ako rýchlo ísť, ak obec nie a nie skončiť?

Jozef: "Vo Svidníckom okrese, v obci Hunkovce, ktorou prechádzam každý deň, od istého času chýba značka Koniec obce. Aby to nebolo také jednoduché, tak tesne pred týmto koncom obce je obmedzenie max. rýchlosti značkou na 30 km/h (na krátkom úseku je rozbitá cesta). Za normálnych okolností potom značka koniec obce ruší toto obmedzenie a ďalej platí 90 km/h.

Čo však, keď značka koniec obce chýba? Na protiľahlej strane začiatok obce vyznačený zostal a viem, že kataster obce nemenil nijakým spôsobom jej vytýčené hranice. Platí teda 30 km/h po bývalú tabuľu, ako si myslim, alebo po najbližšiu križovatku, ktorá je asi kilometer ďalej, alebo až po ďalšiu obec?"

Ak ste v obci, musíte ísť najviac 50-kou. Ak dopravná značka určí najvyššiu povolenú rýchlosť 30 km/h, rýchlejšie ísť nesmiete.

Obmedzenie rýchlosti určené dopravnou značkou môže ukončiť aj dopravná značka koniec obce. Ak sa tam ale nenachádza, vodič nesmie ísť rýchlejšie ako 30-kou, kým mu to dopravné značenie nedovolí, alebo neprejde najbližšou križovatkou. Podľa predpisov však ani za križovatkou nesmie ísť viac ako 50-kou, keďže sa stále nachádza "v obci".

Toľko predpisy.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Samozrejme, ísť 30-kou mimo obce, keď na to nie je žiadny dôvod a najmä pre chýbajúce ukončenie obce značkou, je nezmyselné. Na druhú stranu, ak by vás na takomto úseku namerali policajti, riskovali by ste pokutu. Problém je v tom, že napríklad ak by ste vošli do zákazu, pričom by značku niekto ukradol a chceli by vás za to pokutovať, tiež by sa vám nepáčilo, že sa policajti riadia neexistujúcou značkou.

Značka je vtedy dopravnou, ak je včas viditeľná z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia poskytovať úplný a jednoznačný výklad. To ale chýbajúca značka nespĺňa. A to ani vtedy nie, ak je zrejmé, že niekde by tam byť mala umiestnená. Bez značky však vodič nevie povedať, kde by to malo byť.

Podľa nás by však finančná sankcia za prekročenie rýchlosti na úseku, o ktorom napísal Jozef, bola nespravodlivá, ak by neprekročila 90 km/h. Práve pre neexistenciu ukončenia obce, ktorá pre vodičov z princípu ukončená byť musí.

Vodiči, ktorí vedia o chýbajúcom dopravnom značení, by mali aktívne na takéto nedostatky upozorňovať správcu komunikácie prípadne políciu. Vodiči potom nebudú musieť riešiť to, či budú riskovať pokutu, ak pôjdu rýchlejšie pre zjavne chýbajúcu značku.

Otočená dopravná značka

Jozef: "Platí značka obmedzujúca rýchlosť, pokiaľ nie je natočená smerom na cestu, ale jemne smerom preč od cesty? Síce sa prečítať dá, ale nie je otočená smerom k ceste, pre ktorú by mala (alebo nemala) platiť."

Ak je dopravná značka otočená od cesty, no vodiči ju majú možnosť vidieť, musia sa ňou riadiť. Stačí, že ju vidno z dostatočnej vzdialenosti a vodičom poskytuje úplný a jednoznačný význam.

Na to, aby značka neplatila, by musela byť otočená tak, že by vodiči nepoznali jej význam.

To isté platí aj pre dopravnú značku, ktorá je umiestnená vyššie ako obyčajne.

Dopravná značka príliš vysoko

Peter: "Rád by som vedel, či je najaká norma, ktorá určuje, v akej výške a ako vzdialená od vozovky má byť dopravná značka umiestnená, aby bola platná. Napríklad v niektorej z obcí (alebo vo všetkých, dávno som tadiaľ nešiel, tak už neviem presne) Ráztočno, Jalovec a Chrenovec-Brusno je značka s názvom obce v smere od Handlovej umiestnená na stĺpe verejného osvetelenia hádam aj vo štvormetrovej výške. Takže tí, čo nesedia v kamióne ju môžu ľahko prehliadnuť a ísť cez obec 90-kou."

To, ako sa musia dopravné značky umiestňovať k ceste, určuje norma STN 01 80 20. Nájdete v nej napríklad to, ako ďaleko majú byť v jednotlivých situáciách dopravné značky ďaleko od vozovky, ale aj to, ako vysoko smú byť umiestnené.

Aj keď norma určuje, ako vysoko majú byť tabule dopravných značiek, určuje len ich minimálnu výšku. Ak je značka privysoko a vodič preto nemá možnosť spoznať význam dopravnej značky, značka neplatí.

Značka v 4-metrovej výška však nemusí byť problém, ak pred vami nejde kamión, ktorý by vám zakrýval výhľad.

Najmenšia vzdialenosť bližšieho okraja značky od vonkajšieho okraja spevnenej časti krajnice je 0,5 metra, najväčšia vzdialenosť je 2 m. Vo výnimočných prípadoch v obci je možné najmenšiu vzdialenosť znížiť až na 0,3 m.

Spodný okraj najnižších zvislých dopravných značiek umiestnených po boku komunikácie je v obci 2 m, mimo obce 1,2 m a na diaľniciach najmenej 1 m. Výnimkou sú návestné dosky pred železničným prejazdom, ktoré sa osadzujú do výšky 0,4 až 0,8 m a prikázaný smer obchádzania s minimálnou výškou 0,6 m.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 595
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 964
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 172
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 878
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 701
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 661
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 386
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  2. Jozef Stasík: EU a roboty
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  5. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 011
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 404
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 360
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 000
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 298
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 555
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 512
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu