SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Ako rýchlo smiete ísť, ak obec nie je ukončená ani desiatky kilometrov?

Dopravné značenie dokáže vodičom v niektorých situáciách veľmi znepríjemniť život. Napríklad, keď tabuľu konca obce niekto ukradne. Aj natočená značka alebo taká, ktorá je privysoko vodičom nepomáha.

Ako rýchlo ísť, ak obec nie a nie skončiť?

Jozef: "Vo Svidníckom okrese, v obci Hunkovce, ktorou prechádzam každý deň, od istého času chýba značka Koniec obce. Aby to nebolo také jednoduché, tak tesne pred týmto koncom obce je obmedzenie max. rýchlosti značkou na 30 km/h (na krátkom úseku je rozbitá cesta). Za normálnych okolností potom značka koniec obce ruší toto obmedzenie a ďalej platí 90 km/h.

Čo však, keď značka koniec obce chýba? Na protiľahlej strane začiatok obce vyznačený zostal a viem, že kataster obce nemenil nijakým spôsobom jej vytýčené hranice. Platí teda 30 km/h po bývalú tabuľu, ako si myslim, alebo po najbližšiu križovatku, ktorá je asi kilometer ďalej, alebo až po ďalšiu obec?"

Ak ste v obci, musíte ísť najviac 50-kou. Ak dopravná značka určí najvyššiu povolenú rýchlosť 30 km/h, rýchlejšie ísť nesmiete.

Obmedzenie rýchlosti určené dopravnou značkou môže ukončiť aj dopravná značka koniec obce. Ak sa tam ale nenachádza, vodič nesmie ísť rýchlejšie ako 30-kou, kým mu to dopravné značenie nedovolí, alebo neprejde najbližšou križovatkou. Podľa predpisov však ani za križovatkou nesmie ísť viac ako 50-kou, keďže sa stále nachádza "v obci".

Toľko predpisy.

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Samozrejme, ísť 30-kou mimo obce, keď na to nie je žiadny dôvod a najmä pre chýbajúce ukončenie obce značkou, je nezmyselné. Na druhú stranu, ak by vás na takomto úseku namerali policajti, riskovali by ste pokutu. Problém je v tom, že napríklad ak by ste vošli do zákazu, pričom by značku niekto ukradol a chceli by vás za to pokutovať, tiež by sa vám nepáčilo, že sa policajti riadia neexistujúcou značkou.

Značka je vtedy dopravnou, ak je včas viditeľná z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia poskytovať úplný a jednoznačný výklad. To ale chýbajúca značka nespĺňa. A to ani vtedy nie, ak je zrejmé, že niekde by tam byť mala umiestnená. Bez značky však vodič nevie povedať, kde by to malo byť.

Podľa nás by však finančná sankcia za prekročenie rýchlosti na úseku, o ktorom napísal Jozef, bola nespravodlivá, ak by neprekročila 90 km/h. Práve pre neexistenciu ukončenia obce, ktorá pre vodičov z princípu ukončená byť musí.

Vodiči, ktorí vedia o chýbajúcom dopravnom značení, by mali aktívne na takéto nedostatky upozorňovať správcu komunikácie prípadne políciu. Vodiči potom nebudú musieť riešiť to, či budú riskovať pokutu, ak pôjdu rýchlejšie pre zjavne chýbajúcu značku.

Otočená dopravná značka

Jozef: "Platí značka obmedzujúca rýchlosť, pokiaľ nie je natočená smerom na cestu, ale jemne smerom preč od cesty? Síce sa prečítať dá, ale nie je otočená smerom k ceste, pre ktorú by mala (alebo nemala) platiť."

Ak je dopravná značka otočená od cesty, no vodiči ju majú možnosť vidieť, musia sa ňou riadiť. Stačí, že ju vidno z dostatočnej vzdialenosti a vodičom poskytuje úplný a jednoznačný význam.

Na to, aby značka neplatila, by musela byť otočená tak, že by vodiči nepoznali jej význam.

To isté platí aj pre dopravnú značku, ktorá je umiestnená vyššie ako obyčajne.

Dopravná značka príliš vysoko

Peter: "Rád by som vedel, či je najaká norma, ktorá určuje, v akej výške a ako vzdialená od vozovky má byť dopravná značka umiestnená, aby bola platná. Napríklad v niektorej z obcí (alebo vo všetkých, dávno som tadiaľ nešiel, tak už neviem presne) Ráztočno, Jalovec a Chrenovec-Brusno je značka s názvom obce v smere od Handlovej umiestnená na stĺpe verejného osvetelenia hádam aj vo štvormetrovej výške. Takže tí, čo nesedia v kamióne ju môžu ľahko prehliadnuť a ísť cez obec 90-kou."

To, ako sa musia dopravné značky umiestňovať k ceste, určuje norma STN 01 80 20. Nájdete v nej napríklad to, ako ďaleko majú byť v jednotlivých situáciách dopravné značky ďaleko od vozovky, ale aj to, ako vysoko smú byť umiestnené.

Aj keď norma určuje, ako vysoko majú byť tabule dopravných značiek, určuje len ich minimálnu výšku. Ak je značka privysoko a vodič preto nemá možnosť spoznať význam dopravnej značky, značka neplatí.

Značka v 4-metrovej výška však nemusí byť problém, ak pred vami nejde kamión, ktorý by vám zakrýval výhľad.

Najmenšia vzdialenosť bližšieho okraja značky od vonkajšieho okraja spevnenej časti krajnice je 0,5 metra, najväčšia vzdialenosť je 2 m. Vo výnimočných prípadoch v obci je možné najmenšiu vzdialenosť znížiť až na 0,3 m.

Spodný okraj najnižších zvislých dopravných značiek umiestnených po boku komunikácie je v obci 2 m, mimo obce 1,2 m a na diaľniciach najmenej 1 m. Výnimkou sú návestné dosky pred železničným prejazdom, ktoré sa osadzujú do výšky 0,4 až 0,8 m a prikázaný smer obchádzania s minimálnou výškou 0,6 m.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  2. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  3. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  8. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  1. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  4. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  7. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  8. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 285
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 637
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 329
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 788
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 562
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 146
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 192
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 828
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 353
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 217
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kníhkupectvo Panta Rhei v Bratislave.

Robí nám vrásky, že stále nepoznáme kompenzácie, vraví Michal Rajter.


12 h
Pre zaočkovaných a tých, ktorí ochorenie Covid-19 prekonali, sa otvoria všetky obchody už v piatok 10. decembra.

Od pondelka ostane doma druhý stupeň a stredné školy.


4 h
Ukrajinskí vojaci na fronte v Doneckej oblasti.

Biden volal v utorok s Putinom.


3 h
Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Minister financií v parlamente odohral partičku binga s dôchodcami.


4 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


7 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Lubomir Zahora: Koľko je známych zriedkavých ochorení
  2. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  3. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  4. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  5. Jano Richter: Dnešnému jubilantovi
  6. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť.
  7. Sylvia Smatanová: Máme predsa lockdown
  8. Martina Paulenová: Najlepší budík
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 886
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 973
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 466
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 976
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 791
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 566
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 2 837
  8. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 768
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu