SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Kto sa vie dostať nákladiakom z Prešova do Košíc bez hrozby pokuty?

Vedeli by ste pomôcť vodičovi, ktorý sa potrebuje dostať z Prešova do Košíc nákladiakom? Na mnohých cestách má prekážky, ktoré ak by ignoroval, riskoval by pokutu.

Tatra 148Tatra 148 (Zdroj: wikipedia.org)

Ako bez pokuty z Prešova do Košíc?

František: "Jazdíme vozidlami Tatra 148, max. 22 ton, max. 75 km/h. Ako zajazdiť trasu Prešov - Košice? Diaľnica? Nemáme ani konštrukčných 80, nie to reálnych.

Na spoplatňovanej ceste I. triedy je asi štyrikrát obmedzenie dopravnou značkou B 25 na 16 ton, 19 ton, 16 ton a 18 ton (pred každým mostom). Na ceste II. triedy je značkou B 25 obmedzenie dopravy na 7,5 ton. Údajný dôvod je poškodenie vozovky po povodniach.

Cesta je prejazdná v jednom jazdnom pruhu ošetrená dopravnými značkami. Obísť ju po poľnej ceste je porušenie iného predpisu."

František nemá ľahkú úlohu. Na diaľnicu s tatrovkou skutočne nesmie vojsť, ak má maximálnu konštrukčnú rýchlosť 75 km/h. Je to 5 km/h pod minimálnym limitom určeným pre diaľnice a rýchlostné cesty.

02.jpgNa cestách prvej triedy minimálny rýchlostný limit nie je. No tak, ako upozornil František, treba si všímať aj hmotnostné limity. Dopravná značka č. B 25 zakazuje vjazd za značku vozidlám, ktorých okamžitá hmotnosť presahuje vyznačenú hranicu.

Bez nákladu má spomínaný nákladiak hmotnosť cez 10 ton. S nákladom môže mať najviac 22 ton. V niektorých prípadoch teda nesmie jazdiť ani po ceste prvej triedy so značkou č. B 25. Vo Františkovom prípade stačí, aby prekročil 16 ton a jazdou na úseku s obmedzením by porušil predpisy, za čo by mu hrozila pokuta do 60 eur na mieste.

Cesta druhej triedy je preňho takisto "zarúbaná" z rovnakého dôvodu. Po nej dokonca nesmie ísť ani s nenaloženou Tatrou.

Tri možnosti, ako sa dostať s nákladiakom z Prešova do Košíc

Aj keď František napísal, že po poľnej ceste nesmie jazdiť, nie je to pravda, ak mu to dopravné značenie nezakazuje.

Z pohľadu na mapu ešte vyplýva, že medzi Košicami a Prešovom je ešte jedna cesta druhej alebo tretej triedy. Možno je to dlhšia trasa, ale ak je bez obmedzení pre jeho nákladné autá, je to možnosť, ako sa dostať z Prešova do Košíc a späť.

Poslednou, no pravdepodobne finančne nereálnou možnosťou, je výmena vozového parku za modernejšie vozidlá, ktoré budú môcť jazdiť aj po diaľnici.

Sadzobník pokút neznamená istotu

František: "Druhou témou je dopravná značka B 25, zákaz vjazdu vozidiel, ktorých okamžitá hmotnosť presahuje vyznačenú hranicu (7,5 tony), na trase Petrovany - Drienov. Často a úspešne tam polícia vyberá pokuty vo výške 60 eur, i keď si myslím, že sadzobník pokút jasne hovorí o 30 eurách. Tú istú dopravnú značku (16, 19, 16, 18 t) na ceste I. triedy ako by nevideli a v pohode tam jazdia všetky kamióny. Môžu si policajti vybrať, porušenie ktorých predpisov pokutovať a ktorých nie?"

To, že si polícia vyberie miesto, kde bude kontrolovať dodržiavanie, nie je to isté, ako keby si vyberala, koho bude za porušovanie toho istého predpisu pokutovať.

Policajtov nie je nekonečné množstvo a nemôžu byť všade. V súčasnosti by mali podľa slov ich prezidenta kontrolovať dodržiavanie dopravných pravidiel na najviac rizikových miestach z hľadiska dopravných nehôd.

František sa spýtal aj na výšku sankcie za nerešpektovanie značky č. B 25. Podľa sadzobníka pokút je výška sankcie určená na 30 eur.

Keďže je ale sadzobník pokút súčasťou príkazu ministra, ktorý sa odvoláva na nadradený právny predpisy, zákon o priestupkoch, policajt po posúdení okolností smie udeliť nižšiu a aj vyššiu sankciu, najviac však 60 eur na mieste. Dokonca, smie vodiča len napomenúť za takýto priestupok.

80-kou po diaľnici

František: "Môžu nákladné autá s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou 80 km/h jazdiť po diaľnici a rýchlostnej ceste, kde musia isť rýchlosťou minimálne 80 km/h? Osobne ma takáto jazda po diaľnici rýchlosťou 75 km/h autom s konštrukčnou rýchlosťou maximálne 80 km/h stála na pokute 60 eur."

Najmenšia povolená rýchlosť na diaľnici alebo na rýchlostnej ceste je 80 km/h. Ak by ste na diaľnicu vyšli s vozidlom, ktorého maximálna konštrukčná rýchlosť je najviac ako 80 km/h a zvládli by ste túto rýchlosť udržiavať konštantne, žiadny predpisy by ste neporušili.

Stačí však, že pôjdete pomalšie alebo rýchlejšie a bude vám hroziť pokuta.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  4. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  5. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  6. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 482
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 056
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 808
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 506
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 361
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 4 156
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 735
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 102
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 469
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Plánovaný puč podľa Zelenského podporuje Moskva.


22 h
Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov
Predsedníčka poslaneckého klubu strany Sloboda a Solidarita Anna Zemanová.

K návrhu ešte bude musieť zasadnúť vláda.


TASR 2 h
Peter Schut.

Všetky lieky majú aj nevýhody.


28. nov

Tak nejak sme čakali, že najviac roboty s Ficom budú mať dnes úplne iní ľudia.


Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


4 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  2. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  3. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  4. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  5. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  6. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  7. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  8. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 179
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 799
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 075
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 854
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 295
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 014
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 780
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu