SME
Piatok, 27. január, 2023 | Meniny má Bohuš

Kto sa vie dostať nákladiakom z Prešova do Košíc bez hrozby pokuty?

Vedeli by ste pomôcť vodičovi, ktorý sa potrebuje dostať z Prešova do Košíc nákladiakom? Na mnohých cestách má prekážky, ktoré ak by ignoroval, riskoval by pokutu.

Tatra 148Tatra 148 (Zdroj: wikipedia.org)

Ako bez pokuty z Prešova do Košíc?

František: "Jazdíme vozidlami Tatra 148, max. 22 ton, max. 75 km/h. Ako zajazdiť trasu Prešov - Košice? Diaľnica? Nemáme ani konštrukčných 80, nie to reálnych.

Na spoplatňovanej ceste I. triedy je asi štyrikrát obmedzenie dopravnou značkou B 25 na 16 ton, 19 ton, 16 ton a 18 ton (pred každým mostom). Na ceste II. triedy je značkou B 25 obmedzenie dopravy na 7,5 ton. Údajný dôvod je poškodenie vozovky po povodniach.

Cesta je prejazdná v jednom jazdnom pruhu ošetrená dopravnými značkami. Obísť ju po poľnej ceste je porušenie iného predpisu."

František nemá ľahkú úlohu. Na diaľnicu s tatrovkou skutočne nesmie vojsť, ak má maximálnu konštrukčnú rýchlosť 75 km/h. Je to 5 km/h pod minimálnym limitom určeným pre diaľnice a rýchlostné cesty.

02.jpgNa cestách prvej triedy minimálny rýchlostný limit nie je. No tak, ako upozornil František, treba si všímať aj hmotnostné limity. Dopravná značka č. B 25 zakazuje vjazd za značku vozidlám, ktorých okamžitá hmotnosť presahuje vyznačenú hranicu.

Bez nákladu má spomínaný nákladiak hmotnosť cez 10 ton. S nákladom môže mať najviac 22 ton. V niektorých prípadoch teda nesmie jazdiť ani po ceste prvej triedy so značkou č. B 25. Vo Františkovom prípade stačí, aby prekročil 16 ton a jazdou na úseku s obmedzením by porušil predpisy, za čo by mu hrozila pokuta do 60 eur na mieste.

Cesta druhej triedy je preňho takisto "zarúbaná" z rovnakého dôvodu. Po nej dokonca nesmie ísť ani s nenaloženou Tatrou.

Tri možnosti, ako sa dostať s nákladiakom z Prešova do Košíc

Aj keď František napísal, že po poľnej ceste nesmie jazdiť, nie je to pravda, ak mu to dopravné značenie nezakazuje.

Z pohľadu na mapu ešte vyplýva, že medzi Košicami a Prešovom je ešte jedna cesta druhej alebo tretej triedy. Možno je to dlhšia trasa, ale ak je bez obmedzení pre jeho nákladné autá, je to možnosť, ako sa dostať z Prešova do Košíc a späť.

Poslednou, no pravdepodobne finančne nereálnou možnosťou, je výmena vozového parku za modernejšie vozidlá, ktoré budú môcť jazdiť aj po diaľnici.

Sadzobník pokút neznamená istotu

František: "Druhou témou je dopravná značka B 25, zákaz vjazdu vozidiel, ktorých okamžitá hmotnosť presahuje vyznačenú hranicu (7,5 tony), na trase Petrovany - Drienov. Často a úspešne tam polícia vyberá pokuty vo výške 60 eur, i keď si myslím, že sadzobník pokút jasne hovorí o 30 eurách. Tú istú dopravnú značku (16, 19, 16, 18 t) na ceste I. triedy ako by nevideli a v pohode tam jazdia všetky kamióny. Môžu si policajti vybrať, porušenie ktorých predpisov pokutovať a ktorých nie?"

To, že si polícia vyberie miesto, kde bude kontrolovať dodržiavanie, nie je to isté, ako keby si vyberala, koho bude za porušovanie toho istého predpisu pokutovať.

Policajtov nie je nekonečné množstvo a nemôžu byť všade. V súčasnosti by mali podľa slov ich prezidenta kontrolovať dodržiavanie dopravných pravidiel na najviac rizikových miestach z hľadiska dopravných nehôd.

František sa spýtal aj na výšku sankcie za nerešpektovanie značky č. B 25. Podľa sadzobníka pokút je výška sankcie určená na 30 eur.

Keďže je ale sadzobník pokút súčasťou príkazu ministra, ktorý sa odvoláva na nadradený právny predpisy, zákon o priestupkoch, policajt po posúdení okolností smie udeliť nižšiu a aj vyššiu sankciu, najviac však 60 eur na mieste. Dokonca, smie vodiča len napomenúť za takýto priestupok.

80-kou po diaľnici

František: "Môžu nákladné autá s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou 80 km/h jazdiť po diaľnici a rýchlostnej ceste, kde musia isť rýchlosťou minimálne 80 km/h? Osobne ma takáto jazda po diaľnici rýchlosťou 75 km/h autom s konštrukčnou rýchlosťou maximálne 80 km/h stála na pokute 60 eur."

Najmenšia povolená rýchlosť na diaľnici alebo na rýchlostnej ceste je 80 km/h. Ak by ste na diaľnicu vyšli s vozidlom, ktorého maximálna konštrukčná rýchlosť je najviac ako 80 km/h a zvládli by ste túto rýchlosť udržiavať konštantne, žiadny predpisy by ste neporušili.

Stačí však, že pôjdete pomalšie alebo rýchlejšie a bude vám hroziť pokuta.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok
  8. Zavedenie novej dane ohrozuje energetickú bezpečnosť Slovenska
  1. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 7 318
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 3 068
  3. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 410
  4. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 2 019
  5. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 756
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 440
  7. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 1 341
  8. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur 1 294
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan
Volkswagen Polo GTI

Automat je príjemný na každý deň, no pri ostrej jazde manuál chýba.


24. jan
Hyundai i30

Rastú aj predaje nových elektromobilov.


20. jan

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: "Za Komunizmu bolo lepšie"
  2. Víťazoslav Würschner: Demokrati vytvorili mafiu.
  3. Jozef Stasík: Sú právnici tiež ludisti?
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Koromľa
  5. Peto Jurco: BIG BROTHER v mestách a obciach nás sleduje.
  6. Andrej Šverha: Londýn za 3 dni alebo borovička vs. whisky
  7. Marián Šumšala: Argumenty proti odmeňovaniu a chváleniu v škole
  8. Erich Mistrík: Pápež znova o homosexualite
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 823
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 842
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 847
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 854
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 990
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 490
  7. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 267
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 059
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu