Ak si chcete auto nechať, odhlasujte ho len dočasne

Ak potrebujete z nejakého dôvodu odhlásiť svoje vozidlo z evidencie, či už dočasne alebo natrvalo, musíte počítať s poplatkami a byrokratickým kolotočom.

Dôvodov na odhlásenie vozidla môže byť viacero. Dočasné odhlásenie môže byť motivované napríklad nechuťou platiť povinné zákonné poistenie, pokiaľ sa vozidlo v istom období nevyužíva. Nemusí pritom ísť o typicky sezónne vozidlá ako kombajny alebo snehové pluhy, ale tiež o "víkendovky" z radov kabrioletov, ktoré ich majitelia nechcú v zime vystavovať vplyvom posypových chemikálií a podobne.

Dlhodobejšie odhlásenie môže byť zaujímavé pre majiteľov starších vozidiel, ktoré majú potenciál stať sa v priebehu rokov ceneným veteránom.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

S dočasným odhlásením vozidla sa začína na obvodnom úrade

Možnosť ušetriť na povinnej zmluvnej poistke, prípadne aj cestnej dani a iných nákladoch na vlastníctvo evidovaného vozidla však tiež nie je celkom zadarmo. Ak chcete odhlásiť svoje vozidlo z evidencie dočasne, musíte začať na obvodnom úrade na odbore dopravy.

Tam sa vypĺňa žiadosť o odhlásenie vozidla z evidencie. K nej je nutné priložiť fotokópiu osvedčenia o evidencií a dokladu o povinnom zmluvnom poistení. K žiadosti je nutné priložiť kolok v hodnote zodpovedajúcej požadovanej dĺžke odhlásenia.

Dlhšie odhlásenie znamená drahšie kolky

Ak chcete auto odhlásiť na dobu do jedného roka, musíte zaplatiť 5 eur, na dobu do dvoch rokov 20 eur a napríklad nad desať rokov a viac zaplatíte kolok v cene 350 eur. Toto platí aj v prípade, že vozidlo už máte dočasne odhlásené a hodláte toto odhlásenie predĺžiť.

Ak si vozidlo chcete znovu prihlásiť, platíte pri žiadosti o ukončenie odhlásenia kolok za 5 eur. Po vyplnení žiadosti so všetkými náležitosťami vydá obvodný úrad po jej prijatí rozhodnutie. Zväčša to trvá do najbližšieho stránkového dňa.

S rozhodnutím, poznávacími značkami a osvedčením o evidencií vozidla, prípadne aj čipovou kartou, ak bola vydaná, sa vydáte na dopravný inšpektorát, kde sa ešte vypĺňa takzvaná malá žiadosť. K tej už sa poplatky neplatia, odovzdáte ju spolu so značkami a dokladmi. U polície sa podľa žilinskej policajnej hovorkyne Jany Balogovej neplatí ani pri opätovnom prihlásení.

Trvalé odhlásenie

Trvalé odhlásenie už vyžaduje okrem tabuliek s evidenčným číslom a osvedčenia o evidencií aj doklad o ďalšom spracovaní vozidla spracovateľom v rámci Slovenska alebo EÚ. Samozrejmosťou je doklad totožnosti alebo splnomocnenie, pri trvalom odhlasovaní sa na polícii platí správny poplatok 5 eur.

Ak bolo vozidlo vyvezené do cudziny, je nutné priložiť k žiadosti o odhlásenie aj potvrdenie tamojšieho spracovateľa o prevzatí, spolu s úradným prekladom. Ak má v zahraničí vozidlo naďalej slúžiť, polícia ho vyradí z evidencie automaticky po obdržaní oznámenia o registrácií z krajiny, kam bolo vyvezené. V tomto prípade majiteľ žiadosť ani nemusí podávať.

Situáciu sprísnil zákon o odpadoch

V minulosti sa dalo spoľahnúť na istú benevolenciu úradov, takže odhlásené vozidlo si často majiteľ nechal doma na náhradné diely, prípadne na iné využitie.

Túto situáciu ukončil nový zákon o odpadoch, ktorý mal za cieľ priblížiť odpadovú politiku európskym normám a zároveň zredukoval rôzne "domáce" vrakoviská, prípadne počet nepojazdných odhlásených vozidiel z verejných priestranstiev.

V súčasnosti je tiež možné odhlásené vozidlo ponechané na verejnom priestranstve nechať odtiahnuť na náklady jeho majiteľa.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 608
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 087
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 355
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 427
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 385
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 877
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 595
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 461
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 438
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop