BRATISLAVA. Auto na obrázku vyzerá, ako vyhliadkový Defender, ktorých je v Afrike mnoho. Slúžia na vozenie turistov, hladných po stretnutí s divočinou. Tento konkrétny kus je však prototyp, pod kapotou totiž nemá zážihový ani vznetový agregát, ale elektromotor.
Nehučí a „nesmrdí“
Podľa automobilky, je elektrický typ pohonu pre podobné vozidlá ideálny. Vďaka výrazne nižšej produkcii hluku v porovnaní s verziami vybavenými spaľovacími motormi, by Land Rover Defender Safari Game Viewer teoreticky mal byť schopný, viac sa priblížiť k zvieratám, bez toho, aby ich vyrušil. Druhá výhoda má ekologický podtext, keďže toto auto pri jazde nevypúšťa do ovzdušia emisie CO2.
Prototyp vyvinul Land Rover v spolupráci so svojimi partnermi z Južnej Afriky. Ako základ poslúžil legendárny vyhliadkový Defender s otvorenou karosériou, sklopným čelným sklom a jednoduchým prístreškom. Pod prednou kapotou pracuje vzduchom chladený asynchrónny elektromotor s výkonom 59 kW (80 k). 330 Nm krútiaceho momentu sa štandardne distribuuje na všetky štyri kolesá.
100 km na jedno nabitie
Sadu lítiovo-fosfátových akumulátorov s kapacitou 27 kWh dodala spoločnosť Axeon. Defender Safari Game Viewer vďaka nim prejde na jedno nabitie najviac 80 kilometrov maximálnou rýchlosťou 60 km/h. Podľa výrobcu ide o dojazd trikrát prekračujúci vzdialenosť, akú auto bežne absolvuje pri výlete na safari. Ak by došlo k výnimočnej situácii, batérie obsahujú aj rezervnú kapacitu na prejdenie ďalších asi 20 km.
Na dobitie akumulátorov slúži jednofázová nabíjačka. Vozidlo však môže byť vybavené aj solárnymi článkami, ktoré vyprodukujú časť energie.
Novinku prvýkrát predstavia na výstave venovanej cestovnému ruchu Indaba 2011 v juhoafrickom Durbane. O prípadnej výrobe väčšieho množstva exemplárov sa Land Rover zatiaľ nezmienil. Uviedol však, že auto absolvovalo všetky potrebné testy. Na ťahu sú teraz potenciálni záujemci.
Autor: fg