Na čo by cyklisti nemali zabúdať, aby sa vyhli nehode

Jarné a letné obdobie patrí podľa polície pravidelne medzi najkritickejšie vo vzťahu k vzniku kolíznych situácií či dopravných nehôd. Na jarných cestách sú rizikoví najmä chodci, cyklisti a motocyklisti, o čom svedčia aj dopravné štatistiky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

"V pondelok 18. apríla krátko popoludní v obci Kristy v okrese Sobrance sa 55 ročný vodič nákladného vozidla pri prejazde ľavotočivej zákruty dostatočne nevenoval vedeniu a zrazil cyklistku. 41 ročná žena zraneniam podľahla v nemocnici," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru.

Nehody s účasťou cyklistov

Podľa Baloghovej, od začiatku tohto roka do konca apríla zavinili cyklisti až 58 dopravných nehôd. Pod vplyvom alkoholu bolo dokonca 12 cyklistov. Pri týchto nehodách sa ťažko zranilo sedem osôb, ľahko 35 osôb a dvaja utrpeli smrteľné zranenia.

"V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka síce ide o klesajúci trend, ale vzhľadom na to, že cyklisti patria medzi najzraniteľnejší článok, je to veľa. V minulom roku zavinili cyklisti celkovo 404 dopravných nehôd, pod vplyvom alkoholu bolo 92 osôb, stratu na životoch sme zaznamenali v 10 prípadoch," doplnila policajná hovorkyňa.

Takisto ako motorkári, ani cyklisti by nemali zabúdať, že pri zrážke s autom alebo s pevnou prekážkou, len málokedy vyjdú bez vážnejšieho poranenia a zničenia motocykla, či bicykla.

Aké dopravné pravidlá by cyklisti mali dodržiavať

"Všetci, ktorí sú účastníkmi premávky, by mali myslieť v prvom rade na bezpečnosť a dodržiavanie pravidiel cestnej premávky", tvrdí Baloghová.

Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Môžu ju použiť aj korčuliari a lyžiari, ale tak, aby neohrozili cyklistov. Kde takáto cestička nie je, jazdí sa pri pravom okraji vozovky a jednotlivo za sebou.

Neprípustné je jazdiť bez držania riadidiel, držať sa iného vozidla, viesť druhý bicykel, ručný vozík, zviera a predmety, ktoré ohrozia cyklistu a ostatných účastníkov cestnej premávky.

Za zníženej viditeľnosti musí mať cyklista na sebe reflexné prvky, alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev.

Mimo obce musí mať cyklista ochrannú prilbu a dieťa do 15 rokov aj v obci.

Ak je na bicykli sedadlo na prepravu dieťaťa (musí mať pevné podpery na nohy), iba osoba staršia ako 15 rokov môže viezť na bicykli osobu mladšiu ako 10 rokov.

Čo musí spĺňať bicykel, aby mohol na cesty

"Tak, ako vozidlá musia mať povinnú výbavu, tak aj bicykel musí spĺňať určité podmienky, aby mohli cyklisti bezpečne vyraziť na cesty. Základným pravidlom je síce vidieť, a byť videný, ale je tu aj niekoľko ďalších rád pre bezpečnú jazdu bicyklom," informovala Baloghová.

Bicykel musí byť vybavený dvoma na sebe nezávislými účinnými brzdami. Konce rúrok riadidiel musia byť ukončené napríklad zátkami alebo rukoväťou.

V zadnej pozdĺžnej strednej rovine bicykla musí byť červené odrazové sklo. Môže byť nahradené odrazovými materiálmi na odeve alebo obuvi cyklistu.

Nad povrchom predného kolesa musí byť biele odrazové sklo. Odrazové sklá oranžovej farby musia byť na oboch stranách pedálov a na lúčoch kolies.

Počas jazdy za zníženej viditeľnosti je dôležité riadne osvetlenie. Vpredu biele svetlo, prípadne biele prerušované svetlo do vzdialenosti 20 metrov. Vzadu červené svetlo, alebo aj prerušované, môže byť kombinované so zadným červeným odrazovým sklom. Kapacita svietivosti musí byť najmenej 1,5 hodiny bez prerušenia.

Bicykel môže byť vybavený aj blatníkmi prekrývajúci celú šírku pneumatiky, krytom reťaze, pomocným sedadlom na prepravu dieťaťa a nosičom batožiny.

Aké sankcie hrozia cyklistom?

Podľa zákona hrozí pokuta vo výške 30 eur cyklistom, ktorí na sebe nemajú za zníženej viditeľnosti reflexné prvky alebo odev. Za jazdu mimo obce bez ochrannej prilby hrozí pokuta 10 eur.

Najvyššia pokuta 60 eur hrozí cyklistom ak ohrozujú iných účastníkov najmä vedením druhého bicykla za jazdy, ručného vozíka alebo psa a iných predmetov, ktoré by sťažovali vedenie bicykla.

Oveľa vyššie sankcie však hrozia cyklistom, ak jazdia pod vplyvom alkoholu.

"Rôznymi preventívnymi akciami upozorňujeme nielen cyklistov, ale aj chodcov na to, aké je nebezpečné pohybovať sa na ceste bez označenia a nesprávnym spôsobom. Cyklisti zabúdajú na to, že aj oni sú účastníkmi cestnej premávky a nemôžu jazdiť na bicykli pod vplyvom alkoholu," dodala na záver Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia Policajného zboru.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 346
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 779
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 079
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 044
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 163
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 638
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 425
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 422
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 058

Téma: Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.