SME

Testovali sme štyri trasy dvomi autami. Vyberte si najlepšiu

Najkratšia cesta je cez Maďarsko mimo diaľnic, najrýchlejšia, ale aj najdrahšia je cez Rakúsko a Slovinsko. Keď sú na cestách kamióny, je lepšie ísť po diaľnici.

Dvomi autami súčasne sme porovnali dve cesty Maďarskom do Chorvátska. Napriek podstatnému rozdielu v dĺžke trasy je čas jazdy takmer rovnaký. Treba si vybrať – peniaze alebo komfort. A naspäť sme to skúsili z Istrie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA, ZÁHREB. Diaľničnú čerpaciu stanicu v Bratislave­-Jarovciach sme opustili v silnom vetre a daždi, ktoré ani zďaleka nepripomínali dovolenkovú atmosféru.

Napokon, do Chorvátska sme nešli na dovolenku, ale ešte pred sezónou sme zisťovali, ktorá cesta z Bratislavy je najvýhodnejšia.

SkryťVypnúť reklamu

Kým zo stredného a z východného Slovenska existuje viac-menej jedna a dnes veľmi pohodlná alternatíva maďarskou diaľnicou rovno do Chorvátska, z Bratislavy je na výber hneď niekoľko možností.

Pohodlné a drahšie Rakúsko, alebo lacnejšie, avšak trochu zložitejšie, Maďarsko. Dvomi podobnými autami a s rovnakým typom motorov sme hľadali výhodnejšiu trasu do Chorvátska cez Maďarsko.

Šetrite Maďarskom Diaľničné poplatky Rakúsko 10-­dňová 7,90 eura

Slovinsko 7-­dňová 15 eur

mesačná 30 eur

Maďarsko 4-­dňová 1650 HUF

10-­dňová 2750 HUF

mesačná 4500 HUF

Ak si niekto zvolí cestu cez Maďarsko, tak väčšinou preto, že šetrí za diaľničné poplatky v Slovinsku, ktoré požadujú už aj na krátkom úseku za hraničným priechodom Redics.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci šetrenia na trase Bratislava – Csorna – Szombathely – Chorvátsko, keď sa neplatí ani za maďarskú diaľnicu, treba tesne pred Slovinskom odbočiť a hľadať cestu priamo do Chorvátska cez maďarské Lenti a Letenye.

Táto drobná komplikácia favorizuje druhú maďarskú cestu po diaľnici M1 na Györ a potom dole k Balatonu na Székesfehérvár a opäť po diaľnici M7 na hraničný priechod Leteneye – Goričan.

Dlhšia kilometrami, nie časom Už na diaľničnej (D2 smer Maďarsko) čerpacej stanici v Jarovciach bolo jasné, že alternatíva cez Györ a okolo Balatonu bude podstatne dlhšia a o maďarský diaľničný poplatok drahšia. Otázny bol aj čas jazdy. Za miesto stretnutia sme určili prvú čerpaciu stanicu INA v Chorvátsku ešte pred platidlom Sv. Helena.

Posádka auta, ktoré išlo dookola po diaľnici cez Györ, bola na mieste prvá, avšak nestihla si objednať kávu a už parkovalo druhé auto prichádzajúce z kratšej a lacnejšej trasy cez Csornu a Lenti. Pôvodný pätnásťminútový rozdiel v prospech diaľnice a Györu zmazalo státie na hraniciach. Prvé auto malo smolu na dlhšie kontroly a stratilo takmer 15 minút v porovnaní s druhým.

SkryťVypnúť reklamu

Vyberte si – komfort alebo peniaze S istotou možno povedať, že cesta cez dediny a mestečká na západe Maďarska je najkratšia a najlacnejšia, aká z Bratislavy do Chorvátska existuje. Hodinový priemer je však vďaka dedinám nízky, treba sa v záverečnej časti cesty dobre orientovať v mape, o odpočívadlá je núdza, na ceste hrozí stretnutie so zvieratami a premávka neutícha ani v noci.

Za diaľnice v Maďarsku musíte zaplatiť, ale užívate si ich dobré značenie a odbočku na Székesfehérvár za Györom trafia aj neskúsení motoristi. Potom stačí sledovať tabule, prísť k Székesfehérváru a vďaka obchvatu mesta prehľadne naskočiť na diaľnicu M7 rovno do Chorvátska. V princípe si stačí odsledovať štyri hlavné a veľmi dobre označené odbočenia. V Chorvátsku budete ešte skôr a s väčšími možnosťami oddychu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na základe praktického testu dvoma autami odporúčame diaľničnú alternatívu motoristom vyhľadávajúcim jednoduchosť, komfort a s menšou praxou v šoférovaní. Najmä počas dňa, keď sú na cestách kamióny, je dobré použiť diaľnicu. Síce prejdete viac kilometrov, ale nebudete cestovať dlhšie.

Na základe cesty späť rovnakými autami sme porovnali maďarské trasy a rakúsko­slovinskú alternatívu medzi Bratislavou a Záhrebom-Lučko. Najkratšia cesta je cez Maďarsko mimo diaľnic, výrazne najrýchlejšia, ale aj najdrahšia je cez Rakúsko a Slovinsko.

Na Istriu cez Slovinsko a Ľubľanu Cestou domov sme porovnali dve odlišné trasy z Istrie, konkrétne z mestečka Poreč. Vďaka skoršiemu dobudovaniu ľavej časti istrijského ypsilonu (diaľnica A9) je napojenie destinácií Pula, Rovinj a Poreč podstatne lepšie na Slovinsko. Stačí sa dostať z hraníc do Koperu a odtiaľ vedie diaľnica cez Ľubľanu a Maribor až do Rakúska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Druhá alternatíva z Poreču cez Rijeku a Záhreb ponúka k dobru azda len cestovanie v krásnom prostredí vnútrozemia Istrie a hôr za Rijekou v smere na Bosiljevo. Ináč musíte zaplatiť oproti trase cez Slovinsko viac o 28 kún za tunel Učka a 88 kún za diaľnice v Chorvátsku. Navyše prejdete o vyše 100 kilometrov a jednu hodinu dlhšiu trasu.

Spojenie Bratislava – Graz – Záhreb – Rijeka je výhodné cestou na Kvarner.

Kliknite - obrázok zväčšíte.

Diaľnica alebo skratka?

Trasa maďarskou diaľnicou M1 a následne M7 ponúka ešte dve možnosti. Navigácia odporúča kilometrovo najdlhší variant stále po diaľnici M1 až pred Budapešť, časťou obchvatu M0 na diaľnicu M7 a tou až do Chorvátska.

My sme danú trasu vypočítanú navigáciou skrátili o 62 kilometrov a za Györom sme odbočili na Székesfehérvár. Po pripojení na diaľnicu sa čas dojazdu v navigácii nezmenil, oproti tomu akoby sme išli až k M0, a tak na M7 ešte pred Budapešťou. Cesta prvej triedy na Székesfehérvár je dobre značená, ale v záverečnej časti frekventovaná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je na zváženie, či pri zaplatenom poplatku za diaľnice ich nevyužiť, avšak 62 kilometrov navyše sa odrazí na nákladoch na palivo.

Chorváti v apríli pripravujú tunely

V čase aprílového testu ciest bol dopravný servis plný obmedzení. Jednak v okolí tunela Sveti Rok a na niektorých mostoch fúkal nebezpečný vietor, ale najmä začala sa príprava na sezónu.

V noci mali hasiči tréningové výjazdy do tunelov, prebiehala ich revízia a obnova vodorovného značenia. Napriek ešte vzdialenej sezóne väčšina obmedzení sa týkala iba nočných hodín.

Odporúčame pred cestou do Chorvátska

Internet je výborným pomocníkom, pretože chorvátsky automotoklub aj správcovia diaľnic ponúkajú vyčerpávajúce informácie o poplatkoch, novinkách, predpisoch a tiež o aktuálnej situácii na cestách. Urobili sme výber adries, ktoré využívame pred reportážnym cestami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

www.hac.hr

www.hak.hr

www.maestraltravel.hr

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 154
  2. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 950
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 524
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 394
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 624
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 515
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 036
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 873
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Matis: Putovanie po slovenských futbalových štadiónoch (4. časť)
  2. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Suverenita!
  3. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 5, kapitola 6
  4. Filip Tikl: Nie som farár. Som chlap, čo platí za sex a spí pokojne.
  5. Julius Kravjar: Spýtal som sa Konfucia, ako hodnotí vládu R. Fica
  6. Matúš Grznár: Čo očakávate od ministra školstva? (I. časť)
  7. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Winchesterská katedrála
  8. Viktor Pamula: CDU ? CSU ? NIE, len stredoveké KDH
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 37 638
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 12 297
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 654
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 249
  5. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 063
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 5 182
  7. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 477
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 4 213
  1. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  2. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  3. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  4. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  5. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  6. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  7. Tupou Ceruzou: Žiačik
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
SkryťZatvoriť reklamu