Testovali sme štyri trasy dvomi autami. Vyberte si najlepšiu

Najkratšia cesta je cez Maďarsko mimo diaľnic, najrýchlejšia, ale aj najdrahšia je cez Rakúsko a Slovinsko. Keď sú na cestách kamióny, je lepšie ísť po diaľnici.

Dvomi autami súčasne sme porovnali dve cesty Maďarskom do Chorvátska. Napriek podstatnému rozdielu v dĺžke trasy je čas jazdy takmer rovnaký. Treba si vybrať – peniaze alebo komfort. A naspäť sme to skúsili z Istrie.

BRATISLAVA, ZÁHREB. Diaľničnú čerpaciu stanicu v Bratislave­-Jarovciach sme opustili v silnom vetre a daždi, ktoré ani zďaleka nepripomínali dovolenkovú atmosféru.

Napokon, do Chorvátska sme nešli na dovolenku, ale ešte pred sezónou sme zisťovali, ktorá cesta z Bratislavy je najvýhodnejšia.

Kým zo stredného a z východného Slovenska existuje viac-menej jedna a dnes veľmi pohodlná alternatíva maďarskou diaľnicou rovno do Chorvátska, z Bratislavy je na výber hneď niekoľko možností.

Pohodlné a drahšie Rakúsko, alebo lacnejšie, avšak trochu zložitejšie, Maďarsko. Dvomi podobnými autami a s rovnakým typom motorov sme hľadali výhodnejšiu trasu do Chorvátska cez Maďarsko.

Šetrite Maďarskom

Diaľničné poplatky
  • Rakúsko

10-­dňová 7,90 eura

  • Slovinsko

7-­dňová 15 eur

mesačná 30 eur

  • Maďarsko

4-­dňová 1650 HUF

10-­dňová 2750 HUF

mesačná 4500 HUF

Ak si niekto zvolí cestu cez Maďarsko, tak väčšinou preto, že šetrí za diaľničné poplatky v Slovinsku, ktoré požadujú už aj na krátkom úseku za hraničným priechodom Redics.

V rámci šetrenia na trase Bratislava – Csorna – Szombathely – Chorvátsko, keď sa neplatí ani za maďarskú diaľnicu, treba tesne pred Slovinskom odbočiť a hľadať cestu priamo do Chorvátska cez maďarské Lenti a Letenye.

Táto drobná komplikácia favorizuje druhú maďarskú cestu po diaľnici M1 na Györ a potom dole k Balatonu na Székesfehérvár a opäť po diaľnici M7 na hraničný priechod Leteneye – Goričan.

Dlhšia kilometrami, nie časom

Už na diaľničnej (D2 smer Maďarsko) čerpacej stanici v Jarovciach bolo jasné, že alternatíva cez Györ a okolo Balatonu bude podstatne dlhšia a o maďarský diaľničný poplatok drahšia. Otázny bol aj čas jazdy. Za miesto stretnutia sme určili prvú čerpaciu stanicu INA v Chorvátsku ešte pred platidlom Sv. Helena.

Posádka auta, ktoré išlo dookola po diaľnici cez Györ, bola na mieste prvá, avšak nestihla si objednať kávu a už parkovalo druhé auto prichádzajúce z kratšej a lacnejšej trasy cez Csornu a Lenti. Pôvodný pätnásťminútový rozdiel v prospech diaľnice a Györu zmazalo státie na hraniciach. Prvé auto malo smolu na dlhšie kontroly a stratilo takmer 15 minút v porovnaní s druhým.

Vyberte si – komfort alebo peniaze

S istotou možno povedať, že cesta cez dediny a mestečká na západe Maďarska je najkratšia a najlacnejšia, aká z Bratislavy do Chorvátska existuje. Hodinový priemer je však vďaka dedinám nízky, treba sa v záverečnej časti cesty dobre orientovať v mape, o odpočívadlá je núdza, na ceste hrozí stretnutie so zvieratami a premávka neutícha ani v noci.

Za diaľnice v Maďarsku musíte zaplatiť, ale užívate si ich dobré značenie a odbočku na Székesfehérvár za Györom trafia aj neskúsení motoristi. Potom stačí sledovať tabule, prísť k Székesfehérváru a vďaka obchvatu mesta prehľadne naskočiť na diaľnicu M7 rovno do Chorvátska. V princípe si stačí odsledovať štyri hlavné a veľmi dobre označené odbočenia. V Chorvátsku budete ešte skôr a s väčšími možnosťami oddychu.

Na základe praktického testu dvoma autami odporúčame diaľničnú alternatívu motoristom vyhľadávajúcim jednoduchosť, komfort a s menšou praxou v šoférovaní. Najmä počas dňa, keď sú na cestách kamióny, je dobré použiť diaľnicu. Síce prejdete viac kilometrov, ale nebudete cestovať dlhšie.

Na základe cesty späť rovnakými autami sme porovnali maďarské trasy a rakúsko­slovinskú alternatívu medzi Bratislavou a Záhrebom-Lučko. Najkratšia cesta je cez Maďarsko mimo diaľnic, výrazne najrýchlejšia, ale aj najdrahšia je cez Rakúsko a Slovinsko.

Na Istriu cez Slovinsko a Ľubľanu

Cestou domov sme porovnali dve odlišné trasy z Istrie, konkrétne z mestečka Poreč. Vďaka skoršiemu dobudovaniu ľavej časti istrijského ypsilonu (diaľnica A9) je napojenie destinácií Pula, Rovinj a Poreč podstatne lepšie na Slovinsko. Stačí sa dostať z hraníc do Koperu a odtiaľ vedie diaľnica cez Ľubľanu a Maribor až do Rakúska.

Druhá alternatíva z Poreču cez Rijeku a Záhreb ponúka k dobru azda len cestovanie v krásnom prostredí vnútrozemia Istrie a hôr za Rijekou v smere na Bosiljevo. Ináč musíte zaplatiť oproti trase cez Slovinsko viac o 28 kún za tunel Učka a 88 kún za diaľnice v Chorvátsku. Navyše prejdete o vyše 100 kilometrov a jednu hodinu dlhšiu trasu.

Spojenie Bratislava – Graz – Záhreb – Rijeka je výhodné cestou na Kvarner.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Diaľnica alebo skratka?

Trasa maďarskou diaľnicou M1 a následne M7 ponúka ešte dve možnosti. Navigácia odporúča kilometrovo najdlhší variant stále po diaľnici M1 až pred Budapešť, časťou obchvatu M0 na diaľnicu M7 a tou až do Chorvátska.

My sme danú trasu vypočítanú navigáciou skrátili o 62 kilometrov a za Györom sme odbočili na Székesfehérvár. Po pripojení na diaľnicu sa čas dojazdu v navigácii nezmenil, oproti tomu akoby sme išli až k M0, a tak na M7 ešte pred Budapešťou. Cesta prvej triedy na Székesfehérvár je dobre značená, ale v záverečnej časti frekventovaná.

Je na zváženie, či pri zaplatenom poplatku za diaľnice ich nevyužiť, avšak 62 kilometrov navyše sa odrazí na nákladoch na palivo.

Chorváti v apríli pripravujú tunely

V čase aprílového testu ciest bol dopravný servis plný obmedzení. Jednak v okolí tunela Sveti Rok a na niektorých mostoch fúkal nebezpečný vietor, ale najmä začala sa príprava na sezónu.

V noci mali hasiči tréningové výjazdy do tunelov, prebiehala ich revízia a obnova vodorovného značenia. Napriek ešte vzdialenej sezóne väčšina obmedzení sa týkala iba nočných hodín.

Odporúčame pred cestou do Chorvátska

Internet je výborným pomocníkom, pretože chorvátsky automotoklub aj správcovia diaľnic ponúkajú vyčerpávajúce informácie o poplatkoch, novinkách, predpisoch a tiež o aktuálnej situácii na cestách. Urobili sme výber adries, ktoré využívame pred reportážnym cestami.

www.hac.hr

www.hak.hr

www.maestraltravel.hr

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 723
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 346
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 181
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 118
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 015
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 875
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 746
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 482
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 460
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 410

Téma: Dovolenka v Chorvátsku


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Nový Ford Fiesta ST dostal trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop