Dvomi autami súčasne sme porovnali dve cesty Maďarskom do Chorvátska. Napriek podstatnému rozdielu v dĺžke trasy je čas jazdy takmer rovnaký. Treba si vybrať – peniaze alebo komfort. A naspäť sme to skúsili z Istrie.
BRATISLAVA, ZÁHREB. Diaľničnú čerpaciu stanicu v Bratislave-Jarovciach sme opustili v silnom vetre a daždi, ktoré ani zďaleka nepripomínali dovolenkovú atmosféru.
Napokon, do Chorvátska sme nešli na dovolenku, ale ešte pred sezónou sme zisťovali, ktorá cesta z Bratislavy je najvýhodnejšia.
Kým zo stredného a z východného Slovenska existuje viac-menej jedna a dnes veľmi pohodlná alternatíva maďarskou diaľnicou rovno do Chorvátska, z Bratislavy je na výber hneď niekoľko možností.
Pohodlné a drahšie Rakúsko, alebo lacnejšie, avšak trochu zložitejšie, Maďarsko. Dvomi podobnými autami a s rovnakým typom motorov sme hľadali výhodnejšiu trasu do Chorvátska cez Maďarsko.
Šetrite Maďarskom
Diaľničné poplatky
- Rakúsko
10-dňová 7,90 eura
- Slovinsko
7-dňová 15 eur
mesačná 30 eur
- Maďarsko
4-dňová 1650 HUF
10-dňová 2750 HUF
mesačná 4500 HUF
Ak si niekto zvolí cestu cez Maďarsko, tak väčšinou preto, že šetrí za diaľničné poplatky v Slovinsku, ktoré požadujú už aj na krátkom úseku za hraničným priechodom Redics.
V rámci šetrenia na trase Bratislava – Csorna – Szombathely – Chorvátsko, keď sa neplatí ani za maďarskú diaľnicu, treba tesne pred Slovinskom odbočiť a hľadať cestu priamo do Chorvátska cez maďarské Lenti a Letenye.
Táto drobná komplikácia favorizuje druhú maďarskú cestu po diaľnici M1 na Györ a potom dole k Balatonu na Székesfehérvár a opäť po diaľnici M7 na hraničný priechod Leteneye – Goričan.
Dlhšia kilometrami, nie časom
Už na diaľničnej (D2 smer Maďarsko) čerpacej stanici v Jarovciach bolo jasné, že alternatíva cez Györ a okolo Balatonu bude podstatne dlhšia a o maďarský diaľničný poplatok drahšia. Otázny bol aj čas jazdy. Za miesto stretnutia sme určili prvú čerpaciu stanicu INA v Chorvátsku ešte pred platidlom Sv. Helena.
Posádka auta, ktoré išlo dookola po diaľnici cez Györ, bola na mieste prvá, avšak nestihla si objednať kávu a už parkovalo druhé auto prichádzajúce z kratšej a lacnejšej trasy cez Csornu a Lenti. Pôvodný pätnásťminútový rozdiel v prospech diaľnice a Györu zmazalo státie na hraniciach. Prvé auto malo smolu na dlhšie kontroly a stratilo takmer 15 minút v porovnaní s druhým.
Vyberte si – komfort alebo peniaze
S istotou možno povedať, že cesta cez dediny a mestečká na západe Maďarska je najkratšia a najlacnejšia, aká z Bratislavy do Chorvátska existuje. Hodinový priemer je však vďaka dedinám nízky, treba sa v záverečnej časti cesty dobre orientovať v mape, o odpočívadlá je núdza, na ceste hrozí stretnutie so zvieratami a premávka neutícha ani v noci.
Za diaľnice v Maďarsku musíte zaplatiť, ale užívate si ich dobré značenie a odbočku na Székesfehérvár za Györom trafia aj neskúsení motoristi. Potom stačí sledovať tabule, prísť k Székesfehérváru a vďaka obchvatu mesta prehľadne naskočiť na diaľnicu M7 rovno do Chorvátska. V princípe si stačí odsledovať štyri hlavné a veľmi dobre označené odbočenia. V Chorvátsku budete ešte skôr a s väčšími možnosťami oddychu.
Na základe praktického testu dvoma autami odporúčame diaľničnú alternatívu motoristom vyhľadávajúcim jednoduchosť, komfort a s menšou praxou v šoférovaní. Najmä počas dňa, keď sú na cestách kamióny, je dobré použiť diaľnicu. Síce prejdete viac kilometrov, ale nebudete cestovať dlhšie.
Na základe cesty späť rovnakými autami sme porovnali maďarské trasy a rakúskoslovinskú alternatívu medzi Bratislavou a Záhrebom-Lučko. Najkratšia cesta je cez Maďarsko mimo diaľnic, výrazne najrýchlejšia, ale aj najdrahšia je cez Rakúsko a Slovinsko.
Na Istriu cez Slovinsko a Ľubľanu
Cestou domov sme porovnali dve odlišné trasy z Istrie, konkrétne z mestečka Poreč. Vďaka skoršiemu dobudovaniu ľavej časti istrijského ypsilonu (diaľnica A9) je napojenie destinácií Pula, Rovinj a Poreč podstatne lepšie na Slovinsko. Stačí sa dostať z hraníc do Koperu a odtiaľ vedie diaľnica cez Ľubľanu a Maribor až do Rakúska.
Druhá alternatíva z Poreču cez Rijeku a Záhreb ponúka k dobru azda len cestovanie v krásnom prostredí vnútrozemia Istrie a hôr za Rijekou v smere na Bosiljevo. Ináč musíte zaplatiť oproti trase cez Slovinsko viac o 28 kún za tunel Učka a 88 kún za diaľnice v Chorvátsku. Navyše prejdete o vyše 100 kilometrov a jednu hodinu dlhšiu trasu.
Spojenie Bratislava – Graz – Záhreb – Rijeka je výhodné cestou na Kvarner.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Trasa maďarskou diaľnicou M1 a následne M7 ponúka ešte dve možnosti. Navigácia odporúča kilometrovo najdlhší variant stále po diaľnici M1 až pred Budapešť, časťou obchvatu M0 na diaľnicu M7 a tou až do Chorvátska.
My sme danú trasu vypočítanú navigáciou skrátili o 62 kilometrov a za Györom sme odbočili na Székesfehérvár. Po pripojení na diaľnicu sa čas dojazdu v navigácii nezmenil, oproti tomu akoby sme išli až k M0, a tak na M7 ešte pred Budapešťou. Cesta prvej triedy na Székesfehérvár je dobre značená, ale v záverečnej časti frekventovaná.
Je na zváženie, či pri zaplatenom poplatku za diaľnice ich nevyužiť, avšak 62 kilometrov navyše sa odrazí na nákladoch na palivo.
V čase aprílového testu ciest bol dopravný servis plný obmedzení. Jednak v okolí tunela Sveti Rok a na niektorých mostoch fúkal nebezpečný vietor, ale najmä začala sa príprava na sezónu.
V noci mali hasiči tréningové výjazdy do tunelov, prebiehala ich revízia a obnova vodorovného značenia. Napriek ešte vzdialenej sezóne väčšina obmedzení sa týkala iba nočných hodín.
Internet je výborným pomocníkom, pretože chorvátsky automotoklub aj správcovia diaľnic ponúkajú vyčerpávajúce informácie o poplatkoch, novinkách, predpisoch a tiež o aktuálnej situácii na cestách. Urobili sme výber adries, ktoré využívame pred reportážnym cestami.
www.hac.hr
www.hak.hr
www.maestraltravel.hr