Medzi množstvom vystavených modelov na šanghajskom autosalóne nemohla európskych novinárov nezaujať čínska kópia Porsche Cayenne.
Jej autorom je čínsky výrobca SUV a autobusov Hawtai Motor, o ktorom sa v posledných dňoch veľa píše v súvislosti so záchranou švédskej automobilky Saab.
Hawtai B35 je čínska kópia Porsche Cayenne prvej generácie. Číňania sa nemeckým SUV inšpirovali iba pri navrhovaní karosérie, pretože auto postavili na podlahe Hyundai Santa Fe prvej generácie s rázvorom náprav predĺženým na 2620 mm, ktorú Hawtai kúpil od svojho partnera Hyundai.
Poháňa ho 1,8-litrový turbo motor od čínskeho výrobcu SAIC, s výkonom navlas podobným agregátu 1.8 TSI od VW (118 kW/160 k). S motorom 1.8 TSI však nemá nič spoločné.
Rovnaký motor poháňa aj Roewe 550 a MG6 z dielne SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation je najväčšou čínskou automobilkou a zároveň majiteľom práv na výrobu automobilov značiek Rover a MG).
Tento rok rozšíria ponuku aj naftové motory 2.0 TD a 2.8 TD. Na výber sú manuálne aj automatické prevodovky.
Kto je Hawtai Motor?
Túto otázku si v poslednej dobe kladie čoraz viac novinárov. Deje sa tak odvtedy, čo vyšla správa, že práve čínsky výrobca Hawtai Motor Group má byť záchrancom švédskej automobilky Saab, ktorá kvôli nedostatku financií už vyše mesiaca nevyrába.
Číňania plánujú zainvestovať 150 miliónov eur, z toho 120 miliónov výmenou za 29,9% podiel v Saabe a 30 miliónov poskytnú švédskej automobilke v podobe úveru so šesťmesačnou splatnosťou, ktorý je možné konvertovať na akcie pri cene 4,88 eura za kus.
Hawtai Motor je veľmi mladá čínska automobilka, ktorá je pomerne skúpa na svoju históriu aj na vlastnej internetovej stránke. Tam sa dočítate, že v roku 2000 otvorila prvú fabriku v Rongcheng, provincii Shandong.
V roku 2001 uviedla na trh prvý SUV model, ktorý bol nasledujúce dva roky najpredávanejším SUV z produkcie domácich značiek na čínskom trhu. V roku 2002 podpísala spoluprácu s automobilkou Hyundai a postavila fabriku na výrobu autobusov v Yanbian.
O rok na to pridala linku pre licenčne vyrábaný Hyundai Terrcan, ku ktorému v roku 2005 pribudol aj Hyundai Santa Fe. Hawtai Motor tiež vlastní technológiu na výrobu naftových motorov od talianskeho výrobcu VM motory a rovnako technológiu na produkciu automatických prevodoviek od firmy ZF.
Jej ambície expandovať sú veľké. Zatiaľ čo v tomto roku chce vyrobiť 350.000 vozidiel, 300.000 ekologických naftových motorov a 450.000 automatických prevodoviek, do roku 2015 plánuje túto kapacitu strojnásobiť.